Takakaaren jäykistäminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68SS, 7.3.2020.

  1. 68SS

    68SS 1st gear

    Tullu vaihettua takakaaret molemminpuolin kuvan mukaisesti limittäissaumalla. Joo oisin ehkä tänään tehnyt puskusaumalla mutta on nyt mikä on kun ekaa kertaa tekemässä...
    [​IMG]
    Ongelmaksi vaan jäi nyt kun tuosta vanhalta vaakasuoran osuuden päädystä jäi pelti löysäksi tuonne vasaralle asti. Mitään ongelmia ei ole pidemmällä mutta siellä nyt rupeekin olemaan jo vähän enemmän muotoja pellissä..

    Jos nyt mitään olen ymmärtänyt että hitsaus aina kutistaa peltiä eli pitäis periaatteessa vastinta vasten vasaroida saumaa. Hitsasin kyllä täppä täpältä aina 3-5cm välein maltilla ja kylki oli suht samanlain samalta kohalta löysä kyllä ennenkuin leikkasin vanhat pois, joten hieman mietityttää että onko tuo nyt kuitenkaan hitsauksen jäljiltä kutistunut kovinkaan? Tulipellin löysät korjasin lämmöllä+vedellä kun oli klommo venyttänyt, samoin jäykistyi pyöränkotelokin.

    Olisiko kellään sepällä asiaan kantaa kuinka tuon sais jäykäks, onko pelti vain väsynyt ajan myötä ja tulisiko tätä kohtaa nyt sitten venyttää vai kutistaa? Molemmin puolin siis sama ongelma samassa paikassa, pelti palautuu kun sitä painaa ei siis jää klommolle ja profiili vaikuttaisi olevan suht originelli paneelissa. Saispa vaan tuohon saumanpäälle heittää kitit ja epoksit sitten
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Graveyard Carz tiukentivat Christinen takakylkeä kuumentamalla ja pikkusen takomalla ja sit viilennyt. Loppui öljytynnyri paukkuminen.
     
  3. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Kuumahiilellä kiristäen.
     
    laakkius ja Filth tykkäävät tästä.
  4. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Magilla saa myös kiristeltyä, poraa pieniä reikiä ja hitsaa umpeen. Toki jos luukkusi on kiinni kuvassa niin olisi varaa paukuttaa siiven takaosaa ylöspäin,nyt linja ei ole ihan kohdallaan.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Saako maalattua pintaa kiristettyä jotenkin rikkomatta maalipintaa?
    Impalan pintapellit o vähä tanssittuja ja velttoja :confused:
    Konepelti ja katto eritoten.
     
  6. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Joskus kuullut /nähnyt/kaverilta kuultuna yms niin kittiä on kait vedelty sisäpintoihin.. :D
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Netistä löytyy videoita joissa ehjää maalipintaa oiotaan hiustenkuivaimella ja vesirätillä. Ei voi tietää toimiiko oikeasti.
     
    xarper tykkää tästä.
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kuumailmapuhaltimella ja rätillä kokeilin kerran crownin kattoa oikoa ja lommo kyllä pieneni. Siihen oli kuulemma puunoksa tippunut.
    Sisäverhoilua en ottanut pois, niin siksi semmoista nättiä päältä päin oikomista kokeilin.
    Ja siis lähestulkoon oikeni mutta kyllä se maali kuitenkin kärsi.
     
  9. jänis2

    jänis2 3rd gear


    Metallikittiä sisäpintaan. Pitää vaan hioo pellille se sisäpinta ensin..

    Edit; siis jäykistämiseen..
     
    xarper tykkää tästä.
  10. JouniK

    JouniK Gearhead

  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Shrinking disc tosiaankin toimii, mutta maali sillä menee, jos sitä haluaa säästellä. Nurjalta puolelta voi onnistua, mutta kyllä peltiä sen verran kuumentaa, että herkästi voi alkaa maali kuplimaan.

