auto lamp amplifier module

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja elkamiina, 17.2.2020.

  1. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Osaako joku sanoa virkaa tälle moduulille? On kojetaulun alla Lincoln Mark IV. Olen siivonnut nyt noita aiempien harrastajien sähköjä, ja esim. cruisen boksin otin pois kun ratti vaihtunut ja kaasarikin vaihtuu, joten cruisen kellot, vaijerit ym ei sovi.
    Tässä on ajovalot releytetty, joten dimmerit ym. valojen varusteet ei toimi. Liittyykö tuo lamp amplifier jotenkin niiden toimintaan?

    Toinen on vacuum switch, josta lähtee letkut valokatkaisijalle ja ajovalojen läpille. Lisäksi pitäisi lähteä kolme johtoa, mutta sielläkin on jostakin syystä sivuleikkurit viuhunut, joten kolme lähtevää johtoa on katkaistu. Niille ei löydy vastapäitä koko sähkösarjasta. Onkohan tälle boksille silti joku alipaineellinen tarve?
    Tuntuisi vain turhalta ympätä niitä tuonne johtojen ja letkujen väliin, jos ne on pois toiminnasta joka tapauksessa.

    Miksi ihmeessä näiden ei anneta olla, vaan aina sivarit ja erkkaa kun tulee joku vika???? Tuossa alipainemoduulissakin oli liitin jonka olisi voinut irroittaa sivarien sijaan....
     
  2. Holley

    Holley Gearhead

    En ymmärrä minäkään sivuleikkureita ja erkkaria, mutta toisaalta: tilaa sinä Ebaysta USA:sta tai cd:nä tehtaan korjauskirja, ellet Suomesta vastaavaa löydä, niin siinä on samassa kytkentäkaaviot ja selitetty, mikä on mitäkin. GM-kirjoissa alkoi 70-luvun lopulta lähtien tulemaan jo sähköille erillisiäkin kirjoja, "Electrical troubleshooting", FoMoCo:ni on '66, joten en osaa sanoa. Eihän muuten ajovalojen releistys itse asiassa mihinkään ajallisiin viiveisiin, saattovaloihin tms. pitäisi sen kummemmin edes vaikuttaa? Silloinhan vai käytetään niitä valojen johtoja ohjausvirtaa varten ja päävirrat erikseen.
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Suomennos tuosta on lampun vahvistinmoduli.
     
  4. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    En ymmärrä. Enkä tiedä. Mutta veikkaan.
    Voisko tuo vacuum switch liittyä ajovalojen läppien varoitukseen tms.
    En ymmärrä kyllä miksi niin vaikeasti olisi toteutettu, mutta muutakaan keksi tuolla kuvauksella.
     
  5. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Kyllä. Tuota cd:tä katselin juurikin, maksaisi 29 taalaa. Voisi olla sijoituksen arvoinen.
    Mulla oli tuo johtosarja pöydällä ja releytyksen tein juuri noin, että valokatkaisija ohjaa releitä, ja päävirrat akulta. Aiempi toteutus oli, että valokatkaisija ohjasi releitä ja päävirta tuli myös katkaisijalta.:rotfl: Melkoinen sähköinsinööri ollut tämän koslan kojetaulun alla.

    Noiden dimmerien ym. valojen johdoista kun osa varmaan joka tapauksessa puuttuu ja korvattu omilla kötöstyksillä, niin on hankala olettaa mieten ne kuuluisi olla. Jalkakatkaisijalle tuöli itseasiassa kaksi erilaista johtosarjaa. Normaali kolmenapainen ja sitten semmoinen monijohtoinen haarajohtohässäkkä. Sehän luonnollisesti ei johtanut mihinkään, joten oletan sen liittyvän tuohon automatiikkaan. Mutta tuo lamp amplifier yhden vihjeen perusteella voisi liittyä siihen haistelijaan, joka on ajovalojen välissä ja havaitsee vastaantulevan auton valot, sen kautta ohjaa sitten valojen automaattista vaihtelua.
     
