Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  3. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Jees toissapäivänä tuli dodge katsastettua viimein ja eilen kiskasin kevyen koeponnistuksen 350km iso kärry perässä.

    Hyvin pelaa, mutta ei kai se turbiini nyt niin ihmeelliseltä tunnukkaan. Koitetaan kompensoida ottamalla sitä happea sitten koneesta irti ja laitoin nyt ne governor springsit tulemaan ebayn kautta niin aloitellaan sillä.

    Myös nelivetoisia hiaceja on tutkailtu nettiautosta.
     
  4. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Jos maailmanloppu ei tule ennen kesälomaa, niin olisi aika vaihtaa kampiakselin etustefa. Tuleekohan noissa stefoissa yleensä mukana tarvittava asennustyökalu, eli semmonen sopiva metallirenkula millä stefan saa kopan kanteen nakutella paikalleen, vai pitääkö se metsästää erikseen?
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Alkuperäiseen tulee ainakin. Takapään stefa jonka laitoin originaalina piti ainakin muuten asentaa kuivana tai ei pidä. Tarkista etupään osalta ettei tartte sitte uuvestaan tehä.

    4x4 cummins ram on valmiiksi jo madmax tyyppinen maailmanlopun post-apokalyptinen elonjäämistaistelu ajoneuvo.
     
  6. Peha

    Peha 1st gear

    Itselle laitoin Casen setin jossa tulee mukana kuluneen akselin päälle tuleva korjaus kaulus. Tässä ei ollut työkalua mukana vaan tein putkesta itse ja stefa asennetaan kuivana akselin päälle.
     
  7. tsipi

    tsipi Gearhead

    Minäkin aktivoiduin cumminssin parissa ja tarkastin tänään venttiilien välykset. Eipä aiheuttaneet toimenpiteitä. Kaikki oli mitassaan tai puolen kymppiä päällä. Ainoa kympin heittävä oli 6 pytyn pako, joka sai jäädä myös omaan välykseensä. Ei olis ainakaan parempi tullut säätämällä kun hädin tuskin pääsi edes tulkkaamaan..

    Ja torktekin over flow valvesta kiusasin amerikan ebay myyjää. Lupas postittaa 15 usd hintaan. Oli kuitenki listannu tuotteensa 43 usd postikuluilla ja siihen vielä tullit päälle. 120 usd alkaa mennä jo kipurajan väärälle puolelle.. Varsinkin kun paketti mahtuu varmaan postiluukusta ja sillon on mun kokemuksella erittäin epätodennäköstä, että jäisi edes tulliin.

    Ei varmaan täällä kellään tietoa sopiiko ristiin boschin m-sarjan pumppuun? Laittais samalla pari kappaletta tilaten ja mersun koneen kylkeen samanmoinen.
     
  8. Dadda

    Dadda 1st gear

    On luultavasti jo holkittu, jos on yli 150k miles ajettu. Mä sain tilaa stefasarja 2 kerta kun ei tiennyt että on tyyppivika että stefa syö kampiaxeli, eli vanha stefa/holkki jos on ? pois. Otin itte koko koppa koska kdp ei oli blokattu. Putsaa kampi jarrucleanerilla, asentaa uus kiertokankiholkki vähän loctite "cylindrical" liiman kanssa. Laita uus stefa kopassa jos on irti, jos ei nakka se kiinni kopan paikalleen, syvyys/asennus työkalu mukaan. Ja muviholkki tehää et saat tuo stefa kiertokankin yli ilman ongelmaa. Ei saa voidella tuo ptfe stefa !

    Victor reinz / Mahle 48383 on muistaiseksi omassa kiinni. Rockissa ei varastossa nyt mutta luultavasti ne voi tilaa se.
    Tai sitten jotain muu paikka esim : https://thedieselspeedshop.com/prod...er-seal-for-89-17-dodge-cummins-diesel-48383/
     
  9. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    240 000 mailia on mittarissa ja hanskalokerossa oli joku vanha ohjelappunen juuri tuon etupään stefan asennuksesta eli joku sen on varmaan joskus vaihtanut, mutta joko on mennyt vituralleen tai ei holkitettu? Ja jos on holkitettu niin pitää vissiin hommata ylikoon stefa? Voisin kyllä koittaa töiden kauttakin jos sais tilattua, kun siellä on noita 6,7 koneita ja noissa on ilmeisesti sama stefa kuin 5,9:ssä. Joka tapauksessa kopan otan irralleen niin uuden vahingon todennäköisyys laskee. 24 venttiilisessä kuulemma joissain on KDP blokkaus jakopään kopassa ja joissain ei, se selvinnee samalla.
     
