Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Toljatti oli kait hetken maailman modernein autotehdas?
     
  2. Jummijammi

    Jummijammi 2nd gear

    Ootte kyllä hienoja kuvia löytäny, pidetään tämä ketju hengissä!
    Mistähän löytyisi kuvia 90 luvun alun Helsingin kokoontumisajoista tai Hyvinkään HappyDays Car Showsta vuodelta 92? Juurikin vanhoja v8 lehtiä selailin ja ysärin alulta ja hyvinkään näyttelyssäkin oli varmasti enemmän nähtävää kun lehteen painetut kuvat
     
  3. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Tapausta tuntematta yksi arvaus on että valkoisten kilpien tultua käyttöön vaihdettiin ilmeisesti jonkin verran mustapohjaisia kilpiä valkoisiin samalla rekisterinumerolla, kun mustapohjaiset etenkin esittelyautoissa näyttivät siinä vaiheessa "vanhoilta".

    Tämä siltä pohjalta että yhdessä tietämässäni -72 USA-autossa on valkopohjaiset lyhyet A-alkuiset kilvet (kolme kirjainta ja yksi numero) jotka siinä ovat olleet jo 70-luvulla. Auto on uutena ollut maahantuojaa lähellä olevan tahon käytössä. Sen tienoilta ainakin on epäilys/perimätieto että olisi rekisteröity mustilla kilvillä ja kilvet vaihdettu valkopohjaisiksi jotta ei vaikuttaisi "vanhalta autolta".
     
  4. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Oletko katsonut myös ketjua "Vanhoja valokuvia"? Siellä on jonkin verran tuontyyppistä materiaalia ihmisten omista albumeista.

    https://www.overdrive.fi/forum/threads/vanhoja-valokuvia.95849/
     
    Jummijammi tykkää tästä.
  5. Jummijammi

    Jummijammi 2nd gear

    Kiitos! Pitääkin tutkia illalla - näyttää lupaavalta!
     
  6. Hienoa, että tulee kunnon faktaa. Tässä on ne Ladat mustilla kilvillä ABA-22 ja ABK-22:



    Autowiki kertoo tai väittää, että "vuonna 1970 tehtaalta valmistui 22 000 VAZ-2101 -autoa, mutta vuoden 1973 lopussa tuotantomäärä oli jo 660 000 autoa vuodessa." Samassa jutussa Suomeen tuonnin aloitus laitettu vuoteen 1971. Oli, miten oli, mutta kyllä ne aikaisin aloitti..
     
  7. miguelo

    miguelo Gearhead

    Kyllä vain, tässä yksi esimerkki samasta aiheesta. Sattuuhan sitä paremmissakin piireissä, virkavallan käytössä ollut poliisi-Saab on saanut myös uudet valkopohjaiset kilvet, toki samalla tunnuksella BOF-96 kuin aiemmatkin.

    Ensiksi Eeva Ristan valokuva Senaatintorin kulmilta, 28.11.1970.

    [​IMG]

    https://www.helsinkikuvia.fi/search/record/?search=ser0103718&page=1

    Ja sitten joitain vuosia myöhemmin 1974, tällä kertaa Presidentinlinnan edustalla kuvaajana on toiminut Jarmo Peltonen.

    [​IMG]

    https://www.helsinkikuvia.fi/search/record/?search=N118108&page=1

    Minulla itselläni ei ole tarkempaa tietoa rekisterikilpiasioiden uudistuksen vaiheilta n. 1973 maissa, mutta voisiko kenties olla mahdollista, koska vanhan malliset kilpiaihiot olivat peltiä, ja niitä ei ehkä enää ollut saatavilla kun alumiinisiin, heijastavapohjaisiin kilpiin siirryttiin, niin vaikkapa siinä tapauksessa jos ajoneuvon kilvet vaurioituivat/katosivat, niin ne korvattiin uudentyyppisillä.

    Ehkä tuohon liittyi myös se, että haluttiin selkeyttää valmistusprosesseja, oli ikäänkuin simppelimpää kaikin puolin. (pitäisi tuntea joku joka on ollut prässäämässä kilpiä Sörkassa:odcool:, niin saisi kuulla valmistusprosessista. Olisikohan myös kilpien valmistuksessa käytetyt koneet uusittu tuolloin?)

    Sillä monet 60-lukuiset ja vanhemmat autot, joiden kilven edellyttämä tila oli lyhyempi, niin nehän saivat puolestaan 70-luvulla N - alkuiset tunnukset.

