Mikä perävälitys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja T5, 12.1.2020.

  1. T5

    T5 Gearhead

    En nyt tiedä, ajattelenko tätä koko hommaa ihan liian vaikeasti, mutta parempi kysyä neuvoa ennen lopullista valintaa.

    9" perän hankinta olisi enää perän välityksistä kiinni.
    Vaihdelaatikkona on ZF GS6-53DZ ja välitykset ovat
    1. 2. 3. 4. 5. 6.
    GS6-53DZ |5.080| 2.804| 1.783| 1.260| 1.000| 0.835|

    Ahdin tulee varmaankin peliin jossain 4000 kierroksen kohdilla.

    Mikä välitys siis perään olisi hyvä. Auto tulee ihan käyttöautoksi kesällä, joten myöskin jonkinmoista ajettavuutta olisi hyvä olla. Vai onko tuo kutonen sen verran pitkä, että tiheämmälläkin perällä matka-ajossa kierrokset pysyy kurissa?
    Mutta taas tuon turbon hitaan heräämisen takia välitysten pitäisi varmaan olla edes jonkinverran tiheät?

    Kyseessä siis ihan -69 Mustang ja 16" renkaat tulevat olemaan alla.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Renkaan leveys ja korkeus?
    Itse laittaisin jonkun 3.9x, ehkä jopa 4.1
     
  3. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  4. T5

    T5 Gearhead

    Eiköhän se tule olemaan joku 235/50.

    Tässä on juurikin tämä juttu, mikä on minulle hämärän peitossa. Tuossa tuo laskee nuo nuo kierrokset ja nopeudet vaihteiston välitysten mukaan. Mutta eikö tuosta juurikin puutu vielä se yksi tärkeä parametri, eli se perän välitys?
     
  5. SauliK

    SauliK Gearhead

    olihan tuossa final drive osa?
     
  6. T5

    T5 Gearhead

    Nojoo. Siinähän se olikin. Jostain kumman syystä pää muunti sen kutosvaihteeksi, vaikka erikseenhän tuossa on se kutosen kohtakin.
    Tuolla laskurilla pärjäänkin hyvin!
     
  7. LPV

    LPV 3rd gear

    V8 rupeaa pitämään kovempaa ääntä noin 2000rpm jälkeen. Eli kuinka kovaa haluat ajaa maantiellä? Jos 80, tiheämpikin perä käy, jos haluat motarilla päästää 120 ja jutella tai kuunnella musaa, on joku 3.5 - 3.1 välitys lähempänä totuutta. Kyllä kai siellä koneessa jotain tapahtuu jo ennen kuin turbo herää? Tai sitten pitää tehdä jotain sille turbolle, että herää aiemmmin...
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Yks hyvä visuaalisaatio on seuraavanlainen.

    Jos sun ajettava tehoalue on esim 2000-6000rpm, piirrä joka vaihde allekkai palkkeina ruutupaperille perävälitys ja rengaskoko huomioden, siitä on helppo visualisoida missä ja kuinka paljon kullakin vaihteella on "overläppiä" toiseensa nähden, ja näkee suoraan paljon kierroksia on milläkin vaihteella missäkin nopeudessa. Itse varmaan tietää kukin mimmoista meteliä viittii kuunnella. On niitä hiljasempiakin tehokkaita vehkeitä. Turbotkin jo hiljentää ja tasaa huomattavasti pakoääntä.

    Toinen hyvä indikaattori on tehtaan brosyyrit 70-luvun kieppeiltä. Kato mitä välityksiä tehdas on tarjonnut pl. selkeet "neppailuvällärit". Ne osuus aika hienosti nykypäiväänkin.
     
  9. T5

    T5 Gearhead

    Koneeksi vaihtuu 2jz. Turboksi valkkautui tuo Holsetin HX55 ihan sen takia, koska halvalla sai. Jos sillä ei tuota komboa saa toimimaan, niin sitten pitää suunnitellaan toista tilalle.

    Quick Performancelta todennäköisesti perän tilaan ja eiköhän 3.70, 3.80 tai 3.89 ole passeli minulle. Ei tuota maantieajoa kuitenkaan niin kamalasti tule.
     
  10. 3964

    3964 3rd gear

    Vanhan liiton v8 matka kierrokset ei kovin paljoa yli 2000 muuten sillä ei viitsi ajaa joten matka ajot jää vähiin.

    Tommonen 2jz on luultavasti hyvin saman oloinen kuin s38 bmw tosin turbolla,mulla oli e34 m5 ja se kierti 100km/h n.3000 eikä se häirinny millään lailla.

