Ford 302

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja fairlane -67, 21.12.2018.

  1. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Osat olis tilattuna, 2vk päästä varmaan jo tontilla. Uudet pakosarjat olis työn alla, ei löytyny käytettynä sopivalla putkikoolla (1 5/8) joten pilkoin uudet flowmasterin sarjat. Turbiini ja imusarja vielä hankkimatta, edelleen saa airgappia/n. 3000 stall turbiinia kaupata jos jollain on jouten.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oli tommoset käytetyt isoventtiiliset E-Streetit työn alla, olivat hyväkuntoiset niin ohjureiltaan kuin muutenkin, joten perusviritykset riitti.
    Tosin retainerit ja venttiililukotkin oli aika hakkaantuneet kun keinuina oli ollu vakiot railrockersit yhdessä guide platejen kanssa.. onneksi ei ollu pahempaa sattunu.

    Näihin laitoin jousiksi Compin 26915 beehivet, 795-16 retainerit ja 611-16 lukot.
    Asennuskorkeudeksi sain hieman vakiota ohuemmilla jousien aluslautasilla 1.75" jolloin laskennallinen seetipaine 120lbs (mitattu 130) ja aukipaine .550" nostolla n. 300lbs.

    Mittasin jousien+retskujen painon, ja tuplajousi teräsretainerilla painoi 139g ja beehivena vain 84g, eroa siis peräti 55 grammaa/venttiili.
     
    laakkius tykkää tästä.
  3. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    ^Aika paljon on painoeroa kaluilla, punnitsitko rehdillä tuplajousella vai sinkkujousi+dampperi? Mikä nokka tohon kokonpanoon tuli? Täytyy varmaan tosta omasta mitata noi asennuskorkeudet korkomikron kans, mullahan oli toises kannes shimmit aluslevyjen alla jo tehtaan jäljiltä.
    Rojut olis tontilla, varmaan parin päivän sisällä saan noi pakosarjahommat tehtyä loppuun niin pääsee taas mottia irrottamaan, ei jaksa painia konetilaan päin noiden venajousten kans. Otin summitin kuormas säädettävät guideplatet (AFR 6103) kun nois keinujen sivusuunnis oli hieman sanomista. Noi platet kuitenkin näyttää hieman heppoiselta, tohtiiskohan noi vaan laittaa paikalleen noin vai esim. hitsata palat yhteen kun haluttu leveys on tiedossa? En oo vielä kokeillut kuinka studin kanta vastaa tohon reikään.
     
  4. fenix

    fenix 3rd gear

    Motti pukissa noi Afr guidet menee varmasti heittämällä paikoilleen.
    Moottori autossa kiinni vaati asennus kärsivällisyyttä, kun osa tahtoi liikkua kiristettäessä ja näkyvyys huono.
    Sen verran tuli momenttia Chevyn pikkulohkon studeihin, etten murehdi ohjureiden liikkumisesta
    Muutenhan ne vaikutti välysten puolesta naftin passeleilta ja moottorin pyöriessä ei itsellä tönärit naputtaneet.
    Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, sillä kiinteät ohjurit on vakuuttavammat.
     
  5. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Näis tais olla 60nm luokkaa studin momentti, muistaakseni 2 keinuparia jäi hieman kosketus sivuun, en taida muihin koskeakaan. Voi olla et muokkaan noista kiinteistä levyistä, nää on vähän niinku varuuksi olemas et ei tarvi sitte tilata kun on levällään jos ei meekkään ihan putkeen:)
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Painoero oli tuplajouseen, käytännössähän jousen yläpään painolla on enemmän merkitystä kuin lähes liikkumattomalla alapäällä, joten eroa on beehiven hyväksi suhteessa enemmän kuin mitä vaaka näyttää.

