Bbc 502 marine motti.(Peanut port kansien porttaus)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja janihei, 18.1.2019.

  1. janihei

    janihei Gearhead

    Vihdoin löytyi se kauan etsitty tako-kampi, GM 3967416, std koossa. Silmämääräisesti ja kynsituntumalla oikein hyvä, voi tätä onnen päivää :D. Tänään tuli mittailtua männänrenkaiden katkovälyksiä, ylin rengas= 0.45mm(0.01771"), alempi=0.40mm(0.01574"). Taitaa olla vähän tiukat välit merikoneeseen eli viilailuksi menee, onko kellään kokemusta noista halvoista miesvoimalla pyörivistä hiomakoneista.
     
    tero79 tykkää tästä.
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ihan ok on sellainen Proform merkkinen veivattava viilausmasiina, olen tykännyt.
    Sen verran kuitenkin jättää raatia että pikkusen täytyy sipasta jollain hienolla santanahkalla kulmia.
     
    janihei tykkää tästä.
  3. janihei

    janihei Gearhead

    Uudenvuoden kunniaksi piti asentaa kampura lohkoon ja mittailla hieman välyksiä, rk1=0.002" rk2=0.0017" rk3=0.0017" rk4=0.0019" rk5=0.0025", nämä siis cleviten nauhalla mitattu. hommasin kunnollisen mikrometrin ja teleskooppi T-mittasarjan, koitin noilla t-mitoilla myös mittailla runkolinjaa mutta hyvin hämmentävää touhua kun joka kerta saa eri tuloksen. Kampuran suoruutta tuli kanssa tarkasteltua, rk1 ja rk5 laakerit paikoillaan ja loput pois, kolmosen kaulalta heittarilla mitattuna 0.15mm pienimmästä suurinpaan eli 0.075mm olis heittoa olettaen että kaulat on pyöreitä, Mercruiser ilmoittaa maksimi heitoksi 0.086mm. joka tapauksessa rk välystä saisi mielestäni olla reilusti enemmän hi-volume pumpulla. Helpointa olisi ostaa cleviten HX laakerit joilla saisi sen 0.001" lisää välystä, toisaalta jos tuon välyksen kasvattaisi kampuraa kiilloittamalla vois tuo "runout" parantua, mene ja tiedä? Kampura kyllä pöyrii nätisti kahdella sormella kun pukit momentissa mutta kyllä siinä tuntuu yksi vähä piukempi kohta.
     
    Muokattu: 1.1.2020
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä akselissa on mun mielestä liikaa heittoa, kokenut jonkun kovan konerikon tms.
    Onhan noita takoakseleita kyllä oiottu, ja ovat menestyneet.
     
  5. janihei

    janihei Gearhead

    Saavat koneistamossa ammattilaiset tarkastaa tilanteen, mutta jos oikeasti on tuonverran heittoa niin ihme että pyörii nätisti pienillä laakerivälyksillä.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos akseli ei ole suora, niin välysnauhalla tehdyt mittauksetkaan eivät pidä paikkaansa.
     
  7. janihei

    janihei Gearhead

    Totta, helvetti näitä romuja! miten tuollainen heitto kuuluisi oikeaoppisesti oikaista, vai täytyykö alkaa taas akselin metsästykseen.
     
  8. janihei

    janihei Gearhead

    Gm performancelta ei saanut nokka-korttia joten Mittailin vähän nokkaa itse, lähinnä dynaamisen rutun laskemiseen tarvittavat mainos-asteet 0.006" nostolla kiinnosti koska GM ei ko nokkaan anna muuta kuin .050 asteet. helvetin moiset mainos asteet on verrattuna .050 asteisiin. dynaaminen puristus jää kyllä reilusti ihanteellista alemmas kun staattinen puristus on vain 9:1.

    0.004"=297*/304*
    0.006"=286*/294*
    0.050"=224*/232*

    IVC @ 0.006"
    108 ICL=71* dynaaminen=6.9
    106 ICL=69* dynaaminen=7.0
    104 ICL=67* dynaaminen=7.12
     
  9. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    "Wallacen laskurin ja mitatun imukanavan poikkipinta-alan mukaan mun kanavan alkaa kuristaa 5300rpm. "

    Edellyttää sitä ettei local velocity ole missään kohtaa kanavaa liian suuri, se tavallaan 'pienentää' käyttökelpoista kanavakokoa. Cfm virtausmäärä ei kerro mitään ellei kanavakoko ole riittävä 502 cid koneelle.
    2.19" venttiilin seat velocity jää aika pieneksi joten pienemmällä venttiilillä olisi hyvinkin voinut päästä parempaan lopputulokseen käytännössä.

