Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    melko samoilla linjoilla olen. Tosin pienin poikkeuksin . Noissa omissa led polttimoissa lukee oem compliant amazonin sivuilla ja paketissa lukee dot. Eli ymmärtääkseni ne voi silloin laittaa ramin dot halogenumpioihin. E-hyväksyttyihin sitten taas ei mutta jenkit tuntuvat olevan liberaalimpia. Todennäköisesti taas omissa umpioissakin kuvion epämääräisyys johtuu paskasta laadusta koska tsipin mainitsema kulman puuttuminen on minustakin ainoa ero e ja dot valokuviossa. Eilen kattelin illan kähmeessä vielä seinää vasten niitä ja laskin vielä vasenta hivenen kun oli korkeammalla kuin oikea. Kattellaan vaikuttaako vastaan tulijoiden reaktioihin.
     
  2. Rannis

    Rannis 3rd gear

  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    On noi varmasti tziljoona kertaa paremmat kun orggikset :D

    Jotain juttua oli xenoneista netissä että niissä täytyykin olla semmonen sinertävä "hajavalo" että kyltit heijastuis, ilmeisesti alkujaan jäänyt porukalla näkemättä. Kunnon hajavalo on tietty erikseen. Ehkä sen ymmärtäis paremmin itekkin kun ajelis omaa autoa vastaan joskus että häiritteekö ne vai ei o_O:p

    Ledilampuista en osaa sanoa, heijastinumpioista tuntuu ainakin lähtevän niillä runsaasti hajavaloa. Ehkä nekin toimiis projektoreilla?
     
    Muokattu: 2.1.2020
  4. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Ai että parempia? No optikolla käynti ehkä edessä :D. Taidan nyt aluksi tilata samanlaiset ledit ku Mustapässillä ja kokeilla niillä.

    Onko ne orkkis umpiot mitä mustpässillä on?
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oletettavasti on siis alkuperäistä vastaavat tarvikeumpiot. Kuten aiemmin totesin niin näissä kuvio on epämääräinen mutta semmoinen se oli aiemmin halogeenilampuillakin mutta tehoiltaan kuin hautakynttilän tehoinen. Jotenka jos olis hyvälaatuiset umpiot joissa olisi halogeenilla selkeä kuvio niin uskoisin että näillä ledeillä olis kanssa. Täysin ilman hajavaloa en usko että sittenkään kyllä olis mutta täydellisyyttä on vaikea tavoitella tässäkään.
     
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Sitä oon kyllä ihmetelly että mistähän se hajavalo niissä led-polttimoissa johtuu? Kun kuitenkin ledin valolla on tarkka suunta, ei pitäis hajavaloa syntyä. Vai tekeekö ledin kirkkaus siitä hajavalostakin niin häiritsevää? Mitä ei muilla esiinny.. huono laatu?
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  8. tsipi

    tsipi Gearhead

    Hajavalo ledin kanssa johtunee siitä kun sen umpion suunnitelija on suunnitellu sen hehkulankapolttomolle, mikä palaa tasan yhdessä kohdassa. Ja joka suuntaan. Ledi puolestaan palaa "leveämmältä" alueelta, eli osa ledin tuottamasta valosta ei enää osu heijastinpinnan suunnittelijan haluamaan kohtaan. Tästä syystä ledpolttimoiden valmistajat yrittää tehdä mahdollisimman ohuen piirilevyn, missä ledit on selät vastakkain mahdollisimman lähellä toisiaan.

    Älkää ainakaan ostako semmosia ajovaloledejä missä niitä ledejä on useita ja isolla halkaisijalla. Niiden valokuvio on täysin haitarista...
     
  9. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Hellan sivuilta löytyi LED projektori tyyppinen valaisin

    Hella 90 MM LED MODULE R 80

    The R 80 has an innovative reflector design that provides a particularly homogeneous illumination that neither distracts nor tires the driver. The LED lighting also increases safety, especially in comparison to halogen headlights. Thanks to the high colour temperature of the LEDs, the illumination appears more like daylight and the driver sees much better and does not tire so quickly. Driving comfort increases.

    The R 80 LED headlamps offer a long, maintenance-free service life and reduce operating costs compared to conventional halogen products, even in vehicles with low usage.

    The robust design with aluminium heat sink and impact-resistant polycarbonate lens allows for the use in harsh environments and under maximum demands.

    The new R 80 modules combine the advantages of LED lighting with a cost-efficient design and can be used for a wide variety of vehicle types. The modules for conversions from halogen to LED are particularly interesting.

    Rated voltage: Multi voltage 9 – 32 V
    Lighting functions: Low beam and high beam
    Light source: LED
    Connector: 2-pin DT06-2S or 2-pin FEP 1J0973702
    Specification: HELLA Standard 67101: Class 3.2 / 4.1 / 7.2 / 10.2 / 11.2 / 12.1 / 13.2
    Type approval: ECE-R112 / SAE (FMVSS-108)

    https://www.hella.com/bus/en/90mm-LED-module-299.html

    Polttimoiden valmistaja
    https://hikari-led.com/headlight-bulbs.html

    [​IMG]
     
  10. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Noniin laatikkotyömaa aloitettu ja melkein irtikin jo.

    Kertausta vielä.

    -97 vuoden 12 tappinen alkoi pudottamaan vetoa pois pelistä ja yön yli seisottuaan toimi muutaman sata metriä ok. Öljyä oli tikun mukaan ok, eli suodatin menee varmaan tukkoon. Öljyt oli kyllä tosi ruskeat, nyt kun päästin pois. Palaneelle ei minusta haise.