    Nokaksi tähän 347:aan tulee Compin XE266HR, 216/224@.050", nostot .544/.555"
     
  7. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    ^Aika maltillinen rullakeppi ja vielä pitee iskuki, toi varmaan vetää jo pikkukierroksillakin jotenkin. Nyt olis pakosarja ja putkihommat tehtynä, sais nostaa motin pois ku seuraavan kerran joutaa illaksi ruuvamaan. Turbiinikin olis tilattuna, 3000 mainos stallilla, jos tolla sais tarttuun vähän ylempää kun edellisellä tci:llä. Imusarjaa olisin vieläkin vailla, edelin airgappia saa kaupata jos jollai on, tarve viimeistään sit kun kone on menos takasi reikään.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä pitääkin vetää alhaalta, tulee autoon jossa pitkä perävälitys ja sillä ilmeisesti ajetaan aika paljon.
    Eihän 3.4" isku nyt vielä kovin pitkä ole, jos verrataan että 351:siä stroukataan 4" iskulla.
    Tuollanen keskikokoinen pikkulohko isoventtiilikansilla ja .550" nostavalla nokalla antaa ehkä jotain kierroksillakin, vaikka asteita onkin maltillisesti.

    Riittikö nää perusteluiksi? :D
     
  9. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Joo riittää, enhän mä mitään kyseenalaistanutkaan:)
    Mitä veikkaat paljonko tohon tulee max hp ja millä kierroksilla? Onko näihin muuten mahdollista saada vielä tosta 3.4" pidempää iskua?
     
  10. Käytännössä ei, mutta teoriassa 3.5" on mahdollinen:

    https://www.fordmuscle.com/archives/2002/04/331/

    "Undeniably the most popular 302 based stroker on the market is the 347. Originally created using a 351 Cleveland crank cut down to 3.400" stroke and a 5.400" Eagle rod, the 347 is about as much displacement you can squeeze out of a 302 block without running into severe strain or accelerated wear. Technically it is possible to get as much as 355 cubes from a 302, but this requires custom machining and the life span of such a motor is very short, making it a seldom seen, race-only application."

    Seuraavalla sivulla taulukko eri kombinaatioista.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mä oon huono noissa veikkauksissa, eikä tässä tapauksessa ole oleellistakaan.
    Kaikki oleellinen tapahtuu jossain tyhjäkäynnin ja 6 tonnin välissä! ;)

    Muistan että joskus on tosiaan ollu juttuja 3.5" iskuisista strokereista, olikohan jollain valmistajalla valmis sarjakin.
    Ja aikoinaan joku HotRod tai vastaava lehti teki Clevelandin akselilla sellasen.
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ite ymmärtänny myös tuolla taneli kerhon osalta jotka laittaa nyt autoihinsa V8 moottoreita että 302 pystyy järkevästi stroukkaamaan 340 kokoiseksi mutta siitä isommat on sitten vähän vaikeampia...
     
  13. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Taas olis vähän näperretty, motti olis pukissa toimenpiteitä varten. Keinujen sivusuuntaiset kosketukset sain nyt säädettyä hyväksi, katkaisin edelin omat guideplatet ja tarvittavan hieromisen jälkeen hitsillä takasin kasaan (puristimilla palat paksuun rautalevyyn kiinni ja hitsaten) Tuntui paremmalta ratkaisulta näin kuin laittaa niitä säädettäviä levyjä.

    Sitten vähän ihmettelyä noiden venajousten kans, jousethan on compin 26986, mainos spekseissä seat load 109/1.8" korkeudella. Paketissa kuitenkin ilmoitettu 137/1.75"
    Compin luettelosta löytyi paineita eri korkeuksilla, siellä merkitty 123/1.75"
    Kaverilta löyty jousipainemittari, sinne jouset kainalos mittaileen, tulos 140/1.75" tasaisia olivat, muutaman lbs sisällä. Kansissa as. korkeus asettuu keskimäärin tohon 1.75" aiheuttaako toimenpiteitä? Vertailun vuoksi mitattiin vielä edelin kansien oma jousi, ilmoitettu 125/1.75" mitattu 140/1.75" Aluslevyt tarvis vielä tilata, ei löytynyt partsilta hyllystä sopivaa joten vähän tulee odottelua.
     
