Plymouth Signet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja poskisolisti, 14.2.2009.

  1. grantorino

    grantorino Gearhead

    Taisivat tuon Valiant aikakauden DKV:t olla vielä kaksitahtisiakin:D
     
  2. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Ei ole. Tuo 4 vaihteinen loota on muiden a833 kanssa yhä tallella.
     
  3. fmila

    fmila Gearhead

    Per W Gästrinin muistopalkinnon perusti hänen perikuntansa Pellen kuoleman jälkeen (luonnollisesti). Suurimman tuskanhan yleensä kantaa äidit kun lapsi menehtyy ennen aikojaan ja varsinkin tapaturmaisesti, nopeasti, ilman hyvästien mahdollisuutta. Niinpä hänen äitinsä, ansioitunut radiologi, Tohtori Gisela Gästrin, yhdessä vanhemman poikansa kanssa päätti lahjoittaa FHRAn käyttöön Pellen nimeä kantavan muistopalkinnon. Palkinto on sääntöjensä mukaan, ns ikuisesti kiertävä ja se jaetaan kerran vuodessa. Minulla on ollut kunnia kuulua alkuperäiseen raatiin muutaman muun vanhemman harrastajan kanssa ja teimme tätä vaativaa kunnia tehtävää alusta alkaen monen vuoden ajan, kunnes yhdessä päätimme sen annettavaksi FHRAn haltuun. Olimme kaikki siinä vaiheessa ajautuneet omasta mielestämme liian kauaksi Drag Racingin ytimestä, joten jätimme tuon vaativan tehtävän "nuorempien asiantuntijoiden" haltuun. On ollut hienoa kuulla, että "Pellen Pyttyä" arvostetaan piireissä edelleen, vaikka sitä ei ehkä tuoda enää nykyisin mediassa kovinkaan paljon esille. Jäänyt ehkä enemmän "sisäpiirin" tietoon. Aiemminhan se on "esiintynyt" useasti jopa ACSn yhteydessä saajiensa toimesta arvostusta herättävänä kunnian osoituksena.

    Miten Pelle sitten liittyi Drag Racingiin:

    Hänellä kiinnostus lajiin alkoi jo ennen kuin sitä ensimmäistäkään Suomesssa järjetettyä kilpailua oli pidetty. Hän oli vieraillut Mantorpissa jo 70-luvun alussa ja sai minutkin mukaan sinne -76. Ekat kisat ajoimme molemmat Keimolassa ja Räyskälässä -77. Samalla alkoi "varsinaisen kilpa-auton" suunnittelu yhdessä, mutta opiskelijoiden budjetilla se jäi aika lailla "pöydälle". Toki olimme olleet moottoriurheilussa mukana jo aiemminkin, mutta enemmän kaksi pyöräisillä. Mantsaa (nyk. Enduro) ajettiin useampi vuosi jo ennen Intiä. Pellen meriitteihin kuuluukin Päitsiltä luokan 3. sija vuodelta -74. Melkoinen saavutus 19-vuotiaalta, kun edellä oli vain pari Moto Crossin yleisen luokan tekijämiestä.

    R.I.P. Pelle

    t. Ana
     
    LPV, dart -66 ja foxkiller tykkäävät tästä.
  4. koivuhalko3

    koivuhalko3 3rd gear

    Kiitos.
     
  5. elektro

    elektro 2nd gear

    [​IMG]
    Löysin vihdoin kuvan, otettu kesällä -77.
     
    isalmela ja MJF tykkäävät tästä.
  6. elektro

    elektro 2nd gear

    [​IMG]
    T
    ämä kuva löytyy Googlen kuvahausta nimellä ”Ounasvaaran vauhtikisat”
     
    MJF tykkää tästä.
  7. fmila

    fmila Gearhead

    ...hetkinen??? Onkos tuolla taustalla mun -65 GT ???
    Ihan en saa kuvasta selvää? Ja jos on niin missä kuvattu? Tarkemmat vastaukset saa laittaa YV:nä jos näin on? Mielelläni juttelisin lisääkin...

    t. AM
     
  8. elektro

    elektro 2nd gear

    Laitoin YV:tä Dartista
     
  9. 1320

    1320 Gearhead

    Mielenkiintoista historiaa ollut tässä noista Bernerin ralli-Valianteista. Mobilistista on noista tullut luettua, ja mietittyä, että onkohan laitteet vielä olemassa jossain. No tästä ketjustahan löytyi vastauksia...