  6. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Tuossa kaavio. Tuo vacuum switsch sijainnee tuossa valokatkaisijan välittömässä läheisyydessä. Tuossa taas lukee solenoid/valve assy. Tarvii melkein raottaa kantta, että näkee mitä siellä sisällä tapahtuu. Valot ja läpät on kyllä toiminut ihan hyvin, vaikka ne kolme johtoa on nipsaistu. Tuossa kaaviossa tietenkin on vain alipaineletkut. Johdot onkin sitten vissiin sähkökaaviossa erikseen...

    Tuo koskee 1977 Mark V, mutta pääosin samalta näyttää silti.

    http://www.forum.ellum.ch/Alfman/77er_Lincoln_Diagramme/1977 Mark V Vacuum.PDF
     
  7. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Olette kaiketi oikeassa, että haistelijaan saattaisi tulla se toinen johtosarja näin ainakin vanhemmissa (mark iii). Näissä ei mitään lamp amplifieriä olekkaan.
    Tuota en oikein ymmärrä vieläkään, että miksi sinne on tuommoinen valve pistetty.
    Onko siksi, että saa kompaktimman valokatkaisijasta kun ei ole kolmea lähtöä tms. , ei aukea luukut kun ei ole virta-avainta käännetty ? Jos on kojelaudan alla tuokin niin ei kai voi olla hiljaisuuteenkaan liittyvä. Eli kun pistää valoja päälle tms. niin suhisee sihisee siellä täällä.

    Miten sulla ne läpät toimii. Meinaan vaan tuleeko sinne avauspuolelle myös alipaine ? Nehän aukee kun alipaine häviää kun on jousiavusteiset. Selittäisi sen miksi toimii vaikka johdot katkaistu, jos on tietyssä asennossa tuo valve ja kun lykkäät valot päälle katkaisee alipaineen luukkujen kiinnipitopuolesta.
    Oma jaksaa n.3-5min pitää luukkuja kiinni sammuttamisen jälkeen ja hetken päästä alkaa "kolina" kun paine helppaa pikkuhiljaa.

    Tulipa heti kevättä rintaan. Kun ei ole kyllä vastaavaa kun pistät valoja päälle kuulet alipainetöhäyksen, pistät lämppärin päälle kuulet alipainetöhäyksen, vedät vaihdevipua kuulet alipainetöhäyksen ja jos tämä ei riitä niin painelee keskuslukon namiskoja niin suhisee kyllä :D Aikakautensa tuote kun sähkömoottorit yms. ei ollut in.

    Suosittelen hommaamaan kaavioita yms. Itse aikanaan ostin rockautosta detroit iron cd:n muiden varaosien mukana.
    Varsinkin kun näissä on arviolta 500 metriä alipaineletkua jos johonkin suuntaan niin helpottaa aika huomattavasti. Vaikka kyseessä ei ole sen hankampi juttu kuin ilma mitä liikutellaan, mutta osaa tuottaa päänvaivaa kyllä jos falskaa jostain ja vaikuttaa siten moneenkin asiaan jo.
     
  8. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Kyllä.:) Se suhina on vertaansa vailla.

    Ne läpät aukeaa samalla tavalla, eli valokytkimen venttiili päästää läppien kellolta alipaineet ulos. Avauspuolellekin kyllä menee letku, eli kello on "kaksitoiminen", kuten tuossa kuvassa. Siihen tuo solenoid valve jotenkin saattaa liittyä. Ettei se vain ohjaisi solenoidilla alipainetta tuonne avauspuolelle ja valokytkimen pitäisi jotenkin sähköllä ohjata sitä?? Kun valokatkaisijalta lähtee vain kaksi letkua? Mulla on ollut senverran tiivis järjestelmä vielä, että luukut pysyy kiinni kyllä sammuttamisen jälkeen. Kerran oli luukut auki ja hain vikaa. Syy oli sen valokytkimen päässä olevan venttiilin murtuma.
    Alipainekaavio on jonkinlainen ja eilen juuri pistuin iibeistä sähkökaavuion juuri tuohon malliin tilaukseen. Ehkäpä tämä tästä helpottaa.:)
     
  9. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Juu meinasinkin lähinnä, että miksi noin "vaikeasti" toteutettu kun vanhemmissa myös alipaineella suljetaan ja avataan ja kaikki hoituu valokatkaisijalla. Jousethan on vain varmistamassa ettei tarvitse sokkona ajaa, jos vikaa tulee.
     
  10. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

Kerro tästä muillekin!