Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tämmöinen työkalu on olemassa tai toisenlaisiakin on mutta yksi tässä. Ei vissiin kävis tommonenkaan siihen etuvetarin ristikkoon kyllä. Ehkä se ei niin tiukassa sitten ole kun ollut auki vasta kesällä. Silloin kyllä oli. Joskus tein nuorena ihan ite pallonivelille irrotinpuristimen. Moneen kertaan vahvistin ja muutin. Sai sillä otettua jokusen muttei kyllä ollut sen vaivan väärti. Räkäraudasta kun sen teki ni taipuili ja olis kannattanu ostaa valmis. Tosin rautakanki ja muutama pajavasara on ollu sen jälestä käytössä ja niillä saanu irki.

    https://www.ebay.com/c/1104497562

    Aikoinaan kun olin nuori poika verstaalla ni Pentti-setä opetti ruuvipenkissä laittamaan ristikoita. Kysyin etteikö prässillä? Ei kuulemma ja yhtään en prässillä kyllä ole laittanutkaan. Muutamaan vuoteen tuli niitä sitten siellä traktorin ulosottoakseleihin ja jokuseen autoonkin laitettua. Ruuvipenkissä on vissiin se ymmärtääkseni voima paremmin hallittavissa? Haarukat taipuu tai katkee jos pumppaa hydrayliikalla eikä tuntoa ole.

    Tilasin ristikot eilen, pitää vaan selvittää millä kulkee jokusen päivän ennen kuin ovat meillä ja vaihdettu. Jos olis niin ikävästi että silmä/t soikeena ni varmaan Cumminskin kikka otettava käyttöön ja rälläkkä laulamaan.
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Rälläkällä millin laikalla ristikot poikki. Sitten kupit lähtee kun laittaa korvan viilapenkkiä vasten ja moskalla kopauttaa. Sillai kun tekee niin ei väänny haarukka "kiinni". Jos koitat prässätä tai muulla tavalla painaa ristikkoa irti kokonaisena niin haarukka on heti millin pari supussa eikä saa sokkia paikalle.
     
  3. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mä vaihdoin pari vuotta sitten ihan viilapenkissä. Parilla sopivalla hylsyllä painetta päälle ja sit napautin vasaralla viilapenkkiä niin kupit paukahti liikkeelle.
     
  4. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Muokattu: 6.3.2020
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tollainen king ulosvedin on varmaan ihan kurko mutta taijan tuolla hinnalla purkaa sen navan irti edestä. Sitä kun ei tiedä että jos tilalle tuleva spicer kestää seuraavat 100000 mailia ni onko vielä seuraavassa vaihdossa ilmoitusosassa minun nimi. Sitte jos liukuhihnalla tekis ni varmaan oiva ostos. Enkä laske vielä sitä toista puolta liukuhihnahommiksi minkä vaihdan sitte kevväämmällä ku linnut laulaa ja aurinko paistaa. Tosin korvausta vastaan voin lainata jos jollain on likellä tommonen ens viikolla.

    Tarkentava kysymys, siis paikallaan ollessa voi vaihtaa etuvetoakselin ristikon? Jos vastaus on kyllä niin alkoi kiinnostamaan....

    https://www.vidaxl.fi/e/87184758553...MIkfOwtbaG6AIVxJAYCh2KeAKBEAQYBSABEgKPevD_BwE
     
    Muokattu: 6.3.2020
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Niin en siis tarkottanu että siitä tumppipäästä on pakko niitä korvia tokikaan katkoa, vain jos joku korvista on väljä. Sehän pyörii siellä vaikka ei olis sisempää vetaria eikä ristikkoa, jos on sellanen hätätilanne. Kun se napa kuitenkin vaatii sen tumpin että pysyy kasassa. Sitten jos kuppi ei kerran pysy paikallaan niin voihan ne korvat katkoa pois tieltä. Ehdin ite ajaa jonkun 100km kunnes toinen kuppi lenti maailmalle ja jouduin tuon patentin tekemään, kun ei ollu muuta autoa sillon käytössä.

    Ja tuo CK:n mainittema konsti on hyvä, sillä saa niitä korvia säästettyä liialta paukuttelulta.

    Tuollasen apulaitteen tein myöhemmin rhs-putkesta ja kierretangosta ja parista mutterista. On käyny moneen hommaan
    https://photos.app.goo.gl/kDGMJTqHpiBsno7m8
     
    Muokattu: 7.3.2020
  7. kompassi

    kompassi 1st gear

    pystyy sen ristikon vaihtamaan sieltä välistä vetari paikoillaan,pilleillä vanha ristikko helvettiin ,kuppien keskustat punaiseksi että krymppäävät ja taputat pois,ristikosta kaikki kupit pois ja pujotat sinne väliin,kupit paikoilleen putsattuihin silmukoihin ja vot,monta tehty
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ongelma on siinä ettei ole pillejä. Tai varmoilla puheilla on kyllä luvattu vanhat katastamattomat pullot kahvoineen muttei o tullu haettua ku matkaa joku sata kilometriä eikä muuta ajoa o ollu sinne päin. Eli edelleen taitaa lähteä napa irti.
     
