Mopar 8 3/4 kysymys!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Number11, 15.9.2017.

  1. SBM

    SBM 2nd gear

    Jos ei us-parts tms. valikoima miellytä, niin edelleen tuolta doctor diffiltä löytyy:

    New, reproduction 8 3/4" clutch sure-grip ("powr-lok") includes upgraded 1 piece 30 spline side gears and 4340 cr-mo spider gears.
    These are not the same units offered by others. I blueprint the clutch tension with hardened shims I produce myself

    Sure track versio:

    DoctorDiff Sure-Trac is a fully machined, forged steel 8.75" differential which operates similar to an Eaton True-Trac.
    The Sure-Trac incorporates 6 helical (worm) gears instead of 4 for maximum strength and smooth, quiet operation.
    Use conventional 85 W 140, GL-5 grade gear lube. Friction modifier additive is not necessar

    eBaystä saa halvemmalla noita molempia samantyyppisiä. Laatu??
     
    Jm-vallin tykkää tästä.
  2. vekku

    vekku 2nd gear

    Ei ole minulla tietoa perässä käytetyistä osista, specseistä eikä sepistä, sen mitä myyjää nyt opin n.kahden kuukauden jutustelujen aikana tuntemaan niin vois kuvitella, että tosissaan ois yritetty saada kastämään. Ja jos nuin monesti hajoaa niin vois kuvitella, että seppääkin välillä vaihdettu. Sen verran löyty lisätietoa, että 2017 on perä viimeksi rempattu, laitettu välitykset ja spooli, Stigen racing rempannu. Sen jälkeen ei ole preikkiä käytetty ja pysyny vielä nipussa.

    Olen kyllä ajatusten kanssa lähtöpisteessä, perä pitäisi kestää, mutta ei kestä. Kuulostaa, että kestävämpiä osia ei ole niin miksi kysellä esim. dc diffiltä? Pitäiskö tuo nykyinen perä käyttää ensin jossain asiantuntijalla, sais ehkä tietää miksei kestä, onko jotain pielessä?
    Taas jos aatellaan, että nykyiseen perään pitäisi se lukko alkaa hommaamaan ja jossain asentaan niin maksaa se sekin ja jos esim. uudella doctor diffin murikassa ois kaikki valmiina ja jos se olis vielä ehkä kestävämpikin niin pitäähän tuotakin pohtia.
    Dc diffiltä joskus osia tilannutkin, ihan ok maku jäi puljusta. N.2000e tulisi hintaa uudelle murikalle lentorahteineen ja veroineen.
    Mites muuten tuo " 6-helical gear "Sure-Trac" lukko kestää äkkilähtöjä?
     
  3. SBM

    SBM 2nd gear

    Niin, en minä mikään dc diffin myyntimies ole, mutta, on edelleenkin vain muutama asia millä osilla 8.75" voi vahvistaa, ainakin teoriassa.

    -Tuo "uusi" nodular case, joka on vahvempi kuin nuo tehdasmallit.

    -billet pukit

    -paksu(mpi) pinion akseli vrt esim. 741 vs. 742/489

    -Ja yoke, esim. 1350 vs 7290
    10 spline tai 29

    Ja tietääkseni dc Diff on ainoa joka niitä tarjoaa nuo kaikki "parannus" optiot??? Sen takia sitä olen tyrkyttänyt.

    Sulla taitaa olla kuitenkin melko vahvat ristikot voimalinjassa kun ne ei oo antautunu???
    Ei muuta kuin perä murikka irti ja purkaessa speksaa sen, jos mitään ei löydy niin vaihtoon vaan, ja saa taas olla rauhallisin mielin.
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja vika ei välttämättä ole perämurikassa, esim jos banjo on kiero tai antaa periksi paljon niin se särkee paikat.
     