    Mutta onhan noita keinoja vaikka kylmäspraylla tai hiilihappojäällä:
     
  12. passerby

    passerby Gearhead

    [/QUOTE] . Saispa vaan tuohon saumanpäälle heittää kitit ja epoksit sitten[/QUOTE]

    Pikku juttu: ensin epoksi ja sitten kitti ;):D
     
    ASaari ja 1purehell tykkäävät tästä.
  13. 68SS

    68SS 1st gear

    Tuollane shrink disc vaikuttaa kyllä aika kätevältä, mistähän tollasia laikkoja sais ostettua vaan...

    . Saispa vaan tuohon saumanpäälle heittää kitit ja epoksit sitten[/QUOTE]

    Pikku juttu: ensin epoksi ja sitten kitti ;):D[/QUOTE]

    Hitsisauma on hiekkapuhallettu ja metallikitillä meinasin huokoset paikata ensin. Joku alumiinipigmenttiä sisältävä suoraan metallinpäälle laitettava kitti siis, mainostettiin ainakin elastisena. Tuntuu vaan omasta mielestä että voi olla aika vaikeaa saada huokosiin tarttumaan enää mitään epoksin jälkeen ellei sitten ruiski sen verran paksun kerroksen että täyttää maalilla. Varmaan tässäkin asiassa monia koulukuntia.
    Osaajat tietysti tinais saumat ja tekis alkuunsa pellin puskusaumalla. Itse en kehtaa tinata kun jos sen pohjustuksen kusee niin ei tartu tina eikä maali, lisäksi vaatis vähä harjottelua sen levityski. Jos tuo metallikitti nyt pysyis kiinni, osa saumasta on jo kitattu vaikuttaa ihan suht hyvältä tavaralta. Saap vaan nähä miten reagoi sitten lämpötilan muutokseen, luulis että kun tossa jotain metallihilettä on niin olisi vähän samantyyppisemmät lämpölaajentumis ominaisuudet kun alla olevassa pellissä...

    About siis kuvien mukaisesti
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 11.3.2020
    passerby tykkää tästä.
  14. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Metallikitti suoraan pellille.
     
    passerby tykkää tästä.
  15. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Joka on hitsattu reiättömäksi, muuten tulee ullatuksia ja jos oma auto niin ketuttaa.
    Ja jos asiakkaalle tehty niin vielä enemmän ketuttaa kuunnella sitä vittuilua
    kun kuplia maaliin ilmestyy.
    Tina sauman päälle ja taakse kunnon suojaus.
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    IKH saa koritinankorvaajaa, joku 2k epoksikittihässäkkä sekin eikä ime ihteensä kosteutta.
    Toimii siis noissa mainiosti.
     
  17. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Tänä talvena jäykistelin pick upin kattoa, kun jouduin uusimaan siihen peltiä kattoluukun eteen, oli niin pahasti lommolla. Yllätyin hiilipuikon tehosta, en tosin migiin laittanut sitä niin kuin yleensä, vaan laitoin sen puikkokoneeseen. 10-15 ampeeria ja sillä pientä pistettä vieri viereen löysälle pellille. Yllättävän helposti kiristyi ja tuolla sai niin pientä pistettä kerrallaan lämmitettyä, ettei tuntunut helposti kuumenevan liikaakaan. Irtopeltiin kokeilin, niin reilulla 30 ampeerilla saa poltettua jo reiän peltiin, eli tarkkana virran kanssa.
     
    f34 tykkää tästä.
  18. Rockapina

    Rockapina 1st gear

    Onkos tota Würth VAKU 60 pakkelia kukaan kokeillut ? Kehuvat sen olevan korvaava tuote koritinalle.
     
  19. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Esim. 3m 37455 ja car system steel on tarkoitettu mm. hitsaussaumoihin.
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos se metallikitti on polyesteripohjainen, niin voi ottaa hitsihuokosista kosteutta itteensä.
    Silloin ensimmäiseksi epoksimaalilla, joka tukkii huokoset.
    Jos epoksipohjainen kitti, niin sen voi ensimmäisenä pyyhkäistä suoraan pellille.
    Vaku60 ja car system steel on polyesteripohjaisia. Tarvitsee tiiviin pohjan.

    Tai no kestäähän ne kitit kiinni muutaman vuoden kiinni hyvällä tuurilla.
     
    Muokattu: 12.3.2020
    Buick225, 68SS ja passerby tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!