Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. kepuri

    kepuri Gearhead

    Joo onhan se liikenne piäkaupunkiseudulla aika hektistä, kerran oon käyny ja toista kertaa ei tule.sitä mielenkiinnolla odottelen kun esikoinen muutaman vuoden päästä ajokortin saa että mikä on auto valinta.ja minkälainen autoilun tulevaisuus on.
     
    Harri S tykkää tästä.
  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Mitattuja tuloksia 2018 leafille:
    0-100 kmh 8 sek.
    0-140 kmh 17 sek. ja tämä piti saavuttaa puolessa välissä varttimailia? Olisko vähän ollu värikynää?
    80-120kmh 5,6 sekuntia. Tätähän yleisesti pidetään käyttöauton suorituskyvyn mittarina.
    En sano että näillä olisi yhtään mitään väliä, mutta en kyllä lähtisi hehkuttamaankaan ihan hirveästi tuollaisia lukuja.
    Siitä päätellen miten nopeasti sähkömoottori antaa voimaa ulos ilman viivettä 0-50kmh on sähkiksen vahvuus, ja siinä tulee myös sitä tuntua että nyt muuten mennään, vaikka kiihtyvyys aikalailla loppuukin siihen. 2 sek ekat 20m on aika kiva, ja alle 3sek 80-120 kun rekan takaa lähdetään.
     
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Selvennetäänpä.

    Autoa ei o rakennettu äkkilähtöhommiin, vaan niin et siel tapahtuu siel ajonopeuksis sit. Perässä on kuoria lukuunottamatta kaikki uutta; laakerit, vetarit, lukko, välitykset.. Automaattitoosan täysremppa, kaikki uutta, moottoriremppa, vanhaa on lohko ja kampura. Helposti toistakytä tonnia rahaa kiinni. Oon pari kertaa nähny ku sähkis poistuu valoista, ja on se vaan mykistävä näky korreloituna siihen et siitä ei kuulu mitään; se vaan hävii.
    Joku äkkilähtöjenkki taas pitää hirveen älämölön tapahtumiin nähen. Saati paljon tämmöne vanha bensakrematorio käyttää viritettynä energiaa.

    Pointti olikin siinä, että Leafia ei ole rakennettu miksikään muuksi kun edulliseksi kuljettimeksi paikasta a paikkaan b, ilman minkäännäkösiä hajuja ja makuja ( ja ääniä), tai fokusta sen kiihtyvyyteen, ja silti se lähtee valoista niin et moni jää ihmettelemään.

    Emmä siltikään mun harrastetta Leafiin vaiha, mä haluun et siinä on ne hajut, maut ja äänet, mut en mä myöskään kiistä sitä mihin tekniikka on edenny näistä ikivanhojen bensakrematorioiden ajoista.
     
    62chevy2, miguelo, Harri S ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ikävä tuotta simeonille ja värikynälle pettymys näin hetken huuman jälkeen mutta esittämäsi aika ei ole 40Kwh aika. Sen Nissani menee jo 109 vanhalla hepalla.
    [​IMG]

    Tuosta car and driverin aikoja minkämoisia ne on olleet ja miten en korreloi tuon tehdastiedon kanssa. Onko syy se että kyseessä ei ole sporttiauto vaiko mikä, mutta kyllä tuo testeissäkin iha hyvin liikahtaa ja se plussa sitten pari sekkaa nopeammin. Tuosta voi arvioida niitä 60 jalkaisia myös. Vartilla ollaan rajottajalla, näin se vaan on.

    [​IMG]

    Jos tuo meikäläisen auto paukuttaa myös lähes samoja lukuja brittien testeissä ST Fiestan kanssa, niin kyllä sillä vaan nokivasarat jää ja iso osa bensakoneisistakin. Tiedän koska olen sen joskus joutunut tekemään tuolla tienpäällä kun lähdetään reteesti kokeilemaan sitä sähkiksen oikealta ohitusta motarin rampilla. Ja vaikka ohittajalla on vauhtia jo valmiiksi.
    Ja aniharva sen jälkeen enää kokeilee yli 140 vauhdissa, että mihin asti siinä nissanissa niitä vetoja piisaa.
     
