Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Itse olen aina tykännyt noista umpikylkifarkuista, harmittavan monihan niistä Suomessa parin vuoden iässä pilkottiin ikkunallisiksi. Muutama esimerkki millaisia on liikkellä ollut:

    Suomen Merimuseon kuva, kuvaaja tuntematon, tällainen Crown on taatusti nykyään Japanissakin ääriharvinaisuus:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/musketti.M012:SMK200621:32

    Helsingin Kaupunginmuseon kuvassa 1957-1958 on Skoda:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000nfin

    Museovirasto Musketin kuvassa Matti Poutvaaran kuvaamana vuodelta 1964 pienempi umpikylki ajaa Lossilta:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/musketti.M012:KK5079:715

    Satakunnan museon kuvassa Voitto Niemelän ottamana on Mk1 Cortina vuonna 1967 Porissa:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/musketti_satmuseo.M26:25665:

    Unto Laitilan kuvassa 60-luvulla näkyy vw, tuskin nämäkään nykyään Saksassa ovat ihan ilmaisia?
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0020el

    Eeva Ristan kuvassa ajalta 10.1970 on Mosse:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000obfk

    C.G.Roosin kuvassa 1975 on "Tilhi" eli Escort-farkku:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000omtq

    Tämä ei ole umpikylki, mutta en muista olenko ikinä nähnyt tällaista Uudenkaupungin Museon kuvassa olevaa, Matti Varjuksen 1972 kuvaamaa ikkunallistakaan Vauxhall farkkua livenä?
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/musketti_tmk.M20:KHA1170:
     
    Muokattu: 8.4.2020
    TwistOla, Pande_K, Ronkeli ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Tilhi on paku, farmari on eri .
     
    Kimi-oz tykkää tästä.
  3. joosexsex

    joosexsex Gearhead

    Taas '61 Dodge Lancer farkku, mutta tuostakaan ei erota rekkaria, jotta näkisi, onko faijan "Lansu" CA-908. Näitä on muutama näkynyt tänne linkatuissa kuvissa, vaikka ei kuitenkaan ollut ihan mahdottoman yleinen.
     
  4. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Hyvä "teemapostaus" Kimi-ozilta! Noista etenkin umpikylkinen Cortina on sellainen, etten muista kuvissakaan nähneeni saati sitten luonnossa.

    Toiseksi ylimmän kuvan Ulvilantieltä postasin joku aika sitten kun oli -55 Chevyistä puhe mutta toisto ei haittaa sillä pääsenpä taas sanomaan että kun kuvaaja kääntyisi 90 astetta vasemmalle niin katsoisi ensimmäisten elinvuosieni asuintalon pihaan. :)

    Olihan tuosta Vennamon Mazdasta ollut näköjään jo viime vuonna juttua toisessa ketjussa, silloin oli postattu tuo sama kuva jonka Ronkeli nyt laittoi ja itse olin kommentoinut että kuvasta ei erota onko malliltaan 1500 vai 1800. Nyt sanoisin tuon itse postaamani perusteella että 1500 sillä konepeltiä näkyy sen verran että jos olisi 1800 niin näkyisi myös konepellin keskiosan muhkura.
     
    isalmela ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  5. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Sattumalta "törmäsin" kartsalla.fi sivustoon.... juttuja ja kuvia Riihimäen nuorison ajanvietteistä menneillä vuosikymmenillä.
    Alla pari aistikasta otosta ko.sivuilta.
    Kuvat Riihimäen kaupunginmuseon kuvakokoelmasta.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    tinareki, juko7, Jymy70 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Pieni tarkennus: Rengasaittakuvassa oleva AMC on Matador Coupe.
     
    Kimi-oz tykkää tästä.
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    jonkinmoinen veronkierto asiahan tuokin oli ja mahdollista ainakin vielä 60-70-lukujen vaihteessa. vanhempieni perhealbumeissa noita umpikylki pakuja on ainakin just tuollainen cortina ja saman aikakauden record myöskin.
    nämähän sai sitten jonkinajan päästä muuttaa ikkunallisiksi farkuiksi.
    sitä en tiedä mikä oli "verojen" kuoliintumisaika. arvelisin paria vuotta noiden albumikuvien perusteella.
     
  8. hla

    hla Gearhead

    Löysin tällaiset kuvat tolta kartsalla-sivustolta:
    Onks toi Packard tossa taustalla?
    [​IMG]

    http://kartsalla.fi/wp-content/uploads/2015/03/hameen_baari_yksityiskohta.jpg

    Onko toi tän kuvan auto ZIM?
    [​IMG]
    http://kartsalla.fi/wp-content/uploads/2015/03/katriina_baari_rkm_kokoelma.jpg
     
    JR35, Ronkeli ja jarkko359 tykkäävät tästä.
  9. jarkko359

    jarkko359 3rd gear

     
  10. jarkko359

    jarkko359 3rd gear

    Kyllä on Packard ja toisessa kuvassa ZIM .
     
