Th700 öljyvuoto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Fargo, 29.1.2020.

  1. Fargo

    Fargo Gearhead

    Hyviä ehdotuksia mistä pirusta TH700 vuotaa öljyä?

    Vuotaa vain parkissa ollessaan ja pitkään kun seisoo niin häviää öljyä niin paljon ettei auto edes liiku.

    Öljypohja EI vuoda eikä tiivistekään, sen verran monta kertaa tarkastettu ja liimattu niin että voi olla jo vaikea irrottaa. Ei myöskään öljytikun juuresta, ei sähköliittimien läpi jne.

    Käydessä ei vuoda mutta kun seisoo viikon pari niin 5 litraa vähintään menee ennenkuin on niin paljon että auto liikkuu. Jostain etuosasta tulee muttei selkeää kohtaa löyty
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos öljyä on öljypohjan tiivistepintaan asti, auto kyllä liikkuu, eli reikä öljypohjassa on ainut vaihtoehto ;)
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Eikös se tee niin että imasee käynnistyessään öölipohjan tyhjäksi tuossa tapauksessa? ;)
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei ime koko öljypohjaa kuivaksi, mutta tuli imuriin eräs juttu, joka on aika marginaali, mutta jos turbiini valuu tyhjäksi, mutta edellyttää, että limppu on halki koko matkaltaan, tai koneen pysähtyessä turbiini jää aina samaan asentoon, joka on aika absurdi ajatus :)
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Alkuperäiseen kysymykseen; on perin outoa, että laatikosta tulee gallona öljyä ilman, että tahrii mitään paikkaa, tai ei jätä ensin johonkin kohtaa tippaa, josta voi päätellä jotain, tuskin tuo määrä kerralla lattialle lorahtaa ;)
     
  6. Fargo

    Fargo Gearhead

    Joo, etuosasta se valuu, lammikko jää alle mutta kun ei tosiaan sitä vuotokohtaa löydy. 1-2 viikkoa menee että on seisoessaan vuotanut niin paljon ettei enää liiku.

    Turbiinivika tuli itellekin mieleen mutta se valuttais kyllä siihen suojakotelon päälle, kaulan stefa jos vuotais niin lentäin käydessä komeasti öljyt
     
  7. -tl-

    -tl- Gearhead

    No höh. Ei tarvi selvännäkijän taitoja arvatakseen mistä vuotaa kun on vain yks mahdollinen paikka...

    [​IMG]
     
  8. jussi79

    jussi79 1st gear

    Itellä vuoti kanssa aina kun auto seisoi muutaman päivän. Välillä saattoi viikonkin pysyä kuivana. Vuotopaikaksi löytyi lopulta "kick-down" vaijerin läpivienti kumi. Mikä ei ollut paikoillaan. Ei sitä kotitallissa pystynyt havaitsemaan mutta kun pääsi nosturille niin selkis vika. Noi tikun ja tuon vaijerin kumit ei paljoa maksa mut vittumaiset laittaa paikoilleen ainakin camarossa..
     
  9. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Mulla ollu vähän saman kaltaista vuotoa vaihdevalitsimen akselin tiivisteestä.
     
  10. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Omassa vuotaa TH700 myös eikä löydy vuotopaikkaa millään. Tai löytyi niitä parikin mutta vuotaa edelleen. Jäähdyttimen putken sovituskappale oli löysällä ja vuoto sieltä pysähtyi kiristämällä. Toinen paikka oli vaihdevalitsimen akselin stefa. Tämän vaihdoin ja laitoin varmuuden vuoksi korjausholkin, ei vuoda enää. Edelleen kuitenkin tippaa tulee turbiinin suojakopan alapintaan. Näyttää, että vaihteisto on öljyssä ylös asti. Onko siellä päällä jotain huohotinta tai vastaavaa mistä voi puskea öljyä? Startin alapintakin on öljyssä ja startin kohdalla turbiinin kopassa näkyy joskus tippa. Kopan käytin auki mutta siellä ei näy mitään merkkiä siitä, että akselin tiiviste vuotaisi.
     
  11. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kuvan kohteista voi vuotaa sekä tuosta turbiinin kaulan stefalta, öljypumpun tiivisteestä tai pulteista. Nuissa pulteissahan on myös tiivistys, taisi olla kumipintainen prikka jokaisen pultin alla.
     
  12. Concarne

    Concarne 3rd gear

    En ole näiden automaattilaatikoiden kanssa isommin pelannut. Uskaltaako tuon pumpun kannen ruuvata auki vai tuleeko sieltä jotain silmille ja tarvitaan erikoistyökaluja / -osaamista? Jos nyt vaikka kokeilisi vaihtaa tuon turbiinin stefan, pumpun tiivisteen ja pulttien o-renkaat.
     
  13. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tässä Bobi irroittaa redneck-malliin tuon pumpun. Tuohon olemassa myös ihan oikea työkalu.


