Totuus moottorien virittämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Pahoitteluni aiheesta karkaamisesta....
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    14. "Kysymällä oppii, mutta parhaiten oppii muita opettamalla"

    Autonrakentelu on jännä prosessi.

    Ensin ei osaa mitään.

    Siihen aikaan kun minä aloitin ihan alusta, ei omaa autoa vielä edes ollut. Mopolla mentiin. Tai siis ei varsinaisesti menty, koska Tunturi Sportin tekniikka oli tuhannen palasina vanhassa ammeessa tallin perällä. Velipoika oli sen rikkonut jo vuosia aikaisemmin; jättänyt projektin seisomaan ja jatkanut 250 cc Jawalla, joka ymmärrettävästi oli paljon mielenkiintoisempi kuin tuhnuinen mopedi.

    Sieltä se kuitenkin alkoi. Romukasasta wanhassa ammeessa. Kolmetoistakesäisenä.

    Siihen maailmanaikaan tietoa piti hakea kirjastosta. Niinpä minäkin kirmaisin polkupyörälläni kotikirjastooni lainaamaan korjausoppaita. Tunturin korjausopasta en löytänyt, joten päädyin johonkin Triumph-prätkän korjausoppaaseen, koska ei muita ollut. Ja ajattelin, että mopo ja moottoripyörä ovat ainakin periaatteessa hieman samanlaisia.

    Siitä se lähti.

    Moposta oli vaihteensiirto rikki ja siksi se oli purettu, mutta enhän minä sitä siinä vaiheessa tiennyt. Velipojalta en edes halunnut kysyä mitään. Se oli silloin 19-vuotias, eikä sitä olisi voinut vähemmän kiinnostaa mitä minä olisin halunnut värkätä jonkun tallilöytö-mopon kanssa.

    No, jostain piti aloittaa joten aloitin kokeilemalla mikä osa sopii mihinkin. Lohkon osat, sylinteri, mäntä, kampiakseli ja kiertokanki olivat aika selkeitä osia, joiden merkitys - mahdollisesti ehkä - selvisi Trumpan moottorin räjäytyskuvasta. Joten eikun vaan nippuun osia sovitellen.

    Kannentiivistekin tuli romukasassa vastaan. Senkin paikka selvisi Triumphin korjausmanuaalista. Hiljalleen projekti eteni, kunnes kaikki osat olivat mielestäni paikallaan. Kävin ostamassa moponbensaa paikalliselta Essolta ja koitti se hienoin hetki mikä vaan voi olla nuoren mekaanikon uralla: ensikäynnistys.

    Vaan eihän se perkele startannut. Saiko se varmasti bensaa? Painelin ryyppyä monta kertaa, mutta ei edes lupaa. Voi helvetti! Ja ihan tautisen raskasta polkea. Ja silloin se tapahtui. Eka ikimuistoinen hetki.

    Se hetki kun polkaisee huti ja nilkkaluu kolahtaa suoraan teräsrunkoon. AI SAATANA!

    Silloin sattui. Ja kiinnostus koko moporojektiin lopahti siltä päivää.

    Kuten hyvässä rakenteluprojektissa, seurasi pohdinnan aika. Mikä oli mennyt pieleen, mikä mopossa oli vikana? Miksi polkeminen oli niin raskasta? Mikä moottorissa laittoi vastaan?

    Seuraavana iltana päätin tutkia magneeton. Ja helkkari sentään, sehän oli kiristämättä. Koska olin koekasannut moottoria, en ollut sitä kiristänyt ja kaikessa tohinassa se oli unohtunut. Kiristin magneeton, nousin mopon päälle, avasin bensahanan, annoin ryyppyä ja polkasin...

    Ja se jumalauta lähti kerrasta käyntiin! Helkkari!!! Röp-röp-röp kuului savuttavasta pakoputkesta ja tuntui kuin koko tärisevä mopo olisi ollut jokin muinainen saurus joka oli herätetty henkiin!

    Ei sitä riemua voi sanoin kuvailla. Äitee ja isäkin tuli kattomahan pihalle, että mitä se meirän kersa on saanut aikaan.