  9. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    Siis se navan irrotushan on tossa hommassa melkein helpoin osuus. En missään nimessä lähtis teluamaan ristikon vaihtoa vetari paikallaan... Napahan tippuu hitoille ihan hetkessä näin

    Itse ristikon vaihto sit työläämpi mutta varmasti helpompi ku vetari on sylissä eikä tartte auton alla touhuta.
    Ja jos joutuu tilaa ristikon rokkiautosta ni suosittelen tilaamaa samalla uudet navan kiinnityspultit. Ei oo pahan kalliit ja vaihtuu tähtipäiset kuuskantasiin samalla
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ne tuli justiisa ne ristikot jakeluauton kyyvissä. Niitä pultteja en tilannu ku näyttivät olevan viime kesänä ok. Niitä minoon sanonu 12-kulmaisiksi joihin käy vastaava 14mm tai 9/16 hylsy. Ne ulkoiset tähti-kannat taas minusta zxn tai torx kuten joissain kansipulteissa. No oli miten oli. Ne on kaikki viime kesäsen purun ja puhdistuksen jälkeen kuorrutettu kuparirasvalla joten luulis lähtevan vielä irti. Se irroitus tehtiin männä suvena juurikin klipin mukaisesti noin ja oli muuten tiukassa. Ne napamutterit muuten tilasin kun vitutti niitten kantojen erikokoisuus. Varta vasten tilattu hylsy ei käyny silloin kuin toiselle puolelle. Kaks kun tilasin ni luuulis olevan nyt sama kanta.

    Ne on muuten 10,9 ne navan pultit että ehkä liikkeestä vastaava kovuus ja oikea mitta ettei tartte ehkä tilatakaan jos tulee eteen?

    Sitte hain sunnuntaina halvan auton etelä-careliasta että pääs ma töihin. Nyt ei ole enää niin ressi, voi oottaa rauhassa että koittaa vapaapäivä vaihtoa varten.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ai kato, musta pässi on oppinu nyt Dodge Ramistin arjen kulun. Osta Rami, aja vara-autolla :D No ei vaa, sitähän se on kun tekee itse ja säästää, merkistä riippumatta.
     
    tsipi tykkää tästä.
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eikös se niin ollu että kellä on eniten romuja kuollessaan ni se voittaa? Aattelin että laitan tohon uutukaiseen polkimet ja opetan tytön kesemmällä sitte ajamaan. Ja jos muutamalla satasella saa siistin ilmastoidun nissanin niin synti se on olla ostamattakin.
     
    Rannis, Cumminski ja tsipi tykkäävät tästä.
  13. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Sen verran sohasen keskustelua, että tolla mustan-pässin jakamalla vinkillä ei toi vetarin ja levyn ottaminen pöydälle kestänyt kun reilun vartin. Mulla on ristikko kanssa sökö ja levyt pitää vaihtaa. En ole kerinnyt autoa vielä katsastamaan tai ajamaan, mutta pikkuhiljaa.

    Ei tosin noi laakerin/navan pultit kiukutellut. Avasin 3/8 räikällä, pienellä jatkolla ja kuminuijalla vauhtia.

    [​IMG]
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Toihan näyttää vielä hyvältä toi levy. Oon tommoset rantut ulkosyrjästä vetäny lamellilaikalla monasti. Tosin toinen puoli ei tosta näy eikä se onko kiero. Se pyörän pinnapultti on ns vitun kovaa materiaalia joten mutteri syvälle ja paksu tuurna sekä pajavasara räpylään ja kovalle alustalle päähän lyömään. Ei omaan eikä sormeen. Itellä on yks nivel vieläkin arka vähän kun männä kesänä lipsahti. Ei se pultin pää löijäänny mutta mutteri varuiksi. Se napa onkin siinä vaikein irrottaa autosta mutta alabama hillbillyt kai sen keksiny tehostimella tuurnan kanssa painaa ulos. Se on kyllä hyvä. Pitäs vissiin mennä kokeileen saisko 14min pois kun haaste on esitetty. Tai sitte ootan vkon loppuun kun lupas aurinkoa. Tän ikäisenä kun ei viiti enää kuralätäkössä selällään rempata jos ei o pakko. Se kun ei edelleen mahdu talliin. Mietin tossa niitä laakerin kireyksiä. Viimeeksi laitoin vanhat kruunumutterit merkin mukaan samaan. Nyt kun tilasin uudet kun vanhoissa eri kannat niin kaksi momenttiavainta on kyllä tallissa muttei sellaista mikä riittää 237Nm. Pitää vissiin joltain verstaalta kysyä lainaan kun ei viitti ostaa tommosta harvoin tarvittavaa joka maksaa monta sataa kelvollisena. Vuokraamoissa ei vissiin o?

