454seen puhtia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Chevrolet454ss, 23.8.2018.

  1. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Mitäs arvon GM moottori osaajat antaisivat neuvoksi kun Gen5 454 HO koneeseen haluaisin hieman voimaa lisää, eli koneessa on orkkis hyd laahuri mikä on niin loiva et konehan käyvvä suhisee kun vakio 350tbi, ja ei kierrä yli 5300 edes ala mäessä, puristusta pitäs varmaan saada vähän lisää jotta voisi vaihtaa "jyrkemmän"nokan niin olen katsellut tuollaisia silvoliten hypereutectic 30cc mäntiä vakiothan on noin 14cc , ja en haluaisi porata lohkoo kun siinä ei ole pienintäkään kulumaa ja hoonin jäljet todella selvät vieläkin, niin mistä löytäisin minkä poraus välyksen nuo silvoliten männät tarviaa? kun jos nuo orkkis männät on tako männät niin jääkö liijan iso välys tuollasill hyper männille?
     
    Muokattu: 8.2.2020
  2. janihei

    janihei Gearhead

    Veikkaan että jää liikaa välystä hyperi männälle. Onko varmasti 14cc patti vakio männässä? Jos näin niin puristus on 9.8 jo vakiona joka riittää varsin pitkälle.
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Googlaas tällainen kuin ”454 HO Frankenrat” Parts 1....5.
    Siinä Jeff Smith hyvin selostaa kuinka tuollaisesta taiotaan voimaa.Muistaakseni jo pelkällä nokan vaihdolla saatiin ihmeitä aikaan.
     
    janihei tykkää tästä.
  4. janihei

    janihei Gearhead

    En osaa sanoa kuinka paksua kannentiivistettä ko moottorissa on käytetty, mutta männät jäävät todennäköisesti 0.5mm alle kansitason. Itse tekisin näin, kansien taskuporttaus/monikulma seetit ja venttiilien muotoilu, ohuet kannentiivusteet (quench 1mm tai hieman alle), sopivan nokan löytämiseen löytyy täältä varmasti asiantuntijoita. Itse laittaisin isky mega 270 tai 280 laahurin jos kaasutin moottori.
     
  5. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    tuossa HO koneessa on pattipää männät ja 118cc palotilat, ite laskeskelin et kyllä tehtaan ilmoitus 8,72 puristus suhteesta osuu aika lähelle
     
  6. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    joo tän olin lukenutkin ihan hyvä apu tuon maamoottori luonteen muokkaamiseen on tuokin projekti ketju.
    itellä ois vaan alitajunnassa haave et jos sais puristuksen 9,4-10 väliin ni helpottas nokan ostoo.
    tuon korkeen kaks taso imusarjan tilalle tulee ykstaso imusarja mikä muokattu 8 piste ruiskulle.kun tää kone tulee K5 Blazeriin ja ihan maasto käyttöön ni sen takia ruiskut et käy asennoissakin ja tuota yläpäätä pitäs saada hengittää.
     
  7. janihei

    janihei Gearhead

    Olet oikeessa ruttujen suhteen, oli vissiin mulla tullu näpyvirhe. Pahoittelut!
     
  8. janihei

    janihei Gearhead

  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Yleensä se välyshomma menee niin, että pytyt on aina siinä tietyssä nimellismitassa ja mäntä on halkaisijaltaan valmiiksi välyksen verran pienempi.
    Samankokoiseen pyttyyn sattuu sekä valu- että takomäntä suunnilleen oikealla välyksellä, koska ne on eri halkaisijalla.
     
    janihei tykkää tästä.
  10. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Juuri tuon oisin halunnut noista hypereistä varmistaa etta minkä porauksen ne haluaa mutta en silvoliten männistä sitä ainakaan vielä löytänyt, olisi vaan hyvin edullinen tapa nostaa puristusta jos kävisivät std reikään suoraan entisten tilalle.
     
  11. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    olen kahlannut compin,cranen ja lunatin nokka luotteloita kohta 3h läpi ja kyllähän niistä löytyy vaikka minkä laista:D jos kerran tuo maamoottori jenkien mukaan sietää hyvin noilla puristuksilla tuon XE284 nokan ni mitenköhä suhtautus tuommosesta lunatin nenästä:odeek: jostain syystä lunatin nokkia ei noissa penkitys kokeiluissa ole koskaan,ite olen moparissa niitä kokeillut ja olleet ihan toimivia;)

    Hydraulic Flat Tappet. Good high performance street/strip cam. Needs aftermarket computer chip and tuning, 2500-3000 RPM stall converter, headers, 9.5:1+ compression ratio and 3.73+ gearing. Fair idle.; Advertised Duration (Int/Exh): 284/289; Duration @ .050 (Int/Exh): 235/240; Gross Valve Lift (Int/Exh): .600/.612; LSA/ICL: 114/112; Valve Lash (Int/Exh): Hyd/Hyd; RPM Range: 2500-6500; Includes: Cam Only
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuolla Lunatin Efi-nokalla ja 9.5 puristuksilla jää alakierrokset ja dynaaminen ruttu vähän hepposelle seiskan tasolle, johtuen leveästä nokkakulmasta ja myöhäisestä imuventtiilin sulkeutumisesta.
    Kattele mieluummin vähän kapeemman lsa:n VooDoo tai Xtreme nokkia, esim 268 - 274 asteisilla dynaamiset hyppää jo lähemmäs kasia, tulee vähän herkemmin reagoiva motti.
    Kun kannet hengittää ja on parempaa imaria ja pakopuolta, niin kierroksiakin löytyy vaikka nokassa ei mitään hirmuasteita olisikaan.
     