    [​IMG]

    No, aika pian selvisi, että tästähän on vaihdelaatikko rikki. Ei kulje kuin ykkösellä. Ja mopo ei kovin kovaa sillä mene. Siispä moottori taas paloiksi. Koska vaihdelaatikko on siellä sisällä.

    Laatikon mekanismissa oli vika, jonka selvittämiseen Triump-motskarin korjausopas ei antanut osviittaa. Mikä neuvoksi?

    No tietenkin ratastaminen. Ja virittäminen...

    Menemättä yksityiskohtiin, Tunturin lopullisessa versiossa mopo kulki ykkösella hieman yli sallitun nopeuden. Ja sehän riitti.

    ***

    Vuodet vierivät ja mopo vaihtui autoon. Välissä taas oltiin autottomia ja lopuksi sitten päädyin omistamaan useammankin auton. Virittäminenkin alkoi kiinnostamaan uudelleen ja sen kautta tietenkin säätäminen, jonka opettelu tuli monestakin syystä ajankohtaiseksi.

    Jossain vaiheessa rakentelua alkoi tuntumaan siltä, että voisi myös alkaa neuvoa muita. Netin keskustelupalstathan ovat tällaiseen oivallisia.

    Ihmisluonteen synnynnäisiin algoritmeihin kuuluu se, että autetaan tarvittaessa. Jopa eläinmaailmassa tämä on nähtävissä; norsu poimii veden varassa olevan simpanssin pois vaarasta tai vaikkapa delfiinit ajavat hyljettä saalistavan pikkuhain pois. Tai vaikka nyt kolaripaikalle ensimmäisenä tullessa kaikkihan me ollaan valmiita auttamaan - vain psykopaatti seuraa sivusta mitä tapahtuu.

    Neuvominen rinnastuu arkikielessä opettamiseen. Opettajahan edustaa meille tyypillisesti vanhempaa, asioista paremmin perillä olevaa henkilöä. Opettajaa ei yleensä haasteta oppilaiden toimesta, varsinkin jos opetus on jollakin tavalla reguloitua. Kuten vaikkapa fysiikan opettaminen koulussa.

    Netissä tilanne on usein toinen. Opettaja tai netissä erittäin aktiivinen harrastaja voi todella osata paljon ja pystyy neuvomaankin paljon. Mutta vivahteita on monia, samoin osaamistasoja. Itsekin olen antanut nykytietämykseni mukaan joskus vääriä neuvoja. Harva onneksi neuvoo pahantahtoisesti väärin.

    Autotekniikka, varsinkin viritettynä, on niin haastavaa nykyaikana, että kukaan ei osaa kaikkea. Siksi on hyvä verkottua ja yksi hyvä tapa on se, että riittävän kokemuksen kerryttyä omakohtaisesti neuvoo muita vastaavissa perusasioissa. Samalla ns. "gurut" jotka eivät yleensä jaksa - tai vaivaudu - neuvomaan muita perusasioissa, huomaavat kuka oikeasti osaa neuvoa juuri siten kuin he itse olisivat neuvoneet.

    Ja sitä kautta tietenkin verkottuu lopulta globaalisti juuri niiden varsinaisten osaajien kanssa. Jotka yksityisviesteissä tai puhelimitse usein vaivautuvat vastaamaan, mikäli vaan osaavat neuvoa.

    Ehkä olennaisinta on kuitenkin se, että kun jakaa omaa tietoaan avoimesti, voi tulla tilanne jossa joku haastaa viestin ja kertoo perusteet miksi jokin asia pitää tehdä eri lailla.

    Jolloin saattaa huomata, että on opettanut väärin. On ollut väärässä. Ilman palautetta sitä ei koskaan olisi välttämättä huomannut. Siksi opettaminen ja tiedon jakaminen on lähtökohtaisesti hyvästä, vaikka siinä altistaakin itsensä kritiikille.

    ***

    Jannetty Racing on tunnettu heppu Camaropiireissä ja miksei muittekin LS-moottorien säätämisessä. Reilut 6500 moottoria säätäneenä jotakin kokemusta on kertynyt:

    My name is Ted Jannetty, I am 53 years old, I have been tuning engines since they had Points ignition and carburetors back in the early 70s. Now I am not one to wave my own flag but I feel people need to know.