  5. vekku

    vekku 2nd gear

    No joo pitää ottaa nyt alkajaisiksi murikka pois ja ihmetellä sitten lisää. Näkee samalla vetareiden poorimäärät ym.
    Autossa uudenkarhea kartaani paikallaan, varmaan uusittu viimeisen peräremontin yhteydessä. Uudet 1350 yoket ja 3 1/2" putki. Toiseen autooni tehetin kartaanin "Jaffulla", sieltähän vois kans kysellä perähommista.
    Perähän voi olla hyväkin viimeisen rempan jälkeen, ei ole tosin preikkilähtöjä enään ottanut, eli vois vielä kerran kokeilla kestääkö, mutta tuo spooli haittaa varmaan liiaksi katuajelua ja ehkä myös katsastusta. Ja voishan tuon saada myytyäkin ehjänä.
    Ja tosiaan voihan vikaa olla myös banjossa. Autossa on jouset siirretty runkoon ja myöskin sisälokarit levitetty rungon tasalle ja samassa suhteessa banjoakin kavennettu joten ei varmaan niin lujille banjo joudu kuin alkuperäinen täysleveä.
     
  6. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Huomenta
    Kannattaa varmaan selvittää MIKÄ osa hajo perässä
    Muuten on aika turhaa spekuloida mikä korjataan ja miten.
    Välitys/yoke/tasaus pyörästö/spooli/laakerit tai jotain muuta?????
     
  7. vekku

    vekku 2nd gear

    [​IMG]
    Jaa enkö selittänyt riittävän tarkasti eli hajos vetopyörästö/välitys.[​IMG]
     
  8. kuutio

    kuutio Gearhead

    Kun tähän vitjaan nyt muutkin laitto tuosta koosta/otsikosta poikkeavaa offtopikkia, niin millaisia tehoja toi vanha kasivarttinen on kestäny? Jos oletetaan että perä teknisesti ehjä ja saa satunnaisesti pikku leikkimistäkin osakseen? Vai onko liian ympäripyöreä kysymys..
     
  9. vekku

    vekku 2nd gear

    Nyt kun pääsi pöytäkoneen ääreen, niin laitetaan vielä kuva paremmin näkymään tuosta yhdestä hajonneesta välityksestä.
    "Poropeukaloskin" ajattelee, että eikö tuo tollo ossaa vieläkään lisätä kuvia, vaikka käestäpitäen opetin.[​IMG]
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tuon kuvan perusteella voi todeta, että on ollu kosketus reilusti ulkona, kun vain ulommat reunat murtuneet.
    Oliko ajossa hiljainen?

    Tuo on kartiolukko, eikä ole spoolia nähnytkään. Muutenkin näkyvät osat ihan tehtaan vakio tavaraa.
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eikös pinioni ja isoratas puske toisiaan ulospäin kuormalla? Ja silloinhan kosketus siirtyy ulkokehälle ja jos tarpeeksi siirtyy, niin RUKS.Internetin ihmeellisessä maailmassa sanovat, että crush sleeve voisi painua kasaan kovilla kuormilla ja sit välystä ja kosketus muuttuu. et pitäs käyttää solid sleeveä.
    Vai olenko ihan hakoteillä? Todennäkösesti kyllä o_O:(:D
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kyllä, siksi yleensä haetaan mielummin hieman sisäpainotteista kuvaa, kun kuorman alla siirtyy ulospäin.
    Kuormitus ei tuo mitään puristavia voimia crush sleevelle.
    Kiinteän holkin käyttöön on muut syyt.
     
  13. vekku

    vekku 2nd gear

    Auto ollut viimeajat vain äkkilähtöhommissa niin ei ollut puhetta perän ääntelystä. Ja tosiaan tuo kuva vielä ajalta ilman spoolia. Viimeisessä rempassa kuulemma spooli asennettu, pitää laittaa kuva sitten kun saan tuon nykykokoonpanon näkösälle tuolta banjosta.
     
