Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mitenköhän sähköauton kulutus nousee jos ajaa 2,5km vetoja esim talvella ja lämmittää sitä täysillä sen mitä ehtii. Tai kesäkuumalla ilmastointi päällä sen ajon ajan. Kun siinä ajon alussahan menee eniten energiaa hukkaan tuon ohjaamon lämmitykseen/jäähdytykseen.
     
  2. Roc

    Roc Gearhead

    Meillä tulee 3km per suunta kun tiputetaan pieni mies päiväkotiin, jos yhtään muistan niin talvella noilla reissuilla i3 kulutus jotain 20-25kwh/100km. Ilmalämpöpumpulla auto valmiiks lämmitetty.
     
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Itselle ois ns.talviautoks tuo patteri auto varmaan paras näihin pätkä ajuihin juuri tuon lämpeemisen takia muttei niitä tuolla 1500€ saa.

    Elämäni ensimmäinen diesel ollu tänä talvena ja ei toimi kun ei lämpeä.lisä lämmitin ei toimi ja varmaan akku kyykkäis jos se toimisi.

    Luultavasti ensi talvena taas v8 bensalla sitten ni ei tarvii palella.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eli kulutus nousee siinä 25-50% pätkäajossa kylmällä vaikka tuokin pätkä oli jo tuplat suomalaisten keskimääräiseen 2.5km ajoon. Onko se auto edelleen latauksessa kun ilmalämpöpumpulla lämmitetään ja se lämmitys ei näy ajonaikaisessa kulutuksessa?
     
  5. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Fysiikan lait ei katso käyttövoimaa ja kulutuksen nousu pakkasella on ihan sama käyttövoimasta riippumatta.
    Jostakin se lämpö sinne kabiiniin pitää taikoa. Hukkalämpö, millä se perinteisessä autossa tehdään, on seurausta polttomoottorin huonosta hyötysuhteesta. Lisälämmitin on hyötysuhteeltaan vielä huonompi.
    Sähköisen lämpöpumpun hyötysuhde on hyvä.
    Pätkä- ja kaupunkiajo on sähköauton ominta ajoprofiilia, kiitos regeneroinnin ja aina toimintalömpötilassa (ja parhaassa hyötysuhteessa) olevan moottorin.
    Mulla auto on lämmittänyt itsensä valmiiksi, jos ajastan sen että lähtö on esim. klo 07.00. Sisätila, penkit, ratti lämmitetty valmiiksi. Akulla lämmittää, jos en sitä erikseen muuten laita. En ole laittanut.
    Päiväsaikaa ajelen alle kilsan pätkää aika paljon, eikä se käytännössä juurikaan kulutuksessa näy, kun ei sitä kabiinia tarvi pakkasesta lämpimäksi jatkuvasti ajaa, vaan auton kabiinihan pysyy lämpimänä melko kauan oli lämmitys tai käyttövoima mikä tahansa.
    Lämpöpumppu kulutusmiitarin mukaan säästää 2-2,5 Kwh verrattuna sähkövastukseen, ja lämpenee nopeasti, lämmintä tulee alle kilsa lähdöstä, vaikka lähtö olis ilman esilämmityksiä ym.
    Yli 20 Kwh en ole kulutusta saanut kuin 125 kmh todellista ajamalla Hki-Hml motarilla vastattuulessa ja kaikki cruiset, autopilotit päällä.
    Talvella pyörii 17-18Kwh ja kesällä 12-13Kwh. Ajonopeus näissä vaikuttaa eniten kun mennään yli 100kmh, aivan kuten muissakin autoissa (ilmanvastuksen nousun vaikutus).
     