    440 SIX PACK tykkää tästä.
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Älä tee liian rallia konetta mettäautoon, liian tiukka nokka vituttaa taatusti 100x enemmän kuin liian mieto. Kyl se kura lentää neljäviisnelosella vaikkei olis ihan kataloogin viimenen nokka..
     
    SBChevy ja J.J. tykkäävät tästä.
  14. rotax

    rotax 2nd gear

    Kaverin puolesta kyselen. Sillä on 1991 454ss 4l80 laatikolla ja haluaisi lisää voimaa n:400-450hv nurkille. Jos tohon orkkis koneeseen vaihtasi alsakannet,nokan,imusarjan,peltisarjat niin onks toivokaam että pääsis noihin lukemiin ja päästöistä läpi. Mites toi orkkis tbi tekeekö sillä mitään vaiko suosiolla vahtoon?

    Tää olis ihan katukäyttöön.
    Kiitos
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kansi-nokka-sarjat-muutoksella voi päästä noihin tavoitteisiin, mutta se tbi ei ole oikein viritysystävällinen.
    Joku muu ruiskusysteemi tai kaasari, niin helpompi osien valinnan suhteen.

    Jos se auto ei ole vähäpäästöinen, niin ei ongelmaa niissäkään.
     
    TEKELE tykkää tästä.
  16. TEKELE

    TEKELE Gearhead

    454 pohjaratkaisuna on allekirjoittaneen silmissä hyvä alku jos haluaa wanhanajan tekniikalla woimaa tehdä.

    Vaan olipa mylly kun mylly, pitää siihen sit vaan lyödä just tarkoitukseen oikeeta viripalikkaa päälle jos haluaa lisää ruutia just tietylle alueelle...

    Ruokaahan se virimosa haluaa monesti lisää... joskus paljonkin, mut toteutuksen täytyy olla silti oikeilla virtausmäärillä/kierrosluvuilla, koka ei sitä hyödytä hukuttaa jo tyhjäkäynnillä bensaan... Helposti sitä hukkaa tyhjäkäynnin jo hyvin maltillisen väkertämisen jälkeen jos soppapuolella mennään "isolla tykillä"...
    Siellä ruokapuolella toki ei parane yhtään tinkiäkään, jos ei reiällä varustatut männät oo sitä ehdotonta lempparia.
    Ameriikan-joet vetää vaparinakin aika hävyttömiä lukemia noista vanhoista isolohkoista holleyn "jälkiasennus" efi systeemeillä, (domiator efi, sniper efi)... Itse tyhjästä lähtiessä saattaisin ehkä jopa sellaiseen harkita sijoittavani, jos en tunne hyvää kaasarigurua/säätäjää jolta löytyy takataskusta just oikeet kokosuositukset ja sit siitä eteenpäin lääkkeet ja suuttimet ko random kaasariin.

    Ja miksikö nämä aftermarket-efi ratkaisut on mielestäni usein ylivertaisia Joe Averagen autoon? Siksi, että yksinkertainenkin efi-systeemi mahdollistaa lukuisten erinäisten karttojen laatimisen eri tilanteille kuten pintakaasu, neljänneskaasu, puolikaasu, kolmen vartin kaasu ja täyskaasu, plus kaikki mahdolliset näiden välitilat. Kaasarin kanssa vastaava tarkkuus varsinkin jos ei käytetä dynoa säädettäessä vaatii puolijumalan ymmärryksen erinäisten asioiden ja suutinkoon muutosten suhteen.
     
    Muokattu: 10.6.2020
  17. max

    max Double Gearhead

    Jos haluaa kaasarin kanssa mennä,niin mulla olis jouten Performer imusarja joka passaa SS Pikkiksen 454 motin Peanut kansien kanssa.Voi siihen varmaan ruiskunkin ympätä.100e.Peanut kannet kuolevat keuhkoahtaumatautiin 4500rpm.jälkeen joten Performer on sopiva tällaisen astmaisen hengen avaajaksi.
    Tässä tapauksessa varmaan yrittäisin tulla toimeen sillä mitä on käsissä,vaikka ei välttämättä sitä 400 helppaa tuliskaan.
    Kunnolliset peltisarjat 2.5/3.0 tuplaputkilla.
    Nokka jolla sais herätettyä tuon matalapuristeisen Peanut motin eloon.Tietävämmät kertokoon mikä olis sopiva.
    Ruisku?! Yhtä paljon tiedän niistä kuin pikkupoika pillusta,joten minä taas laittaisin 750cfm vac Holleyn.
     
    Muokattu: 10.6.2020
    rotax tykkää tästä.
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kuinka helposti tuommoinen vapari 454 sulattaa mäntiin reijät laihalla ajamisen takia ja mikä on soppatykki joka hukuttaa koneen bensaan tyhjäkäynnillä ja mikä semmoisen tykin oikea käyttötarkoitus sitten on? Miksi se tykittää bensaa niin paljon tyhjäkäynnillä?
     
    SBChevy tykkää tästä.
  19. max

    max Double Gearhead

    Ei tuohon TEKELE:n arvioon kaasarin toiminnasta kannata takertua.
    Hän vaan päätti puhua asiasta yleisellä tasolla ja ”niitä näitä”.
     
    TEKELE ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tuossa yks näkemys.
     
    SS-454 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!