    I built my first dedicated drag race street car at age 19 A 1972 Chevy Nov with dual 4 barrel carbs on a tunnel ram with dual point ignition 355 small block and succeed to dominate the local street race seen for 4 years which lead to the opening of Jannetty Racing Ent. in 1986.

    I am very well known locally as the go to guy for designing, building and tuning the vehicle of your dreams both cars and trucks. Fast forward to January 2010 When I teamed up with SCT to create the first GM Remote tuning program specifically for the Gen5 Camaro.

    Previous to 2010 I had been using SCT since 2003 tuning Ford and Dodge vehicles on my Superflow Chassis Dyno and tuning GM with HPtuners which at the time did not offer any remote tuning devices. Today I have lost count on how many GM vehicles I have tuned with just SCT but last I checked it had exceed 6500 which was over a year ago.

    I take Great Pride in doing the best possible tunes I can for Every person individually. I have built a reputation as a attention to detail tuner who gets recommendations from major performance companies, GM engineers Whom I have custom tuned for, I am contracted to do calibrations for Supercharger companies, performance stores and may speed shops around the world.

    For this platform I offer remote custom tuning Via SCT, HPtuners, and Diablosport. So with all of this you have to ask the question do you want the best tune possible for your car or do you want to jump on the deal of the day.

    Good tunes aren't cheap and cheap tunes aren't good. Ask around about JRE custom tuning.

    Ted.


    ***

    Eräs kotimainen asiakas oli pyytänyt Jannettyracingilta säädöt omaan autoonsa ja säätö tehtiin tietenkin etänä. Lokeja oli lähetetty sähköpostilla ees taas ja olihan sitä tehoakin tullut hieman lisää, jotain 30 heppaa muistaakseni. Vakiomoottori peltisarjoilla kuitenkin, eli ei tuota enempää edes odotettavissa.

    Aivan muista syistä johtuen auto tuli pajalleni ja kun kuulin mitä autolle oli tehty, latasin mielenkiinnosta säädöt läppärilleni. Halusin nähdä, olisinko itse tehnyt jotain toisin. Ja olisiko "gurun" säädöissä jotain moitittavaa.

    No, sytkäennakkoa oli pienennetty täyskaasulla yhdestä kolmeen astetta korkeammilla kierroksilla.

    Seosta oli laihennettu vakiosta.

    Mitä sinä olisit tehnyt?

    Vähemmän ennakkoa, lisää tehoa? Hmhhm..

    Totuus on se, että minä olisin tehnyt aivan samalla lailla.

    Mikään Jannetty Racingin säätömuutoksista ei hämmästyttänyt. Tietenkin itsellenikin hyvä uutinen, vaikkakin täysin odotettu. Joku muukin tekee samalla lailla.

    Se mitä tämä ämericansäätäjä oli tehnyt, rimmaa yhteen sen ymmärryksen kanssa, jonka perusteella minä toimin. Ja se ymmärrys on kaikista olennaisinta. Ja sitä on hyvä testata aika ajoin.

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued..
     
    Muokattu: 3.3.2020
    mcmies, Gary Grand, -Skeletor- ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Ot. Osaako se veli lukea tässä jutussa ollutta Aku-Ankkaa paremmin kuin normi suomalainen...
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ot: joo osaa saksaa.
     
    1purehell tykkää tästä.
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Osaa se kyllä paljon muutakin. Ja vittuilla sujuvasti. Molemmilla kielillä. ;):D
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tämä tarina toikin oikein nuoruusmuistot mieleen.

    Itselläkin ensimmäinen moottorikäyttöinen kulkupeli oli Tunturi Super Sport, ja voi sitä vauhdin ja vapauden tunnetta kun sillä lasketteli menemään!
    Muistan vieläkin sen metallisen pörpöttävän käyntiäänen ja ihanan kaksitahtibensan tuoksun. Ja tottahan siihen välityksiäkin vaihdettiin että sai vielä kyytiä lisää.

