1971 chevrolet monte carlo "Del Monte"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Isamu, 13.4.2020.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Onohdit kokonaan cedrikin ja Valmetin dieselit. :D
     
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Olisiko teillä hetki aikaa lukea postaus auton alustarempasta?
    Ajettavuus on yksi asia johon panostaminen oli alusta lähiten selvää kun lähdin amerikan ihmettä katselemaan itselleni ja tiedostin ettei siitä ikinä tule niin tarkkaa, kovaa ja mutkia tasaisena ottavaa kun nissanista, mutta parantamaan pystyy kohtuullisella vaivalla.

    [​IMG]

    1971 CHEVROLET MONTE CARLO BMR Level 2 Suspension Handling Package

    Tätä satsia olin katsellut jo hyvän tovin samalla kun etsin sopivaa autoa ja black fridayna summit racing oli laittanut juuri tämän sarjan alennukseen! Tehtiin kimppatilaus Joe Huntin kanssa ja alustaremppa del monteen otti massiivisen askeleen eteenpäin.

    Sarja sisältää seuraavat:
    Putkimalliset ylä- ja alapuolen etutukivarret uusilla pallonivelillä
    Putkimalliset tukivarret taka-akselille
    Tukitangot vahvistamaan korikiinnityksiä
    29mm etuvakaaja
    25mm takavakaaja
    1" madallusjouset
    Bilsteinin iskarit
    Kaikki tottakai rasvattavilla polyuretaanipuslilla sekä asiaan kuuluvilla kiinnitystarvikkeilla.

    [​IMG]

    Siellä se on, 49 vuotta vanha perä tukivarsineen ja puslineen, on jo aikakin tehdä sille jotain.

    Homma alkoi peräöljyjen vaihdolla kun koppa vuoti hieman. Sisään meni amsoil severe gear 75W-90, tilavuudeksi oli ilmoitettu 2 quart ja aika tasan 2 litraa tuonne 12-pulttiseen sitten upposi.
    Perän tuenta oli tasan alkuperäisessä kunnossa, puslia myöten! Auton käsiteltävyyttä kuvailisin termillä öljytty näätä, jos keskellä mutkaa takarenkaan alle sattui käpy niin sen kyllä huomasi notkumisena, ja yleisenä velttoutena sekä koko taka-akseli tuntui pakenevan auton alta. Puuttuva kallistuksenvakaaja ei auttanut asiaa ollenkaan...

    [​IMG]

    Purkaminen hieman edistyneenä. Auto saapunut suomeen kuivasta ilmastosta ja sen huomaa tuolla alla ryömiessä, kaikki pultit aukeavat kohtuu helposti, paikat on puhtaita ja korkeintaan kevyt pöly- ja pintaruostekerros osissa.

    Tuo akselin pusla oli sitten sopivan lujaa kiinni, paineilmataltta lopulta antoi sopivan vasteen sille ja antautui.
    Uusi pusla ei myöskään tahtonut mennä sisään suosiolla puristamalla holkeista ja M10 kierretangosta tehdyllä asennuskalulla, joutui useampaan kertaan antamaan virsikirjaa reijälle ja sovittelemaan, hoonaamaan lisää ja sovittelemaan kunnes lopulta olin voittoisa!

    [​IMG]

    Ei ihme kun ajettavuus perän kohdalla oli hieman kyseenalainen kun ulos otettavat tukivarret, puslat, ja iskarit näyttävät tältä...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuossa pari kohokohtaa! Kyllä, tuo iskarin yläpään pusla oli ulkona iskarin kiinnityspannasta autossa kiinni ollessaan.
    Sitten itse asiaan, uutta kiiltävää osaa kiinni ja koska made in america olin varautunut etteivät ne ihan 100% bolt on kuitenkaan ole.

