Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Nyt on pieni dilemma. Pitäis asentaa turvaistuin ramiin mutta törmäyslukot paskana joka paikasta paitsi kuljettaja vyö. Onko täällä kukaan niitä huoltanu ja tietää miten noi sais fiksattua?
     
  2. tsipi

    tsipi Gearhead

    On ihan työmaata napata tuo p7100 moottorin kyljestä.. Noh toivotaan, että tässä oli jotain järkeä.. Suuttimet vielä irti jahka saan työkalun tehtyä. Vaurioitakin tuli sen verran, että 2 pytyn suutin putki pyörikin rympistään auki, eli se menee uusiks. Muuten kyllä kaikki aukes yllättävänkin helposti kun pari päivää aikasemmin tarjos irrotusaineita.

    En tiedä rammista, mutta chevy 91 pick-upissa ne vyöt ei vedä lukoon nopealla vetäisyllä. Siellä on puntit itte lukituksessa, mitkä nappaa kii kun auto pysähtyy nopeasti.
    En osaa oikein ymmärrettävästi selittää.. Mutta vaikka kuin nopeasti nykäsee, ni ei vedä lukkoon.
     
  3. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Aijaa. Pitää ottaa vähän sisusta auki ja kattoo miten toi oikein toimii, vyöt toimii muuten hyvin ja rullaantuu hyvin ulos sekä sisään. Kävin just vetämässä kuskin vyötä ja ei sekään lukkiutuu vaikka kuinka vetää, jotenkin muistin että olisi ennen lukkiutunu.
     
  4. Dadda

    Dadda 1st gear

    Vyö ei mene lukko asentoon jos ei ajaa ja jarru/hidastaa, se on mekanismi joten toimi vaan kun "saa paine/ menee eteenpäin" Vois olla että menee lukkoon jos laittaa koko vehke suoraan pystyssä, eli lava taivaan suunta ? :)
     
  5. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Jos olisin käyttäny Googlea ja Youtube niin tämä homma olisi selvinny nopeammin eikä olisi tarvinnu tyhmiä kysymyksiä tänne laittaa. tämä video selittää aika hyvin miten toi toimii. Ja nyt ku katoin tota video niin muistin että olen sama video joskus ennenkin kattonu.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eräänlainen kiihtyvyysanturi tuossakin siis.

    Muistelen että ennen joissain ameriikan autoissa oli otteessa merkintä vöistä että hyväksytty Suomessa. Liittyskös siihen että kun katsoukko nykii niitä syynissä ja klipin vyöt ei niin siis toimi.
     
  7. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Ei oo katsastusmies koskaan kokeillu vyöt mun autossa että olisin nähny, pitää varmaan näyttää toi video jos joskus tulee ongelmia.
     
  8. simu_l

    simu_l Gearhead

    Vyön ja penkkien lukot voi mulla ainaki testata monttusella tiellä, ku oikee tärisee ja vetää vyötä tai kippaa penkkiä nii menee lukkoon.
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Olisko tuossa ajateltu mukavuutta. Muistan joskus 80-luvulla kun lähdettiin volvolla ajeleen koko porukalla, isä kuskin paikalla oli yleensä se viimenen joka kiukussaan nyki vyötä ulos :D varsinkin tojotissa osas olla tuo ärsyttävä ominaisuus, jos auto oli vähänkin jonnekkin päin kallellaan tai nyit liika nopeesti nii nak-nak-nak-perk!! :D tuntu että piti olla just vaaterissa, paikallaan ja hiiiiljaa vetää vyötä ulos, muuten sait nyppiä sen sata kertaa. Olihan meillä pikkupojilla hauskaa katella isäukon manausta :D:D

    90-lukuisista lähtien tuo ominaisuus saatiin mielestäni pois, mahtoko jäädä liika moni vyö lukittematta sen takia..

