-65 Valiant projektointia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja MJF, 5.4.2018.

  1. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mega 3. Bensapuolelle oli ajatuksena käyttää vakiotankkia ja välisäiliötä. Kun ei ihan virallista ruiskutankkia ole niin sitten näin. Välisäiliön vois laittaa vaikka vänkärinpuolen etusisälokasuojaan renkaan eteen, pumpun kun saisi vielä sinne sisään.
     
  2. Yksi vaihtoehto on askarella semmoinen kerääjäsäiliö, mihin upottaa jonkun nykyautoon pumppumoduulin.

    Sitten virimpi malli on semmoinen johon -upottaa 044 pumpun puoliksi sisälle. Semmoiseen erilaisia valmiita purkkejakin:

    [​IMG]
     
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Minkälaisia nuo nykyautojen pumppumodulit on? Semmoistakin joku joskus ehdotti, senhän saisi suoraan omaan tankkiinkin. Uusi tankki on odottamassa, siihen kärsisi vielä painaa rälläkällä :D
     
  4. nonfokusmedia

    nonfokusmedia 1st gear

    Laita se asennettavan pumppumodulin reikä modernisti tankin yläpintaan ja tee sinne hattuhyllyn alle sijaintiyhteensopiva tarkastusluukku, josta pääset tarvittaessa tarkastelemaan modulin hyvinvoinnin tilaa. Semmosiakin niissä näyttää olevan, huoltoluukkuja, joissakin malleissa. Hyvä siitä tulee.

    terv entinen Slant Sickness. Vi##u kun sen ylläpidon kanssa ei pääse juttusille. Kävi näppihärö salasanan kanssa.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  5. Tässä esim. Bilteman yksi Volvo-malli:

    [​IMG]
    En nyt tiedä, mikä olis tuolle parempikaan nimitys. Jonkun tuommoisen kanssa voi tankista tehdä sen EFI -tankin.. Joku on täällä OD:llakin tehnytkin semmoisen.
     
    Muokattu: 11.4.2020
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Noita tuommosia öljynsuodattimenjalkoja on Tarvikemotissakin, halvempiakin siellä. Pitää vielä tuumailla tuota tankkipumppua, olisi enemmän oem-asennus mitä välisäiliö :)
     
  7. nonfokusmedia

    nonfokusmedia 1st gear

    Joskushan nämä laskee öljynsä seisoessaan pois suodattimesta. Ainakin toi mun motti nyt sillä lyhyellä suodatinjalalla tekee noin. Siirtosarja jos tyhjenee samaan tapaan, niin on pitkänpuoleiset punaiset öljynpainevalon kanssa. Mulla palaa jokusen sekunnin vaikka Maxxeculla "vieteri on pitkä" varsinkin kylmäkäynnistyksessä.
     
    MJF ja Seevu tykkäävät tästä.
  8. Mites Accusump?

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 12.4.2020
  9. nonfokusmedia

    nonfokusmedia 1st gear

    On vastaavan kaltainen käynyt mielessä. Mut eiköhän toi mun slantti kestä noinkin kuin on. Muutaman sekunnin polttaa valoa startattuansa. Ei sille voi silloin vielä antaa kuormaa kuitenkaan, kun etanolilla pitää hetkosen käydä joutavaa ja "stabiloitua" ja toisekseen TF2 piristetyn askin ralliturbiini on seisonnan jälkeen tyhjä ja öljynlauhdutin kun sekin on tyhjä, niin menee voimansiirrollakin joku sekunti, ennen kuin on mitään vetoa saatavilla. Ja voihan sinne pumpun suodatinjalkaan asentaa sen pidemmän imuputken, niin ei koko suodatin tyhjene.
     
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tyhjeneekö suodatin jos se on siirtosarjassa oikeinpäin, eikä ylösalaisin niinkuin slantissa on? :confused:
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Samaa kanssa mietin.. ei tuo mihinkään tyhjene jos suodattimen pohja alaspäin.
    Putki pumpulta ( lohkon suodatinjalalta ) voi valua tyhjäksi.
     