    Yhen kaverin mopar stage 6 alukansissa 2.14" 1.81" venat 470 cid. koneessa ja on se sillä ajellu seiskan aikoja varttimaililla, siihen nähden 2.19" venat matalatehoiseen moottoriin tuntuu liioitellulta.
     
  10. janihei

    janihei Gearhead

    Lopullinen imukanavan tilavuus on nyt 217cc, imuventtiili 2.06". Onhan tuo aika naurettavan pieni kanava, se on mitä on ja näillä mennään. T
     
  11. janihei

    janihei Gearhead

    Tänään tuli haettua 509cid pyörivät, eagle tako kampura, Mahle power pack männät, eagle 6.385" h-profiili veivit L19 pulteilla. Akseli tarkastettiin heti, suora on ja kauloiltaan loistokunnossa. Männät on 13cc patilla joten ruttua näillä tulee 9.8. Dynaaminen puristus nousee 7.8 hujakoille.
     
  12. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Virtausarvoja tärkeämpi on siis virtausnopeus kanavan eri kohdissa, ketjussa ei näkynyt mitään mainintaa nopeudesta. Kanava on mitä on, virtaa sen minkä virtaa ei sillä ole merkitystä, viilaa sen minkä pystyy mutta virt.nopeus olisi hyvä tietää.
    Näissä vakiokansissa on se hyvä puoli ettei niitä viilaamalla pilalle saa, kaikenlainen viilaustyö vie vain parempaan suuntaan.



    Videolla kohdassa 3,33 min näkee mihin riittää "pienikanavainen pikkuventtiilikansi."

    https://board.moparts.org/ubbthreads/ubbthreads.php/topics/2205761/re-mopar-stage-6-heads.html
     
  13. janihei

    janihei Gearhead

    Hyvää settiä! Olishan se mielenkiintoista päästä tutkimaan myös virtausnopeutta, siihen ei valitettavasti löydy täältäpäin työkaluja. En tiedä liittyykö tämä virtaus nopeuteen, mutta projektin alussa imukanavan ujelsi melkoisesti pienillä nostoilla, tämä ominaisuus on muutosten jälkeen poistunut ja virtaus parantunut huomattavasti, varsinkin sillä alueella jolla kanava aikaisennin vihelsi.
     
  14. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Pienillä nostoilla ei merkitystä, isoilla nostoilla jos ujeltaa niin jotain on tehtävä. Hiljainen äänetön kanava virt.penkissä on yleensä merkki hyvästä kanavasta mutta ei sekään aina pidä paikkaansa, imusarja ja kaasari/ läppärungot paikallaan voi muuttaa kaiken jos mittaa vain pelkkää kantta yksistään.


    Videolla olevan kuplan koneen säädin dynossa 2006 ja olin mukana kansien viilauksessa kun niitä samalla mittailtiin virtauspenkissä moottorin rakentajan kanssa.
    Oli samana vuonna maailman nopein omassa luokassaan ajalla 10.43 1/4 mile.

    Tämän jälkeen on syntynyt useampia moottoreita jotka oon penkittänyt, myöhemmät koneet isompia ja parhaimmillaan 7 mm isommilla imuventtiileillä, pako sama kaikissa, tässä 58 mm kaasarit, uusimmissa koneissa 62,set.
    Uudemmat isommat koneet vaan eivät olleet yhtä nopeita.

    Yli 10 vuotta myöhemmin tämä sama auto samalla koneella jota ei ole moottorinrakentajan mukaan koskaan tarvinnut avata, vain kovaa ajoa, kulki vartin 10.39.
    Näytti siis takavaloja näille uudemmille isommille koneille joissa isompia palikoita.
    Vaihdevoimaa (gear recovery) täytyy löytyä, ei huipputeho auta vaihteenvaihto hetkellä, siksi kanavien nopeus ym. osat on tärkeä asia, tärkeämpi kuin virtausarvot ja isot palikat.


     
    janihei tykkää tästä.
  15. camaro69

    camaro69 1st gear

    Mites onko tämä projekti tullut jo maaliin ?
     
  16. janihei

    janihei Gearhead

    Alakerta alkaa olemaan kasassa, kannet lähtee huomenna Pro streetille viimeisiin virtaus mittauksiin ja sen jälkeen Straub saa ruveta hiomaan nokka-akselia.
     
  17. janihei

    janihei Gearhead

  18. janihei

    janihei Gearhead

  19. janihei

    janihei Gearhead

    Imusarja on weiand street warrior 2123.
     
  20. Roberto

    Roberto 3rd gear

    Aika jännä ilmiö, että tuo imupuolen virtaus kääntyy laskuun tuolla isoimmilla nostoilla. Vai tekeekö se venttiili jonkun kiihdyttävän efektin siihen virtaukseen, kunnes se on "liian kaukana"?
     

Kerro tästä muillekin!