Detroitin nousu ja tuho.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Temppis, 3.2.2020.

Tags:
  1. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Jenkeissä saasteongelma ydintyi siihen, että ruuhkassa nytkyttelevä iso kaasutinmoottori laskee aika paljon bensaa raakana läpi. Tuntemani vanhat, Losissa lapsuutensa viettäneet sedät vannovat, että tämän ajan velliperseet pökertyisivät suorilta jaloilta jos joutuisivat oleskelemaan siinä bensahuurussa, missä mukulat 60-luvun alussa kävelivät kouluun äidin antama märkä nenäliina kasvoillaan. Ratkaisua haettiin rakentamalla alati useampia kaistoja jottei liikenne niin helposti alkaisi tökkiä ja vuodesta 1965 alkaen edellyttämällä ilmapumpun käyttöä, jotta se pakopuolelle pääsevä bensahuuru paloi heti pakoventtiilin jälkeen. Tasaisessa ajossa kaasutin toimii moitteettomasti, siis vähintään yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin mikään ruisku.

    Jarrupuolella jenkit ovat olleet kyllä aivan uskomattomia jääräpäitä. Kun lukee SCCA:n kisarapsoja 50-luvulta, niin CProd-luokan (tuotantoautot, 3-5 litraa) käsikirjoitus on aina sama: Corvetet johtavat kaksi ensimmäistä kierrosta ison moottorinsa turvin, mutta sitten jarrut loppuvat ja Jaguarit vievät viisi tai kahdeksan ensimmäistä sijaa. Jaguareissahan oli Dunlopit vakiona ja jos Corvetteen asensi oikeat jarrut, niin sitten joutui heti CMod:iin, jossa vastassa olikin sitten mm. isomoottorista Maseratia...
     
  2. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Vaihtoehtoisten historioiden keksiminen on tietysti vain spekulointia, mutta USA:n autoteollisuus silloin vielä pitkälti määritteli mikä oli "sen ajan tekniikka" ja tehokkaalla markkinoinnilla pystyivät ohjailemaan sitäkin mitä ihmiset halusivat. Sodan jälkeen oli vielä kunnianhimoa panostaa isosti sellaisten juttujen kehittelyyn joita ostajat tuskin osasivat edes kuvitella. Sitten taisi käydä kuten Volkkarille Kuplan kanssa ja Fordille T-mallin kanssa: tuudittaudutaan siihen että se mikä nyt riittää ihmisille ja yhteiskunnalle, riittää pienin muutoksin vastakin, ja kun maailma äkkiä muuttui, oltiin konkurssin partaalla.
     
    Norri, PilsnerBil ja 62chevy2 tykkäävät tästä.
  3. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Mun käsitys SM:stä on hiukan toisenlainen; kun piti huolen, että tankissa riitti bensaa niin autolla saattoi ajaa vaikka jatkuvasti yli 200 km/h matkanopeutta muijan ja mukuloiden valittamatta. Eihän ne nokat mitään huoltoa tarvitse tai Weberit säätämistä. Toki teknisen käyttöiän ehtoopuolella se ensiöjakoketju tahtoi usein kertoa kuluneensa ja sitä korjatessa sai helposti kuukauden vapaa-ajan tai vaihtoehtoisesti tilin tuhrattua ja siinä sivussa särkyi sitten yleensä monta muutakin kallista asiaa.

    Jälkeenpäin on helppo tietää, että joihinkin eurooppalaisiin edustusluokan autoihin olisi tarvittu suurempia moottoreita. Toisaalta suuridimensioiset moottorit ovat varsin usein osoittautuneet ongelmallisiksi maanosassa jossa ajetaan niin kovaa kuin autot vaan kulkevat.

    Näin jälkeen päin on pakko nostaa ranskalaisille hattua siitä, että tekivät CX:n kaltaista omalaatuista laitosta pitkästi toista miljoonaa kappaletta ja saivat myytyä niitä käyttöautoiksi jopa Suomeen.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  4. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Niin, ja Hondahan kehitti CVCC-sylinterinkannen jolla 70-luvun päästömääräykset kaasutinmoottorilla ilman katalysaattoria ja EGR:ää. Ei kovinkaan mutkikas ratkaisu ja kokeeksi sellaiset kannet asennettiin jonkun kasinkin päälle. Jos siihen aikaan nykyistä paljon pienempi japanilaisfirma pystyi sellaisen keksimään niin kyllä amerikkalaisten olisi pitänyt pystyä vielä parempaankin.
     
