Arduino -ohjattu elektroninen sytytys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 27.2.2020.

  1. Törmäsin eilen tämmöiseen ketjuun jenkkien Opel GT- foorumilla. Siellä oli joku rakentanut Arduninolla ohjatun eletronisen sytkän. Tässä hepun kuvat aiheesta:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Kertokaas viisammat miten tuo toimii. Tohon on varmaan rakennettu triggeröinti tuohon jakajaan? Ja se ohjaa sytytyshetken? Niin kuin normaalisti.

    Sitten tuolla Arduinolla hoidetaan sytytyskartta? Eli toimii "moottorinohjauksena." Ohjelmaidaanko se kartta sinne läppärillä?

    Menikö mun arvauksista yhtään oikein..

    P.S. Jos googlaa "Arduino electronic ignition", niin tulee kyllä, mitä ihmeellisempää settiä vastaan, mutta niistä ottaa vielä vähemmän tolkkua...
     
    Muokattu: 27.2.2020
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Sehän voi ottaa triggeröinnin suoraan tosta kärkijakajasta kärjiltä. Ne ei palakkaan enään mihinkään kun niistä ei kulje kun naurettavan vähän virtaa.

    Nopeesti löysin yhen projektin jossa oli tehty ja selitetty seuraavasti.

    1. Triggeröinti kärjiltä. Kärjet säädetty niin että ne on 45* BTDC

    2. Arduinolla sitten myöhäistetään sytytystä tuosta 45* BTDC pisteestä ( vähän niinkun MSD-boksi jolla voi vain myöhäistää sytytystä). Elektronisten viiveiden takia voidaan säätää 40* BTDC alaspäin

    3. Ennakkokäyrä "keskipako" ja vakuumi" on koodattu omille kartoilleen ( taas ihan niinku MSD)

    4. Tuolla potikalla se pystyy säätämään kiinteästi ennakkokäyrää +/- 20*, helpottaa sytkäkartan teossa tekijän mukaan ( löysin näemmä saman projektin josta sinä kuvan kaappasit, tuli lopussa vastaan)

    5. Koodattuna on myös kierrosrajotin tossa boksissa, hard-cuttina ( mahollista koodata soft-cut myös). Boksi myös sammuu jos ei saa peräkkäisiä triggeröintejä tietyn aikaikkunan sisällä

    6. Arduino koodataan tosiaan läppärillä, C-ohjelmointikielellä ainakin tuossa projektissa
     
  3. Kiitoksia vastauksesta. Selvensi mun ajatuksia kummasti.

    Eikös ihan vastaavasti pystyisi ohjaamaan 8 pinnistä HEI-moduulia tuolla?

    [​IMG]
     
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kait tuolla Arduinolla pystyy ohjaan ihan mitä vaan perseestä perämoottoriin, nopeesti kattelin ni sillä on ohjelmoitu nespressokeittimistä lähtien vaikka mitä, taitaa olla koodaajan kyvyt ja mielikuvitus vaan rajana.
     
  5. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Ja tälläinen vielä hieman enemmän autoaiheinen arduino pohjainen prokkis: https://speeduino.com/home/
     
    Dataviilaaja ja Inlinee tykkäävät tästä.
  6. Tässä on video, jossa ohjataan vain sytkää Speeduinolla:

     
  7. Omaan kyssariin vastaus, että ainakin Speeduiniolla se onnistuu. Tässä kerrotaan johdotuskin:

    • "B" : Ignition bypass. When cranking, grounding this line bypasses computer control of timing. The timing iscontrolled by the module only. This can be done using the Speeduino Cranking Bypass pin function (see below).

    • "R" : Reference or tach signal. This outputs a 5 volt square wave that serves as the RPM1 input for the Speeduino. To use this, connect it to RPM1 and set JP2 to Hall and JP4 connected (ie, 5 volt pull up).

    • "E" : Timing control signal. When pin B has 5 volts on it, the module allows Speeduino to control the timing using this pin. The output of Ign1 should be connected to this pin.

    • "G": (8 pin only) Signal ground. Should be connected to the Speeduino sensor ground. (Module ground is provided through the metal mounting grommets)
     

Kerro tästä muillekin!