402 bbc kuntoon ja samalla pieni piristys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ja_su, 7.12.2019.

  1. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Jepjep. Tuli vain mieleeni, kun näytti olevan reseptiltään hyvin saman luonteinen kuin mulla pikkulohkossa. Olisi ollut mielenkiintoinen nähdä millaiset vaikutukset BBC:ssä.
     
  2. Keränen

    Keränen Gearhead

    Tuli väsättyä pari kesää sitten tällänen kone -66 chevelleen:

    402 bbc
    10.5 ruttu
    holley xcelerator 1-taso imusarja
    xe282h hydraulinen rolleri kitti
    kevyesti portatut ovaalirautakannet.
    peltisarjat
    770cfm vakuumiholley
    th700
    2400 stall
    3.31 12bolt perä lukolla

    13.9/163 vartti kadulla varovasti lähtien
     
    Muokattu: 9.12.2019
  3. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Kiitoksia vastauksista.
    Nyt on lintta niin kovassa luisussa et painakaa jarrua tai laittakaa lisää käpyjä uuniin.
    Koska lohko nyt menee joka tapauksessa poraukseen ja kansi tasojen oikaisuun mielessä seuraavaa.

    wisecon k0239a3 (porauksesta tulee jonkun verran kalliimpi, mutta männät on taas jonkun verran halvemmat koska varastomalli) Moottorista tulisi siis 427
    Kansitasojen työstö niin että männät tulee ”dekkiin”. Saadaan wisecon ilmoituksen mukaan puristukset sinne kympin päälle.
    Kansiin pientä kanavien siistimistä ja uudet venttiilit sekä koneistukset niille
    Nokaksi houkuttelee comp camsin K11-242-3 sarja
    Nokka 268/280 nosto .0515
    Imusarjaksi Edelbrock performer air cap ja kaasariksi joku 700-750 Edeli
    Peltisarja tuossa jo olikin.

    Laatikko ja perä saa tälla kertaa jäädä vakioiksi. Joskus sitten tiuhempi perä ja 4-vaihteinen laatikko.

    Onko tuossa jotain mikä kannattaisi ehkä tehdä toisin? Nokka valinta on edelleen hankala. Pitäisikö laittaa rullanokkaa vai mennä ihan laahurilla.
     
  4. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Rahaa ainakin palaa. Mutta sitä nyt taitaa isolohko piristyksessä mennä joka tapauksessa
     
  5. max

    max Double Gearhead

    Unohtaisin rullanokan tämän sortin virityksessä kokonaan.Sen rahan voi työntää johonkin muuhun.Vaikkapa hyviin keinuihin,työntötankoihin yms.kamppeisiin.
     
  6. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  7. kuula

    kuula Gearhead

    Samaa mieltä.
     
  8. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Iltaa ja hyvää pääsiäistä. Tänään vihdoin viimein oli se aamu kun pääsin aloittamaan moottorin kasauksen.

    Mittasin platigagella runkolaakerien välykset ja välys on liian tiukka.

    1,2,3 ja 4 pukeilla mitta oli 0.0015
    Ja rearmain oli 0.002
    Mittaus suoritettu niin ettei missään välissä ollut öljyjä eikä rasvoja.

    Kampiakseli on hiottu kympin alikokoon ja laakerit on kympin alikoko laakerit

    kampiakseli pyörii kohtalaisen kevyesti. Pystyy helposti pyörittämään kampiakselin päästä ilman työkaluja.

    Tuo välys on mielestäni ja monen nettifoorumin mukaan tiukka. Onko muita vaihtoehtoja saada lisää laakerivälystä kuin purkaa kampiakseli pois ja viedä uudelleen hiottavaksi.

    -Jasu
     
  9. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Kannattaa viedä koneistamoon sekä kampi että lohko laakereineen, että tarkistusmittaavat mikrometreillä nuo välykset.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Clevitellähän on ainakin stanukokoon X-laakereita, joilla saa lisää välystä.
    Kattelin Summitin sivuilta että alikokoisiinkin näytti olevan esim .009" kokoa.

    Joskus tehtiin kilpuriin lisävälystä hiomalla laakerin selkäpuolelta hiomanauhalla tavaraa pois, kun ei siihen hätään ollut muuta tarjolla. :D
     
  11. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Ihan pikku pointti että jos sulla on rehellinen 402 motti niin siinähän on 4.125" poraus ja 427:ssa on 4.25"
    Eroa on .125" mikä on aika raaka ylikokoporaus.Kannattaa harkita seinämien ultraamista ennenkuin porauttaa silmät kiinni.

