1968 Coronet 440 2D HT -laittelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja TimoN, 4.5.2015.

  1. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Kiitos vinkistä!

    Näyttävät päteviltä ja hinnatkin ovat järjellisellä tasolla.

    Mutta tosiaan, sitähän en erikseen havainnut mainita; tarkoitus on pitää tuo auto siinä määrin alkuperäisen näköisenä, että museotarkastuksesta on aikanaan hyvät mahdollisuudet mennä läpi.

    Joten, muutkin ja nimenomaan alkuperäistyyliset vaihtoehdot kiinnostavat kovasti edelleen.
     
  2. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Laitoin viime keväänä omaan Coronettiini just noi vahvemmat takajouset.Perä kyllä nousi omasta mielestä vähän turhan ylös,1"madalluspalat hommasin ja nyt hyvä(samalla kork mitä sulla nyt)mulla edessä 1" vääntösauvat(isolohko)niin jousuitus leppoisa,suht jämäkkä mutta ei kivireki.Us Partsista tilasin ja mh kuluineen muistaakseni n510€ tuli maksaa
     
    TimoN tykkää tästä.
  3. Bukero

    Bukero Gearhead

    iskareista sen verran että onko muitakin kuin konit:cool:
     
    TimoN tykkää tästä.
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mopareihin löytyy nykyään muitakin kuin KYB kaasuiskareita ja Konit, Bilstein yms ovat todella hyviä. Ilmaiskareilla pieksäsin vain omistajansa, koska Mopareissa on todettu jo viimesen 40 vuotta jopa ihan tehtaan ilmaiskareiden jälkeen, että se iskareiden poikkipalkki saattaa revetä irti. Korostan, jopa todettu tehtaan omien ilmaiskareiden asennusten jälleen. Jouset, tehot, korkeus yms riippuu montako jousta tai jäykkyyttä tarvitaan.
     
    TimoN tykkää tästä.
  5. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Jees, kiitoksia taas opastuksesta.

    Mitä nyt itse olen iskareista ja niiden käyttökokemuksista hiukan lukenut, niin Bilsteinejä tosiaan paljon on kehuttu silloin, kun käyttöprofiili on lähinnä maantieajelua, kuten minun tapauksessani on. Gabrielia ei kokemusten perusteella viitsi edes harkita, myös KYB on saanut aika negatiivista palautetta. Konia ei oikein kukaan moiti ja samoin QA1 saa pääosin ok palautetta, mutta monet niitäkin testanneet meinasivat Bilsteinin olevan kuitenkin katukäyttöön soveltuvammat. Kauhean suurta hintaeroa ei lopulta ole, on se sitten Koni, Bilstein tai QA1 ilman säätöjä tai pelkällä ulosjouston säädöllä. Ilmaiskareista en ole edes yrittänyt selvittää sen kummemmin mitään, ja tuo poikkipalkkiin liittyvä ongelma niiden kanssa on uutta tietoa minulle ja vaan vahvistaa sitä, että sellaisia ei mulle tule.

    Taidanpa seuraavaksi kysellä US-Partsilta niitä takajousia ja toisaalta voisi Vallilan takomoltakin kysäistä noiden alkuperäisten kunnostamisen mahdollisuuksista.

    Etujousituksessa on luultavimmin 0,88" vääntösauvat. Mittailin niitä eilen ja vähän mittauskohdasta riippuen tulos sopisi olemaan joko 0,88" tai 0,9", mutta kaipa siellä on nuo alkuperäisen speksin mukaiset 0,88":t.
     
  6. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Jospa jotain päivittäisi tännekin.

    Pohdiskelin tuossa yllä, että miten saisi takajousitusta vähän ylemmäs, niin ajattelin laittaa vähän pitemmät takariipukkeet, ja näillä rakennuslevyillä se tuntui onnistuvan ihan kivasti. Mersun vanhat kannenpultit sopivat just hyvin tuohon.
    [​IMG]

    No ei nyt ihan sentään. :D Nuo ovat väliaikaisesti siksi, että sain oikeat riipukkeet pois siistittäväksi ja että kuitenkin taka-akseli pysyy paikallaan sen aikaa, vaikka autoa ottaa nosturilla ylös tai alas.

