Plymouth Signet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja poskisolisti, 14.2.2009.

  1. Steve Magnante's 1001 Muscle Car Facts kirjasta löytyi lisää tarinaa:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    MJF tykkää tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    318 kala-auto on vielä huimempi kuin Shelby Cobra tai Lancian ralliautot. Mainittuja sentään tehtiin oikeasti sata tai puolet määrästä. Mutta ettei ainuttakaan, mutta paperit on...

    Osiahan on ollut, sillä samana vuonna oli mysteerinen dealeroptio D-Dart. Montakohan semmosta diilerit kokosivat?
     
  3. https://www.forabodiesonly.com/mopa...-mystery-myth-and-misconception.263637/page-2

    Tässä on näin:

    The race groups plans were, build approximately 50 to 60 specially prepared Darts (modified engine and tricked suspension)to compete in D/Stock. Build another 250 to 400 (depending on demand) to be available for street use. The street designed cars would have the same engine components, only different rear-end gears (4.10's)and street-capable suspension and street/strip headers with easy access dump-offs. The street cars would be available in white, black or red, the interiors would available in red only. The factory-prepared race cars would be available in white only, with red interior. A special D-Dart moniker was designed for the front fender, right under the 273 High Performance emblem. The original design called for a 18" wide by 1 1/2" high V-shaped fiberglass hood scoop to installed, with a manually-controlled cable to open an 8" round disc door mounted under the hood. It could add an additional 7 horsepower to the power-plant when exceeding 70 MPH. All cars would be shipped with 14" x 6" Cragar S/S chrome wheels with 7.50 x 14" tires.

    Muutenkin jännä ketju toi. Siinä oli muuten aiemmin nokan arvot:

    * .495"/.505" Lift ~ 284* Duration ~ 60* Overlap ~ Solid Lifter Camshaft {'Racer Brown' or 'Camcraft'}

    Ihan vaan vertailun vuoksi FIA:n luokitelunokan arvot:

    https://historicdb.fia.com/sites/de...401/homologation_form_number_1332_group_t.pdf

    Inlet:

    Valve opens 34 BTC

    Valve closes 74 ABDC

    11,4 mm => 0,448818898 in


    Exhaust:

    Valve opens 70 BBDC

    Valve closes 34 ATC

    11,6 mm => 0,456692913 in


    Imu:
    180+34+74=> 288 astetta

    Pako:
    180 +70+34 =>284 astetta


    Keskilinja:

    Imu:

    288/2 -34 => 110 astetta

    Pako:

    284/2 -34 => 108 astetta

    Nokkien välinen kulma:

    (110 + 108) /2=> 109 astetta.
     
  4. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Muokattu: 11.2.2020
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikä ollut lainkaan Doug headersin tai TTI:n tuotteiden näköiset. Ahtaasta konehuoneesta pääsee alas ja ulos ainakin kahdella eri tavalla!
     
  7. elektro

    elektro 2nd gear

    Mulla oli jompikumpi näistä kuvien Valianteista 76-77 .
    Kun olin sen myynyt,niin parin viikon päästä se meni kolarissa lunastuskuntoon.
    Hain sen Helsingistä, oli koriltaan melko lopussa.
    Kone kyllä lauloi kauniisti, ikää oli itsellä 20v,ja kyllä tuli reviteltyä .
    Ostaessani siinä oli rekisterinumero ZRA-66, ehti mennä pois rekisteristä välillä ja tuli valkopohjaiset kilvet NR-618.
    Siihen aikaan otteessa näkyi ed. tunnus, mutta en valitettavasti muista siitä kuin B— ja 2-. Mulla pitäis olla jossain siitä yksi huono kuva.
    Katsotaan jos se löytyy.
     
    KajS, hantta, MJF ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Saattaa olla Turun Vallu ;)
     
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

    Omista listauksista ei noita rekisterinumeroita löydy, mutta muistikuvaasi sopii tuo BBM-28? Olisi mielenkiintoista jos löytäisit kuvan :)
     
  10. elektro

    elektro 2nd gear

    No mut aika lähellä tässä vieläkinoon (Kaarinassa)
     
    hantta tykkää tästä.
  11. fmila

    fmila Gearhead

    Ei sit ollut ainakaan toi BBM-28. Se kuului sen ajan parhaalle ystävälleni Pelle Gästrinille (juu Per W. Gästrinin muistopalkinto). Pelle osti sen ennen meidän molempien inttiin menoa, n 1974. Kone tehtiin ennen Inttiä ja kyllä kunnon 273 Commando, 11:1 pattimäntää, 4V Carterii yms ja levyt edessä, takana isot rummut, paksu vakaaja edessä ja nopea simpukka ja muutakin ralli varustusta vielä löytyi. Kaaret oli jo poistettu, mutta jäljet niistä löytyi vielä. Lukollinen 7 1/4" tiheemmällä välityksellä (3,55 ??) myöskin. Kun sitten mielenkiinto intin jälkeen alkoi mennä enemmän Camaron rakenteluun (mulla nykyisin) jäi Valiantti vähemmälle huomiolle ja sen hyvät osat kiinnostivat muita, niin ensin 4-vaihteinen laatikko vaihtui yhteen aikansa nopeimpaan 340 Dusteriin ja sen 3-vaihteinen tuli tilalle, lattia shifterillä sekin. Commandon osti joku pois ja normi 273 2V rempattiin tilalle. Myös lukollinen perä meni tiukempaan käyttöön. Autolle löytyi kiinnostunut ostaja ja sitä myös hänen budjettinsa mukaan piti yrittää halventaa, mutta turhaan. Kilvetkin piti saada ajan hengen mukaan valkopohjaisiksi, niin käytiin Vallu sitten rekisteröimässä uudelleen. Tuota "uutta" rekkaria en muista millään, mutta lyhyt se kuitenkin oli, eli Nxx-xx jotain. Kuitenkin Vallu palautui maksamattomana takaisin Pellelle ennen murheellista 1977 syksyä ja Pellen kuolemaa. Mun tehtäväksi jäi yllä pitää Camaroa ja lopulta etsiä sille sopiva ostaja. Camaroon liittyi perikunnan taholta liikaa muistoja, eikä heistä kukaan halunnut enää sillä ajaa. Valiantille löytyi muiden ystävien toimesta piankin ostaja, mutta siihen kauppaan en puuttunut, joten mun osalta jäljet päättyvät vuoden 1977 loppuun. Jossain vaiheessa sitä yritettiin jäljittää kovastikin, mutta ei onnistunut, tuo uudelleen rekkaaminen oli "hukannut" jäljet. Harmi. Valiantiinkin liittyy monia muistoja ja kokemuksia. Olin sillä myös Juoppokuskina useamman kerran ja muutenkin sillä pörrättiin paljon. Rallin ajaminenkin sillä välillä kiinnosti ja Pellen käsissä se oli myös tosi nopea. Muutamalla "yö pikiksellä" käytiin näyttämässä kymmenen vuotta tuoreemmille "luokka voittajille" kuinka Vallu "lentää". Oli eskortti miehet ihmeissään.

