Seosmittari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 3964, 27.3.2020.

  1. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Mulla on innovate pelannu autossa jo 5vuotta ilman vikoja...

    Kelkassa on apsx merkkinen ja mittari ihan suoraan katteessa vaan kiinni, on kestänyt ennakkoluuloista poiketen lumet ja vedet yms mitä tossa harrastuksessa nyt roiskuu ja makaa mittarin päällä taivasalla...
    https://www.wide-band.com/category-s/100.htm
     
  2. plagu

    plagu Gearhead


    näyttää noi olevan kaikki lsu 4.2:lle jota ei nykypäivänä kannata kyllä enää laittaa imho.
     
  3. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ihan yhtä huonosti mulla on kestänyt PLXn ja Innovaten anturit. Johtuiskohan siitä, että molemmat käyttää samaa Boschin lsu 4.2 anturia. Anturi ei pitemmän päälle taida kamalasti tykätä rikkaasta seoksesta, eikä sen tarvikaan kestää sen alkuperäisessä käyttötarkoituksessa. Monesti se kertaalleen pimentynyt anturi onkin herännyt pitemmän tasakaasulla ajelun jälkeen.
    Sen säätäjävelhon haluaisin nähdä, joka kapeakaistaisen lambdan perusteella kertoo onko AFR 10 vai 13 :)
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei kai tartte passikuvaa lähettää? Ei ole mitenkään ylivoimainen tehtävä. Ajelee sen täyskaasualueen (tai muun haluamansa kohdan) lambda ykkösen säätöihin, siihen missä kapeakaista-anturi on tarkimmillaan. Varovasti, pienillä ennakoilla, ettei kilahda. Samalla mittaa tuosta ajosuorituksesta suuttimien aukioloajat, laskee mitatuista ajoista edelleen polttoaineen määrän ja sitten suorittaa korjaustoimet haluttuun päästäkseen haluttuun afr arvoon. Jos suuttimet olivat lambda ykkösellä auki 13 millisekuntia, niin poistaa siitä sen todennäköisen 1ms avautumisajan ja lisää noin 17% ja sitten palauttaa sen poistetun millisekunnin, niin aika likelle on suorittanut hyppäyksen 14,7 arvosta 12,5 arvoon, joka aika monesti on sopiva voima-alueelle. 15,05ms. Eikä se ole noin tarkkaa. 13ms=>15ms.

    Tarkemman jos haluaa, niin sitten pitää penkittää suuttimista vähän useampi piste kuin mitä esim Finjectorilta niistä mukaan saa. Mä tein sitä varten virtauspenkin tapaisen itselleni.
     
  5. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Kuulostipa helpolta :)
    Omakohtainen kokemus vuosien takaa kapeakaistasta ahdetussa ruiskuautossa on, että joskus mittari näyttikin kaasu pohjassa laihan seoksen ääripäätä, vaikka mustaa pöllähti putkesta. Laajakaistalla sai mukavasti mielenrauhaa.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kapeakaistaisen saa jotenkin pyörähtämään ympäri. Todella rikkaalla sieltä lakkaa tulemasta jännitettä ja sehän on niin kuin seos olisi älyttömän laihalla. Voi liittyä siihen, että anturi jäähtyy tosi rikkaan seoksen savukaasuissa. Jonkin verran rauhallisempaa signaalia olen saanut kun olen pitänyt lämmityssähköt aina päällä.

    Rikkaassa päässä anturin signaali on muutenkin lämpötilan ja seoksen "tulo", joten ei sillä voi suoraan mitata yli lambda ykkösen signaaleita. Indikaattoriksi kelpaa silloinkin ettei seokset ole menossa syystä tai toisesta älyttömän laihalle kaasu pohjassa -moodissa. Siis jos ei mene ihan mustalle asti.

    Kapeakaista-anturit eivät tunnu olevan kovin herkkiä hajoamaan. Merkkitavarana ainakaan.
     
  7. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Kyllä jo yli 20 vuotta takaperin ajettiin turboauto maantiellä säätöihin Hestecin tiedonkeruulla ja kapeakaista lambdalla. Dynossa ei tarvinnu kuin pientä hienosäätöä.
     
  8. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Eiku niinpäin että rullilla ensin ja ajossa viimeset hienosäädöt. Pitää olla hemmetin hieno dynon ohjausjärjestelmä että saat sen vastaamaan juuri sun auton ajotyyliä kadulla.
    Siksi oma mittari.
    PLX on toiminut mulla dynossa vuosikausia virheettömästi. Anturi on hajonnut jos seos on ollut tolkuttoman rikkaalla aloitettaessa, mittarissa ei mitään vikaa satojen penkityksien jälkeen.

