Ford Galaxie 1967 ilmastoinnin kompressori malli "Briggs Stratton"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja twincam6, 10.2.2020.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Eli kyseinen ilmastoinnin kompura.
    Mistä reiästä tuonne laitetaan öljyt, ja minkä verran?
    Ja mikä on tarkistus reikä, sekä mistä vanhat öljyt pois?
    Niin ja mitä öljyä kompuraan voi laittaa?
     
    Inlinee tykkää tästä.
  2. Tässä voisi olla vastauksia:

     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulla on voortis tollanen Yorkin kompura ja muistaakseni siihen laitettiin öljy ropusta joka näkyy yllä kuvassa. Järjestelmä oli sillon tyhjä, paineeton.

    Ei siinä montaa päivää paineet pysyny mutta kylmää pukkas. Kompuran päätystä petti tiiviste, jäi tiivistämättä kasatessa.
     
  4. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Joo, kyllä se tuon näköinen pitkälti on. Sitä on täällä ennenkin popiteltu Jussi 289 opeilla.
    Onko nyt niin että öljyjä ei voi tarkistaa/ vaihtaa ilman kylmäaineiden laittoa? Kylmä aineet pitäisi olla sisällä. Eikä ole vuotanut mitään. Ja oli olevinaan rempattu mulle tullessa. Ja mulla ollessa vapaakytkin yms rempattu. Mut antaa rolinaa nyt kun kytkee päälle. Olisin tsekannut öljyt?
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kylmäaineen mukana kiertävä öljy voitelee. Ainakin uudemmissa järjestelmä tyhjennetään ja täyttövaiheessa laitetaan vähän enemmän öljyä mitä on imastu pois. Syystä että öljyäkin vuotaa snadisti kylmäaineen mukana.

    Luulen.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  6. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Joo samankaltaista vastausta olen kuullut nyt kyseltyäni. Eli öljyjäkään ei voi tarkistaa sitten noin vaan :(
     
  7. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Näissä malleissa on oma öljy tilansa, eli ei kierrä kylmäaineen mukana (kuin murto-osa).
    ÖLJYJÄ EI VOI vaihtaa/tarkastaa jos kylmäaineet on järjestelmässä sisällä.

    Öljymäärä tarkastetaan/lisätään kyljen öljypropusta.

    Näistä York mallin kompuroista on tuon oman öljy tilan vuoksi tehty myös paljon ilma-alustan kompuroista...
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tässä jonkinlainen video missä näkyy öljykanava "kampuran" laakerille imupuolellako se nyt oli... kato ite. 1 männänrengas ei kovin paljoo tiivistäkään, omassa on o-renkaat männänrenkaina, en tiedä onko joku sellaset siihen laittanut vai onko eri versio.

    Tää heppu sano tulppaavansa öljykanavat mutta mainittee että öljy pääsee silti läpi...

     

Kerro tästä muillekin!