  12. Olen samoilla linjoilla. Ja tuommoisessa suodatimen jalassa, jonka aiemmin linkkasin, niin on iso patruuna, niin sellaiseen mahtuu paljon öljyä.

    Yleensä nuo suodattimen siirrot on rakennettu ilman mitään kikkailuja, mutta kun tuo Accusump on keksitty, niin kai silläkin joskus käyttöä.
     
  13. Tossa ylhäällä olevassa Accusump -kuvassa on takaiskuventtiili tossa tulolinjassa. Kai siinä perushydrauliikka tuote menisi. Summittilla näyttää olevan ainakin Canton Racingin vastaavia:

    [​IMG]
    Kommenteissa ei kyllä tuotetta kiitellä:

    This valve worked fine for about 6 months of occasional track time. However on a recent dyno tuning session the valve stuck shut causing a total loss of oil pressure and a complete engine failure.
    0 of 0 found this review helpful.

    Toisessa kommenttissa kylläkin saa täydet tähdet.
     
  14. nonfokusmedia

    nonfokusmedia 1st gear

    Kyllähän se ylösalaisinkin oleva suodatin lappoutuu jonkin matkaa, mutta heti kun ilma pääsee oikaisemaan suodatinmateriaalin läpi, loput öljystä jää suodattimeen. Kylmäkäynnistyspunavalo jää lyhyeksi. Letkujen läpimittaa kannattanee harkita kaksi kertaa, jos ne on piiiitkäät ja paaaksut, niin on niissäkin pumppuamista.
     
  15. nonfokusmedia

    nonfokusmedia 1st gear

    ...mut saiskos suodattimen sijoitettua pumpun alapuolelle?
     
  16. Onkohan tämä kuitenkaan ihan niin iso ongelma. Ainakaan veneilyssä?

    "You can easily mount it at or above the valve cover height with no issues. Stock Merc engines have them mounted at least that high."
     
  17. nonfokusmedia

    nonfokusmedia 1st gear

    Minkähänlaiset suuntaventtiilit lie venemoottorin pumpussa? Kuulia ja jousia? Niin kuin Harleyssä. Vanhana sitten ovat jälkimmäiset sellaisia, että tankissa ei seisonnan jälkeen ole mitään, mutta moottorissa kyllä. Komeasti tuli yhdestäkin "pannusta" öljyä huohottimista, kun poleksin semmoisen pitkän seisonnan päätteeksi käyntiin.

    Slanteilla on rakenteellista taipumusta valutella suodatinta tyhjäksi. Sitten kun näihin lisätään viritellessä uusia vuotokohtia, kuten ö-pumpun rattaan lisävoitelu yms, niin kahta kätevämmin päästävät öljyt alamäkeen.

    Vaan eipä tuokaan ole kyseisen moottorin mainetta pilannut.

    Mutta siihen asennukseen ja paikkaan. Sehän on "likainen" suoritus ottaa slantista suodatin pois öljyhuollon yhteydessä. Enin holahtaa k-palkin ja apusimpukan päälle heti kun sen ruuvaa auki. Loput tulee konehuoneeseen, kun sitä suodatinta nostaa sieltä kolostaan ulos. Jos se suodatin oliskin tyhjässä tilassa alatukivarren etupuolella auton alla, niin sieltä se lähtisi kuin muissakin autoissa siististi autoa sotkematta. Ehkä.

    https://www.aliexpress.com/item/323...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

    Tommosen meinasin asentaa. Mutten sitten asentanutkaan kun tuli mieleen se, että se on kahta kamalampi täyttää käynnistyksessä kun suti on kyljellään lokasuojassa.
     
  18. Jos lukee Mercruiserin korjausopasta, jonka joku muutama päivä sitten linkkasi toiseen ketjuun, niin itse pumppu näyttää ja varmaan on ihan samanlainen kuin autossa:

    [​IMG]
    Ja tuo siirtosarjakin näyttää ihan perusjutulta ilman takaiskuja jne.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Tuossa ryöstölaipassa on ohivirtausventtiili tukkoista suodatinta varten?
     
  19. MJF

    MJF Double Gearhead

    Seevu ja Gary Grand tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!