    Nyt on Vems seosmittari jolla pystyt myös huijaamaan auton (vakioauton) ohjainboksia muuttamalla lambran signaalia boksille. En oo käyttänyt sitä toimintoa mutta papereissa luki että sellainen onnistuisi.

    http://www.vems.hu/
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Itse vaihdoin välillä toimivan Innovate MTX-L lambdan Innovate MTX-L Plus malliin ja ostin HBX-1 holkki parin. Toivotaan, että nyt kestää mikä lie tuossa on vikana.

    Jos joku haluaa reilulla alehinnalla tuon välillä toimivan MTX-L lambdan + mittarin + johtosarjan voi kysellä minulta, joku väitti että sais toimivaan firmaware päivityksellä, toinen väitti että vika vaan lambdassa ja itsellä kutina että mittarissa jotain hämärää... noh ei kiinnosta enään kokeilla, uusi on paikallaan.

    PLX ois varmaan muuten ihan ok mutta vaatii sen hemmetin purkin itsellä ei ole mitään järkevää paikkaa noin isolle purkille, joten hylkäsin sen takia. Muutenkin PLX ja AEM yms. käyttää omia lambdojaan kuulemma boschin tekemiä mutta ei kuitenkaan samoja. Innovatella on puhdas boschin lambda jonka saa motonetistä. (Korjatkaan jos olen väärässä)
     
  10. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Sitä en tiedä onko sama kuin bosch mutta AEM lambdassa ei ainakaan ole minkäänlaista merkintää.
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Soitin tohon yhteen suomalaiseen virityspuljuun ne väitti että AEM, PLX ois boschin lambdoja jotka valmistajat vähän modannu. Tiedä sitten. Innovateen käy kuitenkin motonetista ostettu Bosch Lsu 4.2 tai 4.9 bolt-on:ina.

    https://www.innovatemotorsports.com/xcart/heat-sink-bung-extender-hbx-1-p-n-3729.html
    Itse asennsin pari tollasta, toivotaan että lambdat kestää ja näyttää oikein tuon kanssa.
    Jännä tuote, noita ei ollut koko euroopassa kuin 1kpl, kellään ei ole siis asennettuna lambda liian lähelle ahdinta.....
     
  12. t800

    t800 3rd gear

    Itsellä on plx dm-6, pätevä laite, mutta seosanturi (bosch) kestää 2kk ja sitten näy mitään. Mietin kummassahan tuo vika on.
     
  13. anbazone

    anbazone Gearhead

    Moi

    Kiinnostas Holleyta opetella säätämään niin mikähän olisi hyvä seosmittari? Itselle riittäisi lienee mittari, jota EI kiinnitetetä autoon pysyvästi. Lueskelin näitä ketjuja täällä overdrivessa, osassa mittareista ilmeisesti anturit ei kestä.
    Onko kokemuksia suomalaisesta FMI:stä, linkki alla¨

    seosmittari, FMI 1.4 | Lautamäki Motorsport (lautamakimotorsport.fi)

    Eli mikä ois opetteluun ja perussäätöön hyvä? Tarviiko olla laajakaista?
    Kiitos jo etukäteen

    t.Antti
     
  14. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Ota joku laajakaista vaan suosiolla, mieluummin Bosch LSU 4.9 anturilla. niin ei hirmuisesti mettään mene.Tarjontaa on paljon ja hinnat nykyään edullisia.
     
    Keme tykkää tästä.
  15. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    1
     
    Muokattu: 27.3.2024 klo 13:53
  16. Keme

    Keme Gearhead

    Tämä todella vahvasti. Ei vuonna 2022 kuulu enää hukata rahaa FMI paskaan.
     
  17. anbazone

    anbazone Gearhead

    Moi
    Kiitos vastauksista. Varmastikin näin. Täytyy laittaa AEM laajakaista tilaukseen. Tyhmä kysymys. Käsittääkseni laajakaista on nopeampi ja tarkempi, mutta onko sillä myös muita etuja?

    -antti
     
  18. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    On siinä mielesssä, kuten nimikin sanoo, mittausalue on suuri, siis laaja.Aika tarkkaan näkee missä mennään.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laajakaistan anturi on vähän herkempi ottamaan kipeää. josta syystä ohjeet on syytä lukea huolella. Mä oon säätömittarin (joku Innovate tms) anturin ottanut pois silloin kun en säädä. Ruiskunohjaimen anturi on sen sijaan kyydissä koko ajan ja säätää myös ahtopaineiden aikana.
     
  20. anbazone

    anbazone Gearhead

    Kiitos, laitetaan laajempi tilaukseen!
     

Kerro tästä muillekin!