    Ja näitähän sitten alkoi muutenkin tulla etenkin rekisteröitäviin USA-autoihin.

    Kilpitietäjät jatkakoot ja tarkentakoot asiaa...
     
    Muokattu: 20.3.2020
    Kimi-oz, Ronkeli, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. mjm2

    mjm2 3rd gear

    Tuon ikäisessä Saabissa lyhyet valkoiset kilvet näyttävät jotenkin "väärältä"

    Aivan kuin joku olisi entisöinyt tuollaisen Saabin tikkiin, ottanut erikoiskilvet ja ajanut sen pressanlinnan edustalle kesällä 2019 :D
     
    Kimi-oz tykkää tästä.
  9. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Hieno Saab! Pitkään aikaan ei kaksiovinen ole tainnut kelvata poliisityöhön?
     
  10. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Boffelot tulee, osa 3!

    Helsingin kaupunginmuseo, Eeva Rista, toukokuu 1975 (ser531828).
    [​IMG]
     
    Kimi-oz ja miguelo tykkäävät tästä.
  11. miguelo

    miguelo Gearhead

    Suosittelen tutustumaan tähän sivustoon, jossa on paljon kuvia sekä mielenkiintoisia tarinoita "vanhoilta parroilta", jotka ovat olleet osallisena ja ikäänkuin alan pioneereja, mitä tulee jenkkiautoharrastuksen varhaisiin vuosiin.

    https://www.stadin-raggarit.com/index2.htm

    Huomioikaa jotta sivustolla esillä oleva kuvamateriaali ym. kuuluu tekijänoikeuksien pariin, ja sen lainaaminen ilman lupaa on kielletty.

    Laitetaanpas vielä kuva legendaarisen mestan, Lebarin Esson nurkilta. (hauska yksityiskohta, siellä mittarikatoksen vieressä on parkissa El Camino)

    Kuvaaja Kari Hakli, vuonna 1984.

    [​IMG]

    https://www.helsinkikuvia.fi/search/record/?search=N203528&page=1
     
    Kimi-oz tykkää tästä.
  12. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Kaivelin lisää muistiinpanoja ja googlailinkin hiukan. Valkoisten kilpien jako alkoi Helsinigissä vasta toukokuussa 1972 ja se vähän muuttaa näkemystä noiden varhaisten Ladojen tuontiajankohdasta kun mustat A-kilvet on voitu myöntää niinkin myöhään kuin keväällä 1972.

    Pitkien kilpien mahtumisongelma näyttäisi tulleen vähän puun takaa ja se ratkaistiin ilmeisesti ensialkuun vanhoja tunnuksia kierrättämällä ja vasta myöhemmin siirtymällä oman N-sarjan käyttöön. Ymmärtääkseni palautetut kilvet tuhottiin ja korvattiin aina uusilla ennen kuin ne annettiin uudestaan käyttöön. Näin ollen olettaisin, että jos 1972-73 on olosuhteiden pakosta jouduttu kierrättämään vanhoja lyhyitä tunnuksia, niin kilvet olisivat vaihtuneet valkoisiin. Kadonneiden ja vaurioituneiden tilalle annettiin aina myös valkoiset kilvet. Filminpätkän farmariladan kilvet ovat siis voineet alunperin olla mustat tai sitten konttorilta on syystä tai toisesta myönnetty lyhyet kilvet jotka on tehty jo alunperin valkoisina. Vähän epätodennäköistä että melko tuliterään autoon olisi jo jouduttu vaihtamaan kilpiä, mutta eipä tuo toisaalta olisi maailman ensimmäinen esittelyauto joka on osunut koeajolla rossatessa vähän johonkin tai valunut käsijarrun unohduttua autohallin seinään.

    Kokonaiskuvaa saattaa sotkea se, että varsinkin maakuntien katsastuskonttoreilla ja autoliikkeillä saattoi olla isojakin pinoja mustia kilpiä varastossa ja muistelen kuulleni, että jossain pohjoisen itärajan tuntumassa oli jaettu viimeiset mustat kilvet vasta 1976.
     
    Muokattu: 20.3.2020
    miguelo tykkää tästä.
  13. 383

    383 Gearhead

    Eikös tämä ole shell ja esso oli ylempänä
     
    miguelo tykkää tästä.
  14. miguelo

    miguelo Gearhead

    Olet aivan oikeassa, kyseisessä kuvassa on juurikin Shell, kuten huoltiksen mittareistakin se käy ilmi. (suokaa anteeksi, viime käynnistäni Essolla on hyvin kauan, ei pitäisi olla kuvatekstien varassa, se puolestaan taidettiin purkaa noin 20 vuotta sitten?)

