Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Vihreään (sen puolueen) ideologiaan kuuluu yksityisautoilun vastustaminen, käyttövoimasta riippumatta. Veikkaisin ettei niitä paljoa tällä forumilla pyöri. Ja sen yksityisautoilun vastustamisen syynäkin on enemmän yksilönvapauksien rajoittaminen, kuin ympäristöasiat. Tuo puolue kun ponnistaa vahvasti kommunisti-ideologiasta
     
    Harri S, jpalvima ja 1purehell tykkäävät tästä.
  2. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Täytyy muistaa että aika on juuri niin ankea, millaiseksi sen itselleen omien korviensa välissä rakentaa.
    Kaukana on kato- ja sotavuodet sekä nälänhätä.
    Tässä nyt vähän kohistaan joistakin asioista siellä täällä ja sitten asioihin joko sopeudutaan tai jäädään niihin rämpimään.
     
    teippi-mikko, J.J. ja Inlinee tykkäävät tästä.
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Aika on parempi ku koskaan. Meil o bensa/ E85, diesel vehkeit, kaasuvehkeit, hyrbideit, sähkiksii.. Vois joku sanoo et maailma on auki, ei tarvi ku valita. Ikinä ei ole ollu tämmöstä kirjoa tarjolla.

    Ja on tulevaisuus mik tahansa, en usko että se meiän rakkaisiin harrasteisiin juurikaan vaikuttaa. Korkeintaan vituttaa ku se oma auto ( omanikin) johon on hakattu rahaa kii kymppitonneja, jää leafille valolähöis 100-0..

    Ite seuraan ihan täpinöissään ku maailmal o alettu ymppää sähköteknologiaa näihin vanhoihin bensakrematorioihin ( siis ihan harrastevehkeisiin) mukaan. Mun mielest ainaki on saatanan hienoi systeemei toteutettu, esim kiihytyksen tueks pienil akuil, hyrbidityyliin.
     
    pantera, 1purehell, mcmies ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä olen hoitanut oman tonttini valitsemalla elämäntapaani asuin- sekä työpaikan kohtuuyhteydellä plus yrittämällä olla autoilematta turhaan. Paljolti mua on auttanut tässä ideologiassa se, että mun autot on runsaskulutuksellisia. Mut niin kuin esimerkiksi, mulla on aina ollut keskimäärin alle 10km työmatka. Olen parhaina aikoina kävellyt, pyöräilllyt, ajanut bussillakin ja satunnaisesti tehnyt nykyisin etätöitä. Mut se, että ajan nykyään esim 300cid jättikutosella muutaman kilsan päivittäin, ei mua tee suur CO2 lähteeksi, kun lajitoverit ajelevat 50-100km suuntaansa työmatkoja syystä tai toisesta.

    Pitkässä juoksussa vituttaisi istua aamuisin kellontarkasti autoon kelin ollessa mitä sun sattuu.
     
    karra tykkää tästä.
  5. DX

    DX Double Gearhead

    aloin miettiä, kuinka hätäseen joku "leaffi" sitten kipittää hyvällä kesäkelillä liikennevaloista 60 jalkasen tavallisin katurenkain,
    oma kesäkäyttis, johon ei todellakaan oo hakattu mitään kymppitonneja,
    kykenee karvan päälle kahteen sekuntiin
     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Jaa-a. Kesäkäyttis on hieman eri asia kuin ympärivuotinen, jolla ajetaan 25tkm vuodessa. Tuo mun kesävessa kipittää yli 600hp/+800Nm väännöllään kyllä Leafia nopeempaa, mutta pa-kulupuoli on satakertainen, eikä kyllä pysy leafin vauhdissa alle 60kmh, jonka jälkeen etumatka on jo melkoinen.
    Sitä sähkiksen lähtöä on hieman vaikea kuvailla, mutta tietyt samat premiummerkkikuskit on oppineet jo aamuisin hieman varomaan niissä törkyohitusyrityksissään noilla lähimotarin rampeilla ja silloin ei edes lähdetä paikaltaan.

