Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ne on kai vastukseksi jotkut vissiin ihan irtolamppujakin kyllä laittanu noihin led virityksiin. Tai ihan oikeat vastukset väliin.

    eilen jakeluauto jantteri toi tilaamani ledit ajovaloihin. Näppäsin päälle ja säädin, noissa on nääs valokuvion säätö. Nyt ei ihan päin helvettiä ole niinkuin yleensä jälkiasenteisissa vaan vähän aunakin sinnepäin. Suuntasin samalla vähän umpiosta alaspäin. Noi on dot umpiot niin ei ne nyt niin viksut ne kuviot ollu ennenkään.
     
  2. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 3rd gear

    Jeejee, kymmenen vuotta rämistimellä ajoa takana :) :odrazz:
    ........yhden kerran vaan jättäny tielle.
     
    Muokattu: 21.12.2019
    Karppaj, ReDDot, Cumminski ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. ReDDot

    ReDDot 2nd gear



    Parantiko ledit yhtään valoja? Minkälaiset tilasit? Valot näissä kyllä aikamoinen vitsi, paras hyöty siinä ettei vastaantulija aja päälle:D
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    https://www.amazon.com/HIKARI-Conversion-H8-H9-Adjustable/dp/B07GKPR452

    Nyt näkee lyhyilläkin ajaa. Paras etu on ehkä kuitenkin siinä kun sataa räntää tai pyryttää niin pitkillä ei näe mitään. Sellanen star wars efekti jos tiedätte mitä tarkoitan. Ennen lyhyillä tässä kyseisessä tilanteessa näki muutaman metrin eli voi ruveta viheltelemään ”sua kohti herrani”. Kuitenkin pakko oli lyhyillä mennä kun ees jotain näytti. Nyt voi ajaa lyhyillä vaikka sataa ja näkee. Ledit pitäs jäätyy mutta ei o vielä ollu sellasta keliä että vois mitään sanoo. Pitkät mmmm jotenkin ootin enemmän tehoa omista lisää pitkille mutta tossa on seekerin 10X led bar ja simin 223mm H1 halogeenipari pitkille joten niillä näki ihan ok ennenkin. Noi Hikarit on säädettävät eli saa säällisen valokuvion vaikka on dot-umpiot. Tietty hajavaloa kai tulee mutta vasta yks on vilkutellu pitkiä valaistulla kaupunkialueella.

    Ps. linkin lamput ei ole käypäsiä eli hb1/9004 mutta saman näköisessä poksissa. Liekö loppunut oikeat ku ei enää löytyny. Kukaan vissiin ehtiny linkin vääriä itelleen tilaamaan? Siks lisäsin tän.
     
    Muokattu: 21.12.2019
    ReDDot tykkää tästä.
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Hyvät Ramisevat joulut tännekkin :)
     
    ReDDot ja tappokinnas tykkäävät tästä.
  6. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Hyvät joulut!
    Onkohan 1997 vuoden ramin 16” vakiovanteet et luvultaan 0?

    Haaveissa olis ostaa american racing outlaw 2 vanteet ja vähän enemmän levittävämpänä.

    Laatikkoa en muuten ole vielä alkanut purkamaan autosta pois. Tässä välipäivinä olisi tarkoitus.
     
  7. Rannis

    Rannis 3rd gear

    https://www.wheel-size.com/size/dodge/ram-2500/1995/ ET:31

    Edit: tommonenkin löysin.
    1994-2002 2500 2WD/4WD Steel Wheels:

    • Lug Pattern - 8 on 6.5", 9/16" bolt
    • Rim Size - 16x6.5"
    • Offset - 4.75"
    • Max Tire Size - 245/75R16, 255/85R16

    Nolla et 8x16 peltivanteet ja 265/75 renkaat ovat just ja just lailliset, riippuu kuka kattoo.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minulla on noilla original pellivanteilla 285/75/16 kuten aluillakin sama koko. Alut kyl levittää ulospäin mutta levikkeillä on männy katsoukolta läpi täällä kouvostoliitossa vaikka turuus kuulemma vissiin ei
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  9. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Mulla rek.otteessa 315:set, vanteista tiiä ku 16" ja 9"leveät, lokasuojan levikkeillä takana tasan, ja eessä pikkusen yli, on kelvannu katsastuksessa ihan ok.
     