    Inlinee tykkää tästä.
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos vertaa oston ja sen edullisuutta vaikka osakkeisiin niin kuka kehuisi ostajaa viisaaksi kun lopuksi se loppuvelan määrä jää ja osakkeet myyty.itse ostin viimeisen harraste /ajopelini parivuotta sitten,silloin tein normi läpikäynnin,nyt ei ole tehty muuta kuin normi öljyn vaihtoja silloin tällöin,100km min 6 pvä viikossa,mikä 24/7 sitä pitäisi huoltaa,aikaa tuntuu jäävän muuhunkin vaikka omakotiasuja oonkin,niin sähköautosta vielä,nyt on mennyt paljon tunteja pikkupojan sähköauton tekemiseen,on 4 linkkiä ja kolmio tukivarsia eessä,erillinen runko ym.toiset ei ymmärrä että toiset saa iloa itse tekemisistä jutuista ,en haluaisi makailla paikallaan vaikka olisi kolme uutta sähköautoa pihassa,töissäkin tykkään tehdä töitä enkä kysellä kulutuksia tai muuta paskaa,voi juoda vaikka pirtua niin maaailma pelastuu jos vertaa keskarin juojaan ja siihen lasimäärään.tai alumiiniin.itse en 3-4 kymmentä tonnia autoon sijoita.moottorikelkka vielä järkevämpi ostos,sitäkin monet selittää vaikka kun ajat ulos ja myyt kk päästä on 5-7 tonnia hävinnyt.joku hässii lapsiasi ,polttaa tynnyrissä niin oikea tosi uskovainen vääntää senkin hyväksi sattumaksi.kannattaa harrastaa niin ei ole sitä joutavilla joutavaa ilmiötä.
     
    SauliK tykkää tästä.
  7. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Eiköhän tässä oo kyse ihan omasta valinnasta ja siitä mihin rahansa käyttää sekä mitä sillä rahalla saa.
    Mulla sähkis on ylivoimaisesti helpoin, halvin, taloudellisin 100km päivässä ja 25 tkm vuodessa ajosuoritteella.

    Tein tuonne poistuneelle yleiselle osiolle vuodenvaihteessa tarkat laskelmat sähköauto vs. 350€ ritsa (mun vanha Saab) vs. Sähkiksen kanssa samanhintainen bensa-uusi auto.
    Lopputuloksena sähkis maksanut itsensä 8 vuodessa nollaan ja myydessä siitä saa 12-16€ rahaa käteen käteen.
    Uudessa bensa-autossa lopputulos +/- nolla ja ritsassa 7-8t€ plussalla samaisen 8 vuoden jälkeen.
    Mukana kaikki pääomakulut, käyttökulut, energianhinnat jne. Bensa-autojen polttoainekulut laskuisssa alakanttiin, sähkiksellä yläkanttiin, niin ei jää jossittelulle sijaa.
    Sähkiksellä ostohinta suuri mutta halvat käyttökulut yms. ajaa sen ohi perinteisistä muutamassa vuodessa.
    En ala sitä tänne uudestaan tekemään, koska se on melko lailla turhaa sen verran lujassa on asenteet.
    Jokainen tehkööt laskelmansa itse ja toimikoot sen mukaan.
     
    Aslak, Stang_81, Roc ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. JL-

    JL- 3rd gear

    Suomalaiset nyt on lähtökohtasesti melko ahdasmielistä kansaa, ja ihmisillä on tarve luokitella itsensä. Monelle tuntuu olevan täysin poissuljettu ajatus että voisit pitää, saati ajaa samaan aikaan V8 jenkillä ja sähköautolla.

    Sinällään ymmärrän kyllä huolen sähköverkon riittävyydestä jos joka taloudessa on 1-2 sähköautoa, mutta sitähän tilanne ei ihan hetkeen tule olemaan ja jokainen varmaan myöntää tuossa olevan haasteita.

    Tämä sen sijaan on esim sun tapauksessa totta ja se on kumma jos toi ei jollekin mene jakeluun, vaikka kuinka olis mustaa valkosella.
     
    mcmies ja Roc tykkäävät tästä.
  9. Fastback

    Fastback Gearhead

    Valtio tarvitsee verotuloa. Autoilusta valtio saa verotuloa alla olevan taulukon mukaisesti. Sähköauto pysyy edullisena käyttää niin kauan kunnes suuret massat siirtyvät sähköautoiluun. Tämän siirroksen aikana valtion on pakko paikata verokertymä jostain ja autoilusta se otetaan jatkossakin. Eli joko sähkönhintaa nostetaan rajusti - mikä ei onnistu koska se ampuu teollisuutta jalkaa ja lujaa. Lopputulema on, että auton käyttöä tullaan rokottamaan paljon. Miten se tehdään on toinen juttu. Kerätäänkö katsastuksessa kilometrit ja sen perusteella laskutus? Oma ilmoitus? Vai isoveli valvoo eli automaattinen ajoneuvon seuranta - tästähän kaikki tykkäävät.

    Bensa/Diesel/RE85 verotus on helppoa, koska vero maksetaan pumpulla. Sähköajoneuvoilla veroa ei makseta pumpulla, eli jonkinmoista seurantaa lienee tulossa.