    Leaffi vajaa 150hp 0-100 menee 7 sekuntiin, joka on sama kuin 240hp golffi. Golffi ja vastaavat alkaa alkaa kuroa etumatkaa kii 70kmh jälkeen joten alussa ero on paljon suurempi.
    62Kwh Leaffi on lähes 70 heppaa (215hp) tehokkaampi ja menee alle 7 sekan heittämällä.
    Tuolla omallani kun olen noita perinneautoja kiusannut, niin vielä ei ole vastaan tullu tavan köyttövessaa, joka ei jää neljää-viittä autonmittaa lähdössä. Se viive nyt vaan on niin paljon suurempi perinteisissä vehkeissä.
    Toki samat rajoitteet tässä on kuin muissakin etuvetoisissa; pito ei riitä edes kesärenkailla ja kuivalla asfaltilla, vaan luistonesto ottaa vetoja pois sutimisen alettua. Talvirenkailla sutii sitten miten vaan alle 50kmh kaupunkinopeuksissa. Sen luistoneston saa toki pois päältä.
     
    DX tykkää tästä.
  7. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Leaf 40kW / 62kW
    Suurin vääntömomentti 320 Nm / 340 Nm
    Moottorin suurin teho 110 kW / 147 hv / 160 kW / 214 hv
    Kiihtyvyys 0-100 km/h 7,9 s / 6,9 s
    Huippunopeus 144 km/t / 157 km/
    Omapaino min. 1 545 - 1 600 kg / 1 705 - 1 731 kg varustetasosta riippuen.

    Tuosta jokainen voi pähkäillä /vertailla ajatuksia omaan pirssiin.
     
  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    0-100km/h 7,9 ja 6,9, ja valitettavasti ollaan jo eellä. En nyt kyllä nopeaksi kehuisi.
    Toki sillä sähkiksellä tulee varmasti useammin lähdettyä "täysillä" joten saattaa näyttää ettei se vieressä oleva diesel kulje mihinkään, varsinkin kun perinteisellä tekniikalla pitäisi osata lähtötekniikka jos meinaa päästä liikkelle mahdollisimman nopeasti.
     
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Käyppä joskus kokeilemassa niin huomaat eron paperilla olevan ja todellisuuden välillä :D
    Kuten sanoin niin vaikka tuossa meikäläisen kesäkäyttiksessä on tehoa yli nelinkertaisesti niin ne nopeat lähdöt tehdään sähköautolla. Eikä ”hitaus” ole kesäkäyttiksen alustaominaisuuksista kiinni.
    Olen koko talven ajanut Eco moodilla kun se riittää arkiajossa. Ja se diesel ei oikeesti kule mihinkään, edes kolmilitraisena.
    Tuttu yritti jollakin lastutetulla ja viilatulla Passatilla näyttää miten kulkee, no ei kulkenut.
    ”Ihan hyvin mopoautolta”.
     
  10. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ok, niin kai sitten. Hitto tollanen leafihän ois kova sana 1/8 maili kahinoissa, kaikki jää. Meinaan kun kymmenen vuotta vanhat diesel sakut menee korkeaa 13 vartilla, uudemmat jonkin verran paremmin ja satanenkin taittuu 5-6sek. Ois kiva nähdä miten kauan Leif oikeasti johtaa jos lähdetään rinnakkain.
     
    Muokattu: 1.3.2020
  11. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Näistä voi kirjoitella ihan asialinjallakin eikä tarvi leikkiä koomikkoa.
    DX kyseli 60 jalkaisesta ja sen voi jokainen tarkistaa vaikka Googlesta että mitä se tarkoittaa.
    Se mitattu vartti ei näissä kerro mitään, kun reilussa puolimatkassa Leafissa on 140kmh rajoitin päällä ja meno tyssää siihen.
    Aikaa palaa siksi yli 15 sek. 1/8 en oo paljoa tietoja löytänyt.
    Rajoitin on siksi että mikäli elektroniikassa sattuu hasardi, tulee kovemmassa vauhdissa regenerointia siihen malliin että invertteri räjähtää.
    Rajoitin on sähkiksissä suojaamassa moiselta.
    62Kwh mallissa on sama tekniikka mutta invertteri on säädetty antamaan enemmän ulos, joten voimansiirron kestävyydestä ei ole kyse.
     