  10. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Onko noi kuinka lailliset? meneekö läpi katsastuksessa? itelläkin on pakko alkaa jotain tehä noille valoille ku ei meinaa aurauskeppejäkään enää nähä.
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minun ymmärtääkseni jos halogeeniumpioon laittaa led tai ksenonpolttimon niin se ei ole tyyppihyväksytty valaisin ja silloin ei myöskään tieliikenteeseen hyväksytty. Katsoukon ei tällöin luonnollisestikaan pitäisi sellaista hyväksyä katsastuksessa. Toinen juttu on taas sitten se että käyttääkö syynissä niillä ledeillä vai millä polttimoilla. Tähtipyörää pitää ainakin minun pyöritellä eessuntaas ettei se ilman vaivaa mene muutenkaan. Hyvää noissa on että ne on ihan vitun kirkkaat. Huonoa taas on ainakin noissa minun ledeissä että dot-umpioilla tulee sitä hajavaloa joka aiheuttaa vastaantulevien pitkien vilkuttelua. Ei niitä vilkuttelijoita paljon ole mutta joitain. Tänne en voi kuvaakaan liittää ku ei o mitään kuvapalvelua.
     
  12. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mun mielestäni kannattaa aloittaa valojen parantelu hankkimalla projektoriumpiot, tai rakentamalla itse sellaiset. Projektoreihin saa lykätä melkeinpä mitkä polttimot vaan, ilman että vastaantulijat häikäistyvät pätkääkään, tuurilla polttimovalinta on sellainen jolla myös näkee eteensä. Tuntuu järjestään kaikki heijastinumpioihin tehdyt polttimonvaihdot olevan sellaisia että vastaantulijan otsa ja edellä ajavan ohimot grillaantuvat, eli minä välttelisin sellaisia.

    Jos ostaa umpioita esimerkiksi Ebaystä, kannattaa katsoa että ovat DOT-merkittyjä. Läheskään kaikki eivät ole, vaikka kuvauksesta voi sellaisen kuvan saadakin. Eli kuvia tihrustamaan, ja jos ei selkeästi näy merkintöjä lasissa, niin sitten kannattaa jättää ne lyhdyt kauppaan.

    Laillisia eivät nuo projektorivalotkaan ole jos sinne laittaa muuta kuin halogeenilamppua, tai en ainakaan ole tietoinen että noita olisi myös xenon-hyväksynnällä. Mutta riski saada penaltia on melko pieni, kun valokeila on asiallinen eikä vastaan ajava nimismies siitä häikäisty. Mulla on ollut xenon-polttimot leimallakin kiinni joka vuosi, katsurikin totesi että kun ei tiedä itsekään mitä merkintöjä pitäisi olla, niin saavat mennä kun se valokuvio on kohdillaan.
     
  13. Rannis

    Rannis 3rd gear

  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oikeestaan hyvä että Rannis kyseli. Tutkin nettiä ja kävin tallissakin niiden pakkauslootaa tutkimassa. Siinähän lukee että dot. Elikä jos autossani on dot umpiot ja polttimot on dot merkityt niin silloinhan ne on teoriassa hyväksytyt. Tosin teho ei vastaa alkuperäistä että siinä voi karahtaa karille sekä että sitä hajavaloa tulee heijastimen rakenteesta johtuen. E-hyväksytyissä on hallittu selkeä rajainen kuvio jolloin on mukava suunnatakin se oikein.
     
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Komppaan perturaa, projektoriumpiot lyhykäisille. Toimivat jotenkuten halogeenipolttimolla joihin suurin osa niistä on suunniteltu, xenoneilla tulee tarkempi valokuvio kunhan ei aivan huonointa sarjaa ota. Suoraa seinää vasten kun vielä säätää kuvion kohdilleen niin tietää itsekkin minkä moinen on, maata vasten sitä on hankala säätää.

    Youtuubissa oli video jossa seliteltiin, miksi xenon polttimo ei sovellu halgeeniumpioon, siis projektorimalliin. Että xenon-polttimoissa se valopiste on etäämmällä kuin halgeenipolttimossa jolloin valokuvio muuttuu. Vertasin omassa Jeepissä molempia (9006) ja ihan samassa kohtaa oli valopiste xenonissa kuin halogeenissäkin. Valokuvio on terävä eikä mielestäni aiheuta häiritsevää hajavaloa eikä kukaan ole uskaltanut räpytellä asiasta. Paras puoli on, että keskiviiva ja reunaviiva näkyy selvästi eli tietää missä kulkee vaikka tie olisi musta.
     
  16. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 3rd gear

    Minkä merkkisiä ja mallisia kuramattoja ootte käyttäneet 2gen rameissa? Löytyykö mistään passelia kaukalomallia?