    Eipä ole edes noita Ls:iäkään ropaamalla päässyt enää lähellekään samaa fiilistä! :p
     
    Herje, onoff road, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. vwg4

    vwg4 1st gear

    Täällä kävi sama flashbäcci.
    Eka mopedi oli SuperSport. Olin 12v kun sen naapurin pojalta kotikylällä ostin. Moottori oli atomeina vanhassa kyläkoulun pulpetin laatikossa. Loppumopo oli muttereina "kylän kaatopaikalla".

    Moottorista oli kampiakseli mutkalla. Se oikaistiin paikallisella pienkonekorjaamolla, nippu tiivisteitä sekä räjäytyskuvat moottorista mukaan.

    Usiampi vuosi sillä ajettiin. Vauhdin hurmaa sai kun jarrut oli jääny sinne "kylän kaatopaikalla"...
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kytkin kiinteäksi rakennettu Helkama Hopeasauma Sachsin koneella ja piiiiitkillä välityksillä. Ja ajo aamuin illoin maalaiskaupungin läpi koulumatkat. Yhtä puuta olevan kytkimen takia joutui pikkuisen taktikoimaan ja suorittamaan riskien arviointia reaaliajassa.
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Et sitten saanut vaihteita pelaamaan....:poff::lol:
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Just näin, enkä myöskään opeta mopon vaihdelaatikon korjauksia.

    Säätöhommat onkin sitten eri juttu.
     
    cutlass cruiser ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tunturissa säätösuutin?
     
    Gary Grand ja Buick225 tykkäävät tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Siitä se on aika monella lähtenyt.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  13. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Hyvä ettei lähtenyt mopo käsistä kun sitä säätösuutinta piti ruuvata alvariinsa ajaessa kun ei suostunut toimimaan optimaalisesti ala- ja yläkierroksilla. Tai sitten en vaan osannut ja päädyin kiinteään suuttimeen takaisin.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olikos se niin, että 2-t peleissä oli sisäänajoa varten isompi suutin ja sen jälkeen laitettiin pienempi paitsi hotrod-taimille säätösuutin? Jonkun vähän liikaa kaljaa ottaneen papan pappatunturin ajoin yleisen turvallisuuden nimissä hälle kotiinsa ja se vehjes ei ottanut kuin 20-25km/h ennen kuin alkoi nelistämään. Oli vissiin jäänyt se sisäänajosuutin paikoilleen. Hälle oli ihan tarpeeksi siinäkin vauhdissa se peli.
     
    hantta tykkää tästä.
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jatketaan ot, säätösuutinta piti erikseen hiukan avata metsätaipaleella, tai jyrkässä mäessä, taas piiiitkällä suoralla niin kiinni, kuin alkoi ilmanpaine lerpattaa poskia. Palataan moottorin virittämiseen, siis auton, monikohan on selvillä, mitä viritys tekee moottorissa, vai mennäänkö vain kaverin vinkistä, tai us- partsin mainoksen uhrinaostamaan "tiukkaa" nokka- akselia, tai peltisarjoja, tietämättä, minkä takia, eli jokainen tietää, että peltisarja lisää tehoa, mutta monikaan ei tiedä miksi, tai tieto on varsin pinnallista, samoin välitykset, kevennykset yms.
     
  16. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Osa on perillä osa ei. Onneks nykyään netissä paljon tietoa ja foorumeilla paljon apua tarjolla jota ei pantata. Sitten on tietysti niitä jotka ei voi jostain syystä viisaammilta kysyä apua. Ite en oo paljoo rakenellu mutta sen mitä oon niin apua oon kysyny ja sitä kautta ymmärtäny ees vähän paremmin. Toiset haluaa tietää mikä vaikuttaa ja mihin ja toiset vaan haluaa ajaa kovasti. Sillon ku tein impalan sbc 383 niin luin liikaa foorumeja ja erehdyin ottamaan pykälää liian pienen nokan ja 2 taso imusarjan. 90% ois ollu varmasti tyytyväisiä mutta minua vitutti ku ei tullu tehoa yli 6000rpm :).
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. Bukero

    Bukero Gearhead

    moni asioista ymmärtämätön virivirtuoosi leikkautti 2-t koneen kiinni tuolla säätösuuttimella.
     
