Ei autoja vaan kitaralakkoja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja toyopet, 11.1.2020.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kitara lakattu nitroselluloosalakalla, joa sitä haluaisi vähän muokata ja vetää uuden pintakäsittelyn, niin pitäisikö nitroselluloosa saada kokonaan pois vai kestääkö se päällelakkauksen PU tms. 2-komponenttilakalla?
    Sehän on jonkin verran imeytynyt myös puuhun.

    Pohjaväri on sinällään hyvä, se on siihen ns-lakkaan sekoitettu mutta päälle voisi vähän blingiä lisätä.
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Kymmenisen vuotta sitten ostin uuden kontrabasson, en tiedä mitä kamaa oli päällä, kaiketi tollanen samanlainen lakka. Sen vain kevyesti hioin ja sit maalattii ihan autokamoilla, eli epoksi, värimassa ja lakka. Maalauksessa ei mitään ongelmia ja värit edelleenkin kiinni.
     
    toyopet tykkää tästä.
  3. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Mä en kitaroista ja pintakäsittelystä mitään tiedä mut mun naapuri noita virittelee ja maalailee. Sillä on nitromaalit käytössä, kuulemma uudemmat lakat pilaa äänen.
    Se on tehny vanhennuksia pelimiesten kitaroihin eli poistanut lakat ja maalannu uudestaan nitromaaleilla.
     
    juko7 tykkää tästä.
  4. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Selluloosalakka kestää hyvin melkeinpä mitä vaan. Ei kannata laittaa alkuun kuitenkaan kovin paksua kerrosta.
     
  5. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Niin olikos nyt kyseessä akustinen vai lankkukitara? Mitä tarkoittaa blingin lisääminen, ihan vaan parempaa kiiltoa vai peräti jotain hilettä tms.? Eikö nitroselluloosalakka käy edelleen? Sitäkin vielä saa, vaikkei enää joka rautakaupasta. Koostumus eli ohenne on huhujen mukaan muuttunut. Ise käytin katalyyttilakkaa kun muutaman kepin veistelin vuosituhannen vaihteessa. Hyvin saman oloista tavaraa kuin nitroselluloosalakka. Sitäkään ei enää näkynyt saavan kuin kymmenen litran ämpärissä, "vain ammattikäyttöön".
     
    Muokattu: 11.1.2020
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Lankkukitara.
    Kyllä kai nitrolakkaa saa vaan hyllyssä on muutama litra autolakkaa ja pu-venelakkaa, niin ei tarvitsisi ostaa...

    Hilettä ja/tai helmiäistä.

    Monesti kitarahommissa on ehdottomia totuuksia asioista mutta onhan noita vuosikymmeniä maalailtu ja lakkailtu ties millä.
    Akustisessa soittimessa teoriassa voisi olla suurempi merkitys, kun kannen värinä saattaa muuttua mutta sähkiksen bodyn vaikutus lopulliseen soundiin on aika pieni ja varsinkin sen pintakäsittelyn vaikutus, ihan oma näkemys.
    Mikit ja kielien materiaali suurimmat tekijät.
     
  7. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Jos tuo pu-venelakka on unicaa tms. 1-k ainetta, niin antaisin olla hyllyssä. Autolakan soveltuvuudesta en uskalla sanoa mitään, niissä on niin monenlaisia ohenteita. Kannattaa varmaan kokeilla jos kitarassa on joku näkymättömiin jäävä kohta.

    Nuo pintakäsittelyjen vaikutukset soundiin on kyllä enemmän henkimaailman hommia. Esim. Ovation-merkkisen akustisen laatukitaran puukansissa on joku polyuretaanimuovipinnoite, ei nyt ihan millin paksu mutta paksu kumminkin. Halkeilee vanhemmitten ja muuttuu ikävän näköiseksi. Olen yhdestä yksilöstä raapannut pinnan pois ja lakannut uudelleen, enkä soundissa mitään eroa huomannut. Joku kultakorva tietenkin kuulee/tuntee eron. Ja niinhän se on tehtävä kuin itsestä hyvältä tuntuu. Ovationeissa on kantta lukuunottamatta lasikuituinen koppa.
     
    Muokattu: 12.1.2020
    xarper tykkää tästä.
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tietenkään ei taaskaan liity lakkoihin eikä maniskoihin mitenkään vaan enämpi materiaaliin. Sanovat stratovariuksen viuluviikareilla soivan hyvin koska niin vanhaa puuta ollu jo tekovaiheessa. Tiijä häntä, mutta huuliharpuissa parempi ja räkäisempi soundi on Lee Oskarin muavisessa ku Hohnerin puisessa blues harpussa jos niinku bluesia hönkii. Tässäkään en tietenkään asiantuntija ole. Saattaa olla makuasia.
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Itse lakka itsessään tuskin kovin paljoa muuttaa saudia, mutta pointtina näissä on se että lakka elää puun mukaan kosteuden vaihdellessa.
    Eli jos lakka on ”kireä” nykyaikainen 2-k lakka, se ei anna yhtään periksi puun kosteuden muutoksissa.
    Nitroselluloosalakka on kuivanakin elastinen ja reagoi myös itse ilmankosteuden vaihteluihin ja päästää lävitseen kosteutta (jossain määrin jopa liukenee veteen), eikä ikäänkuin ”betonoi” alla olevaa puuta siihen hetkeen kun lakka jämähtää lopulliseen kovuuteensa.
     
    juko7 tykkää tästä.
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    joskus maalailin puujuttuja 2k acryl llä,ohensin joustoaineella ja kaikki on olleet monta vuotta ok
     
  11. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Eipä kuiva kitaran body elä kun siinä on lakka päällä suojana. Ite oln pari maalannut "autolakalla" ja hyvin on vuosia kestäny ilman halkeamia ym.
     