    Stang_81, miguelo ja Inlinee tykkäävät tästä.
  5. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    eli tämä on välimalli sitten?
     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Video käsiajanotolla ilman etäisyyttä, luistonesto päällä mikä leikkaa tehoa. Juupa juu.
    Eikä ole välimalli, jos jaksat perehtyä asiaan niin ihan sama kuin 40Kwh 2020 mallikin. Kerro nyt sitä dataa niistä 1/8 mailista ja 60 jalkasista tavan käyttökinnereillä joka jättää tuon.
    Kuten sanoin, Leaf antaa tasoitusta 80 jälkeen ja siitä eteenpäin, mutta silloin ollaan jo reilusti edellä. Itse asiassa kulkee 1/4 mailin vajaan sekan nopeammin kuin se Fiesta ST että sen verran tarvii korjata tuota aiempaa.
     
  7. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Harva valmistaja ilmoittaa mitään 60ft aikoja, joten vaikea sanoa mitään tuohon. Jos kehut motarikiihtyvyyttä niin 80-120 aika kuvaa sitä aika hyvin, tuossa videolla ei vaan lähdetty 80 vaan oli ns. lentävä aika.
     
    Muokattu: 1.3.2020
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mielenkiintoista olisi kokeilla sähkistä, missä on joku 250Kw sähkömoottori.
     
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ei se nyt noin mene.
    Sä oot about sivun verran kertonu normi 13 sek ja alle 1/4 mile dieseleistä, 5-6 sek tavan käyttiksistä sekä 3 sekan 80-120 ohituksista.
    Tuossa on näytillä koeajotuloksia ja videopätkää miten sähkis reaalielämässä kulkee. 35-50mph alle 5 sekan 1/8 mile 2 s hitaammalla vanhemmalla 11,2 sekkaa.
    Mulla on ollu esim. 18 mersua, bensoja ja dieseleitä, nopeita ja hitaampia. Bemareita, Ferrari, 400hp turboporsche ja kyllä mulla on aika tarkka näkemys siitä, miten mikäkin kiulu tuolla liikenteessä kulkee, miten lähtee ohitukseen ja miten se tuohon mun nykyiseen sähkikseen tai Mercuryyn vertautuu.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Käy koeajamassa iso Tesla. On se vakuuttavaa menoa. Ja lähtee maksimilla myös huonossa kelissä kuten märällä ja nastarenkailla. Range tosin katosi 3x siihen, mitä oli ennakoitu.
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead


    Tuossa olisi patteriautolla 80 - 120km/h ilman lentävää, eli kaasun polkaisulla. 2,2sekkaa. Itselleni tuleva kolmonen pukkaa samoihin numeroihin tuon välin. 60 jalkaa menee 1,77s. 1/8 maili 7,5s
     
    Harri S, simeoni ja Inlinee tykkäävät tästä.
  12. Ville L

    Ville L 3rd gear

    Mun tavan käyttis Volvo 945 katurenkailla(nankang 195/65), invamaatilla, 1.1bar ahdot nostettuna, peruskone vakio 450tkm ajettu

    60ft 2.2sek (pito ei yksinkertaisesti riittänyt parempaan jos yritti viivalla nostaa ahtoja)
    1/8: 9.0sek / km/h en muista
    1/4: 14.2sek / 155km/h

    Mutta oli se lystiä kun työmatkaa päivässä 100kilsaa + muut ajot ni palo kuukaudessa vähintään 500€ bensoihin
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Hyvä että on mieleinen.
     
  14. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Harri S, tätä ketjua on ollut mukava lukea ja tästä on saanut hyvää tietoa sähköautoilusta. Koettamatta ajaa kiilaa mihinkään käyttövoimien väliin, niin heitän sivusta mukaan omaa dataa kaasu-autoilusta, jos joku näitä vaihtoehtoja realistisesti pohtii. Sorry, jos jotakuta tämä harmittaa sähköauto-ketjussa.