    Laitoin sellaset etulevyt itelle jotka on 8800 gvw kantavuudelle. Jos tilaa Suomesta tai ebaysta ni tuskin ees mainittu sitä. Niitä on kahelle kantavuudelle niitä akseleita ja oletan toistan oletan että raskaammassa akselissa on paremmat tai kovemmasta rauvasta tai ainakin kalliimmat levyt. Joku metallurgi jatkakoon tästä.....
     
  15. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Joo toi levy on ihan ok, mutta toisen puolen levy on kulunut jumiutuneiden liukutappien ansiosta puoliksi loppuun, niin samalla ne sitten vaihtaa molemmat.

    mä laitoin vaan pitkän jatkon ja käänsin rattia, en edes käynnistänyt autoa ja paukahti auki.

    Mä väännän noi mainitsemasi kruunumutterit milwaukeen akkukoneella kiinni. Asetus on jossakin 250nm tienoilla niin se riittää mulle.

    Otin tällä kertaa romut Koskiselta Hartolasta kun tilasin uudet jarruvaijeritkin samalla. En tiedä sitten millaset levyt on. Ihastuin todella hyvään palveluun, vaikka hinnat on kovat rokkiautoon verrattuna. Toimitus ollut myös ripeä.
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, kun ei ole tuota momenttikonettakaan. Tietysti jos metrin varren päähän laittais 23,7kg punnuksen roikkumaan niin se olis siinä se oikea momentti. Hartolasta saattaa muuten saaha tavarat nykyisessä tilanteessa ainakin nopeammin ja varmemmin. Ne uudet tapit ja holkit on satuloihin must juur jumimisen takia ja HUOLELLINEN vanhojen liukuosien puhdistus ja voitelu vaikka kuparirasvalla. Ei millään ruuvarin kärjellä vaan HUOLELLINEN hiomapaperilla, hiomarullilla, lamellilaikalla ym. Tehny niin kymmeniä vuosia ja ei yleensä mitään ongelmia ollu että kohta taas pitäs putsata. Aikaa menee mutta niin menee myös jos pitää avata alvariinsa. Kuten ne männän kumit tiivisteineen kannattaa laittaa jos ne yhtään tuntuu ei herkiltä.
     
  17. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Juu männät ja tiivisteet laittelen tässä kanssa samalla.

    Saatana oli molemmat rummut sisältä märkänä kun avasin. Veikkaan jarrunestettä, vaikka ne sylinterit on vaan pari vuotta vanhat.

    Tuskin on peräöljyä? Ainakin sylinterit näytti siltä, että hikoilee. Ei vaan taida saada hyvää enää nykyisin..
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Pitäshän se hajusta selvitä. Pyyhkäset sormella ja haistat. Se toinen haisee niinku se eräskin paikka. Pikkurillillä kun pyyhkäsee ni haisee koko käsi.
     
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kyllä ne tahtoo vuotaa näissä ne stefat navoissa, mut ei oo mikään työ nekään vaihtaa. Kunhan vaan pitää huolen että tallissa on tilaa vetää vetari pois tilastaan. Ja ottaa kännyllä miljoona kuvaa niistä käsijarrun jousista että saa joskus vielä kasaankin :D Sen napamutterin pystyy tekemään suorasta putkenpätkästä joka just sopii sinne navan sisälle, joku 1,5 -3mm ainevahvuus. Päähän sisäpuolelle kuuteen kohtaan täpit hitsillä niin toimii ;)

    Etunavan mutterin oon kiristänyt juurikin metrin varrella omaa painoaa hyväksi käyttäen :D
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, ei siinä pitkin eilispäivänä menny ku napa oli irki ja vetoakseli kainalossa. Aikaa en muistanu ottaa. Se vaan ei riittäny leuat ruustuukissa puristukseen pois joten aikani ihmeteltyäni maaliman menoa rälläkällä pilkoin ja naputtelemalla irrottelin sen ristin. Sepä on tosiaan kuten mainittiin tarkka se haarukan mitta ettei muuten kannata piestä nuoruuven innolla tai rässätä 10t prässillä sitä solmuun. No siellä se nyt on paikallaan jo autossa. Niistäkin mainittiin niistä navan pulteista joilla tulee knuckleen. Hyviksi kehuin omiani enkä tilannu. Ei ne nyt niin hyvät ollukkaan ja luiskahti hylsykin vähän irrotellessa vaikka 12-point uusi betan tekele. No kyllä ne kiinni saa vielä ja eiköhän se kohta pidä napa vaihtaa tai jotain muura remonttia että ei ne ehi juuttua vissiin. Tilaa ku ehtii muitten romujen mukana sitte. Toinen puoli vielä vissiin laitettava samoilla lämpösillä tällä viikolla?
     
    Cumminski tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!