    Muokattu: 1.3.2020
    DX tykkää tästä.
  12. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tuossa on video 24Kwh taksista jossa reilu 100hp vastassa Dodge Charger R/T Hemi.
    11,2/101kmh
    40 Kwh on pari sekkaa 24Kwh nopeampi 0-100kmh. Menekö alle 10s en tiedä.
     
  13. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mitä väliä käyttöautossa, lähtee vähän aikaisemmin liikenteeseen jos tuntuu ettei meinaa ehtiä.
     
    isalmela ja Harri S tykkäävät tästä.
  14. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tuntuu sillä nyt olevan kovasti merkitystä kun sitä näinkin pontevasti kysellään :D
     
  15. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    En epäile yhtään etteikö leaf irtoa todella hätäisesti, sen ymmärtää kaikki akkutyökaluja käyttänyt. Mutta vähän tekee mieli kyseenalaistaa kun aika kova kehuminen on päällä ja faktat kertoo toista.
     
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Otetaas pikku kertaus tuohon mitä DX:lle vastasin:

    Nyt kun sulla on noi faktat paremmin hallussa niin kerroopas miten lujaa ne tavan käyttikset menee sen 60 jalkaa saatikka tuon 1/8 mailin.
    Mä olen omani tuossa ylempänä esittänyt.
     
    DX tykkää tästä.
  17. kepuri

    kepuri Gearhead

    Ei kyllä käyttiksessä oo vitunkaan väliä paljo menee vartilla, sillä on että miten vetää traileria jotta saa sen kilpurin radalle. Enemmän olisin huolissaan eläkeukkojen kiihytyskisoista muun liikenteen seassa...
     
    isalmela, DX ja Harri S tykkäävät tästä.
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Sellaista se autoilu nyt vaan täällä pk seudulla on. Tuulilasi on repaleina jos jalkoihin jäät.

    No mä oon vasta kohta 52 vuotias ikinuori ukko, toki se nuoresta voi tuntua ikuisuudelta, mutta kokemuksesta voin sanoa että se tulee ruuhkavuosien aikana ns. syliin.
    Tehtyjä valintoja se, kuten tämä autokin.
     
    DX tykkää tästä.
  19. DX

    DX Double Gearhead

    mun on helppoo ja oikeestaan pakollistakin olla tässä sun mukana, ku ainoona kommentoit siihen osuen mitä pähkäilinkin.


    mulle jäi tosin edelleen epäselväksi mihin "leaffi" menee sen 60 jalkasen,
    siinä viteon pätkässä näytti kyl näytti "tavalliseksi" käyttökoslaksi aika ripeeltä ponkasulta.

    mää vaan innostuin siitä ku inlinee mainitti, että liiffikottero pieksee hänen kotteronsa 100-0 lähdöissä vaikka hän o panostanut omaansa kymppitonneja,
    niin väkisinki tulee mieleen, että mihin ja miten hän sitten o panostanut.

    ei mua se oikeesti kiinnosta,
    mut tuntuu turhalta ilmottaa, jotain sillä perusteella kui paljo o johonki hakannu hilloo johonki kikottimeen,
    ku se rahamäärä ei yksinään kerro hirveen paljon jostaan yksityiskohdasta,
    ts. pohtimastani viivalta pomppaamisesta.

    toki inlinee tota aatteli ensin ja sit vasta minä, kommenttiani makustellessa muistattehan senkin.
     
    Inlinee ja Harri S tykkäävät tästä.
  20. DX

    DX Double Gearhead

    kuinka hätäsesti, mikä yleensäkään on hätäsesti?

    itellä on katurottelokisatausta ja oon 20 vuoden aikana ehdollistunut siihen, että jos pääsee liikennevaloista ekat 20 metrii irti liki 2 sekuntiin on aika hätäsesti,
    se ei onnistu useimmilta nelivetoturboiltakaan,
    ei ainakaan itellä oo valoissa tullu vielä yhtään "vakioo" vastustajaa joka ei olis jääny mooaamaan ja/tai sutimaan selän taakse, moni niistäki matalaprofiilirenkasvehkeistä kulkee helpostikin +300 km/h huippuja jos uskaltaa ajaa, mutta se o oma tarinansa.
     
    miguelo, Inlinee ja Harri S tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!