  14. GBS

    GBS 2nd gear

    Tuohonkin vaikuttaa niin paljon muutkin asiat kuten turbiini, laatikko yms. Itellä reilu 700hv ja 850nm niin kestänyt vakiolukolla ja vetareilla ok. Neppailtu muutamia kertojakin.

    Edit. Nythämmä vast hokasin et toi oli pikkupyllyst toi kysymys. Mut joo sellanen ollu n. 400-450hv 440 motin, miedon limpun ja shiftkitil varustetun 727 jatkeena. Kestäny ok. Ja kenkääkin joskus saanu. Toki kaiken saa risaks.
     
    Muokattu: 16.2.2020
  15. kuutio

    kuutio Gearhead

    Kiitos asiallisesta vastauksesta! Suoraan sanoen v##tuilua ootin.. eli liki vakion pikkulohkon ja 904n takana tommonenki vanha saattas pysyä ehjänä..
     
  16. vekku

    vekku 2nd gear

    No niin tuommoiset osat perän sisältä paljastu.[​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
  17. Hai

    Hai Double Gearhead

    Onhan tuossa jo ihan palikkaa.
    -Richmondin 4.10 välitys 742 caseen
    -spooli
    -yoke näyttäis olevan 1350 ristille

    Vielä kun huuhtelet öljyt pois ja pyöräytät värin kanssa, niin voi jotain sanoa kuvista.

    Jos tuosta järeämmäksi 8.75" perää haluaa, niin
    -billetti pukit (taloudellinen kannattavuus käytettyyn caseen vähän niin ja näin, kun vaatii koneistuksia)
    -billetti säätöpyörät (vaikutus vähäinen, kun harvoin ne peltisetkään hajoo, mut nää on helppo laittaa)

    Kadulle laittaisin levylukon, esim yukon tai muu kopio alkuperäisestä. Kaikki ne tulee kiinasta tai Intiasta.
    Onko toi 4.10 kiva kadulla? Edes 3.55 laittais?

    Jos katuajoa varten pitää muuttaa kaksi kallista osaa (lukko ja välitys), niin harkitsisin vahvasti toisen casen tekemistä, vaikka 3.55 ja lukko ja jättäis sen 4.10 + spooli, niihin äkkilähtöhommiin.
    Niin mullakin on.
     
  18. GBS

    GBS 2nd gear

    Joo. Ja tuo möykky kelpaa mullekin jos oot hukkaamassa.
     
  19. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear


    Itsellä ollut 20 vuotta 741 pikkukeissi kiinni Camarossa, ensin 3.23 välityksellä, nykyään 3.55. Vanha kartiolukko. Ikinä ei ole ongelmaa ollut, vaikka pari viimeistä vuotta huvikseen tullut 11.3-11.5 sec varttimailiaikoja neppailtua footbreikaten. Vetarit tuli uusittua 3 vuotta sitten kun tuli kavennettua perää mutta ei orkkiksissakaan mitään vikaa ollut. Camaro painaa kuskin kanssa n 1630kg.
     
    kuutio tykkää tästä.
  20. vekku

    vekku 2nd gear

    "Jos katuajoa varten pitää muuttaa kaksi kallista osaa (lukko ja välitys), niin harkitsisin vahvasti toisen casen tekemistä, vaikka 3.55 ja lukko ja jättäis sen 4.10 + spooli, niihin äkkilähtöhommiin."

    Tuo ois yksi vaihtoehto, mutta taas tulee eteen se kestävyys ja toisekseen jos osallistuu esim. track week tyyliseen tapahtumaan ei tuo peräjumppa ja öljyjen kanssa läträys oikein innosta.
    Ehkäpä myyn tuon nykymurikan vastarempattuna ja ehjänä eteenpäin ja saan siitäkin sitten rahoitusta uuteen. Jos tilais tuon dc diffiltä, sais kestävemmän, ehkä 3.9 välitys, tasauspyörästön ja lukon samassa paketissa
     

Kerro tästä muillekin!