  10. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mulla on 280 k mittarissa, 200:n kohdalla laitoin uuden stefan eikä ole holkitettu.
     
  11. Ranee

    Ranee Gearhead

    89k mittarissa muttei tietoa monesko kierros
    Vaihdoin stefan varuiksi jossain 50k kohdalla kun tutkailin KDPn tilanteen, en holkittanut eikä ollut jälkeäkään että olisi syöpynyt
     
  12. tsipi

    tsipi Gearhead

    Onkohan mitään järkeä tsekata kannen pulttien momenttia nyt ku ois venakopat auki? Amerikan joet tuntuu harrastavan sitä ainaki ku vetää ylikireelle orkkis pultit (125 ft. Lbs). Tosin ne tuntus nostavan pultit yksitellen veke ja putsaavan ja rasvaavan jengan. Itellä ei tarvetta ylikiristää kun ei oo ajotukseenkaan koskettu. Nyt kyllä houkuttais jotenki kääntää pari astetta lisää sitäkin laatua :odoops:
     
  13. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Tutkailin asiaa mitä maailmalla ollaan mieltä niin löytyy kahta koulukuntaa, toiset väittää etteivät ole yhteenkään Cumminssiin holkittaneet ja toiset taas ovat. Mutta katotaan kun kesä tulee, pika vilkasulla se holkki ei ole kovin kallis jos sen varuille hommaa.
     
  14. Dadda

    Dadda 1st gear

    Oma 1996 vehke on ollut maassa noin 16-18 vuotta. 3 omistaja. Oli esbossa ? 1 vuosi, pietarsaaressa 10v ja olen itte ajanut 6 tai 7 kesät.. Oli tuo paksumpi cummins holkki kampiaxelissa, kun viimeisin vaihtanut se. Eli on nyt vaihdettu stefa/holkki 2 kertaa uuteen asti :) Mittarissa on noin 230k miles, ja pumppu vielä koskematon. Luulen että mittarilukema pitää paikaansa, mutta carfaxit mulla ei oo.
     
  15. smgt

    smgt 3rd gear

    Mahtaa ihmiset mielensä varmistamiseksi niitä holkkeja laittaa. En ole koskaan nähny stefalta kulunutta kampuraa. Se että siihen kiilottuu jälki ei tee siitä vielä kulunutta.
     
    Luoppis tykkää tästä.
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ennen niitä stefoja laittaessa katottiin onko akselin pinta uralla. Jos näytti siltä että on kuluneen oloinen niin laitettiin stefa eri kohtaan eli lyötiin pitemmälle tai ei ihan niin pitkälle. Alussa pitää vaan kattoa missä ennen on ollu ja se uusi tarvii olla vaan Sen millin pari eri kohdassa. Ei se sen vaikeempaa ole. Semmosia holkkeja tartte laittaa jos ei ole puolen kymmentä stefaa ollu eri paikoissa ja kalvanu urille isolta alalta.
     
    Luoppis, ReDDot ja smgt tykkäävät tästä.
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    Venttiilien säätö lähti nyt eskaloitumaan siihen suuntaan, että meinasin nypätä pumpun ja suuttimet irti. Ihan vaan, jos avauspaineet ja balanssit kattois tosta läpitten. Ei siis mitään kaikki irti tyyppistä hommaa nyt tällä kertaa ja tuon auton kanssa..

    Nyt ehtii vielä sanoa, ettei hommassa ole mitään järkeä. Patahan nyt on kolmannessa kopassa ja metrejä perimätiedon mukaan arviolta 370 tkm. Eli eipä juuri mitään. Ja käy ja kukkuu ku buikki. Kulku ja kulutus ok. Siinä 9-10 litraa menee tuossa naurettavassa kopassa ja aivan sama ajaako kaupunkia vai pitkää siivua..
     
  18. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ranee perk!! :D
     
  19. Ranee

    Ranee Gearhead

    En se minä ollu ja sitäpaitti kaveri yllytti ja ainakin se oli ihan vahinko jos Holsetti sattui vislaamaan ja mitä minä muka taas tein?
     
    Rannis tykkää tästä.
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    No kun taulut täräji seinillä ku Cummins jyräji :D komee ääni :cool:
     
    tsipi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!