Totuus moottorien virittämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Sanotaanko, että jokaisella on virittämisestä omat mielipiteet, mutta kun olet samasta autosta rikkonut usemman kerran, perän, moottorin tai muun ja jaksat sitä parannella ja kehittää niin kyllä siinä oppii ja jos se kestääkin jotain ja tehoa on tullut lisää oikeasti niin eikös se ole onnistunut viritys?
     
    Seevu ja xarper tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Töissä kutsun tätä tapaa "labyrinttimenetelmäksi". Ei ole kustannustehokasta, ei vie nopeasti lopputulokseen. Välttämättä ei edes tule tietoon, miksi kaikki harmit tulivat omalle kohdalle. Kokenut kaiken tietää, ##### kaiken kokee.
     
    xarper ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Toisiin moottoreihin saa vaikka mitä palikkaa ja tietoa on mitä kestää, mutta kun itsellä on sellainen moottori mitä kukaan muu ei rakenna, olen ns pioneeri tältä osalta siis. Muutenkin budjetti kun ei ole valtavan iso luokkaa 1000€/vuosi niin ei kerralla osteta kaikkea uutta ja parasta kaupasta. Toisaalta raha ei aina takaa toimivuutta, mutta helpottaa aina näissä hommissa. Toisaalta taas onko se edes harrastus jos rahalla tekee auton? Ostaa parhaat palikat ja teettää muilla? Toiset juo 3000€:lla viinaa ja toiset käyttää lentkonematkoihin 1000€ vuodessa tai omistaa tallihevosen jonka ylläpito maksaa tonneja... rahan voi siis käyttää monella eri tapaa.
     
    cutlass cruiser, onoff road, PetteriT ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Harrastukset maksaa ja niiden järkevyydestä on turha keskustella, kaikilla on oma mielipiteensä siitä mikä on järkevä harrastus ja mikä ei. Itse pyrin olemaan tuomitsematta toisten harrastuksia.
    Aikanaan juttelin erään autohifi kisakumppanin kanssa harrastuksesta ja sen järkevyydestä (kallista kallista). Kilpakumppanin tuumasi että vanhempien pään aukominen oli loppunut siihen kun erään kommentoinnin jälkeen hän oli kysynyt isältään, että mitä järkeä on vetää alitehoisella autolla melkein 100000mk maksanutta lasikuituviritelmää auton perässä, kun olisi voinut käyttää nekin rahat hotellissa nukkumiseen. Sen jälkeen kumpikaan ei ollut kommentoinut toisen harrastusta.
     
    sangi74, Roberto, Herje ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No niinpä.

    Tämän allaolevan linkin auton omistaja on käsittääkseni juuri sellainen.

    Kyseessä on avaamaton LS2, tehtaalta lähtenyt tasan 400-heppaisena. Nyt ahtimilla puskee niin että nopeutta ehtii kertyä yli 360 km/h 1400 metrin matkalla.

    Mihis niitä takomäntiä tarvitaan, kun avaamattomalla moottorillakin pääsee tuollaisiin nopeuksiin?

    Aatteleppa sitä.


    https://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/11105432
     
    sepi-ukko, kuula ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Siinä on muutakin kuin sattumien summa. Opiskelut on suoritettu toisaalla, samoin harjoittelukappaleet. Ja tuskin tarvitsit foorumeilta vinkit, mitä pitäisi tehdä ja mikä olisi aihioksi hyvä.

    Tämmösellä foorumilla jutustelu on ajanvietettä. Kysyä sopii melkein mitä vaan ja vastaukset, jos niitä yleensä tulee, ovat laajalta joukolta ja nekin sisällöltään melkein mitä vaan.

    Vain kerran, kaksi olen tähän mennessä tehnyt julkisen projektin netissä asiat hyvinkin laajasti esitellen ja kysellen. Se oli varsin opettava projekti. Koska mulla ei ollut ihan tarkkaa päämäärää, projektikin syntyi huulenheittona kahvipöydässä, ei lopputuloksenkaan kanssa ollut kovin suurta väliä.