  11. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Tuo Cortina on 4 ovinen. Millähän nuo sivulasit ja takaoven lasit oli peitetty? Varsinkin tuo oven lasi. Lähiympyröissä on yksi tuollainen Cortina normi farkkuna jemmassa ja yhden farkun purin aikoinaan.
     
  12. Bukero

    Bukero Gearhead

    just tuollainen viisovinen on noissa kotialbumeissa, käsittääkseni pelti oli noissa lasiaukoissa. ei ollut siihenaikaan teippejä.
    ...mutta oliko niissä lasit vallmiina peltien alla???
    kuka muistaa??
     
  13. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Sivulla 25 on umpikylkifarmari, ehkä Datsun. takaluukussa 90:n lätkä. Vaihtui sitten joskus 80:ksi.
     
  14. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Ilmeisesti näin oli tarkoitus lisätä kotimaista työtä? Ikkunoiden asennus työllisti ja säästi ulkomaanvaluuttaa muiden tuotannontekijöiden hankintaan? Tuotiinko jopa osa autoista maalaamatta samasta syystä?
     
  15. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Mun ensimmäinen auto oli Volvo 145 Express van -71 , piilofarkku ilman takapenkkejä, tässä tosin oli lasit . N 10 v taaksepäin mulla oli Ford 17m -65 -3d umpipaku , mutta tässä oli ihan normaalit takapenkit , näissähän oli kaikkia ihmesääntöjä, jos ei aukaissut takakylkiä sai pitää pakuna , pehmeillä penkeillä ym...
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Muistelisin, että v. 66 oli verotuksessa jonkinlainen käännekohta, ja juuri tuonikäisistä Ford Transiteista tehtiin henkilöautoja ilman veroseuraamuksia.
     
  17. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Kiitos! :) Harmi vaan kun ne "yleisimmät" jäivät tuosta postauksesta pois, ei enää yöllä jaksanut kaivella kaikkia talteen otettu linkkejä läpi. Muidenkin mainitsemat Metri-Fordit ja aikoinaan hyvin yleiset Opel-umpifarkut (kuten Minit ja Angliat yms) puuttuivat kuvista kokonaan, kaivetaan siis esiin osa 2 jossain vaiheessa. Muutama sivu sitten oli maininta ja osittainen kuva myös 1958 USA-Ford Deliverystä, jollaisesta en muista toista kuvaa Suomessa nähneeni. Myös 1939 Chevyistä oli kuva jossa oli kaksikin vierekkäin ambulansseina.

    Pari lyhyttä selvitystä liittyen autoveroihin, näistä selviää kuvio aika pitkälle. En takaa noiden olevan 100% oikeaa tietoa, mutta näistä pääsee ainakin jyvälle missä mentiin:

    Alla lainaus täältä: http://www.aut.fi/tieliikenne/autoilun_verotus/autovero/autoveron_historiaa

    Autoveron historiaa
    Autovero otettiin Suomessa käyttöön vuonna 1958 alun perin tilapäisenä vuoden mittaisena verona, jota perittiin uusien henkilöautojen ja moottoripyörien hankinnan yhteydessä. Autoveroa edelsi vuonna 1953 käyttöön otettu hinnantasausmaksu, jonka tavoitteena oli pitää ajoneuvojen myyntihinnat tasaisina valuuttakurssien ja kauppamuotojen vaihteluissa. Autoveron perusteena oli valtion huono rahatilanne ja siitä oli tarkoitus luopua heti kun valtion taloudellinen tilanne paranee. Autoverotus on kuitenkin jäänyt pysyväksi veroksi ja sitä on vuosikymmenten varrella muutettu useaan otteeseen.

    Vuonna 1962 veroa korotettiin merkittävästi ja laki laajennettiin koskemaan myös yksityisessä käytössä olevia pakettiautoja. Korotuksen taustalla oli tuontisäännöstelyn purkaminen, jolloin uusien autojen ostopaine haluttiin jakaa useille vuosille. Autovero oli 1960-luvun alussa 40–90 % auton verotusarvosta. Valtion maksutaseongelmien vuoksi veroa korotettiin useaan kertaan 1960- ja 1970-luvulla ja vuonna 1967 vero muutettiin lainsäädännöllisesti pysyväksi. Vuodesta 1971 pakettiautojen verovapaus rajattiin auton enimmäismitoilla, joten myös ammattimaisessa käytössä olleista autoista on siitä lähtien peritty autoveroa.


    Ja toinen, https://www.verkkouutiset.fi/autoverotus-luo-luovuutta-muistatko-nama-porsaanreiat/#52332f0b :

    Pakettiautosta farmariksi ja toisin päin
    Pakettiautojen tuontirajoitukset Suomeen lakkasivat jo 1950-luvun lopulla, joka sai aikaan omanlaisia ratkaisujaan. Koska pakettiautoja sai hankittua helposti, tätä oljenkortta myös käytettiin ahkerasti.

