Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Kyllä tämä auto löytyi heti kun epäilty otettiin sieltä kiinni,oli yöunilla.
     
  2. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Voipi olla, tosin toistakymmentä vuotta vanhan epästandardin auton tuominen Italiasta tänne kaikkine verotus- ym vaivoineen tuntuisi gondoliakin oudommalta idealta. No, ehkä patruunan firma on saanut jotain helpotuksia, mutta silti. Harmillisesti rekisteritiedoissakaan ei ole mitään kohdassa Ensirekisteröinti Suomessa, ainoastaan käyttöönottovuosi 1960.

    Toisaalta jossain pitäisi olla kuva tai pari, jossa tämä on yhdessä firman muun kaluston kanssa, mutta ei nyt tule mieleen konteksti, jossa kuva on otettu.
     
    jknR tykkää tästä.
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    TwistOla, malvasto, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. jknR

    jknR Gearhead

    malvasto ja Jummijammi tykkäävät tästä.
  5. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Kyllä siellä oli mm Tsaikka ja jokunen Mopar (New Yorker, Fury ja Valiant).
     
  6. esmi

    esmi Gearhead

    Jummijammi tykkää tästä.
  7. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Mielenkiintoinen kuva, 65-mallinen Letukka antaa jotain osviittaa siitä milloin se ehkä on otettu. Luin joskus Juuson elämänkerrankin (Pertti Klemola: Juuso Walden, viimeinen patruuna) josko sieltä vaikka löytyisi Lanciasta joku maininta. Lähinnä mieleen jäi se, että Jii-Wee vastusti topakasti alaistensa autohankintoja, niillähän pääsi ketterästi tavoittamattomiin ja kun ne nyt sitten kuitenkin tuppasivat yleistymään, niin ainakaan niiden ei sopinut olla Manner-Euroopassa (ns. kuutosmaat) valmistettuja vaan mieluummin kotoisin joko Neuvostoliitosta tai Englannista. Nämä olivat tärkeitä kauppakumppaneita joiden kanssa käytävää kauppaa Walden pyrki tälläkin tavalla edistämään ja kerrotaankin, että Yhtyneiden palveluksessa rämistellyt ryssäläinen kalusto pisti pahasti monen vieraan silmään. Waldenin henkilökohtaisessa käytössä taas oli lähes perheenjäsenen asemaan kohonnut Land Rover.

    Yleisessä käytössähän ryssien edustusautoja ei täällä ollut. Ryssä kyllä antoi edustusautojaan avokätisesti Suomeen siinä toivossa, että uutisvirrassa näkyessään ne kertoisivat maailmalle vaivihkaa, että Suomen hallinto on tosiasiallisesti ryssien käsissä, mutta suunnitelma ei oikein toiminut kun ei täällä nyt (vielä silloin) ihan niin tyhmää valtionjohtoa ollut.

    Kirjassa mainitaan, että Yhtyneet ostivat 60-luvun kuluessa useita säkkitehtaita mm. Italiasta. Perimätiedon mukaan Lancia päätyi Valkeakoskelle juurikin jonkun säkkitehdashankinnan myötä ja tarina sopii yhteen myös sen kanssa, että autoja Walden ei edellä kuvatun valossa olisi lähtenyt tuolta suunnalta ostelemaan. Aikaikkuna tarkentuu luultavasti 60-luvun ensimmäiseen puoliskoon, sillä yhtiön talous heikkeni sen jälkeen voimakkaasti eikä varaa uusiin hankintoihin enää oikein ollut.

    Yleiseen edustuskäyttöön Lancia olisi ollut sopimaton jo senkin takia, että konseptina 1955 esitelty Flaminia on sisätiloiltaan melko ahdas ja vanhahtava verrattuna 60-luvun suuriin amerikkalaisiin. Takapenkiltä on vaikea tulla ulos, sillä ovet on suunniteltu ulkoa avattaviksi ja "kaatuvat päälle". Sinänsä tyylikästä, mutta epäkäytännöllistä maassa jossa herratkin ovat usein maaseudulla kasvaneita, eivätkä malta jäädä odottelemaan ovia aukomaan rientäviä lakeijoja.