    Gary Grand ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  18. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Minun ensimmäinen oma moottoriajoneuvo oli Tunturi Super Sport -84, ostin sen uutena samana vuonna. Tehtaan suutin oli nro 52. Kun vaihtoi suuttimen 50 ei enää röpöttänyt kaasu auki ajaessa. 48 suuttimella ei enää vetänyt kunnolla. Siitä virittely lähti, männän helmaa lyhyemmäksi viilalla ja kannen lasku hiekkapaperilla ja tietty pitempi välitys, vakio kiekot oli 11/42. 13/36 olisi tarvinnut jo lisää voimaa.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Kun otsikkona on Totuus moottorien virityksestä, niin moottori se on moponkin. Tuli pilattua nuorena lukematon määrä mopon moottoreita.
    Yleensä mun mopot oli sekasikiöitä, jotka oli kasattu raadoista, mitä löytyi kaatopaikoilta tai jonkun hylkäämiä osakasoja.
    Kokemusperäisesti piti aina virittää niin kauan, että tehot alkoi laskemaan ja vain ääni lisääntyi.
    Tuli kansia laskettua niin, että tulppa osui melkein mäntään.
    Itse hitsattiin tehoputket.
    Imu ja pakoaukot porattiin ja huuhtelu kanavat avarrettiin.
    Männän helmat lyhennettiin.
    Moottorisahan kaasari asennettiin, kun vakiokaasarit oli porattu piloille. Oli Homeliten kaasarit kovaa huutoa, sai säädettyä seosta.
    Männän sisään liimattiin luonnonkorkkia.
    Välitykset vaihdettiin.
    Kaikkea lopuksi liikaa.
    Mutta kuitenkin mun raadot kulki aina kovempaa kuin koulukaverien uudet mopot.

    Omilla pojilla helppoa nyky mopoilla, kuristukset pois kaasarista ja pakarista, niin kulkee sakkonopeuksia. Tai tilaa rajoittamattoman cdi- boxin kiinasta muutamalla eurolla. Ja lisää tehoa muutamalla kympillä isomman sylinterisarjan kiinasta.
     
    Muokattu: 6.3.2020
  20. fmila

    fmila Gearhead

    Oman mopon vaihteistoon taiottiin yksi vaihde lisää. Siitä se lähti. Oli -67 Solifer Export, johon sopi Speedin vaihteiston 3.ratas ja näin saatiin aikaiseksi 3-vaihteinen (loikkarilla varustettu) pappa-mopo. Ei tarvinnut ratastaa, kulki ihan riittävästi, kun viritykset koneen puolellakin oli "onnistuneet". Kun ei ollut dynoa, niin "katottiin rahalla" onko kulku kohillaan. Kaks päällä tutkaan ja vielä ylämäkeen 68 kmh. Oli siinä naurussa pitelemistä, kun virkamiehet alkoi laskemaan, "jotta paljonko on ratastettu?", Työnsivät 2.vaihde päällä mopoa pitkin tien penkkaa ja aina tuli sama tulos kuin oli tyyppikilvessä. Sen jälkeen alkoi arvuuttelu, "paljonko pitäisi Soliskan ottaa kierroksia moisella nopeudella"?? Taas sai purra poskea. Sitä 3-vaihdetta kun ei ollut kahvaan merkattu millään lailla ja ehdin vaijerinkin siinä pysäytettäessä löysätä sopivasti, ettei sitä olis sieltä löytynytkään helposti.

    Mutta ei se vauhti säätösuuttimella löytynyt, vaikka parhaiten toimi sillä alkuperäisellä 11 mm Encarvilla. Huiput toki 22 mm Tillotilla, mutta sen kanssa oli aina "säädöt sekaisin". Oispa ollut joku jolta apua säätöihin olisi ollut saatavilla. Oli myös aito 50 cc, sen ajan vehkeisiin ei helpolla isompia pyttyjä edes löytynyt... onneksi. Jarruthan oli aika nimelliset, lankarullan kokoiset rummut.

    t, AM
     
    Gary Grand, Sounderi, Slant Sickness ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!