    Mun nykyiset matot on huonot kun ei niissä ole yhtään kaukaloa ja vielä semmonen nappulakuvio että tarttuu kantapäähän aina kun painaa kytkinpoljinta.
     
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    Ei ram kokemusta, mutta höpötystä väliin kuutenkin.

    Jos haluaa lailliset niin pitää olla halogen umpioissa halogen polttimot jne. Varmaan paras olisi jos löytää xenon umpion. jos en väärin muista, niin dot valojen kanssa ei tarvita xenoneilla korkeussäätöä ja pesureita. Tai jotain oli ainaki helpommin. Ja löytäminen toki eri asia...

    Minulla on omassani led polttimot (h4) halogen heijastin umpiossa kiinni. Tosin kolmas ebay polttimo vasta kelpasi minulle. Ekassa ei ollu minkään sortin kuviota. Tokassa hävis radio ja kolmannet on teholtaan vähän heikommat, mutta toki ihan eri maailmasta ku halogenit.

    Ja palaan vielä vähän tohon valokuvio asiaan. Minusta siis dot ja e valokuvion ainoa ero on se, että dot kuviossa on ainoastaan suora viiva ja e kuviossa on nosto ylöspäin penkan puolella. Hajavalon määrä ei varsinaisesti ole mikään dot umpion ominaisuus, vaan ihan vaan paskan umpion ominaisuus. Minullakin oli omassani kahdet umpiot toiset oli hella ja toiset joku mikä lie. Hellan umpiossa valokuvio ja hajavalon määrä oli huomattavasti paremmat kuin näissä toisissa umpioissa. Molemmat e-hyväksytyt joo. Olen nähnyt dot valojakin, missä on aivan ky veitsellä leikattu valon reuna. Todella hyvät!

    En tiedä löytyykö rammeihin ihan led umpioita. Siis missä on ihan "sealed beam" tyyppinen ratkaisu. Koska siinä kohtaa homma menee aika hauskaksi. Dot valojen osalta suomen laissa viitataan jenkkien valolakiin ja se on aivan todella summittainen. Minun ymmärtääkseni riittää kun valossa on "dot" merkinta ja lisäksi toinen ehto täyttyy. Toisena ehtona oli esim vaikka valon valmistajan tunnus. Mitään kantaa ei oteta siihen palaako siellä halogen, xenon, led tai vaikka asetyleeni.. kunhan merkinnät löytyy umpiosta.

    Asia aikoi syksyllä kiinnostaa kun olin melko lähellä laittaa rahaa tiskiin ja tilata headlight revolutionilta 4x6 led umpiot ja siellä kaikkien valmistajien umpioissa on aivan erilaisia merkintöjä linsseissä. Tulin asiassa siihen lopputulokseen, että ne ei itsekään tiedä mitä siellä pitää lukea milläkin mantereella..

    Omani vein syksyllä leimalle 4x6 kiina led umpioilla, missä lukee "dot sae e4" tosin paloivat vaan pitkillä ja katsastusmies ei maininnut niistä sanallakaan. Olisi ollut kiva päästä ihan leimasedän kanssa keskustelemaan mitä merkkejä he sieltä etsivät.. eipä muuten 60-luvun dot umpioissa lue tasan tarkkaan mitään muuta kuin "dot"

    Edit:
    Vielä kuva dot kuviosta noilla led lyhdyillä
    [​IMG]
     
  18. Yamato

    Yamato 1st gear

    Minulla on valoina halvoista ebay löydöistä muokatut xenonit. Viskasin niissä olleet kiinaumpiot roskiin ja laitoin tilalle Hellan 90mm xenon umpiot sekä pitkille että lyhyille.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Pertura, Cumminski, tappokinnas ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Noilla varmaan näkee jo, ovat vaan niin pirun kalliit.
     
  20. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Muistan muutama vuosi sitten ku kaveri osti F-350 voorttin ja oli ongelmia valo säädöksien kans. Sieltä vaan leikattiin peilin irti orkkis Dot valosta ja liimattiin H4 E-hyväksytyn peilin paikalle( olisko ollu Hella, en muista). Dot merkinnät orkkis lasista hiottiin veke ja uudessa peilissä oli E-merkinnät. Hyvin niillä valoilla näki ajaa ja kuviokin mielytty katsastusmies. Jos jostain löytäis laadukkaita H4 projektorit niin vois niitä vaan upottaa orkkis valoon, noi hellat mitä linkkasin ovat h9.
     

Kerro tästä muillekin!