    Hyviä vinkkejä sain ja välillä vähän huonompia. Jokusen kerran neuvojatkin rupesivat vääntämään keskenään ohjeidensa oikeellisuudesta. Ainoat asiat, mitä jaksoin taustoittaa, olivat joidenkin keskustelijoiden omat taustat.

    Joku kovinkin kovasti omien oppiensa oikeellisuutta korostanut saattoikin paljastua varsin vähän itse rakentaneeksi. Ja toisessa ääripäässä oli joku liiketoimintaa alalla harjoittava, jonka puheille hankkiuduin siinä vaiheessa, kun tie etenemisessä alkoi nousta pystyyn.

    Se olikin kokemus. Sekä puhelimessa, että sähköpostilla tämä guru antoi noin 2 sanan mittaisia neuvoja. Pari kolme tämmöistä vinkkiä tulkiten ja noudattaen projekti tuli lopulta oikein hyvin maaliin.

    Liittyi ahtamiseen.

    Bytheway mä valkkasin turbon projektiin pelkästään sillä perusteella, että sen liitynnät passasivat mun pajalla käytettävissä oleviin jalostusmenetelmiin. Ja että oli pieni, kun moottorikin on sitä. Kiinanturbo jää mulla lajissaan ensimmäiseksi ja viimeiseksi. Meni vähän muutakin sen mukana. Seuraava oli sillä perusteella valittu, että kävi samoihin laippoihin, oli ”aito merkkituote”, uusi ja maksoi 250€. Ostin kaksi kerralla, niin on varaosakin.
     
    PauliR tykkää tästä.
  7. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Mitäs mieltä virittäjät seuraavasta oletuksesta?
    Fordin 2,3 gologne v6: Normi ajossa toimii ookoo. Jos reippaammin painaa kaasua,vaik puolen välin yli,booaa niinkuin ei sais bensaa,eikä siten kiihdy.Pienellä kaasutuksella kiihtyy ja kiertää sen mitä vanhaa raskii kierrättää 4000.... Jos painoi pohjaan booaa enemmän ja rykii.. Kaasarin vaihdolla ei muutosta vakio solex 35-35 tai weber 38-38. sytkä ennakko vakio.

    Seuraavaksi muuttelin ennakkoa,kokeilemalla 18-20 astetta toimii todella hyvin,on vetoja alhaalta enemmän ja kestää polkeakkin,ei hyydy.

    Oletus: nyky bensa? 98 käytän kyllä,mut voisiko palaa noin huonommin? Vai,onko koneeseen vaihdettu nokka-akseli? ja se ajoitettu....jotenkin?? Tohon nokka hommaan kallistun enemmän.
    Koneesta ei muuta tietoa,kun entinen omistaja tehnyt rempan,kertoi sen myydessä. Tietenkin voisi mittailla miten venat aukeaa ja sulkeutuu,minkä verran overlappia,Se kait tehtävä kun ilmat lämpiää.
     
  8. hzemax

    hzemax Double Gearhead

  9. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Nii haittaakse
     
  10. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Menee offtopic, mutta onko bensan suodatin vaihdettu koska?
     
  11. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    On vaihdettu,kaikki letkut ja pumppu myös. Ei ollut ainakaan seoksissa,sama homma ryyppy päällä ja ilman.. Mut se ennakon säätö muutti tilanteen,kiinnostaa vaan miksi?
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Todella hakuammuntaa, mut voisiko perinteinen virranjakaja olla jotenkin häiriintynyt ja löisi kipinää paineen alla mielummin vääriin terminaaleihin? Ja kun nyt säädit sytytystä, niin tilanne pikkuisen muuttui ja osuukin paremmin oikeaan paikkaan. Noita ”ei kestä täyttä kaasua” on tullut vastaan myös muilla sytkäpuolen murheilla alkaen tulpat, joissa kärkiväli on kasvanut turhan isoksi.
     