    10 kuukauden aikana olen uudella kaasu-Octavialla nyt kurnutellut myös sen noin 20tkm ja tänä aikana kaasua olen polttanut 765 kiloa ja bensaa 25 litraa. Gasumin kampanjan (65€/kk) huomioiden olen maksanut polttoaineista n. 680€. Selkeästi kalliimpaa tämä kaasu on polttoaineena verrattuna Leafin sähkölukemiin, toisaalta edelliseen diesel-Octaviaan nähden polttoainekulut ovat olleet noin puolet.

    Se, kumpi itselle istuu paremmin, riippuu ajoprofiilista ja tietenkin "polttoaineen" saatavuudesta. Kaasu-autolla ajaminen on aika haitarista, ellei satu asumaan asemaverkoston alueella, sillä kovin kaukaa kaasua ei kannata lähteä hakemaan - mulla on kesällä ollut varovaisella kaasujalalla kaasu-range parhaimmillaan noin 550 kilometriä, näin talvella pruukaan tankkailla 350-450 kilometrin välein. Mutta, kesäisin ajelen enemmänkin näitä 400-500 kilometrin siivuja, joten viime vuonna, autoa valitessa, päädyin siihen että minulle sopivaa (lue: mun lompakolle sopivaa) sähköautoa ei valikoimista vielä löydy.

    Tässä on pari viimeistä sivua jauhettu suorituskyvystä, ihankuin sillä olisi jotain valtavaa väliä näillä käyttökinnereillä. Mutta jos nyt siihenkin sanotaan jotain, niin ei tällä kaasulla kuuhun mennä - valoista lähtiessä kaasu-Skodasta pääsee ohi, vaikka makaisi mahallaan maassa ja työntelisi itseään kielellä eteenpäin...

    Harri S : keep up the good work!

    -JJ-
     
    fmila, miguelo, Catiska ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ja tästä sitten rantautumisen jälkeen ehdottomasti jonkinlaista rapsia jos ei muualle, niin tänne. On meinaan tuo kolmonen alkanu kiinnostamaan joko viininpunaisena tai valkoisena. Se on hyvännäköinen malli!
     
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mutta sulle mä annankin aina suosiolla tietä, kuten muistat, kun jo pelkissä rektioissa hakkaat mut 3:0.
    Pitäis jokus kokeilla tuota 1:8 mile, niin sais jonkinlaista tuntumaa hommaan. Tuolla invamallillahan se olis mitä helpoin kokeilu, kun ei meinaa kapasitetti riittää yli kahteen juttuun kerralla. Olis vaan yksi poljin mitä painaa ja nostaa.
     
  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kiitos!
    Tarkoituksena on estää virhehankinnat kalliin auton ostossa. Range ja käytettävyys sekä lataaminen on ne kolme juttua.
    Kyllä tänne kaasu dataakin mahtuu, kun noi omat päivitykset on vähentyny melko minimiin, mutta nää 0-100 ja vartin vedot voi jatkua jossakin toisaalla.
    Kun räkreis ei oo etuveto Leafin omin juttu.
    Pääasiahan on että pyörät pysyy pyörimässä tavalla tai toisella ja ykstyisautoilu hengissä, muutenhan valtiolta loppuu rahat.
     
    teippi-mikko, heikkisj ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minä koetan seurata esimerkkiäsi ja kirjoitan rapsaa niin hyvistä kuin huonoistakin asioista.

    Jo koeajon jälkeen tiedän että aivan kaikki asiat ei minua Teslassa miellytä. Mutta paljon, todella paljon ajavana raha on hyvä opastaja valinnoissa. Siitä sitten myöhemmin omassa ketjussa lisää.

    Ja juu, siihen helmiäisvalkoiseen minäkin päädyin.
     
  19. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Useat projektit on suojelleet teitä mun sähköautopäivityksiltä ja lienee kuitenkin paikallaa vetää jonkinlainen yhteenveto kokemuksista Nissan Leaf käyttiksenä suomen suvessa ja talvessa pääosan vuodesta perheen ainoana ajoautona ja max. 16A kotisukolatauksen varassa. Joten pikku loppuyhteenveto tähän kun takana on 2v ja 10kk sähköautoilua.
    Kilsoja on tullut aika tasa 60tkm tuona aikana.