    Tässä sellainen on ensin rälläkän teräsharjalaikalla hinkattu, sitten hiekkapuhallettu ja teipattu.
    [​IMG]

    Seuraavaksi tuli epoksipohjamaali ja tässä kuvassa pintamaali on päällä. U-Polin jotain raskaan kaluston maalia tuo on. Eihän toi kiiltävä musta ole nyt kyllä kaunein mahdollinen näinkin karheisiin osiin, mutta eipä sitä tuolta auton alta juuri näy ja jos näkyykin, niin aika pian se on sen verran pölyinen, ettei liika kiilto varmastikaan häiritse. Tulipa muuten epätarkka kuva...
    [​IMG]

    Saman käsittelyn saivat nuo osat, joiden oikeaa nimeä en tiedä edes, ne nyt kuitenkin, jotka tulevat jousien alle ja joihin takaiskarit tulevat kiinni. Tein saman käsittelyn noille iskarin prikoille, joita ei uusien iskarien mukana tullut, eikä kaupastakaan oikein helposti löytynyt. Olisihan niitä jossain esim. Jenkkien eBayssa ollut, mutta nuokin kyllä kelpaavat vielä. Jousien U-pulttien kierteet olivat sen verran rujot, että hankin uudet U-pultit.
    [​IMG]

    Jousetkin tuli uudet, ovat Mopar Performancen XHD:t, toivottavasti ei tule ihan liian jäykkä alusta tai kovin pahasti eri paria etu- ja takapään välille. No, saa sinne eteenkin jäykemmät jouset hankittua jos haluaa, eikä se ole oikein kovin ihme homma edes vaihtaa sitten myöhemmin, jos siltä alkaa tuntua.

    En oikein ilahtunut jousien ilmiasusta, kun saapuivat, ensinnäkin molemmissa oli tosi paljon kuljetuskolhuja ja sitten molemmissa välipellit ovat huonosti paikallaan, toisessa ihan päin helvettiä, etten sanoisi:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Eihän noita nyt niin hankala ole löysätä, hakata pellit suoremmaksi ja kääntää paikalleen, mutta ihan yhtä helppoa se olisi ollut toimittajalle laittaa ne, eikä pistää asiakkaan hommaksi. Siinä tapauksessa minä asiakkaana en edes olisi tiennyt, miten huonosti tehdas on ne onnistunut laittamaan, enkä tietäisi, että siellä välissä on nyt vasaralla mäntätyt pellit...

    Maalipinnassa on kolhuja niin paljon, että ruostuuhan tuo alta aikayksikön niistä kohdista, jos ei sille mitään tee, joten ajattelin vetää tuon saman mustan maalin noihin näkyviin otsapintoihin. Pitää suojata muovi- ja kumiosat sekä kyljet vaan sitä ennen. Itse asiassa tein jo muutaman paikan vaan siveltimellä, mutta siitä tulee kyllä aika ruma, joten meinasin laittaa niihin pinnan ihan ruiskuttamalla.

    Pari muutakin operaatiota on tehty tässä viime aikoina, laitan niistäkin tarinaa jossain vaiheessa.
     
    Gary Grand, Tunaman ja Herje tykkäävät tästä.
  7. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Aijuuniin, semmoinen vielä, että kun meinaan vaihtaa taakse uudet pyöränpultit, niin niiden irrottaminen aiheuttaa pohdintaa. Kun esim. Youtubesta katsoo vinkkejä tuohon hommaan, niin siellä porukka kylmästi hakkaa ne vasaralla pois ja uutta tilalle.

    Itsestäni tuntuu aika brutaalilta touhulta hakata niitä, kun se käsittääkseni siis tarkoittaa sitä, että hakataan vetoakselia kohti vetopyörästöä, mikä taas ei kuulosta hyvältä (ainakaan) laakereiden kannalta.

    Niin voiko niitä oikeasti hakata pois ilman pelkoa vaurioiden aiheuttamisesta? Itsellä hallussa olevat ulosvetimet ja puristimet hiukan huonosti tuntuvat tuohon paikkaan sopivan nimittäin.
     
    Muokattu: 10.4.2020
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Oletettavasti autossasi on 8 3/4 taka-akseli niin tuo vetoakseleitten ottaminen pois paikoiltaan on peace of cake kuten Amerikassa sanotaan. Samalla voit tsekata öljystefojen kunnon ja rasvata pyöränlaakerit.
     