    Auto tuntuu vakiolta ja vaihteet vaihtuneet ilman luistoa. Napakka ei liene oikea termi vaan raju..

    Turbiini taas on tuntunut kauheelta mehulingolta ja olen sen olettanut olevan vakio. Tältä kuitenkin näyttää:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tiedä sitten millanen turbaani ja onko se vaan korkeella stallilla vai paskana. Ei myöskään mitään tietoa mitä toi laatikko pitää sisällään. Öljypohja lienee joku muu kun alkuperäinen.
     
    Muokattu: 3.1.2020
    Ranee tykkää tästä.
  11. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Toi turbiini pitäis olla aika hyvä jos ei oo vaan maalattu ja tuunattu tarroilla.
     
  12. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Googlettelin kanssa niin pitäs juu. Tai eihän sitä tiedä millä stallspeedilla.

    Autotransmissionin Pekka ajo itse tolla mun autolla pari vuotta sitten ja kauhisteli korkeeta stallia. Äsken soittelin sille niin muistelikin että alko ottamaan kiinni vasta 2000rpm kohdilla.

    Mä en siis todellakaan ymmärrä automaattien tai turbiinin sielunelämästä oikeestaan mitään, joten voi olla että selitin tämänkin asian päin höpöjö. Muiden armoilla siis mennään täysin.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    https://www.google.fi/amp/s/www.lit...-dodge-high-stall-impeller-high-stall-stator/

    tais löytyy syy linkistä: ”for racing applications” eli ei ihme jos stalli on korkealla. Kaks vaihtoehtoo: joko virität viimeisilleen ramin joka ei o ilmaista jolloin turbiini on ok tai vaihdat sen. Tiijä sitte saisko tohon eri sisäkaluja että vois runsaammin madaltaa ku jn tradingin Nurola sanoi että 200rpm voi esemes vakion turbiinin stallia muokata alaspäin. Että ei paljon auta tossa tapauksessa. Voi sen tietysti pulling miehelle tai drag racingiin myydä.

    Sitte vielä omia sepittelyjä. Kattelin taas muiden ihmettelyjen ohessa niitä etuvaloja. Ne ei o ihan optimaalisessa asennossa suuntauksen kannalta ne lamppujen piirilevyt nyt. Katon kääntyykö se säätö riittävästi vai pitääkö ruveta muokkaamaan jotenkin.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  14. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Laatikko on nyt lattialla ja ensviikolla vien pajalle.

    Pohjassa oli keskellä laatikkoa peltisaksilla näritty reikä ja siinä popniiteillä ruosteinen levy. Olisko siinä ollut keppi lattiassa kun matossakin on paikka tossa kohtaa? Vaikee uskoo tollasesta pappamobiilista et olis joskus revitty lujaakin.
     
    Ranee tykkää tästä.
  15. tsipi

    tsipi Gearhead

    On tuolla sun askissas ennenki käyty ku on tommonen turbiini ja syväpannukin laitettu. Eikös ton five starin pitäs olla melkosen raju turbiini? Vois luulla et tripla discin kanssa siellä on billet sisäänmenoakselikin. :cool: Et varmaa mittaillu askista paineita yhtään ennen ku purit? Parhaillaan ei tarvii olla ku yks jousi poikki valvebodysta ja auto ei nouse edes katukivelle..

    Ei ollu kuitenkaa metallia pannun pohjalla? Pelkkää kytkinpölyä?

    Edit:
    Matala stallinen pitäs olla ton turbaanin
    https://www.atsdiesel.com/ats2/productdetail.asp?p=3029502164
     
  16. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    En mittaillut paineita, enkä ottanut öljypohjaa irti. Sääli kun ei tiedä tosta autosta mitään. Ostin sen muutama vuosi sitten Loimaalta ja se oli sinne eksynyt vaihdossa ja jäänyt seisomaan useaksi vuodeksi.
     
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    No jopas on kohtalo... ite oon kirjottanu rasvaliidulla askin kylkee mitä sille on tehty. Kuitenki kaikki lappuset putoo joskus hanskalokerosta penkkaan.

    Ja vedetää sen verta takas, et näköjään saa totaki turbiinia korkealla stallilla. Jos ne ruukaa sarjanumeroida tekeleitään, ni saatat pystyä selvittämään minkälaisena se on tehtaalta lähteny. Ja 500 000 mailin takuulla tuo tuskin ihan paskin on laatuaan.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  18. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Toi turbiini ei millään voi olla matalalla stallilla. Jos on ja vakio tai jn:n tuunaama on vieläkin kamalampi niin ostan hiacen ja työnnän tän kokemäenjokeen.
     
    tsipi tykkää tästä.
  19. Ranee

    Ranee Gearhead

    Valitettavasti kokemäenjoessa on nyt ruuhkaa..
    Työnnättehän romunne Raneen pihaan toistaiseksi
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  20. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Laitoin 191dv:t, 5x012 suuttimet, 4000rpm jouset ja ajoituksen 16 asteeseen. Kulutus tuntu pomppaavan muutama litra satkulle ihan normin ajos verrattuna vanhoihin kuluneisiin alkup suuttiimiin.
    Voisko suuttimis olla liian pieni avautumispaine? Vai onko normaalia?
     

Kerro tästä muillekin!