Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. malvasto

    malvasto 3rd gear

  2. isalmela tykkää tästä.
  3. Tässä vanhan Holley-kirjan aiheeseen sopivia kuvia:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Laitetaas vähän harvemmin keskusteltua autourheilua. Mersu harrasti 1990 vuonna urheiluautojen C-ryhmän prototyyppiluokkaa Mercedes-Benz C11 kilpurilla.

    [​IMG]
    Mikä jännää tuossa, niin moottorina tuossa oli tuotantoautoista myöhemmin tuttu M119 V8. Tässä se oli 2:lla turbolla varustettu 5-litrainen versio.

    [​IMG]

    Näissä oli kestävyyden lisäksi tärkeää myös pieni polttoaineen kulutus. Toisin kuin monessa muussa moottoriurheilussa.

    Tässä lisää tarinaa lontooksi:

    Daimler Benz’ M 119HL was also very successfully used in automobile racing. The engine was
    based on the aluminum 5 liter V8 engine of the E- and S-class Mercedes Benz passenger car models.By consistent advancement of the engine mechanics and the cooling system, plus the utilizationof the best charger components available at that time, a power level of 700 kW and a torque of more than 1,000 Nm were obtained. By means of consistent flow division for optimized pulse exhaust gas turbocharging, selective ignition timing control, a ceramic high-performance turbine and a magnesium compressor, i.e., a rotor assembly with minimized inertia, a very harmonic torque rise could be achieved, with boost pressure response times of about 1 s (Fig. 14.15). At 255 g/kW h, the low specific fuel consumption at rated power was unrivaled. Figure 14.16 shows the fuel consumption map, Fig. 14.17 a view of the engine.


    [​IMG]
     
    karra tykkää tästä.
  5. Tuosta Mersusta tuli mieleen, että Oldsmobilella oli aikoinaan eksoottisia turbokokeiluja. Laitoin niistä joskus toiseen ketjuun, mutta kertaus on opintojen äiti. Tässä niistä moottoreista:

    [​IMG]

    Jä tässä kerrotaan paremmin 1969 vuoden ARMCO/MCKEE MARK 14 CAN-AM -kilpurista ja kuvia:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    6PPC ja rane58 tykkäävät tästä.
  6. hmr66

    hmr66 Gearhead

    nelivetokin vielä....
     
    rane58 tykkää tästä.
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    ..ja automaatti.

    Turboviiveellä ja automaatilla ollut varmaan mielenkiintoinen ajettava.
     
    rane58 tykkää tästä.
  8. Näin koronakaranteenien aikana on hyvää aikaa ihastella taidetta. Saksalainen Walter Gotschke (14. Oktober 1912 in Bennisch; † 28. August 2000 in Rangendingen) maalasi hienoja tauluja kilpa-autoilusta. Tässä muutama kuva:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Pande_K, malvasto, kerkko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Laitetaas vähän gasser aiheista kuvaa. Gary and Jerry Mallicoat oli turboahdettujen kiihdytysautojen pioneereja:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Kimi-oz ja malvasto tykkäävät tästä.
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tää mosan kuva pitäs olla melkee moottoripornoa-topicissa
     
  11. No kyllä mulla sinnekin on vielä materiaalia.

    Mietin näitä kuvia hiljaiseen Street Altered-ketjuun, mutta eihän nämä olleet sitä, vaikka säännöissä oli yhtenäväisyyksiä.
     
  12. Ehkä tämänkin voisi laittaa moottoripornoon tai sitten ei. No porno on..

    Ferrari 625FI vuodelta 1954 oli kovaa tekniikkaa aikanaan:

    [​IMG]
    [​IMG]
    ENGINE
    Type front, longitudinal in-line four
    Bore/stroke 94 x 90 mm
    Unitary displacement 624.58 cc
    Total displacement 2498.32 cc
    Compression ratio 13 : 1
    Maximum power 154 kW (210 hp) at 7000 rpm
    Power per litre 84 hp/l
    Valve actuation twin overhead camshafts per bank, two valves per cylinder
    Fuel feed two Weber 50 DCO carburettors
    Lubrication dry sump
    Clutch multi-plate