    Osa suomalaisista autoilijoista osti pakettiautoja varustellakseen niistä henkilöautoja. Pakettiautoihin asennettiin takaistuimet ja taakse asennettiin ikkunat. Näistä pakusta henkilöautoksi muutetuista ajoneuvoista joutui maksamaan ajan ja vaivan lisäksi vielä autoveron, mutta toisaalta se myös toimi eräänlaisena ohituskaistana uuden auton hankintaan. Vaihtoehtona olisi ollut jonottaa henkilöautoa.

    Toinen ratkaisu oli niin sanottu ”määräaikainen pakettiauto”. Uuden farmariauton saattoi rekisteröidä kolmeksi vuodeksi pakettiautoksi poistamalla takaistuimen sekä vaihtamalla takasivuikkunat lasista peltiin.

    Tämä ratkaisu oli niinkin suosittua, että joihinkin farmarimalleihin sai jopa tehdastoimituksina tilattua peltiset ikkunat. Kolmen vuoden pakettiautoilun jälkeen pellit sai ottaa takaa pois ja takaistuimet asettaa takaisin paikoilleen, jolloin autoista tuli taas henkilöautoja.


    Ilman maaleja ei Suomeen autoja tuotu, ne olisivat ruostuneet piloille jo laiva- tms matkojen aikana. Ilman kaikkia muita varusteita autoja (muitakin kuin farkkuja) kyllä tuotiin, esim taustapeilit yms puuttuivat monista, joka on jopa MR-leimauksissa saattanut aiheuttaa ongelmia. Joku (MR-tarkastaja) saattaa tuijottaa tarkkaan tehtaan kuvia, mutta Suomessa ne orkkis peilit eivät olekaan olleet ovessa kiinni, vaan etulokasuojissa tarvikemalleina. Pahimmista ja tiukimmista eroista on kai noissakin jo päästy edes hieman eroon, ja yhteisymmärrystä asioiden monipuolisuuteen löytynee useimmilta tahoilta?

    Tuplapostausten riski kasvaa koko ajan... Mitä enemmän sivuja ja kuvia monilta tulee, sitä vaikeampi on muistaa mitä kuvia on nähnyt täällä tai bongannut muualta. :) Kymmeniä omasta mielestäni kiinnostavia kuvalinkkejä vielä laittamatta tänne, tulossa kyllä ovat. :)
     
    mikke71, Pande_K ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  18. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Muutama kuva Etelärannasta Stadista:

    Helsingin kaupunginmuseon kuva Untola Laitilan ottamana 60-luvun lopusta. Kuvassa Isetta, ja onkohan VW:n kilpi BAD-1 :) vai BAO-1? Pari autoa siitä taaksepäin on joku USA-valmiste:

    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002m1s

    Sama tilanne, mutta nyt kilveksi varmistunee BAD-1 ja taaempaa lähtee parkista Valianttikin:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002m1u

    Sama paikka ja kuvaaja, noin 67-69. Kuvassa ainakin Volgan vieressä Chevy 2, jonka takana Rover ja siitä pari autoa taaksepäin Moppe.
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002m1v

    Edelleen samat kuvaajatiedot sekä Chevy 2, mukana myös CD-87 kilpinen Ford:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002m1w

    Tämä Helsingin Kaupunginmuseon/Simo Ristan kuva 06.09.1970 on ollut jossain täällä aiemminkin, mutta laitetaan nyt uudestaan kun kyseessä on sama katu toisesta suunnasta katsottuna:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000nwi5
     
    Ronkeli ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    En ainakaan pikaisesti hakemalla löytänyt täältä alla olevaa Unto Laitilan kuvaa samasta ajankohdasta toisesta suunnasta kuin yllä oleva. Nyt kuvasta löytyy myös 60-luvun alkupuolen usa-Ford ja joku vaaleanvihreä avo (Minor)? Mutkassa miesten takana lienee BMW 700.
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002m0v

    Ja onhan kuvassa myös farmari Volga, mahtaako olla sama kuin tässä Hki kaupunginmuseon (tuntemattoman kuvaajan) noin 1970 ottamassa kuvassa:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0024gw
     
    Ronkeli ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Ysikympin lätkästä ja sen vaihtumisesta kasikymppiin olikin keskustelua omassa ketjussaan http://www.overdrive.fi/forum/threads/ysikympin-laetkae.307089/ ja sinne kaivelin silloin että rajoitus muuttui 1.7.1973.

    Sopivasti tässäkin kuvassa näkyy ysikympin lätkä punaisen Mazdan takaluukussa.
    Ylläolevan kuvan ajoitusta "noin 1970" voi sen verran täsmentää, että Saab 96 BLD-44 on mielestäni vuosimallia 1971 sikäli kun enää muistann Saabien vuosimallieroja. Nimittäin -70 oli vielä etu- ja takaloksuissa lyhyet kromilistat joita kuvan autossa ei näy mutta -72 oli kokomuoviset puskurin kävyt. Eli kuva olisi otettu aikaisintaan -71 (ellei sitten -71-vuosimallista Saabia olisi ollut katukuvassa jo loppusyksyllä -70 kun tuo kuva vähän syksyiseltä näyttää).
     
    Muokattu: 10.4.2020
    Kimi-oz tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!