    PilsnerBil tykkää tästä.
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Nykyään oikeat autot tehdään alumiinista.
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jokunen vuosi sitten oli mielenkiintoinen topikki, joku isänmaantoivo oli lähdössä Detroitin valloitukselle köhtsillään. Mitään ei ole kuulunut takas, taisi jäãdä sille tielleen. Empä ole itsekään käynyt.
    Semmitä juutuubin vireoista ja muista historiikeista selvii, Detroitin alamäki oli jo hyvässä vauhdissa ennen japskien maihinnousua, eli alkoi ihan muista syistä kun autoteollisuuteen liityvistä.
     
  7. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Luen parhaillaan Ford ja Chrysler yhtymien johtopallilla vaikuttaneen Lee Iacoccan elämänkertaa.
    Kirjan kautta pääsee todella aitiopaikalta lukemaan yhdysvaltalaisen autoteollisuuden korkeimmat nousut ja laskut. Suosittelen!

    [​IMG]
     
    Gary Grand, belair54 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  8. pantera

    pantera Double Gearhead

    ja amuliinillekkin dunkki määräs dullit..
     
  9. studio57

    studio57 Gearhead

    Me asusteltiin 80-luvulla parikin kesää detroitissa, lapselle se oli huikee ero verrattuna mitä suomessa oli ikinä nähty.. todella surullista että valtiovalta mahdollisti tuon romahduksen.. pidetään peukkuja et detroit vielä nousee niin musan kuin autojenkin suhteen
     
    Norri ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Ranskalaiset ja italialaiset autot (joskus saksalaisetkin) ovat hyvä esimerkki siitä, että vaikka laatu onkin ollut vähän niin ja näin, tekniikan kehityksessä mukana pysymällä asema markkinoillakin säilyy. Japanilaisissa taas ominaisuudet ja tekniikka eivät ole ihan kilpailijoiden tasolla, mutta muuten hyvä laatu kompensoi sen ostajien mielestä. Mutta jos sekä ominaisuudet että toimintavarmuus ovat pahasti ajastaan jäljessä, ei voi kilpailla kuin hinnalla, ja jos sekään ei onnistu niin alamäkeen mennään.
     
  11. tapsah

    tapsah 2nd gear

    no tää nettihän on täynnä näitä joka-alan asiantuntijoita joidenka tieto ei perustu kokemuksiin vaan siihen mitä äitinsä kellarissa tsättiä selatessa on tullu luettua, siinä träkön sleijeri pelin välissä. ollaan niin visusti tietävinään kaikki mahdollinen kun on jonkun vuodatusta lujettu ihan jopa vierahilla kielillä..ihan on perusasiat pahasti hakusessa näillä hahmoilla..
     
    Norri tykkää tästä.
  12. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    No ryömitään sitten takaisin sinne kellariin. Johan tätä internettiä tässä taas olikin!
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Öljykriisiin loppui meiltä "turhat" ilta- ja sunnuntaiajelut, mutta nythän on hyvä kun löytyi joku Detroitin nousun ja tuhon omakohtaisesti kokenut. Kerro lisää!
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ja poisti ne.
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Kanadan ja Meksikon osalta, ei muilta.
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei sitä muualta juuri tule eikä tarvii tullakaan.
     
  17. pantera

    pantera Double Gearhead

  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Johan ne tekee pyöriä pitkin vinkuintioita

    While Harley-Davidson so far had not mentioned any production plans in Europe, there have been talks about considering increasing overseas manufacturing in existing H-D plants in Brazil, India, Thailand and Australia. This is the first time the Bar & Shield brand has actually announced any plans to actually manufacture bikes in Europe.

    Luulis että juuroopan neekerit on innoissaan kun saa töitä vinkuintiaanien sijasta. Ja pääomat palaa usaan joka tapauksessa. Usan tehtailla on jo kalenteri täys ja työvoimapula muutenkin, eli win-win.
     
  19. pantera

    pantera Double Gearhead

    Niin että se on hyvä kun tuotantoa siirretään usasta eurooppaan ja muualle koska kauppasota?
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei se hyvä ole usalaisen tuotannon kannalta, mutta ei sillä hirmu suurta vaikutusta ole mihinkään kun yhtiö sentään pysyy usassa.
     

Kerro tästä muillekin!