    [​IMG]
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  10. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Veroja ois helppo kerätä "toll by plate" periaatteella mutta jostain syystä sitä ajatusta ei kukaan aja, miksi ei? Ei vaatisi kummoista infraa ja tekniikkaosaamista löytyy ihan kotimaasta.
    Jos sähköauto täyttää tarpeet ja joka tapauksessa ostaa 30-40ke auton niin ilman muuta se sähkis on taloudellisesti kannattavin.
    Silti siitä ei ole vielä vuosiin köyhemmän kansanosan kulkineeksi, 12ke leaffiin pitää jo laittaa akkupaketti uusiksi https://m.nettiauto.com/nissan/leaf/11193408?vifAdCount=11&vifNav=Y jos aikoo ajella muuallekin kuin lähikauppaan, ja jos ajaa vain lähikauppaan tuskin tulee 25tkm vuodessa ajoa joten ehkä joku bensamicra on edelleen halvin.
     
  11. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kyllähän nyt olis paras aika ostaa akkuauto, kun se käyttö on vielä halpaa. Se on varmaa, että muutaman vuoden sisällä niiden verotus tullaan nostamaan tavalla tai toisella samalle tasolle kuin muissakin autoissa.
     
    Catiska ja rane58 tykkäävät tästä.
  12. Fastback

    Fastback Gearhead

    järkevintä on verottaa käytön perusteella ja se toteutuu 100%:sti bensa-asemalla, eli jos ajat paljon - tankkaat paljon. Silloin verotus kohdistuu käyttöön, ei ajoneuvon omistamiseen.

    ----------
    edit:
    nykyinen bensa-asemalla "verotus" ei tarvitsee infraa ei softaa - rahaa vaan tulee valtiolle. Jos mennään sähköiseen automassaan, joita voi ladata omasta pistorasiasta ja ties mistä, niin tämä on se hetki jolloin pitää rakentaa infra, softa, joku ylläpitää jne. Vähän mitä Jorma Ollila väläytteli jo ja tarjosi oman firmansa ratkaisua asiaan = autot seurantaan (gps, gsm, nmt you name it), loputon tuotto, 200 henkeä "päivittämään" softaa jne. Köyhällä maalla tarvitsisi pitää järkä päässä ja rahat taskussa.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  13. TM:ssä on juttu Saabin teslantappajasta:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    1purehell tykkää tästä.
  14. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

  15. Catiska

    Catiska Gearhead


    Minä tartun tähän hieman perusteellisemmin.

    Maanlaajuinen latausinfra on jo olemassa. Viime viikolla latasin kotona etelässä, Keski-Suomessa, Kainuussa ja Lapissa useassakin paikassa, myös mökillä. Vieteen lääkinnällisiä laitteita pariin paikkaan tuolla ja patteriautolla liikuttiin. Latauspaikat eivät olleet ongelmana. Pääosa latauksesta tapahtui aivan normaalista lämmityspistorasiasta ja niitähän Suomessa riittää... Ihan siellä Lapin perukuillakin. Jos ne piuhat riittää sisätilalämppäreille ja lohkolämmittimelle, riittää ne minun Teslallekin.

    Miten fossiilisten käyttö liittyy sähkön hintaan? Sähköä tehdään jo nyt meillä pääosin muulla kuin fossiilisilla ja suunta sähkön hinnassa on ollut alaspäin.

    https://www.nordpoolgroup.com/

    Mistä se sähkö tulee. Vähemmän ja vähämmän fossiilisista lähteistä ja pääson tuotetaan Suomessa ja Pohjoismaissa.

    https://energia.fi/files/4360/Sahkovuosi_2019_mediakuvat.pdf

    Akut? Ilman kierrätystäkin sen jalanjäljen saa nopeasti sillä mainitulla dieselillä ajattua kiinni. Kun keskimääräisen patteriauton akun hiilijalanjälki on n. 3500kg, vastaa se 150g/km päästöillä ajavan dieselauton 24 000km ajoa. Ei siinä kovin kauan mene. Ja ei se dieselkään pyhällä hengellä synny.

    Akkujen käyttöikä. Jos se olisi tuo 5 vuotta, tämä ilmiö jo näkyisi. Käytännössä kaikki valmistajat taitaa antaa 8 vuoden takuun akuille.