    t. AM

    ps. Camarolle löytyi viimein "sopiva ostaja", se on ollut mun Tallissa syksyn -79 jälkeen ja taas kesällä suditellaan Pellen muistoksi ja omaksi huviksi.
     
    dart -66, SS-454, MJF ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    Sen verran muisteluun helpotusta, että kolmikirjaimiset N-kilvet tulivat vasta 80-luvulla: 1973 aloittivat NK-xxx ja '79 NX-xxx:n jälkeen aloittivat NA:sta.
    Nyt ei kyllä muistu yhtään n. 75-77 suomiauton rekkaria, mutta voisi kuvitella, että jossain NM/NR välillä olisi menty silloin?
     
  13. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Oliko nuo kisa Commando Valiantit Signettejä, V100 vai V200 malleja? Signet ei välttämättä ole edes 8 auto vaan voi olla myös slant.
    Meikäläisen FormulaS Barracudan ALB-82 (NJS-36) alkuperäinen Commando lohko taitanee olla tallella jossain Tampereella. Mihin lie katosivat muut Commandon osat tuosta autosta. Jos lisä tietoa niin ottakaa yhteyttä.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuvien vähäkoristeinen olemus tolppien kera viittaa voimakkaasti V100 -malliin. Berneriltähän se ainoa karvalakki 4D Belvedere 426 Hemi tilattiin.
     
  15. fmila

    fmila Gearhead

    Juu, varmasti noin päin. Mun kirotusvihree, ei pitäis "pimeinä yön tunteina" kirjoitella mitään. Oman Dart GTn rekkaroin uudelleen -76. Eihän Intin jälkeen voinut ajaa autolla, jossa rekkarina TJ-170??? Niinpä kikkailin sen uudelleen kilpiin, vaikka se oli jo silloin kiellettyä. Kilveksi tuli NP-70. Tuo BBM-28 taisi saada jonkun NR-?? jos yhtään oikein muistan??? Kaikkihan nuo taisi olla V100:a. Ne kolme ekaa "Bernerin kilpatallin" autoa oli kait -65a ja nuo BBM-xx olivat -66a.

    Jos oikein muistan, niin jossain VM:n numerossa muisteltiin Holger Eklundia ja hänen ottamiaan kuvia?? Jossain niistä on tuo BBM-28 Timo Mäkisen käskyttämänä komeassa sladissa jääradalla ja kaikki muut (varsinaist kilpa-autot) kaukana takana. Kuvateksti meni jotenkin näin: "hyi hyi Timo minkä teit". Kuulemani huhun mukaan olisi kyseinen yhdistelmä "värvätty" ylimääräisenä isoon luokkaan mukaan, jotta lähdön SM-arvo saataisiin aikaiseksi. Sopimuksessa olisi ollut kyse vain viivalle saapumisesta, jotta ehto täyttyisi, mutta eihän se Maestrolle riittänyt. He pesivät yhdessä koko porukan ja siitähän sitten juttua riitti. Toivottavasti löytyisi joku vanhempi asiantuntija joka kertoisi tuosta tarkemmin kun Timokaan ei ole enää kertomassa.

    t. AM
     
    MudMax tykkää tästä.
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Rallivaliantissa oli kyydissä kolarihetkellä myös Kaarinalaisvahvistus, ja sikälimikäli en muista väärin, oli tässä tuhoutuneessa kaaret ;)
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Turun kolarivaliantiin saattaisi hyvinkin sopia kilvet nr-xxx, ja harmillista, etten koskaan ottanut autosta yhtään valokuvaa, vaikka esim. silloisen omistajan seuraavasta menopelistä, Pontiac Tempestistä kuva löytyy ;)
     
  18. esmi

    esmi Gearhead

    Mulla oli - 77 Aspen siinä oli NR kilvet, eipä se mitenkään tähän asiaan liity muuten kuin että siihen aikaan niitä autoihin sai ja muistaakseni on jo - 76 vuotisissa nähnyt NR kilpiä.
     
  19. Vani76

    Vani76 Gearhead

    -77 vani mulla NR-2 rekkarilla, -76 vani taas NP-633
    Ei kyllä liittynyt rallivaliantteihin millään, ainoastaan aikansa kilpinumeroihin.
     

Kerro tästä muillekin!