    Verovähennyksiä olen saanut käyttöön 12750€
    Tuo jaettuna vuorokausien määrällä 1022 tekee 12,48€/vrk

    Sähöenergiaan on mennyt häviöineen 2044€, joka laskettu 1022 vrk x 100km joka laskettu yläkanttiin 11senttiä kaikkinensa/kWh ja vuisittainen keskikulutus 18kWh/100km.
    Näin ollen viivan alle jää 10520€.

    Verrokiksi saman hintainen Kontulan hummeri bensakoneella joka mitoiltaan sama.
    Bensaa vuoden keskikulutuksella vajaa 6L/100km tekee polttoainekuluiksi 10220€ Jos bensan keskihintana pidetään 1,7€.
    Näin ollen viivan alle jää 420€.

    Katsastuksia ei ole vielä ollut, ensi vuonna eka. Ylimääräiset vaihteistoöljynvaihdot a=50€ olen teettänyt, kun auto saa saapasta melko huolella ja ympäri vuoden.

    Toimintasäde autolla on ollut kesällä 250-260km ja talven paukkupakkasilla alimmillaan 160km.
    Huoltoihin on mennyt rahaa 450€ yhteensä.
    Vakuutus täyskaskolla 782€ vuosi kaikkinensa tuulilasivakuutuksen kera.
    Vikoja on ollut kaksi:
    Kuskin oven ikkunahissi kitisee kostealla kelillä jota rasvattu mutta kitinä palasi syksyllä (tarvii rasvata uudelleen).
    Viime viikonloppuna vajaan 20 asteen pakkasjaksolla ajoin 12V akun lähes tyhjäksi pätkäajossa, kun se ei ehtinyt kunnolla latautumaan ja lukuisat 12V lämmityimiä yms. huudatin täysillä. Absit sekos mutta ajoin auton kotiin, latasin himassa akun täyteen ja ongelma poistui. Autossahan on sähköjarrut, sähköinen ohjaustehostin, penkilämmittimet, sähköinen ilmastointikonpura/ilmalämpöpumppu ja ratin sekä peilien ja ikkunan lämmittimet, jotka haukkaa melkoisesti tehoa.
    Lefspyllä kattelin vikakoodit, jotka paljasti ongelman syyn.
    4 vuotiaan lyijyakun tilaa tarvii siis jo seurailla kovan kulutuksen aikana ja käyttää ajoakun hidaslatausta jotta lyijyakku ehtii latautua paremmin.
    17 pakkasasteen jälkeen ilppi ei ree lämmintä vaan käyttöön tulee 5kW kiuasvastus, joka on se pääsyy sähköautojen kantaman romahdukseen talvipakkasilla.
    Toissa joulukuussa kävin Lahdessa ja takaisin ihan nopeusrajoitusten mukaan ajaen ilman lisäkatauksia kun keli oli nollan molemmin puolin.
    Akusta saa kesällä menemään 70% kun ajaa Lohjan harrastetallille ja takaisin kaasu pohjassa 141km/h rajotinta vasten, moottoritietä pitkin (yht. 110km).
    Vastaava -10 asteen pakkasella ja 110km/h todellista vei akusta yli 80% joka kertoo pakkasen vaikutuksesta.

    Rapidgateen en ole törmännyt, kun pikalatauksia mahtuu mun käytössäoloaikaan kolme kappaletta.
    Coldgatea Leafissa ei ole kun akussa on 300-500W akkulämmitin joka käynnistyy automaattisesti, akun lämpötilan laskettua alle -20.

    Akun kunto on noi 91% uudesta ja se sisältää energiaa täydessä latungissa n. 34kWh, josta voi laskea toimintasäteen kelin ja kulutuksen mukaan. Akkunäyttöä ei tule nykyään enää seurattua käytännössä ollenkaan, kun auto on tuttu, ja tiedän mihin se kykenee, ja mihin asti sillä milläkin kelillä pääsee.