    Lisäksi akku ei vikaannu kokonaisena, vaan yleensä pieni osa kennoista. Akkupaketti koostuu normaalisti monista moduuleista joista jokainen koostuu sadoista kennoista. Niitä AA-pariston näköisiä akkukennoja. Niitä saa halvalla ja vialliset voi vaihtaa.
    Käytännössä homma hoituu helpoiten vaihtamalla koko akku ja sitten huolletaan se vanha akku joks päätyy taas seuraavaan autoon. Vielä tätä ei paljonkaan tapahdu koska akkuja vaurioituu vähän ja esim kaikki Teslat ovat edelleen valmistajan akkutakuun piiriissä.
     
  16. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Kirjoitit että suunta sähkön hinnassa on alaspäin. Perustuu mihin? Mulla nousi vuodenvaihteessa siirtohinta 9.9% ja sähkö noin 24%

    Luin ton Lapin ajelujutun toisessa ketjussa. Toi kuullostaa melkein sadulta. Jos pidätte puolen tunnin lataustauon hidaslaturilla niin montako kilsaa sillä pääsee?

    10A virralla reilu 1KWh puolessa tunnissa?
     
  17. Ajoin juuri työmatkaa yhdellä käyttöautollani. 2011 2.2litran turbodiesel mersu 195hp/+400N vääntö. Kaikki jutut mitä tarvii autossa, enemmänkin varmaan joissain autoissa on, mutta nuo riittää mulle. Hankintahinta 4v sitten 14000e, 2v välein leimaus, 25000km välein öljynvaihto/huolto Hapen firmassa rengastiellä. Mitään remonttia ei ole 4vuoteen tehty (150000km). Tankkasin Sjk täyteen, pielaveden kautta siilinjärvelle ja Nilsiään. Siitä iisalmeen ja ouluun. ja sitten vielä vähän mutkien kautta kotiin. 4,8litraa sadalla kilometrillä, lataustaukoja en pitänyt kun kännyt ja läppärin voi ladata autossa ajon aikana. Onko mitään väliä mitä se 100km tulee maksamaan kun tiedämme että aika nätillä kululla menee laskemattakin. Kyllä, tiedän, on rengaskuluja,.... No, ei ne ole isoja, enkä kuole 700e vuosikuluihin mitä valtiolle maksan. Tuokin reissu 0.43e km tekee jotain 500e km korvausta, eikö siitä nyt riitä tuon +50litran dieselin lisäksi öljynvaihtoihin ja muihin kuluihin. Minä ainakin Km korvauksilla pidän yllä kaikki autojeni vuosimaksut ja tankkaukset, joten mitä säästöä enää tarvii hakea? Niin, ja kyllä minä vaan ihan mielellään ajan tuommoisella mersulla. Ei ole uusi, mutta vasta 250000km mittarissa ja hakkaa monta autoa ajomukavuudellaan ja siisteydellään.

    Tod.näk. minun ei tarvi koskaan ostaa mitään sähköautoa, kun en näe mitään säästöä tai se on ihan pilkun nussintaa. Tuon Mersun hintaisella hyvällä käyttöautolla tekee parhaan tilin km korvauksista. Niin ja saa muuten olla traileri perässä, auto sen päällä ja edelleen menee aika kohtuullisesti, jos nyt sitä haluaa katsoa... Pääasia on kuitenkin että on suht.tehokas, hyvä vääntö, hyvät tilat (farmari) tarvittaessa ja se että menee 50litralla dieseliä toistatonnia.

    Toki jokainen tallaa tyylillään, mutta on se vain mahtava tuolla melkein 500hp pick upillakin välillä lähteä työmatkalle... kun ei tarvi lyhentää ylihintaista uudenkarkeaa bensa/diesel tai sähköautoa. Onko sillä väliä vaikka vie sen 11-12l sadalla, kun menee mahtavasti ja höpöt välillä ihmeissään kun tuommosella bensa pick upilla hurauttaa alle 6,5sek 0-100kmh ja mitkä äänet kun ruuvikompura huutaa. Toki saman äänen saa sähköautoon kun panee stereoihin jotain nauhoitettua kiihdyttelyääntä....

    Kyllä se suurin säästö tulee siitä että on kaikki elinkustannukset oikeassa haarukassa ja saa ajaa semmosella vehkeellä millä haluaa vei se sitten minkä verran tahansa.

