Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. teme01

    teme01 3rd gear

    Hyvä.
    Kiitos.
     
  2. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Vaihteiston jäähylinjaan saapui lootasta lämmönvaihtimelle menevä putki/letku asetelma.

    Mikä virka sillä alkuperäisellä ja tästä tarvikkeestakin löytyvällä ”klunssilla” on ja tarvitseeko sitä pidellä, vai lämmäänkö putken paikalleen?

    Tässä kuva tarvikkeesta:

    [​IMG]
     
  3. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Olisko paikka lämpötilamittarin anturille?
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, eikös se aiemminkin mainittu takaisku ole siinä originaaliputkessa olevassa mötikässä joka vaihtimelle menee? Tuo kuvan näyttää kyllä tosiaan mittarin anturin paikalta kun on vissiin kartiokierteellinen tulppa siinä mutta purkamalla pultin pois sekin selviää.
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    47rh lämpötila anturin paikka
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tarkennusta vielä, en jotensakin muista että 47re olis tuommosta mittarin anturin paikkaa mutta jos 47rh kerta on niin tarjoavat samaa putkea molempiin varaosana?
     
  7. backfire

    backfire 1st gear

    Nyt jännä kyssäri ko, autoista tietäville. Mulla siis on, -99 rotke ja siihen ilmesty kesken talven sellanen vika että, kun alkaa puhaltamaan sisälle lämmintä niin, samalla myös ihan näkyvää vesihöyryä. Ei mene pitkään kun, auton laseista sisäpuolella valuu vesi ihan ja yön aikaan huurustuuvat. Asioita jota on katottu jo.
    -Jäähytysnestettä se ei oo, eli kenno kunnossa.
    -Vedenpoisto reijät vapaat eli, vesi pääsee pois.
    -ilmastoinnissa ei ole edes kaasuja sisällä niin, ei voi olla edes kondesio vettä tämä. Eikä se muutenkaa pyöris talvella.
    Joten, mistä alkaa vikaa ettimään?
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Täytä se ilmastointi, ja toimii se talvellekin, se poistaa kosteuden hallitusti eli kuivattaa ilmaa ennenkuin se tulee lasille, jolloin se taas valuu ulos poistoreiästä kun auton sammuttaa... Sulla on vaan liian paljon kosteutta lämmityslaitteessa, kun se ei jää siihen ilmastoinnin höyrystinkennoon... Tai mistäs minä mitään tiedän...
     
  9. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Tossa pultissa näyttäs olevan lukitetta ja putkeen puhaltamalla ei ilma liiku toisesta päästä ulos. Kai se sitten joku muu on oltava kun paikka anturille
     
  10. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Vai voisko se olla umpimalli? Anturin pää ei oo nesteen ympäröimä.
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Piti oikein iso kuva kattoa. Eikös siinä ole letku siinä toisessa päässä? Letkupäässä on takaisku. Puhalla kovemmin että kuula aukeaa. Toiseen suuntaan katkee suoni päästä.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  12. tsipi

    tsipi Gearhead

    Juu takaisku on letkuosassa joka tulee sitten lämmönvaihtajaan kii. Tuo varmaan on lämpöanturin paikka, jota ei omassa re:ssä ollut orkkiksena. Jos vielä löytyy 1/8 jenka, ni erittäin todennäkösesti saat anturin siihen kii. Muistaaksein 1/8 alkureikä on 8,7 mm ja nousu hyvin liki milliä. Minusta tuo lämpötilaanturi kannattaa ehdottomasti laittaa jäähylle lähtevään lenkkiin. Ei öljypohjaan tai lootan painetesti portteihin.

    E: siis hetkinen ei osu nesteeseen tuon tulpan alta? Onko joltain jääny kairaamatta reikä siihen. Suosittelisin erittäin lämpimästi kyllä, että anturi ihan osuu nesteeseen.
     