    CHASSIS
    Frame tubular steel
    Front suspension independent, unequal-length wishbones, lower transverse leaf spring, Houdaille hydraulic shock absorbers,anti-roll bar
    Rear suspension de Dion, lower transverse leaf spring, twin radius arms,Houdaille hydraulic shock absorbers
    Brakes drums
    Transmission 4-speed + reverse
    Steering worm and sector
    Fuel tank capacity 180 litres
    Front tyres 5.25 x 16
    Rear tyres 7.00 x 16
     
  13. 1320

    1320 Gearhead

    Tuo moottori löytyy nykyisin NHRA Museosta Pomonasta. Itse en ole mikään turbojen ystävä, mutta aikalaisekseen todella erikoinen tekniikkavalinta ja pisteet siitä, että se on saatu vielä toimimaan toivotulla tavalla. :odcool:

    Tuossa pari kuvaa kyseisestä motista kun viime Lokakuussa käytiin.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Inlinee, Seevu, SS-454 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. Maikkarilla on maino tarina Peter Connew’sta, joka yritti rakentaa F1 autoa kovalla innostuksella ja nollabudjetilla. Tai no ei ihan:

    "Peter Connew on arvioinut, että PC1-auton valmistamiseen kului rahaa noin 8 000 puntaa, joka vastaa nykyrahassa noin 120 000:ta euroa. Vertailun vuoksi: nykyisissä F1-autoissa jo pelkkä etusiipi maksaa enemmän."

    [​IMG]
    Peter Connew poseeraa ylpeänä oman Connew PC1 -autonsa rinnalla.
    2016 Getty Images
     
  15. Tänään on hyvä päivä muistella jenkkien ralliharrastuksia. 60-luvun puolessa välissä Mopar innostui luokittelee ralliin Dartin ja Barracudan ( ja Signetin?). Fordilla oli Falcon ja harvemmat muistaa, että myös Mercury oli luokitellut Cometin 1964. Ja osallistui sillä Safari-ralliin. Tässä on kuvia vanhasta Hot Rodista:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ilmeisesti tulokset ei ollut niin innostavia, että Mercury olisi jatkaa. Ensimmäinen Come oli vasta rallin 19.
     
    rane58, malvasto ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. Maikkarilla juttu Jim Clarkin kuolemasta, koska siitä tänään tullut kuluneeksi 52 vuotta.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Hiukan piti googlata, että mikä Clarkin onnettomuusauto oli. Se oli Lotus 48, jonka kuva on tässä:

    [​IMG]
    Tuo jännä moottori tuossa on Cosworth FVA, joka perustuu uudemman läpivirtaavan Fordin Kentin lohkoon.
     
  17. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Muokattu: 7.4.2020
    foxkiller, rane58 ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. Larry

    Larry Double Gearhead

    Mister Rallycross ja ripeä Escort

    [​IMG]
     
    foxkiller ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. Maikkarilla on uutinen, että legendaarinen F1-kuski sir Stirling Moss nukkui pois 90-vuotiaana.

    Samassa jutussa muistellaan uran päättänyttä onnettomuutta huhtikuun 23. päivä vuonna 1962 F1-sarjan ulkopuolelle kuuluneessa Goodwoodin kilpailussa. Siitä pari kuvaa:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Sai jonkun aikaan googlailla, että mikä tuo auto tarkkaan ottaen on. Se on Lotus 18/21 V8 special. Moottorina on 1,5 litrainen Coventry Climax FWMV V8. Ja mitä Wikipedia ei kerro, niin tuossa oli vielä kaasuttimina Weberin DCNL -4 type 38, jotka oli 32 mm kurkuilla.

    Tässä kuva aiemmin samalta vuodelta:

    [​IMG]
    Ja tässä ennen onnettomuutta:

    [​IMG]
     
  20. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    On ne ollut kuskeja,jotka tollaisilla on päästelly menemään... ja kovaa...
     

Kerro tästä muillekin!