70-80 luvun pienet Fiat henkilöautot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Motor & Parts, 30.1.2019.

  1. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Varmaan se maali koskapa Espanjassa tehty ja yleisesti pidettiin heikompilaatuisena kuin aito Fiat.
    Toisaalta 128z, Zastava, on tunnettu paksummasta pellistään vaikka Jugoslaavi onkin ja muuten vikaiseampi kuin 128.
     
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Varmaan aika paljon hajontaa teräslaaduissa. Mulla ollut -75 kasipätkä ja saman vuoden 133. 850 oli jo 90-luvulla aika hapan mutta kolmekolmonen oli tosi hyvässä kunnossa, ei tarvinnu hitsata mistään. Nykyään se on museorekisteröity uuden omistajan toimesta.

    Laadullisesti en ole huomannut eroa Seatin ja Fiatin välillä, ehkä joskus uutena sen on huomannut kun otantaa on tarpeeksi. Siinä 133:ssa toimi kaikki helvetin hyvin, niin moottori kaasareineen kuin sähkötkin.

    Ainoita autoja, mikä lähti käyntiin kun vähän avainta näytti ja jo parin minuutin jälkeen sai pistää ryypyn kokonaan pois ilman nikotteluja.
     
  3. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Tuollaisen joskus uutena ostaneena; ainoat ongelmat taisivat olla että kuskin penkin verhous löystyi ja
    pyyhkimen viiksi lakkasi toimimasta. Molemmat korjattiin takuuna. Muuten oli huoleton peli vai kaunistaako aika muistot?
     
  4. matti R

    matti R 3rd gear

    Tallissa on -71 124 Spider. Tosi hauska harrasteauto kun kaikki on simppeliä mekaanista perustekniikkaa. On kuitenkin DOHC kone, levyjarrut joka pyörässä, 5-vaihteinen laatikko yms. Tullut Kaliforniasta, joku tehnyt pellit hyvään kuosiin. Osat on halpoja ja niitä saa helposti netin kautta. Laatikkoremppa olisi työjonossa mutta Eldon puuhat menee etusijalle.
     
    Sierra ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    juu, ihan oli ite tehty. Kansi ja imuventtiilit muotoiltu iha keskenään, lohko ja kansi plaanattu jotta sai 10,5:1 puristukset, 850 specialista pellisarja ja weber, nokka oli hiottu jollain spekseillä. Levyjä ei ollu tai oli hyllyssä mutta alla rummut.

    oli kyllä yhessä korissa kiinni yks 127 903 lohkoon jokkiskunkun tekemä vielä riuskempi kone. Se vinku oikeesti korkeelta ja kovaa.
     
  6. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Osat alustaan on lähes ilmaisia kun ne käy venäjältä. :p
    Sori, oli ihan pakko.
     
    Gary Grand ja matti R tykkäävät tästä.
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    toi 133 especial jotenkin ei tuntunut tutulta. 850 especial kyllä ni tutkin asiaa. Kyllä semmosia on 133 kans ollu ja autowikissä mainittu myös. Ainut vaan että oli virheellistä tietoa osittain. Pitäs kirjautua että pääsis muuttamaan mutten tänään jaksanu yösyvämmellä.
     
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tähän lisäyksenä että suomeen tuleethan oli yleensä mallia "super" vaikka sitä ei erikseen mainitakaan. Olisi ollut matalaviritteisempikin perusmalli, ehkä sinne missä polttoaineet oli huonompia.
     
  9. malvasto

    malvasto 3rd gear

  10. cdv70

    cdv70 Double Gearhead

    [​IMG]
     
    Larry, TwistOla, 12345678910 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    ^ Tapaan lukea netistä kotkalaisen Ankkuri-lehden, jossa Jari Nenonen pakinoi. Nenonen on paitsi dj, pakinoitsija ja kirjailija niin myös kova automies. Uudessa Ankkurissa hän on huomioinut tuon tällä viikolla Hesarissa julkaistun vanhan mainoksen.

    Pakina alkaa: "Ilahduin kun näin viikolla Hesarissa autoilmoituksen vuodelta 1971. Auto-Liedes ilmoitti Fiat 600-vaunusta. Piirroskuvassa pikku-fiiatti keulii, partainen vaari on työntänyt päänsä sivuikkunasta. Otsikko oli rehvakkaasti "On pontta pytyssä". Kymmenet tuhannet tavallani Fiat 600:lla ajaneet tietävät että ei ollut. Ei sittenkään vaikka olisi ollut lisenssillä tehty Neckar 770 tai Seat."

    Pakina jatkuu omakohtaisilla kuussataskokemuksilla. Heikki Liedeksen 600 Abarth sekä Lahden Classic Motor Show mainitaan myös. Koko jutun voi lukea kirjautumatta sivulta 6 tuosta https://www.lehtiluukku.fi/lue/kaupunkilehti_ankkuri/11.1.2020/234127.html
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Lahlessa oli kusiainen johon oli laitettu viilattu autobianchi a112 abarthin kone. Vakiona tais semmoisessa 1050cc olla 70hp. Kuulemma rohkein uskalti 190km/h asti vetää. Niin että kyllä jotkut niistäkin lähtee.
     
  13. cdv70

    cdv70 Double Gearhead

    Vaasan automuseossa kuvattu Fiat vuonna 2019.
    [​IMG]
     
    Pande_K tykkää tästä.
  14. cdv70

    cdv70 Double Gearhead

    Sama paikka
    [​IMG]
     
  15. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Jos jotain kiinnostaa, niin mulla on hyllys tommosen 850 "voimistelu" mallin kaasari.
    Weberi, 2 kurkkuinen, erittäin pieni, jossain kohtaa luki myös holley europa.
    En tiedä onko sportti vai speciaali vai mistä mallista mut fiiusta kuitenkin. Jos jotain kiinnostaa niin voin luopua edullisesti, kuvia voin laittaa sp.
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Special ja coupe modeleissa on 21/23 kurkut. Näkyy stanssi kylessä kyllä. Sport coupessa taas 23/23. Jos en ihan päin leppää muista.
     
  17. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ok, kiitos vinkistä, 21/23 näytti olevan.
     
  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Virimiehet väittää Fiatin askien olevan vahvempia, kuin Seatin. Materiaalissa eroa Fiatin hyväksi.
     
  19. malvasto

    malvasto 3rd gear

  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eikö tuossa jo ole kaikki parhaat kaverit huutaneet hinnan noin ylös.
     
    malvasto tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!