    tappokinnas ja Cumminski tykkäävät tästä.
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sain vaihdettua nyt vapailla ne takakardaanin tukilaakerin ja nivelristit. Etupuoli jäi ootteleen josko kevväämmälllä. Sitä takapuolen kartioholkkia joutu pieksämään pajavasaralla sekä apuna käytetyllä putken pätkällä että asettu. Näkyy kyllä jäljet ja reunat vähän holkista löijäänty mutta siellä se on. Ostin oikein oetiker siteetkin eli samannäköiset kuin metalliset vetonivelen siteet haitarikumia varten ku ennenkin on ollu mutta toinen on pieni ja se kartioholkin puoleinen kävis mutta vedin kuitenkin nyt nippusiteillä tiukkaan. Pysysköhän se niillä maaliman tappiin vai ettiskö isomman toiseen päähän?
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No, tein sitte semmosen päätöksen että tarkasteltuani niitä vanhoja siteitä oioin niitä ja laitoin vanhoilla samoilla. Kestääpä nyt sitten varmasti. Mitäpä niitä uusimaan jos seppä kerta korjaa vanhan.

    sitte vielä jännitystä elämään. Tallin luiskassa kun sen remontin tein niin kässäri oli päällä joka ei nyt niin tehokas ole ja lankun pätkät takasten ja metalli palat etupyärien edessä ku irtoaa kardaani. Notta en niinku kualis jos lähtee liikkumaan. No, sitte ku keskityin etupäähän ja takapää kardaanista tipahti betoniin ja pamahti ni pyärin ku hylje auton alta pois. Säikähin muute jonkun verran mutta takas het vällein ku huomasin mistä tuli ääni. Tuolle nyt hyppimään.
     
    ReDDot, tappokinnas, tsipi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Anturipaikan tulppa on 3/8 npt ja anturi ostamassani mittarissa 1/8 npt. Tilasin siis 1/8 npt kierretapin.

    Mielenkiintoista on se, että tossa alkuperäisen ”asetelman” letkussa ei ole mitään takaiskuventtiiliä ja tässä uudessa on. Eikä ainakaan minun keuhkoilla päästä mitään läpi kummastakaan suunnasta puhaltamalla..

    Linjasta löyty muuten vanha anturi lootan lämpöjä varten ja pilarissa on yksi tyhjä kotelo. Kai se turbiini on sitten hajonnut aikanaan ja alkanut lämmöt nousta korkeaksi vatkaamisen myötä ja sen seurauksena revitty lämpömittari viturnukseen ja auto myyty hyväuskoiselle ihmisille.

    Nyt olisi tarkoitus mennä laittamaan autoa nippuun. Leimakin meni tammikuussa kylmäksi. Peruskorjaan taloani tässä ohella, niin on aika ja jaksaminen muiden projektien suhteen välillä kortilla.
     
    tsipi tykkää tästä.
  16. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Pumppuu laitettu 4000rpm jouset ja nyt tullu pieni nykäisy vähä yli 1000rpm kohdalla kun päästää kaasun. Vähä niinku bensa konees sytytys pätkäisis. Tään tekee vaan kaasun päästäes ja kierrokset laskus. Mistähä vois johtua? Lämpöisenä ei tee.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    tuota tuota, eikö siihen voinu suoraan laittaa male 3/8 npt to 1/8 npt female adapteria?

    Sitte se takaisku, joku kuula ja jousi tsydeemi oletettavasti. Joku paine pitää olla että jousi löysää kuulan mutta toiseen suuntaa ei sitten kule. Maaliruiskun paineensäätöventtiili ennen ilmapistoolia tai käsipumpulla kokeilee missä paineessa aukee? Teoreettinen mahdollisuus tietysti että on venttiili sökö ja ehkä sen testaisin kun lootakin on renoveerattu.
     
  18. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Niin olisin mieluusti tehnyt, mutta sellaista en löytänyt mistään. En hytikkaliikkeistä eikä esim. Nippelit.fi sivulta.

    Tilasin toki kiinasta sellaiset, mutta menee varmaan kuukausi aikaa. Ajattelin, että sama se on ostaa 10 euron työkalu.
     
  19. tsipi

    tsipi Gearhead

    G ja npt menee hätä tapauksessa ristiin kyllä. Tai minulla ei ainakaan koskaan ole ollut muita ku g tappeja ja kyllä siihen on jenkatiivisteen kanssa sopinut 1/8 npt ku väärä raha. En nyt muista oliko niissä muutakin eroa ku harjan kulma. Jenkeissä 55 asteissa ja metrisissä 60.

    Ei mahdu minun päähän miksi siellä on jotain vastaventtiiliä. Tai itse ottaisin linjan puhtaaksi ja kärsisin sen pari sekunttia N:llä käynnistyksen jälkeen.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    tappokinnas tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!