Mikä voisi olla sellainen hyvä käyttöauto ~90 vuosikymmenen vaihteesta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kale-, 19.12.2019.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tarkenna renusi vmmät ja koneet?


    Itse en ole renua omistanut MUTTA naapurin ukon renua oon nyt kaks vuotta huoltanu/korjannut tarpeen mukaan ja aika usein tarvetta. 01 laguna 1.6. Anopilla oli 97 1.6 scenic.


    Pajalla myös tulleet renut tutuiksi. Sitikoita on mulla ollut pari ja paras kaverini on hc-citroen harrastaja jolla on ds:sstä alkaen kaikenlaisia citroeneja ollut.


    Aiemman naapurin 406:sta huolsin ja se oli luja peli, 607 taas oli uutta pösöä kuten 307/407 ja laatu laski.




    Tässä kuitenkin etsittiin todella perinteistä tekniikkaa, ei avainkortteja tai väyläsähköjä. Kyllä joku ysäri clio varmasti ok kestää mutta minä en renaulttia vuosien 96-97 jälkeen ostais.



    Hyviähän ne on ajaa ja alustat mukavia vaan niin on rouvan wokkipannu camrykin joka pieksee kestävyydessä viisi uudempaa renaulttia ja ajettavuudessaan ei häpeä volkkarillekaan alustan ollessa ranskalaisen mukava. Eniten aina ihmettelenkin miksi toyotapuolelta pitää ostaa corolla/avensis tms kun samaan hintaan saa camrya joka ihan eri peli ja teknisesti lujin.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo yleensä vähän ajetut vanhat vehkeet lyö näpille, siitä on kokemusta liikaakin.


    Vähästä ajosta/pitkästä seisonnasta johtuen kaikenlaista kivaa yllätystä. Myös juuri se yleinen "200tkm" peikko missä alkaa kytkin, jarrut, iskarit jne olla vaihtokunnossa (tuo maaginen km raja riippuu vähän autosta ja auton laadusta mutta monesti 200-300tkm se kallein väli).


    Eli saa just ulkoa ja sisältä siistin karkin mikä teknisesti vaatii suurta panostusta. Moottoritkin voi olla karstassa tai tiivisteet korppuina.


    Sitten kun hommaa valmiiksi enemmän ajetun on todnäk auto nähnyt maantietä enemmän kaupunkijurruutuksen sijaan sekä isommat rempat on joku edellinen omistaja tehnyt valmiiksi.
     
    miguelo tykkää tästä.
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ostin golf 4 1.6 77kw 241tkm ajettuna ja oli ollu myyntitykillä ja sitten jollain joka ajo kans pitkiä matkoja. Luulen kun ei vieny 10 000km yhtään öljyäkään ni olisko takuuseen jo rengastettu metsopaperin vaateesta. Ajoin 100 000km sinne 351tkm sillä ja ei ikinä mitään onkelmaa. Kytkin ilmeisesti alkuperäinen, kori erittäin siisti tosin ostettaessa vähän maalattiin liikkeessä kun oli tuttuja siellä. Oon pitäny kyseistä moottoria vag paskimmasta päästä mutta ei siinä ei missään mitään. Muutama kulutusosa siinä kaikki. Luulinkin että vag autot on hyviä ennenkuin ostin pari vuotta uudemman sokotan.

    Minulla on käsitys että yleisesti ottaen 200tkm on monissa uusittu jo aika paljon että seuraava saa ajaa huoletta taas pitkään. Niitä saa vielä usein huokealla kun niitä pelätään vaikka reilu satkun ajetuissa ne kaikki on just tulossa. Saatan olla väärässä tässäkin.
     
    Karpov tykkää tästä.
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Aiemman naapurin 406:sta huolsin ja se oli luja peli, 607 taas oli uutta pösöä kuten 307/407 ja laatu laski.”

    406 oli/on aliarvostettu auto. Aikoinaan primera (ennen -02 malleja, uudemmat on ihan paskoja ku on renun kanssa tehty yhteistyössä) ja carina/avensis oli paljon paljon kallimpia. Pösö on hyvä ajaa ja st version taikka paremman plyyshipenkit kestää hangata perseellä maaliman tappiin. Jotain koiranluita menee keulaan mutta halpoja. Mittaristo joskus joissain hajoo mutta niitäkin on korjattu ja ohjeet tinauksien korjaamiseen löytyy peugeot foorumilta. Meilloli liikkeessä 300 000tkm ajettu tiisseli 406. Asiakkaat luuli että se on vahingossa siellä vaihtoautopuolella ku näytti uudelta. Penkitkään ei paljastanu kilsoja.

    306 menee melko samaan kastiin tosiaan 406 kanssa ja tais olla että xsara, zx ja berlingo on samoilla tekniikoilla. Niissä on jotain sähkövikoja mutta perustekniikka toimii. Putkiakselista menee laakerointi ja pyörät on länässä kuten 405 aikoinaan. Sekin maksaa 400€ joten vanhaan ei kannata mutta -07 vielä laittaakin.
     
    miguelo ja Karpov tykkäävät tästä.
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    406 oli silti normijousituksella ei sitä linkkuakselia. 1.8 ja 2.0 lujia koneita kaikissa, oma xsara oli 385tkm ajettu 1.8 kun hommasin. 25tkm sillä ajelin ja huohotuksen vaan fiksasin.


    Pikkukoneet 1.4/1.6 murheellisempia näissä pikkukipoissa.