    TimoN tykkää tästä.
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Prässihän se oikea työkalu studien vaihtoon on, mutta mietitäänpä vähän niitä voimia.
    Jos kilon moskalla naputtaa studit vetarin laipasta pois, niin aika surkea se center blocki sais olla jos siitä hajoais.
    Jos on greeni laakerit, niin onhan siinä varmaan 5kg vetaria vastapainona. Käytännössä ei laakeriakaan saa siinä hakkaamalla rikki.
    Sama periaate, mutta älä lyö ohi.
     
    TimoN tykkää tästä.
  10. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Jahaa no joo, 8 3/4 se tosiaan on ja mulla oli sellainen käsitys äkkiseltään, että se vetarin irrottaminen on isompikin homma, kun olin jotain noita oppaita silmäillyt. Siellähän avataan laakereita esim. pala kerrallaan hajottamalla jne. Ja sitten vaaditaan vaihtamaan tiivisteet aina, kun akselin ottaa pois, eikä mulla tässä sellaisia tiivisteitä tietenkään ole. Mutta kieltämättä viehättäisi ajatus, että voisi samalla nyt tarkastaa ne stefat ja voidella laakerit ja samalla saisi ton jarrun rungon pois ja putsattua + maalattua.

    Mutta onkos se nyt niin, että:
    - Vetarin saakin kokonaisena nippuna pois, kun vaan irrottaa siitä ne muutamat mutterit ja vetää ulos
    - Ja kun ei kajoa säätöihin, eli ei pyöritä ylemmän kuvan osaa ADJUSTER, niin välykset ja muut pysyvät siinä, missä olivat
    - Paperitiivisteet, GASKET, (onko ne edes paperia vaiko solumuovia) ja alemmassa kuvassa näkyvän sisemmän stefan tarvittaessa pystyy vaihtamaan myös laakerointia purkamatta. Kyseinen stefa vissiin jää taka-akselin runkoon vetoakselin tullessa pois
    - Ja takaisin niin, että voitelee akselin sismmän pään poorit, painaa akselin takaisin paikalleen ja kiristää mutterit takaisin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eli tiivistetysti, osan RETAINER mutterit auki, akseli vetämällä ulos (pitäis kai olla likuvasara tai vastaava), laakerin puhdistus ja rasvaus, uudet paperitiivisteet ja uusi sisempi stefa ja painamalla takaisin?

    Tuli vaan tässä nyt mieleen, että en oo varma, saako toista vetaria ulos, kun se auto on ilman pyöriä nosturilla sen verran lähellä seinää. Pitää vähän mittailla ennen kuin ryhtyy mihinkään toimiin.
     
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jarrurumpu on mainio liukuvasara kun kiinnität sen väärinpäin ja jätät pultit löysälle.
     
    TimoN tykkää tästä.
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vetoakseli lähtee pois pelkästään niiden viiden mutterin avaamisella. Ulompi stefa on akseliputkessa kiinni, se jää sinne. Oliko tässä lukkoa perässä? Alkuperäisessä levylukossa on irtonainen spacer murikan sisällä vetarien välissä. Valiantin vetarin stefoja vaihtaessa kuului mukava kliks kun nykäisi vetarin pois, spaceri tipahti perän sisälle. Siinä ei auttanut muu kuin käyttää koko perämurikka irti.
     
    TimoN tykkää tästä.
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Moparin levylukossa on putkisokalla koottu center block/spacer.
    Niistä on joskus tuo putkisokka katkennut, kuten kuvassa.
    [​IMG]
    Kartiolukossa ja lukottomassa on pala mitä kannattelee tasauspyörästön poikkitappi.
    Se ei voi oikein pudota.
    [​IMG]
     
    TimoN tykkää tästä.
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mulla ei ollut putkisokka poikki, se oli vaan niin löysä ettei pysynyt paikallaan kun veti vetarin irti :)
     
  15. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    En ole käytettävissä liukuvasaraksi. Pituus kyllä riittäisi mutta massa ei.

    Niitten vetoakselien pitäisi kyllä periaatteessa lähteä irti vetämällä mutta ainakin omalle kohdalle on sattunut tapauksia joissa on täytynyt käyttää apuvälineitä.

    [​IMG]
     
    TimoN ja Kalu tykkäävät tästä.
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ei väkisin, duunia vaan yritin sulle hankkia..

    Eipä ne itelläkää irti lähteny siitä paremmasta GM8.5 10-pulttiperästä missä on kanssa pultattavat päätylaipat eikä c-clipsit. Oli jämähtäny varmaa vetarin boorit sen verta kii.
     