    Toki kiireessä kun kuvia selaa, niin tarkkuutta muihinkin yksityiskohtiin kuin ainoastaan ajoneuvoihin tarvitaan, jatkossakin. :soosoo:

    Hyvä kun oikaisit, niin pysytään asian ytimessä.
     
    Muokattu: 20.3.2020
    litres tykkää tästä.
  15. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Juuri katsastettu, erikoistarjous o_O
    Helsingin kaupunginmuseo, kuvaaja Eeva Rista 05.1970
    [​IMG]
     
    miguelo ja Pande_K tykkäävät tästä.
  16. litres

    litres Gearhead

    Shelli se on, eikä muuten vielä ollut 84 snackyä pihalla:)
     
  17. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Hieno kokoelma mielenkiintoisia kuvia sairasautoista - kiitos postauksesta.
    Va ei ollut Viipurin (V) vaan Vaasan läänin kilpi. Sikäli sopii JKLään, joka kuului Vaasan lääniin vuoteen 1960 asti. Oikeassa olet, että vuosileima ei sovi väitetyn kuvausajankohdan kanssa.
    Olisi kiva tietää, mikä fabriikki on tehnyt tämän hienon ambulanssikorin?
    Alusta näyttäisi olevan 1932-34 Ford BB.
    Huom. puiset tikkaat katolla ja komea hakuvalo.
     
    Kimi-oz tykkää tästä.
  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Mustakilpisiä Ladoja on parikin tullut nähtyä, molemmat ihan ”Suomi-autoja.” Vielä 2000-luvun alkupuolella Varkaudessa pyöri yksi, ja 80-luvun alkupuolella oli kaverin perheessä toinen yksilö. On niitä varmaan jonkun verran ollut, mutta elinkaari taisi jäädä yleensä lyhyeksi, ja loput palasi kotiin 90-luvun alussa.
     
  19. miguelo

    miguelo Gearhead

    Muistan kun aikoinaan eräälle kaverilleni oli jonkun vaihtokaupan, tms. yhteydessä tullut omistukseensa Lada 1200L, jossa oli vielä ajoaikaa noin kuukausi jäljellä.

    Autossa oli mustat kilvet, muistelisin tunnuksen olleen ZOC-98 ja se oli väriltään hailakan sininen, "kuin laimea mustikkamaito".

    Tuolloin elettiin 80-luvun alkupuoliskoa, hän joutui hankkimaan itselleen valovirtamigin, Kempin Superkempomat'in, ja pari neliötä korjauspeltiä.

    Oman jännityksensä hitsaushommiin toi se, että autotalliosake jossa Ladaa elvytettiin, niin se sijaitsi suurehkossa autohallissa, jossa kaikki tallit olivat erillisiä, muuratuilla väliseinillä olevia.

    Koska talleissa olevat pistorasiat olivat normitapaan otettu valaistusryhmän sulakkeen (10A) takaa, eivätkä luonnollisestikaan kestäneet tuon hitsauskoneen käyttöä, niin onneksemme sopivasti aivan nurkantakana oli sähkötaulu jonka viereen oli asennettu siivouspistorasia, joka oli 16 A nallin takana. Siitä saimme virrat miggiin.

    Hitsaustyöt piti ajoittaa myöhäiseen iltaan ja yöaikaan tapahtuvaksi, kun talonmiehellä oli tapana tehdä autohallissa tarkastuskierroksiaan silloin tällöin. Jommankumman meistä piti olla vahdissa, jotta vältyimme "häiriötekijöiltä" ja ennätimme tarvittaessa irroittaa käytävältä migin liitäntäjohdon.

    No, auto saatiin toki parsittua talkoilla kuntoon ja siinä sivussa hitsaustaitommekin ehti jo kehittyä sen verran hyväksi, jotta viedessäni autoa katsastukseen inssi antoi hyväksyntäleiman papereihin. (toki siinä oli peltitöiden lisäksi paljon muutakin korjattavaa, kuten olettaa saattoi)

    Oi niitä aikoja...
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. miguelo

    miguelo Gearhead

    Alkupään Saabit taisivat olla ainoastaan kaksiovisia, eikös niissä ollut myös ensialkuun Triumph'in 1.85 litran moottori.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!