    Nyky harrasteella jää maantiet ajamatta 351c. Ja n.3000 100km/h ja ei sitä huvikseen kuuntele.
     
  11. LPV

    LPV 3rd gear

    Tuo moottorin tyyppi puuttui ekasta... Suora kutonen käy kaiketi kierroksilla sievemmin kuin V8, varsinkaan vanhemman tyyppiset. Koita etsiä mitä välityksiä noissa on tehtaalta käytetty. Eikös tuo ole se Suprassa käytetty kone? Niistähän sen näkis, mitä tehtaalta on saanut. Niistä sitten oman maun mukaan sopiva tai tiukempi jos tulee käytettyä myös radalla tai stripillä.
     
  12. Toi laatikko niin wide ratio, kuin voi olla. Alunperin niissä diesel-Bemuissa, joissa tuota laatikkoa oli, niin oli peränvälitys 2.81 ja renkaankoko 225/45 R17. Siitä voi hakea hiukan vertailuarvoa Stang 72:n linkkamalla laskurilla. Lopputulos on lähempänä kolmosta kuin nelosta.
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Pitää myös muistaa diesel koneen kierrosalue vs bensan, vaikka nyky dieselit kiertääkin hyvin.
     
  14. Kyllä kyllä, meinasin vaan, että kovin tiheällä perällä ykkösvaihteella ei tee mitään. Eikä välttämättä edes kakkosella.

    Näiden laatikoiden välitykset poikkeaa aika paljon vanhoista jenkkilaatikoista, joissa ykkönnen oli 2.xx ja nelonen suora.

    Niin ja muistin ton välityksen väärin. Se onkin ton laatikon kanssa ollut 2.35..
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ykkösvaihe on ihan superjärjetön. Offroad käytössä olis ihan jees. Noin 2x tiuhempi kuin normaali ykkönen. No en tiedä kuinka hengetön tollanen japsikutonen on, ehkä yhtä hengetön kuin saksankutonen joten ykkönen voi olla hyväkin. Pääsee kuitenkin liikkeelle.
     
  16. Keme

    Keme Gearhead

    Harmi vaan, ku tohon 53dz hintaluokkaan ei saa parempaa askia mistään ja toi kestää mm. lähes kaiken. Toi ykkösen välityksen tuijottaminen on sinällään turhaa. Se ny o mitä o ja sillä ei muutenkaan juur ajeta ja sen ykkösen jälkeen on vielä viisi pykälää. Tuuppaa isompaa tupaan ja ajaa.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tämä on vain henk koht mielipide, mutta minusta noi välitykset ei ole hyvät, ykkönen on älytön ja 6 ei kummiskaan ole mitenkään kunnon loikkari. Voisi olla joku matala 0.7 tai 0.6. Joku 0.5 on jo ehkä liikaa.
    Mutta samaa mieltä, parempaa ei ole tohon hintaan saatavilla.
     
  18. Wade-

    Wade- Gearhead

    Mun kaks penniä on se, että tuon kokoisilla renkailla ja tuollasella ylivaihteella, ottaisin ehkäpä noin 3.5 vällärin. Antaa vähän mukavuutta matka-ajoonkin... Itellä bemarissa hx52, herää vähän reilu 3000rpm ja motti on 2,4l. Mulla perävälläri 3.46, ja rengaskoko melko sama kuin mitä suunnittelet omaasi.

    Itse vältän liian tiheää välitystä, koska varsinki tommosella bemarin laatikolla saa sit jatkuvasti veivata uutta vaihdetta sisään, ja se vie iloa jokapäiväisestä katuajosta, ainakin itellä... Moottori pääsee paremmin oikeuksiinsa kun sitä voi vähän "vedättää" eikä heti tarvii lyödä isompaa silmään...
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Koneen vetoalue ja välitys kun on balanssissa, autolla on tosiaan makea ajaa. Omassa autossa kun oli 4.11 välitys, sai vaihtaa kokoajan. 3.54 on ollut paljon miellyttävämpi. Sopii paremmin koneen vetoalueen kanssa ja pääsee nauttii koneen väännöstä.
     
  20. Jos vielä noista Bemarin ideologioista, niin myös bensalaatikoissa on yli nelosen välityksellä ykkösvaihde. Vanhemmassa 5 -vaihteisessa 320Z laatikossa suora vitonen ja peränvälitykset bensakoneissakin siellä 3:n paikkeilla.

    Minusta tuo Waden lähestyminen asiaan on oikea.
     

Kerro tästä muillekin!