    AH
     
  18. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    No ei tasan ole. MAANLAAJUINEN latausinfra tarkoittaa sitä että latauspisteitä on tasan samalla tiheydellä ku nykyään bensa-asemia, niin miehitettyjä ku kylmiä. Se ei aivan riitä vaikka joka kylässä olis yks latauspiste, pitää niitä olla paljo reilummin.
    Paljonko on latausaika, tyyliin tankki täyteen? Tyhjästä täyteen, 50% varauksesta täyteen? Aika normi pistorasia vs. oikea latauspiste..?
    Fossiiliset liittyy siten sähkön hintaan että jos koittaa se päivä ettei Fossiilisia polttoaineita enää myydä autoilijoille, silloin sähköyhtiöt rankaisee, ihan SATAVARMASTI, siirtohinnat pomppaa ja samalla energia. Päivänselvä asia ku ei ole Fossiilisia polttoaineita, ”kaikilla” autoilijoilla sähköauto, onhan se ny kulutus jotain ihan muuta vs. nykypäivä. Ku ne kaikki koslat on siellä lämppäripistorasioiden perässä yöt ja päivät, kauppareissut ja kaikki muut joutoajat.
    Mites karavaanarit ja muutenki kaikki jotka tarvii työssään ja tässä harrastuksessa traileria romujen kuskaukseen? Millasia kärryjä nykyisten akkuvehkeiden perään saapi laittaa? Ei kummoisia ja vaikka saiski niin taitaapa hurahtaa se ajomäärä yhellä latingilla aika tavalla minimiin..?
    Kuka oikeesti tohtii lähteä nyt ja lähitulevaisuudessa ostamaan käytettyä patteriautoa kun ei ole mitään takeita akkujen ym. elektroniikan kunnosta..? Ku niitä ny ei ihan muutamalla tonnilla saa.
     
  19. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Catiskan kululaskelmat samaa sorttia kuin itselläni suurimpana erona se, että Tesla lataa itseään paljon muita sähkiksiä nopeammin, on tosi nopeakulkuinen ja pikalatausverkosto kattavin, kun viimeistään sovittimella voi latailla muistakin pikalatureista kuin Teslan omista. Saattaa tuntua unelta, mutta joskus se ei vaan sitä unta ole.
    Latausinfra mulla kattaa koko euroopan missä vaan 16A Schukorasia löytyy.
    Mulla reilun 2000km kuukausittainen energia ei ole kertaakaan ylittänyt 40€ ja siinä on kaikki kulut mukaan lukien lataushäviöt.
    Vajaa sata kilsaa päivässä maksaa reilu 1,5€. Normi käytössä akku on aina täysi yöllä klo 3 mennessä, vaikka lataan 8A laturilla. Sähkön ja erityisesti sen siirtohinnoissa etuna tää kehä1 sisäpuoli, missä sähkön siirto on vielä alle sähkönhinnan ja perusmaksu 3€ luokkaa (tällä hetkellä tosin pyöreä nolla).
    Maksan kiinteää sähkönhintaa tällä hetkellä hieman enemmän kuin markkinahinta, mutta kokonaishinta kilowatille 11,24 eurocenttiä kaikkinensa. Syksyllä sitten hieman vähemmän.

    Ei näitä sähköautojen kulukaskelmia sähköautoilijoiden vuoksi tänne kirjoitella.
    Sähkö nyt vaan tuntuu kiinnostavan tavan autoilijaa siihen malliin, että melkein joka päivä siitä on joku perinneautoilija kyselemässä.
    Pieni äänekäs vähemmistö suhtautuu asiaan hieman tunnepitoisemmin, ja ne näitä vertailuja ja kululaskelmia yleensä kyselee.
    Mm 18 Mersua omistaneena ei ole tullut johtotähteä vielä ikävä sähköllä ajaessa. Niin vähäiset on enää ne hyödyt sähköön verrattuna, vaikkei ei se Mersu mikään huono auto ole. Ajaa asiansa.

    Jos on sähköautoa enemmän ajanut, tai jopa sellaisen omistaa, tietää kyllä mitä mikäkin maksaa koska harva meistä elämäänsä läpi paukuttelee ilman minkäänlaista kuluvertailua hankinnasta jos toisesta. Muuta jos väittää, niin todennäköisesti valehtelee.
    Harrasteet on erikseen, eikä niissä järjen määrää voi koskaan rahassa mitata.
    Niissä on muut vaikuttimet taustalla.
     
    Catiska tykkää tästä.
  20. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ollu täällä varmaan ennenkin, mutta toistettakoot: jos Suomen kaikki henkilöautoliikenne alkaisi kulkea sähköllä per tänään, niin sähkön kokonaiskulutus lisääntyisi suuruusluokkaa 10 % koko maassa.
     
    Catiska tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!