  17. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Kiitokset jälleen, tää on oikeasti näppärää, kun saa toimivia vinkkejä, kun oma osaaminen aina välillä loppuu.

    No joo, kyllä ne vetarit lähtivät tosiaan ihan vaan vetämällä; ei tarvinnut ulosvetäjää. Stefat näyttivät ihan hyviltä, samoin mielestäni laakerit tuntuvat ja kuulostavat asiallisilta. Mutta jos nyt jostain saisi uudet stefat hankittua, niin laitan nekin samalla uusiksi.

    Tuota keinoa muuten tosiaan käytti joku tyyppi jossain Youtube-videossa, joka tosin ei ollut Moparin 8 3/4 , mutta jotain samansorttista kylläkin.

    Sain tosiaan lopulta myös pois noi taustalevyt (onko jarrukilpi niiden nimi rumpujarruissakin?), ja nehän olivat tietysti likaiset ja ihan ruosteessa, mutta oikeastaan mielestäni aika laillakin hyvät silleen, että ruoste ei ollut mistään kohtaa syönyt mahdottomasti vahvuutta pois. Korjauskelpoiset siis.

    [​IMG]

    Rupesin niitä taas puhdistamaan rälläkän teräsharjalla ja sitten hiekkapuhaltamalla, mikä ei oikein onnistunut kovin näppärästi. Tuntuu, että noiden mulla olevien puhalluspistoolien kanssa on koko ajan jotakin probleemaa, yleensä hiekka ei tuloe läpi kunnolla ja sen myötä työ tökkii ihan jatkuvasti. Jos tämmöiset hommat vielä jatkuvat, niin on vissiin pakko joskus hankkia joku fiksumpi systeemi. Mulla on siis sellainen säkistä / ämpäristä tms. hiekan mukaan vetävä pistooli, joka hyvin toimiessaan tekee ihan asiallista jälkeä riittävällä teholla mun hommiin, mutta kun sitä hyvin toimimista tapahtuu vaan niin kovin harvoin. Ja tällä kertaa loppui hiekkakin kesken, kun en ollut näiden puhaltamiseen huomannut varautua.

    Tämmöiset osathan olisivat tietysti omiaan vietäväksi ammattimaiseen puhallukseen ja mieluusti vielä jauhemaalaukseen, mutta mistäpä semmoisen nyt keskellä pääsiäistä saa hankittua, kun oli kova into tehdä ja silleen...

    No, tässä niitä on hinkattuna ja puhallettuna pohjamaalia odottamassa. Jäihän sinne vielä pikkuisen ruostetta, mutta pääosa on ihan puhtaalla metallilla sentään.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Toinen jousikin päätyi samaan kuvaan; siihen vedin vain kevyehkösti mustan pintamaalin sitten lopulta.

    Eihän näistä taaskaan täydellisiä tullut, mutta on ne kuitenkin paremmat kuin aloittaessa.
    [​IMG]

    Apusimpukan varren maalasin samalla. Se taisi olla vääräoppinen teko, jos haluaisi entisöidä, kun ei niissä kai alun perinkään ollut mitään pinnoitetta, mutta kun tällä autolla on tarkoitus ajaakin, niin mielestäni ovat mustana paremmat kuin kokonaan ilman maalia.

    Jarrut yleisesti olivat positiivinen yllätys tämän auton kanssa. Myyjä ei aikanaan puhunut jarruista tai niiden remontoinnista mitään, ja silloin kun niitä ei erikseen mainosteta juuri rempatuiksi, niin yleensä ne eivät sitä ole. Mutta kun nyt itse ne ensimmäistä kertaa avasin, niin sekä takana että edessä oli lähes kulumattomat kengät, siistit jouset ja samoin siistit, eli uudehkot, sylinterit. Takaa tosin säätösarjat menevät uusiksi, kun toisesta oli vaijeri jo poikki ja toisesta katkeamaisillaan. Niin ja takana vaikka rummut näyttivät ulkoa päin kauheilta, niin sisäpuoli on ihan sileä ja siisti, ilman mitään pykälää reunassa. Voi olla, että ne on joskus sorvattu, mutta kuitenkin tosiaan ihan käyttiskamaa vielä.
     
