Mopar 520cid nokka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Keränen, 1.11.2019.

  1. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Noilla mun kansilla on menty lähemmäs 20tkm, eli kai sitten on jo aikakin tarkistaa ne.
     
  2. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ihan noin radikaaleihin muutoksiin ei budjetti anna periksi. Ajatuksena oli jos remontin yhteydessä vaihtaisi esimerkiksi nokan tai 1.6 suhteella olevat keinut. Olisko se sitten täysin hukkaan heitettyä rahaa?
     
  3. J.J.

    J.J. Gearhead

    Pistä saman tien 1.7 ja jätät vanhan nokan, jos vaan antaa paikat myöten.
    Tuolla tulee jo vähän raikkaammat nostot 0.646/0.653".
    Sitten vielä isompi putkisto ja kaasari sekä yksitaso imari. Kaasari ja imari käytettyinä jos löytyy passelit ja myyt vanhat hilut pois niin ei tule niin kalliiksi. Esimerkiksi näin.
     
  4. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Vahvalla mutulla väittäisin, että 1.7 keinujen kans tulee 3/8” työntötangoille turhan ahdasta, kun 1.5 keinujenkin kans sai jo vinguttaa lisää tilaa. Ainakin venttiilinjouset sietäisi vielä 1.6 keinut, mutta ei enää 1.7. Onko tohon olemassa jotain laskuria paljonko vipusuhteen muutos vaikuttaa (esim. 0.05”) asteisiin?
    Tosta Performer RPM imusarjasta oon lukenut, että 5000rpm asti dual plane on parempi vaihtoehto, ja ainakin nykyinen moottori tuntuu selvästi hiipuvan 5500rpm jälkeen. Jotenkin on jäänyt sellainen käsitys, että toi RPM olis paras vaihtoehto katukäyttöön. Eriäviä kokemuksia kuulisin mielelläni :)
    Yhtään korkeampaa imusarjaa ei konepellin alle myöskään sovi. Portattu TM7 imusarja löytyis kyllä hyllystä :confused: Isompaa kaasaria vois harkita jos sopiva tulee vastaan.
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Toisaalta toi motti on niin iso, että alakierroksilla ei välttämättä yks tasolla alavääntö pahemmin kärsi.
     
  6. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ei se varmaan pahasti kärsi, mutta jos vertailussa tulee turpiin koko 2500-5000 välin ja hyötyä tulee 5000-5500 (jolloin mm. kannet loppuu kesken), niin tuskin auto ainakaan nopeammaksi muuttuu. Löysin tollasen testin, mutta sekin painottuu enemmän yläkierroksiin
    https://www.hotrod.com/articles/mopp-0207-intake-manifold-engine-and-rpm-range-test/
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    En tiedä näistä niin tarkasti itsellä oli 1.44-1.5 vipusuhde vakiona (tehtaan valu niin sekalaista että on jotain tolta väliltä, riippuen yksilöstä), mutta uudessa on 1.6 vipusuhde ja tämä toi noin 1mm lisää ventiilinnostoa.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    .050" asteet ilmoitetaan nokan/nostajan nostosta, joten keinujen vipusuhde ei vaikuta .050" asteisiin. Venttiili vaan on siinä kohtaa 1.5 vipalla auki .075" vs 1.6 vipan .080".
    Maksiminosto lisääntyy .570":stä .610":een.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  9. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Maksiminoston muutos on helppo laskea, eli 0,570 / 0,576 muuttuu 0,608 / 0,614 jos vipusuhde muuttuu 1,5 —> 1,6, mutta asteiden muutos onkin hankalampi laskettava. Mainosasteet ei tietenkään muutu, mutta muuten profiili nopeutuu.
     
  10. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Eli asteet ilmoitetaan nokalta mitatun noston mukaan, mutta maksiminosto ilmoitetaan oletetulla 1,5 suhteella venttiililtä. Aina sitä oppii jotain uutta :)
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun autolla on painoa 2300kg niin kyllä se vaan tuo välitysten vaihto on helpoin tapa saada voimaa tiehen.
    Ja tosiaan jos konetta vielä virittäis ylävireisemmäksi, niin sitten välitysten vaihto olis vieläkin oleellisempaa että kierroksia sais hyödynnettyä.
     