    [​IMG]

    Kuskin puolella perän puslassa tuli mukana ylimääräinen polyuretaaniholkki joka ei mahtunut paikalleen vaikka miten päin sommitteli eikä paketin mukana tulleista ohjeistakaan selvinnyt sen kohtaloa, itse asiassa mukana tulleet ohjeet olivat täyttä skeidaa.
    Youtube tiesi sitten kertoa, että siitä renkaasta pitää hioa reunasta pois hieman jotta mahtuu perässä olevan valupahkan ohi puslan teräsholkin päälle. Tämän kun suoritti niin paikalleen meni hienosti.
    Suoritin toimenpiteen molemmille samalta istumalta ja havaitsin ettei apparin puolen osaa olisikaan tarvinut hioa :D
    Yksi tukivarren rasvanippa myös tuhoutui kun silikonia sisältävä rasvaprässi jumitti siihen ja ainoastaa väkivalta irrotti sen. Jämä irrotettiin tukivarresta ja se on korvauslistalla, lähmäsin sitten puslan kitkapinnat tuhtiin silikoniin ennen asennusta.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Palikat alkavat löytää paikkansa ja näyttää hyvältä!

    [​IMG]

    Mukana tulleet tukitangot alatukivarren sekä ylätukivarren kiinnityspisteiden välille eivät menneet paikalleen ihan tuosta vaan. Huomatkaa paineilmataltalla tehdyt hienot jäljet auton pohjassa, tarvi tehdä hieman tilaa väkivaltaisesti jotta osat mahtuivat paikalleen. Päälle tuhdisti kotelusuojaa niin ei pääse ruoste puremaan :)

    [​IMG]

    Siellä ne nyt ovat ja asennusaikaa perän osiin meni käytännössä kaksi täyttä työpäivää auto pukkien päällä hyvin varustetussa harrastetallissa. Kuskin puoleen meni varmaan 8-10 tuntia, apparin puoli sujui puolet nopeammin kun visio oli mitä pitää tehdä ja missä järjestyksessä.
    Vakaajan kiinnityksessä oli myös pieni snagi kun pultin reijät olivat tiukat ja päällä tuhti pulverimaali niin olisi voinut vetää pörrällä reijät puhtaaksi, mutta siihen hätään ei ollu teriä niin laskin ne vaan läpi pulttimopolla.

    Jokainen alustaan mennyt pultti ja mutteri sai kierteisiin tuhdisti kuparitahnaa ja esiin jääville osille reipas suihkaisu kotelusuojaa, pysyy paikat vetreänä ja aukeaa helposti kun joskus tarvii rempata.
    Paikat joihin momenttivarsi mahtui väännettiin 100nm, paikat joihin ei mahtunu sai momentiksi VT eli vitun tiukalle.

    Ajomatka kotiin kaverin tallilta olikin sitten juhlaa, ai jumalauta mikä tunne kun ohjaa autoa ja perä tekee siltä odotettuja asioita! Seuraa mukana, on jämpti, antaa palautetta mitä siellä tapahtuu ja ennen kaikkea ei hajoa kappaleiksi jos mutkassa on pieni töyssy.

    Heitelkää palautetta ja kysymyksiä jos tulee jotain mieleen niin vastailen sitä mukaa.
     
    JYR, A.J., Seevu ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Hyvältähän tuo näyttää. Tuuppasit alle oikein laatu iskarit!
    Mulla Ponussa lienee sama alakerta... Itse tuumittelin josko boksaisi tukivarret samalla kun vaihtaa puslat.
     
  4. Visa

    Visa Gearhead

    Joo nuo alkuperäiset peltiprässätyt linkki tukivarret on aika meltoa kamaa, et boksaus voisi olla hyvä ensiapu niihin, jos ei heti halua lähteä putkitukivarsia puuhaamaan tai ostamaan. Rally corsa shoppihan tekee tietty ihan millaset haluat http://uniball.fi
     
  5. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Uudet puslat sekä boksaus varmasti muuttaisi tilannetta jo äärimmäisen paljon. Kun katselin noita irrotettuja tukivarsia puslineen auton ulkopuolella niin ei ihme miten ajettavuus tuntui niin epämääräiseltä kun noin 1700 kiloinen auto on niiden varassa kiinni akselissa...