    406 muutenkin hiljainen auto maantiellä, oikeen onnistunut. Joskus 3.0 v6 mietteissä kun ovat halpoja. 406 oli myäs zf kestävähkö automaatti kun taas citroenin omat al4 tms oli aika kuraa. Toki ison dieselin ja v6 kanssa sai zffää niihinkin.
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Parista Sitikasta kokemuksia, ei muista ranskalaisista. Jos ne on huonoimpia, niin tässähän täytyy heti lähtä Pösö-/Renukaupoille
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja tuo golf 1.4 on hyvä esimerkki renusta tai opelista. Joku löytää hyvän mutta suurin osa joka tohon 1.4seen koskenut on astunut paskaan eikä se 1.6nenkaan kovin häävi ole.


    Tällöin riski ostaa kyseinen malli kyseisellä moottorilla ja astua paskaan on isompi kuin muilla moottoreilla.
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Joo en minäkään tonnilla Mersua ostais, mutta tuohon reilun kymppitonnin Mersuun olen ollut kyllä kovasti tyytyväinen.

    CLS:ssä on vaan sama vika kuin Borassakin että joutuu maksamaan tyylistä. Eikä saa edes nelivetona, niin se on minun käyttisvaihtoehdoista ulkona. Enkä pidä edes merkittävästi pappamallia paremman näköisenä, harvinaisempi toki, mikä on aina plussaa.
     
    isalmela ja Imusihti tykkäävät tästä.
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Aina hymyilyttää kun appiukko starttuuttaa clssäänsä monta kertaa, että lähtis kompura päälle ja ilmajouset toimis edes jotenkin. Oviakin saa välillä aukoa ja laittaa kiinni uudestaan, että hienot karmittomat ikkunat sulkeutuu tiiviiksi. Uutena kalliin ja käytettynäkin vajaa 300tkm ajettuna ei herätä luottoa laadusta.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nepä ku on kitikka ja pösö saman verstaan tekeleitä eli psa (ei tekemistä eturauhasen kanssa). Niin että jos toinen niistä on josta kusta hyvä ja toinen niin ei voi perustua kuin koripelteihin tai on muuten luulotautia. Vähän sama on vag tuotteissa että haluaako ostaa saman audina, vw, skoda vai seatina. Samaa saa mutta hinta vaihtuu. Kuten ducato, trafic tai jumper pakuissa tai proace kautta jumper. Badge engineeringia ja mielikuvien myymistä. Jokainen olkoon uskossaan vahva ja päättäköön ostaako samaa paskaa halvemmalla vai vähän kalliimmalla. Sitten kun jotain komponentteja tai vastaavia ei moni tee maailmassa niin samoja osia voi olla ”hyvissä” ja ”huonoissa” autoissa.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tässä vaan sotkettiin renua samaan soppaan mikä ei pidä paikkaansa.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Voiha vittu meni kokonaan nyt tauski ohi
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Iha random vikoja älyttömästi, tyyppivikojakaan ei oikeen voi sanoa muuta kuin "sähköviat". Se ihme avainkorttikin hajoo käsiin. Yhdes oli mm. kun laittaa ovet lukkoon vilkuttaa hätävilkkuja nii kauan että akku on tyhjä.
     
  14. J.J.

    J.J. Gearhead


    Muutama pirun mätä cls tullut vastaan. Onkohan kuinka yleistä? Ilmeisesti alkupään laitteita että onhan ne jo vanhoja autoja.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mersu ja ruoste? Älä huijaa!
     
    J.J. tykkää tästä.
  16. generalo

    generalo Gearhead

    Itsellä G Astra -98, 1.6 16v koneella palvellut kymmenisen vuotta ja yli 100tkm. Kerran jättänyt tielle kun laturi hajosi. Vie vähän bensaa ja halvat varaosat. Helmaan on yksi paikka pitänyt hitsata ja kuskin takakaari vaihtaa.

    Suattasinpa ostaa samanlaisen tilalle jahka tuosta aika jättää, tosin farmarin nii sopis enemmän romua kyytiin.
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Henkilöautoissa W123 mersuja tulee ruosteisia vastaan! Mulla oli joku lukio aikana vuonna 2006 opettaja jollai oli W123 joka oli ovien alareunoista ihan mätä. Mutta muuten vissiin uudemmat vähämmän ruosteisia. PAITSI MB-paketti autot ne kuulemma mätänee käsiin.
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Eiköhän tuolla aikaisempi kommentti ollut sarkasmia. Hauskuuttakaa itseänne ja googlettakaa mb w210 ja ruoste. ( Väyrysmalli)
    Mulla oli aikanaan vm 1998 ja ruostu käsiin helmoista, takaluukun kannesta, etupalkista ja ovitiivisteiden alta.
     
    Muokattu: 6.1.2020
    redneck1 ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    öhhöhöö w123 on vielä vähäruosteinen verrattuna uudempiin esim. väyrynen ja kaikki muu. w124 kai on ihan ok.
     
  20. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Jos mersu pitäis ostaa , niin sit W124 , ehkä viimeinen hyvä mersu ja jos ei ole kiire , niin 200d . Hyvät yksilöt alkaa jo nostaa hintaa , kyllä nämäkin ruostu , mutta johtuu pitkälti huollon puutteesta , ittellä näitä oli 5-6 ja yksikään ei ruostunu niin pahasti kuin Väyrynen ja C-mersut joihin tyhmänä siirryin.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!