LS moottorien keinuvipujen laakeripäivitys. Pronssiholkki vs Neulalaakeri?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Volvo_5.7, 17.4.2020.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Alunperin neulalaakerit, joskus hajoilevat kuulemma. Varmaan oikeasti tosi harvinaista, mutta toki osakauppiaat suosittelevat laakeroinnin parantamista.

    Tarvikkeena saa pronssiholkkeja, esim: https://www.summitracing.com/parts/sum-141560?rrec=true

    Ja myös rullalaakereita, esim https://www.summitracing.com/parts/sme-143002?rrec=true

    Mitäs mieltä porukka on, kumpi vai kampi olisi parempi?

    Oman lässykän jos ensi talvena palastelis ja vaihtais nokkaa ja jousia, imusarjaa ja pakosarjaa yms niin noi menis kyllä samoilla voimisteluilla.
     
  2. sirkus

    sirkus Gearhead

    Vakioissa kai isoin ongelma on se et neulat on kii vaan kupeilla jotka on tiukat keinuun. Noissa trunion kiteissä tulee tieten aina lukkorenkaat. Mulla on omassa brian tooleyn kitti jos siis edelleen on neulat

    https://www.summitracing.com/parts/btc-btrtk001

    Jos pelkää neulojen/rullien irtoomista lukkorenkaista huolimatta niin tuo eka setti poistaa toki ton mahdollisuuden.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    fenix tykkää tästä.
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Siihenhän koko tämä harrastus perustuu. Mielenrauhaan!
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Härräkän tarvike keinuvipuja tehty joskus neulalaakeroituna eikä ne mahottomia kestä. Painetta kohdistuu vaan yhdeltä sivulta ja se kohdistuu muutamaan yksittäiseen neulaan, keinu kun tekee vaan edestakaista liikettä.
     
  6. Anza

    Anza Gearhead

    Vois olettaa että pronssiholkki kaipaa voitelua ettei jauha kiinni. Millainen voitelu keinuille on ls moottorissa?
     
  7. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Sintrattua itsevoitelevaa laakeripronssia?
     
  8. Ehdottomasti ykkönen on neulalaakeri. Oli sitten metrinen tai tuumainen, ei maksa paljon per kpl ainakaan meillä maahantuojilla.

    sintrattu Tinapronssi toiseksi paras. Sorvaat tuommosista metrisistä puslista sopivat, jos on tuumaiset akselit ja ulkomitta. CuSn6-6-3. (-40 - +400ast). Load capasity 150N/mm2
     
  9. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Ja tämänkin seosmetallin voi sopivalla osaamisella valaa itse.
     
  10. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Ehkä valaa, mutta tuskin sintrata?
     
  11. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Toki prosessi pitää tuntea ja sorvikin olla
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nyt alkaa jo kuulostaa sille että ne alkuperäiset on kuitenkin parhaat!

    Talvella oli auki yks urheilukäytössä ollut ls, jossa jotain .640" nostoinen nokka jäykillä tuplajousilla ja koskemattomilla vakio vipoilla.
    Keinuissa ei ilmenny vielä mitään vikaa, mutta alakertaan oli tullu jo monenkinlaista kipeetä.
     
  13. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Vastaus alkuperäiseen kysymykseen kiinnostaisi täälläkin.

    Laakerikauppias varmaan perustelee miksi neulalaakeri on parempi?

    Kummasti vaan noille liukulaakereillekin on vielä paikkansa.

    Kun ei ole mahdollista ruveta koneistamaan mitään niin valmis kitti olis hyvä.
     
    Muokattu: 17.4.2020
  14. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Itse sain mielenrauhan neula trunion upgradella missä on sokat mukana. Oon huomannu muissa laitteissa missä on peltikoolinen neulalaakeri, niin aika herkästi ampuu vikaantuessaan neulat pihalle kun tunnit täyttyy ja ne pääsee jotakin kautta poistumaan sitten muuhun koneistoon. Ejakulaation estävät sokat on se avain juttu tässä. Veikkaisin että tuo seosmetallilaakeri on drag hommiin vaihtoehto ja neuloilla pärjää kadulla.
     