    Toki suoralla tiellä jossa ei ole töyssyjä kulki ihan hyvin, mutta itse vaadin autolta hieman kykyä mutkissa ja onhan tämä harrastus jossa voi tehdä juuri kuten itse näkee parhaaksi :)

    Tuo 1" madallus jää vain vajaaksi niin laitan jossain vaiheessa tilaten 2" madaltavat vieterit jos sitten asettuisi korkeuteen joka miellyttää. Hieman joudun varmaan odottamaan koska pitkän mallin peltisarjat roikkuu tällä hetkellä alimpana kohtana autosta, ne on tarkoitus vaihtaa mid-lenght satseihin kunhan on budjettia.

    Bilsteinin iskarit on tuttu tuote muutaman auton alta ja oli iso bonus kun tuo sarja sisälsi ne valmiiksi.
    Ymmärsin myös bilsteinin tekevän alihankintana hothckisin iskarit joista veloitetaan sitten kovempi summa koska "brändi"

    Etupään osat asennetaan paikalleen joku toinen viikonloppu, en malttaisi odottaa, mutta kaverin tallissa sekä vehkeillä puuhatessa on mentävä silloin kun hänelle sopii.
     
  6. Onkos tää niitä GM-malleja, joihin tungetaan perän ylätukivarsille korotuspaloja? Tähän tyyliin:

    [​IMG]
     
  7. 3964

    3964 3rd gear

    Uretaani pusla ja kunnon iskarit muuttaa nämä rötkylät jollain lailla ajettavaksi.

    Vähintään eteen paksuhko vakaaja ja nopeampi simpukka.
     
  8. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tämä on eka kerta kun itselle tulee tämän näköistä asennusta vastaan, ei olisi asia jota itse lähtisin toetuttamaan omaan autoon kun tavoite on päästä matalempaan ajokorkeuteen :)
     
  9. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Migueloksen kuvassa ilmeisen kotikutoiset "No-Hop Barit", joiden alkuperäinen idea on siis estää perän pompotus äkkilähtöhommissa.
    Tuossa vielä säädettävät ylätukivarret , joilla sitten pinionin kulmaa saa hinkkailla mieleisekseen.
    Isolohkon ja pitävien takatossujen kanssa olisin varovainen kuvan tukivarsikehitelmän kanssa:)
     
  10. Ei toi ajokorkeuteen vaikuta, vaan tukivarsien väliseen kulmaan.

    Olin unohtanut tuon termin..Mut joo noita taisi olla ihan tehdastekoisinakin.
     
  11. Akit

    Akit 2nd gear

    Perän käyttäytyminen muuttuu kyllä mukavasti noilla parempaan suuntaan. :)
    Mitä itse olen laittanut noita madallusjousia niin aina ne on aluksi madaltaneet vähemmän kun luvattu. Paino päällä muutama viikko niin ovat laskeneet jonkinverran. Mun mielestä 2" madallusjousella rupeaa olemaan melkonen kivireki, en itse ainakaan tykännyt niistä.

    Kunhan saat vielä keula muutokset tehtyä auto on aivan eri ajettavuudeltaan.
     
  12. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Mitkäs nuo palikat jousien alla sitten on? joltain korokepaloilta näyttävät vai onko sitten lyhyemmät vieterit suhtessa palikoihin
     
    laakkius tykkää tästä.
  13. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Jotkut korokeviritykset näyttäisi olevan. Eihän tuollainen patentti mahdu auton alle, ellei peräkonttia korota ihan sikana tai sitten nosta sitä perää kuin tikkurilassa konsanaan.
     
    Isamu tykkää tästä.
  14. Akit

    Akit 2nd gear

    Eipä tuo taida edes olla GM 12 bolt perä? Voi siis sopia johinkin muuhun:cool:
     
  15. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kevyt päivitys perjantai-iltaan del monten ja judge Dreddin kanssa

    [​IMG]

    Ihan vaan öljynvaihtoa menin kaverin luokse tekemään töiden jälkeen ja jauhamaan skeidaa siinä sivussa aikansa kuluksi, tekee nyt päivityksen siitäkin.