  12. GS

    GS Gearhead

    Se ei ole se pointti, vaan se että lakka on hengittävä. Eräs viulunrakentaja tästä aikoinaan kertoili, että mikäli viulun lakkaa nykyaikaisella 2K-lakalla, soudista tulee yhtä eloton kuin että koko runko vaihdetaan muoviseen joka kuitenkin muuttaa saundia ilmankosteuden/olosuhteiden muuttuessa.
    Tiedä sitten kuinka ”kultakorva” pitää olla kuullakseen erot, mutta joku taika siinä pitää olla jos nykyäänkin puurunkoiset laatusoittimet lakataan nimenomaan nitroselluloosalakalla.
     
  13. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Koskee lähinnä akustisia soittimia, niitähän ei ole sisältä lakattu. Sähkökitaroissa on yleensä noin millin kerros lakkaa ja se tuskin hengittää. Pohjalla on paksu kerros filleriä jonka päällä väri ja lakka. Yleensä polyuretaani- tai polyesterilakkaa. Sit on erikseen esim gibsonin "vintage original spec" kitarat missä on ohut kerros nitroselluloosalakkaa mitä on käytetty paljon 60 -luvulla. Niissä näkyykin ajan kanssa puun eläminen kun lakkaan tulee halkeamia.
     
  14. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Traditio? Muusikot ovat soittimiensa suhteen varsin konservatiivisia ja muutenkin tunnepuoli on niissä hommista vahvasti mukana. Eikä siinä mitään, jos perinnelakka tuntuu hyvältä niin sitä käytettäköön. Teknisillä ominaisuuksilla ei ehkä kuitenkaan voi perustella jonkin vaihtoehdon erinomaisuutta.
     
  15. jamba

    jamba Gearhead

  16. GS

    GS Gearhead

    Siis nimenomaan mm.viulut ja muut akustiset missä puu on taustapuolelta suoraan ilman kanssa kosketuksissa lakataan edelleen ihan muista syistä nitroselluloosalakalla, kuin vain ”perinteiden/tradition” vuoksi.
    Sanotaan niin että itse en vanhaa vintage Gibsonia lähtisi lakkaamaan millään nykyaikaisella 2k kamalla, koska vaikutti totellisuudessa sointiin tai ei, niin jälleenmyyntiarvossa tämä valinta näkyy ja raskaasti.
    mm.viulunrakentajat ovat sitä mieltä että mitään nykyaikaista 2k lakkaa ei voi viuluun laittaa ilman että sointi muuttuu radikaalisti ja ennen kaikkea niin että ilmankosteus ja sen muutokset nimenomaan muuttavan sointia.
    Kyse ei siis ole lakan krakeloitumisesta tai mistään sellaisesta, vaan siitä että sellu elää puun mukana niin että se ei muuta kotelon jännitystä/”viritystä” ilmankosteuden mukaan.
    Tähän on näin tämän alan puhtaana amatöörinä paha mennä sanomaan mitään muuta kuin että jos asia olisi jotenkin toisin kuin miten oikeat ammattilaiset sanoo, sitten pitäisi olla itsellä jotain kättä pidempää väittäessäni jotakin muuta?
     
    jänis2 ja juko7 tykkäävät tästä.
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Viulut yms. käsitellään sellakalla ja tosiaan ohut akustinen puurasia on eri juttu kuin sähköinen lankku.

    Ehkäpä tämä on vaan kokeiltava.
     
  18. GS

    GS Gearhead

    Vanhat viulut ovat aina sellakkapintaisia tai vastaavia omia vastaavia ”salaisia” sekoituksia. Nitroselluloosa on uudempi tuote, mutta joka kestää kulutusta ja kosteutta paremmin kuin sellakka. Kitaroissa ei tietääkseni ole käytetty sellakoita, vaan nitroselluloosalakkoja.

    Viulunrakentajilta poimittuna: ..."Nuo täysin synteettiset lakat eivät kuitenkaan ole hyväksi soittimen äänelle”...
    Eli sellakkaa tai nitroselluloosaa silloin kun sointi halutaan pitää halutunlaisena.

    Tuossa Les Paul ClassicDouble Cutaway skittan esittely, josta poimittuna huomiona: ...
    ..."Kansipuu on AAA-luokiteltua kuviollista vaahteraa ja pintavärinä on läpikuultava punainen, luonnollisesti nitro-selluloosalakalla viimeisteltynä”.....:

    https://riffi.fi/artikkelit/tuoteuutiset/les-paul-classic-double-cutaway-tuplasti-soolotilaa?page=9

    [​IMG]
     
  19. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Taitaa olla vähän sama kuin mineraaliöljy vastaan synteettinen, miten moottori soi.
    Osa ihmisistä on "ennen kaikki oli paremmin"-tyyppejä. Ja jossain asioissa näin onkin, muttei ihan kaikessa.
    On esim. vinyylilevyharrastajia kun digitaalinen on liian puhdasta jne...
    Vanhat parrat vannoo talomaalauksessa punamaalimaalin puolesta ja kiroaa akryylimaalit alimpaan helvettiin.
    Mutta kovinkaan moni ei vissiin haikaile autoissa höyrymoottori- tai puukaasuaikaa?
    Jos noilla eri tavalla käsitellyillä tehtäisiin sokkotesti riittävän monella kitaralla ja kuulijalla, niin mikähän olisi lopputulos?
     
    Muokattu: 15.1.2020
    toyopet ja Rautamäki tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!