  12. J.J.

    J.J. Gearhead

    Mitens jos pulttaat vaan superchargerin keulille.
    E85 tankkiin ja paineistettu kaasari imusarjan päälle, msd:n retard purkki sytkäpuolelle ja kovaa ajoa. Ihan vaan jotkut 0,5 ahdot.
    Kyttäät jostain käytetyn sarjan, maksaa toki mutta olisi todella konkreettinen hyötykin vrs nokan vaihto.
    Muut palikat voisi jättää rauhaan.
     
  13. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Autossa oli alkujaan 2,76 lukoton perä, jonka vaihdoin tohon 3,23 lukolliseen. Muutos paikaltaan liikkeelle pääsemiseen oli aika huomattava. Nyt autolla kestää vielä ajella pienen matkan sataakin, mutta pidemmän päälle se tasainen 2500rpm kuulostaa aika rasittavalta. Yhtään tiheämpään ei voi mennä, tai mukavuus kärsii jo oleellisesti. Ylivaihdelaatikko taas ei sovi budjettiin.
    Siinä mielessä viritysastetta vois aavistuksen nostaakin, että nykyinen tekniikka toimii normaalissa ajossa ihan kuin vakiolla moottorilla ajaisi.
    Tai sitten pari Holsettia, alulohko, flippikeula, turvakaaret jne. :D
    Tarkoitus olis maltillisesti parantaa nykyistä moottoria remontin yhteydessä. Ainakaan mulle vähintään viiden tonnin ahtimen asennus ei oikein oo rinnastettavissa 500 euron nokkaan tai keinuvipuihin. Tietysti jos mikään maltillinen muutos ei vie nykyistä pakettia parempaan suuntaan, niin voihan sen pitää nykyiselläänkin. Nyt se ainakin toimii sen verran hyvin, että sitä voi pitää kesäisin päivittäisenä käyttöautona.
     
  14. J.J.

    J.J. Gearhead


    Turbolla olisi itseasiassa vielä halvempi toteuttaa. Kaverilla oli aikoinaan mopen isolohko yhdellä turbolla, just blowthru kaasari ja msd kamat sytkää ohjaamassa. Oli kyllä hyvä paketti kun vaparivire oli maltillinen ja ahdin tuuttasi lisää vääntöä ja hönkää ylärekisteriin. Se setuppi kustansi ennemmin satasia kuin tonneja.

    Tolla mun ekalla ehdotelmalla vipusuhdetta tai nokkaa vaihtamalla ja muut hilut päälle saa ainakin koneen luonteen muuttumaan, jos ei sen kummempaa kaipaa.
     
  15. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Kyllä tällä kertaa pysytellään vaparimoottorissa, vaikka ahtamalla saisikin suhteellisen halpoja hevosia. Noin 10 vuotta sitten tuli luovuttua edellisestä turboautosta. Vielä ei ole tullut ikävä niitä vastoinkäymisiä :p
     
  16. J.J.

    J.J. Gearhead

    Mulla kompromissi ja löytyy kotteroita turbolla ja ilman. Harmia ja onnistumisen hetkiä koettu molempien laatujen kanssa.

    Sullahan on siinä mielessä mukava tilanne että auto on ns valmis ja ilmeisen toimiva.
    Ei ole mitään hätää pilata sitä kauhealla kiireellä. :D
     
  17. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eiks tuossa sun paketissa ole jo lähemmäs 500 Hummaa? Onkohan ne kaikki kotona vai onko niin kuin Sipoossa sanotaan "Lisempi on aina Bettrempi?" Riittääkö noi hedmanin pakosarjat, vai olisko siellä parantamisen varaa?
     
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Dynossa en oo sitä käyttänyt, mutta varttimaili meni 2400 stallisella turbiinilla ja 2,76 lukottomalla perällä aikaan 13,6 /166.
    Paha sanoa sitten paljonko se vaatii tehoa. Ajeleehan sillä tollaisenaankin kadulla, mutta ei pieni lisä koskaan olisi pahitteeks.
     
  19. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kiinnitin kylläkin enemmän huomiota kuinka paljon valusarjoja paremmat shortyt olivat, tais olla parhaimmillaan 63hp tehokkaammat.

    Ja kuten tekstissäkin sanottiin: Want to kick the power up with minimum hassle? The shortie is the way to go.
     

Kerro tästä muillekin!