    Vermilion ja artsiracing tykkäävät tästä.
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Slantti on varmaankin tuossa edellisessä viestissään oikeilla jäljillä.
    Kun sylinteripaine on sytytyshetkellä suuri, kipinä ei purkaudu mielellään tulpassa, vaan siellä missä se helpoiten tapahtuu. Sitten kun sytkä on vaikka niin aikaisellaan, että sylinteripaine ei ole vielä kovin suuri, kipinä jaksaakin purkautua tulpan kärkien välissä eikä jossain "vuotavassa" kohdassa.
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    max 6000rpm pitäis cologne pelata vakio osilla.... itse paukuttelin 6150rpm rajottiimeen kauan vakio osilla mitään ei hajonnu. Yli 6000rpm ei saa mennä koska kiertokangen pultit ei kestä. Jos vaihdat arp niin pelaa 6500rpm. Jos enemmän niin kauget vaihtoon.

    Ota seos mittari jostain lainaan ja kato mitä näyttää isommilla kierroksilla. Itse ajelin pitkään 98:lla ja lyijynlisäaineella ei mitään ongelmia. Ei oo polttoaineessa. Joskus kerran oli ongelmaa polttoainepuolessa tankin sisässä oleva suodatin oli tukossa.... siellä on sellainen sihti, ainakin itsellä tehdas oli laittannu sellasen. Kaverilla kaasarin kalvo vuoti se aiheutti myös outoa käyntiä.
     
  15. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Slantin jutussa on kyllä ideaa,täytyypä tutkia kun kesä koittaa ja saa vekottimen liikkeelle taas. Tulppia en ole vaihtanut,oli ok näköiset. Autossa oli paikallaan tökerösti heittämällä laitettu kärjetön sytkä (sillä sama juttu) .Rakensin siihen kolmesta jakajasta ehjän,uusilla kärjillä ym. Ei väljää. Lämpöarvo tulpissa piti olla oikea,koska en vaihtanut niitä...
    Nakutus ääntä en kyllä ole kuullut missään tilanteessa,tiedän kyllä miltä kuulostaa.Kuullut sen 4-koneessa ja kasissa,Käytös samalla muuttuu kun alkaa nakuttaa,sen huomaa..
     
  16. Bukero

    Bukero Gearhead

    ei sotketa tähän politiikkaa sitten sen enempää, mutta vika on puolassa
     
  17. Bukero

    Bukero Gearhead

    varsinkin jos toimi edes jotenkuten kylmänä ja ns. varovasti ajamalla mutta lämmettyään aina vaan heikommin niin diagnoosi pätee...
    sitten kun sytytys oli kokeilun myötä myöhemmällä niin sylinteripaine laski sen verran että kipinä jaksoi paremmin muodostua.
    mutta nyt ollaan jo vianhaun eikä virityksen puolella/off topic
     
  18. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Siis alunperin sytkä oli ohje-arvossa 9-10 astetta ennakolla,toimii kun on 17-20 ennakolla. Sama kylmänä ja kuumana...
    Sitä vaan ihmettelen MIKSI pitää olla noin paljon ennakkoa toimiakseen?
    Puola on alkuperäis mallinen ainakin,esivastuksella oleva..
     
  19. Hai

    Hai Double Gearhead

    Onko sytkämerkit tarkistettu?
    Koneen rakennus aina ja diagnosointi usein alkaa merkkien tarkistuksesta, jos niistä ei voi olla varma.
     
  20. isalmela

    isalmela Gearhead

    Noo enhän minä mikään ilonpilaaja haluaisi olla :rolleyes: Silti tulee mieleen, että pitäkää nuo Gologne-jutut ja muut tämän topikin ulkopuolella? Olisi kiva pysytellä tuossa @C5_Z06 aloittamassa aihepiirissä.
     
    1purehell, kuula, A.J. ja 16 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!