    Tossa on ainakin tommonen firma joka on erikoistunu turvavöihin: http://www.turvavyo.fi/privbus.htm
    Tarttis saaha Jeeppin keskelle kolmipistevyö, josko nuo tietäis osata neuvoa, en oo kysyny
     
    Muokattu: 12.4.2020
  10. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Nyt on turvavyömekanismi tutkittu.

    https://drive.google.com/file/d/1C2Ui5vn8SqIV7pUjt-pjs4oqCBto8cYb/view?usp=drivesdk

    Ei ollu ihan samanlainen ku youtube videossa mutta periaate sama. Eli messinkipaino( sininen nuoli) liikkuu mihin suuntaan tahansa niin nostaa sitä vaakavipua (punainen nuoli) mitä painaa lukitus mekanismin hammas (vihreä nuoli) ylöspäin ja lukitsee kaikki.

    Helppo purkaa ja laittaa takasin, mitään vikoja en ainaskaan kuskin vyössä löytäny ja hyvin toimii ku käänsi edes takasin koko härveliä. Lukon toisella puolella on jousi joka vetää turvavyön takasin, kiristin vähän sitä jousia samalla ku kaikki oli irti.
     
  11. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Itte kans ajoitusta muuttaes ajattelin että otan koko pumpun äkkiä irti ja vaihdan samalla lohkon kyljes olevan luukun tiivisteen, ei se aiva äkkiä käyny. Sama oli suuttimien pois otos kun yhtä piti liukuvasaralla hakata irti tunni, välis käydä syömäs..
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jokos kiljunen irrotti banksin?
     
  13. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    En oo, menny aika niin muuhu, mutta jos alkukesästä sais kun nyt pakosarjaki alkaa olla valmis...
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ei kiirettä, mieli on zen.
     
  15. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Ei mistään varmaa nää onko laatikolle tehty jotain? Joskus varmasti rempattu kun lähes puoli miljoonaa ajettu. Vielä ainaki kestäny vedättelyä 5x012 suuttimet 191dvt 4000rpm gsk.
     
  16. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Pikaisesti mielenkiinnosta testattuna miten itellä, niin toi vm.2001 4 ovisen etuistuin missä on integroitu turvavyö selkänojaan: kuskin vyö toppaa nopealla nykäisyllä, takapenkkiläisen pilarissa oleva vyö taas ei. Eli maksimaalinen variaatio noissakin vehkeissä riippuen kokoonpanosta.
     
  17. Rannis

    Rannis 3rd gear

    On kyllä aika sekava koska siinä videossa lukee että 1995 dodge truck, mun dodge on 1994 loppuvuosi ja uudempi systeemi.

    Vähän kyllä pelottaa laittaa istuin kiinni tommosilöä vöillä ku ei koskaan tiedä miten oikeasti toimii jos tulee kolari. Mutta kyllä dodge painaa niin paljon että nämä uudet muovikipot siirtyy niin että ei pitäis tulla mitään äkkipysähdys.
     
  18. tsipi

    tsipi Gearhead

    Oliko kiljusella pumpussa säätämistä, tai tuliko tekijältä mitään kommenttia?

    Minulla suuttimet lähti irti todella helposti. Holkki + vaggilaisen pyörän mutteri (M14x1,5). Ei yksikään vastustanu ollenkaan. Oli kyllä nano irrotusöljy menny ihan koko suuttimen matkalta perille. Liukuvasaraa ei minun värkissä mahdu 5 ja 6 pytyille tarjoamaankaan. Suuttimet oli kyllä melkosen eläneen näköset, mutta penkissä niidenkin kunto vasta selviää. Tarvii keksiä joku putsausväline millä nuo suutinreiät saa käytyä läpi.
     
  19. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Pulloharja porakoneeseen ja egr cleaneri niin tulee puhdasta.
     
    tsipi tykkää tästä.
  20. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Mulla oli 6 suutin ruostunu kiinni, jouduun lasin edestä purkaa muovit ja poraan reijän liukuvasaralle. Pumppu ei käyny missää, laitoin vaan rack plugi ja 4000rpm jouset sekä ajoituksen 16 asteeseen.
     

Kerro tästä muillekin!