    Joissain laatikoissa on myös kierteet nuissa pumpun kehän pulttien rei'issä, eli niihin käy vähän isompi pultti joista voi sitten vaikka liukuvasaralla houkutella pumppua ulospäin, tai kammeta jollain, ainakin TH350:ssä.
    Turbiinilukon solenoidi pitää irroittaa ensiksi ennen kuin käydään pumpun kimppuun. Tuossa videossa se on jo irti ja on irroitettu venttiilikoneistokin, jota ei pelkän pumpun irroitusta varten tarvi ottaa pois. Ei sieltä mitään naamalle lennä. Youtube on täynnä hyviä videoita ja virallisia korjausoppaitakin löytää, mielelläänhän sen tekee kerralla oikein kun laatikon auton alta punnertaa pois ja takaisin.
     
    Concarne tykkää tästä.
  14. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Onkohan tuossa jotain mitä kannattaa tai voi vaihtaa samalla kun uusii nuo tiivisteet pumpusta ja akselilta ilman isompaa purkamista? Turbiinin solenoidi esim. ei paljon maksa.
     
    Muokattu: 20.10.2021
  15. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Siihen vaikuttaa:
    - paljonko lootalla on ajettu
    - paljonko lootalla on tarkoitus vielä ajaa
    - mikä on auton funktio
    - paljonko tehoa
    - jne.

    Öljypumppu kun on pois niin loppu laatikko purkautuu samasta reiästä. TH700:sta en vielä ole yhtään purkanut, mutta TH350:n purkaminen vaati takimman männän irroittamiseksi erikoistyökalun tekemistä, liekkö sama homma. TH700:ssa voi joutua patentoimaan jonkun systeemin että saa sen servon kannen irti ja takaisin kiinni, ellei osta kallista oikeaa työkalua. TH200-4R:ssä oli sama homma, mutta kun se oli autossa paikallaan niin sain pakotettua sitä kantta sisään ottamalla auton pohjasta tukea (puupalikka välissä). Tiivisteet ja kitkat sekä panta on helppo vaihtaa sitten kun laatikon pääosat on pöydällä. Ei kannata levittää kaikkea kerralla pöydälle, vaan ottaa yksi kokonaisuus aina työn alle. Korjausopas pitää olla että tulee kaikki varmasti kasattua oikein ja Youtubessa on paljon hyvää matskua. Kovat osat voi "blueprintata" ja uusia niitä tarpeen mukaan. Liukulaakerit vaihdoin itse TH350:een, ehkä turhaan, ja ne on ainakin TH350:ssä tuumamitoituksella joten sorvissa sai tehdä sopivat työkalut uusien asentamiseen kun ei tuumakokoisia oikein lähikaupasta löydy. Shiftkitin asennus parantaa laatikon toimintaa ja lisää sen elinkaarta ja tehonkestoa, ja niitä on erilaisia. Kytkinpakoissa pitää olla välykset kohdillaan (tuumanen rakotulkki hyvä olla) ja huulitiivisteet rikkoo helposti jos ei käytä asennusrasvaa ja sopivaa "veistä" jolla saa lupsautettua männän paikoilleen. Prässi tai joku patentti helpottaa rumpuja kasatessa että saa lukorenkaat kiinni.

    Täällä on henkilöitä jotka on TH700-laatikoita tehnyt paljonkin, mutta tuossa nyt jotain ajatusta.
     
    Concarne tykkää tästä.
  16. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kiitokset vinkeistä. Laatikko toimii hyvin. Sellainen havainto on ollut, että nelosvaihteella ylämäkeen ajettaessa laatikosta kuuluu erikoinen sihisevä ääni. Olen kuitenkin ajanut tuollaisena useamman 10 tkm eikä se siitä mihinkään ole muuttunut. Turbiinilukon toimivuudesta ei ole varmuutta kun en sen kytkeytymistä huomaa. Tosin vaikuttaa että se kyllä menee päälle, taitaa vaan kytkeytyä käytännössä heti kun laatikko vaihtaa neloselle ja siksi en noteeraa sen erikseen kytkeytymistä.

    Tilasin täydellisen tiivistesarjan, lukkoturbiinin solenoidin ja shift kitin. Noilla olisi tarkoitus toistaiseksi pärjätä. Avataan sitten uudestaan jos muita ongelmia ilmenee. En kyllä vieläkään tiedä mistä se laatikko vuotaa, pieni lammikko jää alle aina kun laittaa parkkiin mutta ei sieltä mitenkään desilitrakaupalla tavaraa tule. Startin alapinta ja jäähdyttimen putket on öljyssä ja tippa näkyy turbiinin suojuksen alapinnassa. Viittaisi ehkä kuitenkin siihen että jostain turbiinin seudulta öljyä roiskuu kotelon sisällä vaikka en siellä kyllä mitään nähnyt. Tai sitten turbiini on halki.
     
  17. matti R

    matti R 3rd gear

    Täysin laatikkonoviisina korjasin pahasti viallisen TH400 lootan korjauskäsikirjan ja youtuben ohjeiden avulla. Rauhassa käy läpi osa kerrallaan niin kyllä onnistuu jos on autoja rassaillut. Ja hyviä ohjeita sain täältäkin
     

Kerro tästä muillekin!