    Ostin 130€:lla 6-16A säädettävän latauskaapelin jolla saan akun täyteen puolta nopeammin, ja pääsen hyötymään auton tehokkaammasta laturista.
    Tuo kuvien toimintasäde on 50km ylioptimistinen ajankohdan paukkupakkanen huomioon ottaen, mutta 20% akun sai täyteen 8 tunnissa, tuolla uudella kaapelilla supersukosta ladaten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kesärenkaat alkaa olemaan puolikuntoiset ja nastarenkaat myin pois vuosi sitten ja laitoin tilalle kitkat kun se nastojen rapina alko vituttamaan. Auton äänieristys voisi olla parempi ja saatan sitä hieman ensi kesänä parantaa.
    Ruosteita ei ole tullut, kiitos tekemäni ruostesuojauksen, muutamia kiveniskemiä, joita vastaan olen laittanut suojateippauksia.
    Valkonen väri vituttaa kun siinä näkyy kaikki paska ja lähellä oli ettei auto vaihtunut toisenväriseen uuteen viime kesänä kun sain kelpo tarjouksen.
    Tuulilasinpyyhkimen tihkukytkin on ihan yhtä paska kuin mm. Mersuissani on ollut ja mielelläni ottaisin sellaisen ilman automatiikkaa. Kolme lisäsäätöä tihkulla on mutta niitä joutuu venkslaamaan koko ajan.
    Propilotti on käytössä lähes koko ajan kun se pitää auton kaistalla ja mukautuu muun liikenteen rytmiin = auton paras varuste.
    Auto on melko tilava, mikä oli yksi ostokroteereistä ja sillä on kuskattu monenmoista tavaraa. Aina 20-lukuisen kanttiauton rintapellistä WW2 lentomoottorin sylinteriryhmiin ja autonkorin korirungon puukehikoihin sekä kokonaisiin V8 moottoreihin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tällä hetkellä tällaisen käytetyn tappiinsa varustetun Teknan myyntihinnat pyörii 23-25K€ paikkeilla ja omastani maksoin vähän ajettuna esittelyautona 33500€ (Uuden vastaavan ovh silloin 44K€).
    Perusmallin Leafin saa tällä hetkellä uutena 24K€ mutta en tiedä onko siinä esim. lämpöpumppua.

    Mulla on 9 työpäivää eläkkeeseen. Ja harrastetalleista toinen 55km päässä, ja nyt voin käydä siellä arkipäivisin rakentelemassa yhtä vanhoista bensakrematoroistani n. 40€ polttoainekuluilla koska ei mulla olis rahaa iskeä pienestä eläkkeestäni yli 300€ kk pelkästään siihen, että saan polttoaineet siirtymisiin sinne ja takaisin nykyisillä bensanhinnoilla.

    Suosittelen vahvasti pidemmän tähtäimen elinkaariajattelua autohankinnoissa oli se käyttövoima sitten mikä tahansa.
    Käytetty halppis on käynyt välillä mielessä ja kuittaisi tuosta Leafista myydessä omat pois, mutta noissa uudemmissa on suurin etu se että jää kaikki energia harrasteautojen ja laitteiden ropaamiseen, joita mulla on jo melkein liikaakin.

    Joten Adjö. Siirryn tästä takaisin harrasteiden pariin.
     
    Muokattu: 12.12.2021
    Väpsy, ZZ20, Stang_81 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Hyvä raportti kaima!

    Pari termiä jäi raavituttamaan päätä(voi olla, että on jo mainittu, mutta en taatusti ala uskonnollisen öyhötyksen seasta kaivelemaan).

    Kontulan hummeri?
    Coldgate?
    Rapidgate?

    Pari tunnuslukua, mitä en jaksa itse ynnäillä...
    €/km?
    €/kk arvio?
    Siis jos nyt sais kaupaksi "markkinahinnalla" (vaihtohinta eri).

    Enivei, jos auton sais himassa roikan päähän, niin vois sähkis olla mullekin ok vaihtoehto näillä tarinoilla.
     

Kerro tästä muillekin!