  15. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ei ole LS mulla, mutta Corvetten koneessa oli aluksi tehtaan peltikeinut, sitten panin GMPP alum. full roller 1.6 vipat, sitten vaihdoin nokan ja kannet ja vipat tökkäs studiin ja kärsä vastasi jousilautaseen, sitten vaihdoin Cranen full roller alum. 1.6 joissa pitempi liikerata, sitten vaihdoin taas nokan ja Scorpion full roller alum. 1.5, sitten piti saada lisää voimaa ja 1.6 suhteella. Meni myös yksi studi poikki ajossa syystä jotka aiemmin tuossa kerroin. Tuuria että ei ollut kierroksia koneessa silloin. Halvimmaksi tulisi pitkässä juoksussa ostaa heti ne vähän kalliimmat. Nyt on tämän malliset:
    https://www.summitracing.com/int/parts/cca-1675-16/make/chevrolet
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Saako käyttää kaupallista sorvia, vai pitääkö sekin tehdä itse..? :poff:

    tosiaan noissa tulee myös uudet akselinpätkät, alkuperäisiin ei lukitussokkia saa, oli laakerivaihtoehtona kumpi tahansa.

    Veikkaanpa että päädyn noihin pronssiholkki versioihin, mutta hyvää spekulointia puolesta ja vastaan ja ennemminkin päin vastoin vai miten se oli?
     
    Joe Hunt tykkää tästä.
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No niin, eihän tuota vippojen laakeroinnin tutkimista voinut tuohon vielä jättää… Onneksi moottorityyppi on yleinen ja netti pullollaan infoa kun osas oikeilla sanoilla hakea.


    Eli käytännössä on kolme vaihtoehtoa vippojen laakerointiin.

    1. vakio neulalaakeri, jossa tosiaan ei lukitusta ja neulat voi purkautua ympäri konetta - > katastroof. Niissä on myös rajallinen tuo liikerata, joten isommilla nostoilla se voi loppua kesken. Hyvää näissä on laakein irrallinen sisäkooli, neulat eivät rullaa suoraan akselia vasten joten laakerointi sinänsä toimii hyvin.

    2. virimallin neulalaakeri päivitysosat, lukitukset päädyissä mutta kaikilla valmistajilla laakeri on ilman sisäkoolia, eli neulat rullaa suoraan akselia vasten ja se akseli ei ole tarpeeksi kova ja sileäpintainen sitä hommaa varten, ainakin kun purettujen vippojen kuvia kattelee. Ne laakerit suorastaan kaivautuu siihen akseliin -> ei todellakaan hyvä että tulee metallijauhetta öljyn sekaan vaikkei irtoneulojen veroinen katastroofi. Eli hyvä idea mutta toteutus heikko.

    3. virimallin pronssiholkki päivitys, lukkorenkaat estää purkautumisen ja öljyvoitelun pitäisi riittää pitämään ne kunnossa pitkän aikaa. Jenkeissä porukka ajanut kymmeniä tuhansia kilsoja noilla ja ollut avatessa täysin ok. Varsinkin harrastekäytössä menee ainakin itellä "ikuisesti", kuitenkin muutama tonni vuodessa. Lopulta kuluessaan alkaa välys kasvamaan ja sen kuulee äänestä, ei katastrofi mahdollisuutta.

    Taidanpa päätyä vaihtoehtoon 3 edelleen.
     
  18. KimmoT

    KimmoT Gearhead

    Suosittelen kyllä pronssiholkkeja. Mitä noita vakioita on purkanut, niin aika väljän oloisia ne on ja pahimmillaan neulat on ympäri konetta.
    Omassa on Straubin kitti, mikä on asiallinen sarja.
    Tällä hetkellä paras trunnionkitti taitaa olla CHE jonka hinta on laskenut ja saatavuus parantunut.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    CHE:n vippa akselissa ja laakeriholkeissa on kyllä toimivimman näköiset öljyurat, se hieman mietityttää miksi se holkki on tehty pyörimään myös vipan rungon suhteen? Muuthan on prässättäviä.

    Se vipan reikä ei ehkä ole paras laakeripinta, ei sitä ainkaan ole sellaiseksi alunperin tehty. Toisaalta jos siinä on yhtään ylimääräistä kitkaa, niin sitten se liike varmaan tapahtuu mielummin akselin ja holkin välistä.
     
  20. stinnes

    stinnes 3rd gear

    BTR:ltä tilasin nokan ja tuplajouset, niin vahvasti suosittelivat samalla vaihtamaan pronssiholkkiset.
     

Kerro tästä muillekin!