    Ei kai tämä vaan ollut se keltainen, jossa pellin alla turbotettu Slant Six?

    Mulla on hämärä muistikuva, että pikkupoikana joskus näin sen Porin kisoissa. Menikö se radalla nurin vai joutuiko liikenteessä onnettomuuteen? Eikös toi ainakin alkuvaiheessa ollut ihan liikennekelpoinen peli, kun muistelisin joskus jostain lukeneeni et kyseessä oli ihan leimattu laite.
     
  10. Onkos jollain kuvaa siitä sitten?
     
  11. foxkiller

    foxkiller 2nd gear

    Liikenteessä meni rumpunpäähän...MJF osaa kertoa tarkemmin.
     
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    [​IMG]

    Tämähän se. Slantti potkaisi ja lipesi ojaan kadulla, meni aika solmuun. Yläkerta ahtimineen meni johonkin Tampereelle, ei vissiin ole näkynyt missään käytössä? Alakerta särkyi kolarissa, siitäkään ei tainnut jäädä jälkipolville ihmeteltävää.
     
    Herje ja foxkiller tykkäävät tästä.
  13. esmi

    esmi Gearhead

    Etupuskuri vissiin 76-77 Aspenista, näyttää ainakin tutulta!
     
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    [​IMG]

    @hantta tämä on sinun kuvistasi, osaatko kertoa autosta lisää? Kuvassa on siis tuo ylempänä oleva keltainen turbo-slantti :)
     
    foxkiller ja hantta tykkäävät tästä.
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ikäväkseni en muista kuvanotosta mitään, aikaa lienee kulunut sen 35 vuotta ;)
     
  16. MJF

    MJF Double Gearhead

    Luulin jo että tämä oli mennyt paaliin, mutta foxkiller sen löysikin vielä perämetsistä :) Käytiin sitten hakemassa jemmaan. Onhan tuo aika pahaksi mennyt kolarissa, katsellaan nyt saako tuosta vielä joskus kalua.
     
    Slant Sickness, foxkiller ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Yksi tarina signetistä:

    2000-luvun alussa pelastin nuoruuden innolla
    -67 4d plymouth Valiant Signetin takaisin tienpäälle.
    Alkuperäinen 2bbl 273+904+71/4
    Alunperin oli ollut hopean värinen. Ostaessa keltainen ja myydessäni oli punainen.:D
    Viininpun. vinyyli/kangas sisusta. Nelimäntä levyjarrut

    Kaveri sillon vinkkasi, että sen tutun talon pihassa makaa -66 valiantti. En oikein innostunu, kun oli hakusessa 67-70 mallit.
    Mentiin silti kattoon. Sehän olikin -67, papereissa -66.
    Kaupat tuli. Kamala raato, muutama juttu silti iski.
    Hieno sisusta sohvapenkillä puutteellinen joo, mutta se väri! V8 pellin alla ja 14" slots-vanteet.

    Auto oli rekisteröity -66, autoliikkeen toimitusjohtajan nimiin. Ensimmäinen omistaja -67.
    Suomeen se oli tuotu yksinttäis kappaleena muistaakseni Isolte 1- laivan kyydissä, muita valiantteja ei tullut sillä kertaa.
    Olisko tuotu esittely autoksi? Ei koskaan selvinny.
    Korin hitsasin. Sisustan ehjäsin ja puutteet korvasin toisen valiantin osilla. Tekniikkaa korjasin joka talvi.
    273 oli lohko vesitilasta halki, vuoti aina vettä ulos. Monta kesää sillä ajelin silti. Sitten männänrengas katkes, söi pytyn, vaihtui lopulta 318.
    Vaikka haasteita riitti, aina kun se toimi, oli kyllä hymy korvissa ajellessa. Tykkäsin.
     
    tooke, LPV, Slant Sickness ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Ikävä kyllä, tämä sivusto on kadonnut bittiavaruuteen..Tällä sivulla oli hyvät kuvat D-Dartin pakosarjoista ja ilmanputsarista. Mutta ei ole enää..