    Teknisestihän Flaminia on aivan käsittämättömän hieno laite. Erityisen jännistä yksityiskohdista tulee mieleen de dion -akseliston yhteyteen sijoitettu levyjarrullinen vaihteistoperä ja lisävarusteena tarjottu takalasinpyyhinmekanismi, joka pyyhki lasin myös sisäpuolelta. Yleensähän huurut poistettiin tuohon aikaan kiertoilmapuhaltimella, mutta eihän valtiovieraiden tai muiden porhojen tupeita millään kylmänkostealla sovi föönätä! Värinätön ja pörinätön kyyti on kyllä vaikuttava elämys.

    Flaminia saattaa lisäksi olla maailman ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa on kaksipiiriset jarrut, syynä juurikin nuo joka nurkkaan asennetut levyjarrut joihin oli vaikea rakentaa sellaista käsijarrua jolla painava auto pysähtyisi vikatilanteessa turvallisesti.

    Kuvassa Aurelian taka-akseli, joka poikkeaa Flaminiasta vain jarrujen osalta.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 25.2.2020
    NY4dHT, Dataviilaaja, jknR ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Jummijammi

    Jummijammi 2nd gear

    Muistatko oliko tossa Viimeinen Patruuna kirjassa kuvaliitteitä?
     
  9. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Yksi kuvaliite on, pönötyskuvia ulkomaisten vieraiden kanssa enimmäkseen, yksi lähikuva Lantikan kyydissä ja sukupotretti. Lantikan asemaa kuvannee sekin, että se on päässyt kirjan pölykanteen...
    [​IMG]
     
    Muokattu: 25.2.2020
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Rudolf Waldenin pojalle neuvostokaluston hankkimiseen onkin varmasti pitänyt olla erityisen painavia syitä (oikea termi lienee "yleiset syyt.")
     
  11. TM:llä on poliisiautoista ja moottoripyöristä artikkeli. Kuvituksena hieno kuva -61 Plymouthista:

    [​IMG]
    Onkohan tämä vielä hengissä tai yleensäkään tietoa historista?
     
    speedy ja Desoto57 tykkäävät tästä.
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos facebook taittuu, niin täällä on satoja kuvia: Vanhat Amerikkalaiset Edustusautot Ahti Karjalaisen Hengessä
    Ryhmä (Yksityinen)
    Tämän ryhmän tarkoituksena on taltioida mahdollisimman monta Amerikkalaista Edustusautoa Suomessa ajalta jolloin tyylikkyys oli vielä arkipäivää yritysten sikariportaissa ja jopa poliitikkojen liikkumisessa. Vaikka auto olisikin jo mennyttä vanhat valokuvat ovat aina tervetulleita.

    https://m.facebook.com/groups/662824080566765?view=info&ref=content_filter
     
    MJF tykkää tästä.
  13. IS:ssä liputetaan kotimaisen autoteollisuuden puolesta ja sen kirkkaimman tähden, eli Talbotin puolesta.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    isalmela tykkää tästä.
  15. mjm2

    mjm2 3rd gear

    TwistOla, isalmela, malvasto ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Helsingin kaupunginmuseon arkistossa (helsinkikuvia.fi) on kyllä paljon mestarillisia otoksia. Tämä Simo Ristan kuva on otettu vappuna 1971.
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. IS:ssä juttu talvisodan Tamperren pommituksista. Yhdessä kuvassa avo-auto (Ford?), joka ei ole kelvannut rintamalle.

    [​IMG]

    Ja pirun komee huoltis..

    [​IMG]
     
  18. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    1957 2 dee Cheeva Kemissä.

    [​IMG]
     
    Pande_K, kerkko, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Kemissä tämäkin, vuosi 1969. Amerikan ihme tarvitsee apua, Neuvostoliiton ylpeys taas ei.

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!