    [​IMG]

    Oikein kiva yllätys kun autodoc myy hyvään hintaan pikkulohkoon sopivaa K&N filsua joita tykkäsin käyttää turbonissanissa. Filsun päässä on "mutteri" josta helppo avata sekä kiristää 26mm hylsyllä. HP-2002 on malli jos joku toinen haluaa tilata.
    Öljyksi perus mineraalia ja sekaan hieman "sinkkiä" turvaksi. Red line kertoo tuollaisen pullon riittävän 12 quartiin moottoriöljyä joten kippasin mukaan puolet.

    Öljypohja, turbiinin suojakotelo ja vaihteiston öljypohja olivat kevyen öljyfilmin peitossa ja huolehdin jo kampiakselin takastefan vuotoa tms isoa.
    Näyttääkin tulleen vain öljypropun kautta kun edellinen öljynvaihtaja ei ollut kiristänyt kunnolla ja oli tunkenut väliin tiivisteeksi jotain tahnaa, lottoan olleen RTVtä.
    Putsasin paikat, nyt on oikea tiiviste mukana ja proppu kireällä niin eiköhän öljyn tihkuminen lopu siihen. Pidän tilannetta silmällä.

    [​IMG]

    Siinä samalla kun pyöri auton alla ja ympärillä niin tuli bongattua kohtuu heikossa vedossa oleva pätkä bensaletkua kovalta linjalta pumpulle. Talli on hyvin varusteltu ja monia pikkuosia löytyy heti käsille niin laatikosta pätkä 3/8" gatesin polttoaineletkua, pari tuoretta klemmaria ja avot! Mielenrauhaa :)

    Auton alla ryömiessä ohjauksen nivelet saivat myös muutaman pumppauksen vaseliinia.

    Eiköhän tämä ole rankin autoihin liittyvä asia tälle viikonlopulle, huomenna voisi pestä tämän oikein hyvin.
    Toki lämppärin puhallin lopetti toimintansa tänään kun kävin kaupassa. Eikö vanhojen autojen omistaminen ole kivaa ja antoisaa?
     
    rekkamies ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    50v vanhoi paskoi ni lähtökohtasesti kaikki o vaihtokunnos vaik joskus uusittukkii. Ja paska ei loukkaus, omaki auto on 50v paska
     
  17. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tässä postaus kuvia hot rod magazinesta jossa tätä autoa väsättiin projektina vuonna 1991. Liekö noista saa selvää, mutta onpahan jotain laitettu tännekin.

    Nämä kulkeneet auton mukana ties miten kauan, ovat jo kohtuu rispaantuneet joten tiedä häntä vaikka uudesta lähtien?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG] [​IMG]
     
    isalmela, Kalu ja Ftw- tykkäävät tästä.
  18. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Puuhakkaana pysyy amerikanautomies!
    Noista HRM:n teksteistä pomppasi muuten parissakin paikassa silmään kovin tendikäs - niin silloin mutta erityisesti nyt - ilmasto! Maali oli atmosfääriä hivelevää kukkien mettä ja eedelbrock-tohtoritkin asensivat viritysosat lähinnä emissioystävällisyyden nimissä:D
    Tosi hyvä että nuo dokumentit on tallella;pala historiaa vaikka justiinsahan noita vasta lueskelino_O
    No, parempaan suuntaanhan he sitä silloin rakentelivat ja homma taitaa nyt olla semmoisella uralla että odotellaan mielenkiinnolla jatkoa.
     
    Isamu tykkää tästä.
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Hienon näköistä tekemistä ja hyvä kun tällänen erikoisuus on säilynyt ja päässyt täällä hyviin käsiin :odcool:

    Nuo Bilstein B6:t on ihan parhaasta päästä iskareita, en käsitä miksi yleensä ostaa edes muita, lisäksi kun nuo on halpoja Jenkkilässä...esim vaikka Rock Auto :odwink:
     
    Visa ja Isamu tykkäävät tästä.
  20. speedy

    speedy Double Gearhead

    Minä käsitän, kun vertailin hintoja. Halpuuden takia ostin rokista olssiin nuukana persaukisena Ac Delcot, (toki nuo paremmat versiot) kelpaa varmasti normaali maantieajoon. Bilstein 374e vs delcot 133e :confused: Bilsteini on kyllä varmasti parhaimmistoa, sitä ei voi kiistää.
     
    Gary Grand ja Jummijammi tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!