  14. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Tälle nokalle seetipainesuositus oli lunatin tuplajousella 125/1.85" ja nää mun jousethan on beehivet, eli jos tosta 10% pois, niin 112,5 pitäs riittää. Aukipaine oli lähellä ilmoitettua, 280/1.2"
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä sä voit laittaa ne siihen 1.75" korkeuteenki, vähän reilumpi seetipaine ei haittaa mitään.
    Aukipaine ei noilla jousilla nouse kuitenkaan liikaa, ja kun sun nokalla tulee suunnilleen 1.2" aukikorkeus, niin se on noille jousille just hyvä.
     
  16. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    ^Hyvä näin, kansissa korkeudet edelin omalla retskulla mitattuna aika tasaisia 1.8" mut toi beehive retsku pudotti .050" alemmas. Aluslevyt olis tilattu, tulee n. 1vk päästä, sit pääsee jatkamaan. Kuinkas noi työntötangot? Nyt on compin halpiaiset, olikohan high energy, olisko syytä päivittää parempaan vai meneekö näillä?
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eihän se koskaan pilalle mene vaikka laittaa laadukkaammatkin, mutta noilla jousipaineilla pääsee tangotkin helpommalla.
    Jos vanhat on hyväkuntoiset, niin miks ei niilläkin pärjää.
     
  18. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Jep, helpommalla pääsee jousten puolesta, lähinnä mietin et aiheuttaako korkeempi kierrosluku ja nokkamuutos hydrauli vs mek. paremman tarvetta. Uutena nämäkin laitoin kesällä, muuten ei uusimisen tarvetta.
     
  19. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Päivitetääs vähän kun ei oo hetkeen mitään ehtiny kirjotella. Helmikuussa varaosalafkan "7 päivän rahdilla" tilatut spring locatorit saapuivat 24pv kuluttua tilauksesta, tässä välissä oli jo tullut muuta projektia päälle joten hetkeksi tuli stoppi hommalle. Kun pääsin jatkamaan, niin venajouset tuli shimmattua 1.775" korkeuteen, nokkakeppi tuli kellotettua, icl 105. Tämän jälkeen nostajat tinnerikiposta pöydälle ja todeten et eihän ne oo samankorkuiset kun hydrauliset. Työntötangot meni sit luonnollisesti uusiksi, olis ehkä mennyt vanhoillakin mut halusin kosketukset viimesen päälle. Oikean mittaista tankoa (6.95") ei tietenkään Suomesta mistään, tilaushommiksi ja taas odotellen pari viikkoa.

    Kone tuli näiden jälkeen kasaan, päälle uusi edelin rpm airgap imari+1" korokepala ja perään hughesin 10" 3000 stall turbiini. Kone autoon takasin, nokan sisäänajo tuli suoritettua ohjeiden mukaan onnistuneesti. Kaasarina oli sisäänajon aikana vanha holley 600vac, uus db menee paikalleen loppuviikosta kun ehdin taas ruuvaamaan.

    Kunnolla ei ole vielä testaamaan päässyt, leimakin oli menny pitkäksi viimekuussa, tuli tosin haettua jo uus niin nyt pääsee ajelemaan. Ensivaikutelma uusista palikoista hyvä, tyhjäkäyntiin tuli hieman rähinää lisää, kierrosherkkyys tuntui myös parantuneen. Tuli myös pienenä yllätyksenä et käyntiääni on nyt paljon miellyttävämpi kuin edellisellä hydraulinokalla, venavälystä .016, pieni tasainen naputus kuuluu mut se rällätys mikä compin nokalla/nostajilla lämpösenä oli niin vaikuttais kadonneen.
     

Kerro tästä muillekin!