    Se että kannattaako mennä niin isoon kairaamiseen onkin sitten eri juttu.Isku molemmissa sama 3.76" joten harkitsisin tarkkaan onko saavutettavaa hyötyä.
    454:ssa isku 4" joten se saa siitä omat hyötynsä väännön suhteen.

    Jos tehotavoite 400hepan luokkaa niin ainoa hohto ajaa se 427 lukuun on että saa 427-merkit laittaa lokasuojiin.
    402:stakin saa sen tehon pihalle.

    Jos ajat ruttua kympin päälle,niin se laittaa omat hakukriteerit nokalle,sen ajoitukselle ja kannattaa huomioida että esim Compilla ne olettaa että sulla on medium weight auto 1400-1600kg ja peräruuvit 3,55 luokkaa.

    Eli vaikka siellä lukee että "max cam for stock converter" tarkoittaa että 1500kg Chevellessä missä 3,55 peräruuvi se menee ihan ok,mutta 2000kg Impalassa missä peräruuvi 2,73 se ei todellakaan saa mitään raketti paikaltaan lähtöä aikaan,vakio turbiinilla ainakaan.

    Tärkeintä on ensin kartoittaa mitä haluat sen tekevän,paljonko ja katsotaan sitten onko sun olemassa olevilla osilla siihen mahdollisuutta ja olisiko muutakin viisasta vaihtaa?

    Mutta tietämättä enempää sun kokoonpanosta:
    Olettaen että vakioturbiini,Perävälitys vakion pitkä 2,4-3,08 luokkaa ja auto painaa 2tn
    Ruttu 9-10 luokkaa.

    -Edelin Performer
    -CompCams Xe256
    -CompCams Xe262

    Tarkempaan mietintään,laita vaikka YV.




     
    Ja_su ja Diktaattori tykkäävät tästä.
  12. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Ja takapukissa on yleensä eri välys,johtuen isommasta laakerista.
     
  13. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Haen velipojalta mikrometrin lainaan ja mittaan huomenna uudelleen nuo välykset. Jospa onkin tullut jokin virhe kuitenkin mittauksissa.
     
  14. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Moottorin kokoonpano seuraava

    -poraus 4.185
    -Männät -17 patilla
    -Kansi tasot höylätty
    -Puristukset n. 9.5 luokkaa
    -Lunatin 262/270 nokka
    -Kannet portattu sekä tehty uudet seetit ja uudet vakio koon venttiilit.
    -Edelbrock performer air gap imari
    -Edelbrock 750 cfm kaasari
    -pelti pakosarjat
    -turbiini vaihdetaan Ja siittä olen kahden vaiheilla joko Hughes performance gm20 n. 2000 stallilla tai TCI Breakway n. 2200 stallilla.
    -turbiini suositukset noilta valmistajilta pyydettynä ja noita suosittelivat omaan kokoonpanooni.

    Tiedän ettei tuo ole mikään raketti missään nimessä. Mutta toivottavasti moottori vääntää mukavasti ja tehoja tulisi se n. 350hp.
     
    Muokattu: 11.4.2020
  15. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Täytyykin miettiä tuota 0.009 laakereita kunhan saan ensin mitattua nuo välykset uudelleen.
     
  16. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Kuinkas paljon tuo plastigauge voi heittää? o_O Rearmain oli vahan kanssa mitattuna 0.002 ja nyt mikrometrin kanssa mitattuna tasaisesti varmuudeksi kuuteen kertaan välys on joka kerta ollut 0.0028. Muita pukkeja en ole vielä mitannut, mutta mittaan nekin.
     
  17. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Muut pukit oli tasaisesti 0.002. Hiukan on piukat vielä. Täytyy ostaa artsiraicingin suosittelema 9 laakerisarja. Silloin rear main olisi 0.0038. Onko jo liian iso vai sopiva?
     
    Muokattu: 16.4.2020
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    On tuo vielä ihan hyväksyttävä välys.
     
  19. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Sähän voit kokeilla sekaparia, eli laittaa toisen puolikkaan 9 laakerin ja toisen 10:n ja mitata minkälaisen välyksen sillä saat.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  20. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Moottori saatu käyntiin. Käy mukavasti. Öljynpaineet pysyi tasaisena. En viitsinyt kauaa käyttää. Tiistaina Santalalle säätöihin ja dynoon. Vielä kerkeää saamaan auton juhannukseksi kuntoon. Iso kiitos kaikille auttaneille ja oikeaan suuntaan opastaneille.

    -Jasu
     
    janihei ja max tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!