    MJF ja faffeli tykkäävät tästä.
  18. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Kato siit puhalluspistoolista ettei suutin mee liian syvälle. Eli hiekanimuletku irti ja kattoo ettei se suutin peitä sitä imureikää. Meil on tallilla puhalluskaapissa ihan tollanen samallainen puhalluspistooli ja siinä ainakin suuttimen pystyi laittamaan liian syvälle, olisko ihan biltema merkkinen...
     
    TimoN tykkää tästä.
  19. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    TimoN tykkää tästä.
  20. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Jaa, tänks, pitääpä vilkaista. Tosin mulla on niitä kaksi, toinen on semmoinen Bilteman vehje, jossa tuo on hyvinkin mahdollinen ongelma ja toinen on puhalluskaapin mukana tullut, myös Biltemalainen, jossa se syvyys ei ole säädettävissä.

    Kiitos! Siellä on nyt toisella puolella joku, jossa ei ole tekstiä ollenkaan ja toisella puolen teksti FK sekä 2404215, joka on vissiin Chryslerin osanumero tuolle. Ja ainakin US-Partsin verkkokaupan mukaan löytyy tota National 8695S -tiivistettä hyllystä.

    Jos nyt sitten vielä vähän jatkaa taka-akselijutuista, niin rumpuja olen puuhaillut nätimmiksi.

    Tämmöiset ne olivat ensin, tämä taitaa olla ainoa kuva, mitä jäi talteen. Tuossa on tuo yksi lippa, joka on tosi rispaantunut ja sen myötä julkean näköinen. Mutta sisältähän tuo on oikein siisti.
    [​IMG]

    Perinteisin menoin sen sitten teräsharjailin ja hiekalla puhalsin ja samalla vedin tuon lipan tasareunaiseksi, tässä maalausta odottamassa.
    [​IMG]

    Sitten maalasin sen Mastonin kuumakestospraylla, ja vasta purkkia tiiraillesani totesin, että sehän pitäisi lämmittää 200 asteeseen tunniksi, jotta pinta kovettuisi. No, sehän onnistui etätöiden ohessa mukavasti keittiön uunissa ilman, että emäntäkään olisi ollut tästä pahoillaan (koska hän oli työpaikallaan, eikä tiennyt mitään koko hommasta ;)).
    [​IMG]

    Oikeastihan niitä oli kaksi samaan aikaan tuolla kiertoilmauunissa, mutta kuva on tälleen havainnollisempi. Jäähdyttelin silleen, että vaan sammutin uunin ja annoin sen jäähtyä omaan tahtiinsa, mikä muuten kesti aika kauan, mutta luultavasti ei tullut mitään jännityksiä liian nopeasta jäähdyttämisestä. Vaikka tuskinpa niitä näistä lämpötiloista muutenkaan tulisi, jos ei kastele vedellä tai muulla.

    No sitten, meinasin jättää tuolleensa, mutta luin jostakin, jossa oli ihan tehtaan valmistuspiirustuskin nähtävillä, että alun perin jos on ollut muut kuin umpinaiset vanteet, niin rumpujen otsapintaan on maalattu kaksi tuumaa leveä punainen osuus. Ja se on oikeasti toteutettu vetäisemällä pensselin kanssa käsivaralla enemmän tai vähemmän miten sattuu ja jälki on ollut sen mukaista. Itse tein tässäkin vääräoppisesti ja käytin teippausta sekä pakkelipurkista tehtyä maskia. Tehtaan jäljiltä kai toi rumpu muuten on ollut pintakäsittelemätön, joten ei tuo mustaksi maalaaminenkaan ole alkuperäisen meiningin mukaista.

    Ensin valkoinen pohjaväri, jotta punainen peittäisi paremmin. Tässä kuvassa on tosta poistettu yksi teippikierros, jolla oli tarkoitus saada punainen vähän yli valkoisesta niin, ettei valkoinen ainakaan pilkota mistään välistä.
    [​IMG]

    Ja sitten punainen väri perään.
    [​IMG]
    Onhan se vähän tommonen teini-tuning -juttu toi punainen jarrurumpu, mutta olkoon nyt, kun kerran noin sen alun perinkin on pitänyt olla. Mulla tosin tähän asti on ollut umpinaiset peltivanteet, joten ei siihen olisi sen puolesta punaista kuulunutkaan. Jatkossa ei oo umpivanteita näillä näkymin enää mullakaan.
     
    faffeli tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!