    Nettiarkistosta löytyi sivulta jotain:

    Here are some key specifications:

    1) The car was a standard Dart GT model, but with high performance options installed at the factory. The rated horsepower was 275, compared to the 235HP of the standard high performance engine option. The differences included a Holley 4160 carb., CamCraft 284 degree Camshaft, Racer Brown valve springs, low restriction air cleaner, and a Weber clutch. Also they used the 8 3/4" Sure-Grip rear end, Doug Headers, 4 speed transmission, heavy duty suspension, and 6.95x14 BSW tires.

    The stock Inland Shifter was installed, not a Hurst.

    No warranty was offered for the car due to the intended purpose.

    The cars have a VIN starting with L023D6, and 50 were made April 17, 1966.

    2) Car Craft magazine printed an article in 1966 about the car, and from the photos I picked up a few other features of the car.

    It did not have the center console from the standard GT model, it had a manual choke with the knob on the lower right side of the steering wheel, and the engine maintains the general appearance of the 273 commando (235HP) engine offered on the Formula S Barracuda and the Darts.

    The cars were all white exterior with red interior, and had the rear seat belt and radio delete option. The Dougs Headers were in the trunk for owner installation. Sometimes the Dealers installed them.

    The D-Dart did have (2) unneeded items removed from the car. (1) The radio and (2) the center console unit that was typical on the Dart GT's.
    The car came with the heater installed, and the inlet and outlet hoses were connected to their ports, mounted on the passenger side of the firewall. Most racers just disconnected the hoses, and several (if not 80%) removed the heater unit (about 18 lbs. of weight) from the car.

    Basic 6.95 x 14" 2-ply tires were used, mounted on 4.5" wide steel wheels, with the 5-bolt 4" bolt pattern (commonly called the A-body wheels).

    Doug Headers. Street-type non-fenderwell units that went down the sides of the engine compartment and under the chassis. The headers have 1 5/8 tubes. The collector is about 2 7/8" ID -- a wierd size. The factory y-pipe is 2 1/2". These dimensions are from a surviving set of headers today.

    The Certicard came with the cars.

    3) According to the Car Craft article the car came from the factory with two information bulletins specific to the D/Dart. They had a total of over 20 pages. Included in this was information on how to convert a standard 273 (235HP) Commando engine to the 275HP D/Dart version. The parts were available directly from the factory.

    4) The intake manifold is the standard single plane one used on the 235HP engine but the bores enlarged and an adapter added for the Holley carb (the 235HP engine used a Carter carb).


    Ja sitten vielä vähän muutakin. Ja ne Car Craftin kuvat:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sivulla oli vielä linkki kuvaan tehtaan listaan eroista:
    [​IMG]

    Tässä listassa paremmin:

    https://web.archive.org/web/20160824013847/http://www.seriousviewers.com/d-dart/Technical Service Bulletin.pdf

    Mut joo, tuossa pisti silmään nokan arvot:

    [​IMG]

    Tuli vaan mieleen, että ne oli hiukan erilaiset kuin tehtaan ralliluokittelunokassa:

    Inlet:

    Valve opens 34 BTC

    Valve closes 74 ABDC

    11,4 mm => 0,448818898 in


    Exhaust:

    Valve opens 70 BBDC

    Valve closes 34 ATC

    11,6 mm => 0,456692913 in


    Imu:
    180+34+74=> 288 astetta

    Pako:
    180 +70+34 =>284 astetta


    Nokkien välinen kulma:

    (110 + 108) /2=> 109 astetta.

    P.S: Harmi, että hepun omia kuvia ei löydy.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja tuohan vissiin kelpaa early Dartin vertailumosaksi? Tehdastekoinen peli. Ei vissiin ole rajoitettu "not for highway use"? Joskus hätäpäissä summailin, että noilla hevosilla - toihan oli kevyeksi tehty auto, saisi kW/kg lukeman sellaiseen pykälään, josta puolestaan hieman painavammaksi varustellumpi yksilö menisi tuplasti isommalla kW/kg lukemalla 5.7 Hemin kanssa läpi. Joskus ne slantit kuitenkin loppuu...
     
  20. Trafin logiikka on kyllä välillä täysin sekavaa. Ilmeisesti myös valmistusmäärillä on jotain merkitystä, kysymykseen vastaus on vahva ehkä. Kerro, jos saat parempaa tietoa.

    Mutta takaisin otsikon sisältöön, niin ketkä kaikki ajoi Vallulla rallia. Juha Nylundin Suomen ralliautoilun historia kirjassa mainitaan sivulla 27 "oululaiset Jukka Asukas ja Touko Karhu."
     
    hantta tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!