1971 chevrolet monte carlo "Del Monte"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Isamu, 13.4.2020.

  1. Isamu

    Isamu 3rd gear

    +1
    Mulla parissa bemarissa ollu nuo bilsteinin B6 iskarit ja on hyvät. Nyt kun päässyt ajamaan montella erilaisilla olosuhteissa, pinnoilla ja nopeuksilla niin todella hyvältä tuntuu ja perä sopivan jämäkkä ja tuhti, eli just sellainen kun itse tykkään :) Nyt kun vielä saa keulan samaan kuosiin niin tulee varmasti hyvin ei-amerikkalainen ajettava.

    Iso sijoitus rahallisesti, mutta omistussuhde autoon tulee olemaan hyvin pitkä niin ei paha sijoitus siinä mielessä. Edellinen harrasteauto ehti olla yli 8 vuotta ja 90tkm niin jos tämä olisi pidempään.
     
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kyllä sen just parkkipaikalla omakseen tunnistaa :)

    [​IMG]

    Rockauto toimitti pyyhkijöille uuden moottorin niin nyt uskaltaa taas ajella jopa pilvisellä säällä. Paikalleen se meni tuoreilla M5 kuusiokolopulteilla joille sai jonkinlaiset kierteet väännettyä alkuperäisiin reikiin, heitin taustalle jousiprikat ja vastamutterit varmistamaan kiinnitystä.
    M6 olisi ollu parempi, mutta ne eivät mahtuisi moottorin kannatikumien läpi joten näillä menin.

    Toki koeajo on jokaisen asennuksen jälkeen paikallaan ja siitä pikainen kuva. Samalla fedexin kyydillä tuli uudet gatesin apulaitehihnat, nämä asennan tässä lähiaikoina paikalleen.
     
    rekkamies ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Takaluukun tiiviste vuotaa hieman, onko näihin vaikka motonetistä saatavilla jotain yleismallin tiivistekumia joka sopisi?
     
  4. Akit

    Akit 2nd gear

    Itsella kanssa Monten takaluukun tiiviste etsinnässä. Infoa jos löysät jostain sopivaa
     
  5. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Ai että mukava lueskella tätä. Myin oman vm. -72 hyvään kotiin Hämeenlinnaan päin... Osiahan tähän autoon löytyy mahtavasti verrattuna tuohon "uuteen harrasteautooni"...

    Viikossa kotiin toimitettuna se oikea tiiviste löytyy Rockautosta:

    https://www.rockauto.com/en/catalog...v8,1055663,body,trunk+seal+/+weatherstrip,793

    AHi
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Me soiteltiin viime kesänä autosta ja olit myyny sen kuparinhohtoisen just sinä perjantaina kun olisin sopinut sen noudosta ja yksityiskohdista :D

    Rockautosta tosiaan saa orkkismallisia, mutta kokeilen jos löytäis jonkun paremman mallisen joka olis ehkä pari milliä korkeampi jotta tulis tuhdimpi tiivistys.
     
  7. lauri.v

    lauri.v 3rd gear

    Eli onko ymmärrettävissä että se takaluukun tiivisteen vuoto on tyyppivika? Itselläni sama ongelma
     
  8. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Olen ymmärtänyt ettei ne edes uutena olleet kovinkaan tiiviitä, itse tiiviste oli hieman heikkoa ja peltiosien istuvuus lähimmän tuuman mukaan niin vuotoja esiintyy ja sitä kautta takakontin lattiat tuppasi ruostumaan.
     
  9. Akit

    Akit 2nd gear

    Mulla toiseen Monteen laitoin OPGI:lta tiivisteen ja piti. Ja tähän meinasin et jos löytyis ihan kotiauomesta sopiva, kun jokaista osaa ei viitis tilata ja odottaa:rolleyes:
     
  10. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Pääsiäisen asennussaldoa vol 2!

    Kun minä puuhasin peräjumppaa tukivarsien kanssa niin kaveri joka on erinomainen sähköasentaja syventyi konepellin alla kulkeviin johtoihin.
    Tavoitteena saada sähkö riittämään auton käynnistykseen, parantaa maadoitusta korin, rungon ja akun välillä sekä kunnon latauskaapeli.
    Edellinen omistaja olikin jo asentanut autoon isohkon sisäisesti säädellyn laturin joten se oli hoidettu alta pois.

    Akun virkaa autossa hoiti joku ikiaikainen sivunapa-akku joka hyytyi käynnistyksen yhteydessä kohtuu nopeasti. Tämän tilalle tuli exide classic 65ah jossa riittää potkua tähän enemmän kuin hyvin.

    [​IMG]

    Uusi latauskaapeli vs vanha vuodelta 1971 :D 6mm2 -> 25mm2 joten alkaa sähkö pääsemään laturilta akulle ja startille.

    [​IMG]

    Riittääköhän kaapelointi?
    Akun päällä lepää jakoblokki/sulakepesä joka asennetaan akun läheisyyteen jossain vaiheessa lisävetoja varten.
    Blokissa on kuusi sulakepaikkaa, 100a saa lyödä läpi kokonaisuudessa ja max 30a per piiri joten riittänee kun laittaa jotain asennuksia.
    Tälle visioitiin lokarin reunaan kannaketta jota ei kuitenkaan vielä asennusajan loppumisen seurauksena viritetty paikalleen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kaapelointi siivottuna ojennukseen suojaspiraalilla ja siteillä.
    Maadoitus kulkee välillä akku - runko - moottori - tulipelti niin ei ole enää jotain puoliksi poikki nirhautunutta maakaapelia jossain raossa aiheuttamassa ongelmia.
    Luonnollisesti kaikki vedot hienolla, joustavalla kaapelilla, puristettavat kaapelikengät päissä kutistesukalla ja maadoituspisteet suojattuna.

    [​IMG]

    Koska laturi on sisäisesti säädelty niin ulkoinen jännitteensäädin päätettiin heivata mäkeen kun mun housuissa ei ole pusseja.
    Samalla kaveri yleisesti siisti siinä nurkassa olevia johdotuksia, löysi yhden kohtuullisen korpun kaapelin joka oli joskus varmaan saanut lämpöä ylijännitteestä tms ja vaihtoi sen.
    Kaikki suojaputkeen ja siististi sidottuna rakenteisiin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nyt käynnistys kylmänä päivänä ei enää pelota. Startti sahaa samalla raivolla viidennellä yrityksellä kuin ekalla :D
    Akun kiinnitys ei ole niin hienoa tasoa kuin on lopulta tarkoitus, mutta ajaa asian tässä vaiheessa. Pakkivalojen havaittiin myös olevan kuolleet ja vaativat koko pohjan uusimisen koska korroosio niin sinne visioitiin jotain LED pohjaista ratkaisua. Harrastettavaa riittää.
     
    Muokattu: 25.4.2020
    rekkamies, Joe Hunt, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mukava katsoa, että joku keskittyy sähköihin, eikä pörisevään pakoputkeen, Kiiruna ilmajousitukseen tai mattamustaksi maalaamiseen. Nuorissa on tulevaisuus!
     
    Visa tykkää tästä.
  12. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kiitosta :)
    Kun oli selkeä visio, että nyt ostan vanhan auton niin sähköjen riittävyys oli ensimmäisiä asioita joita ajattelin. Työn puolesta löytyy kaikenlaisia kaapeleita, suojia, kiinnitystarvikkeita, liittimiä niin siitä 100m kelasta on helppo napata parin metrin kiepit tarpeen mukaan.

    Toki nuo alkuperäiset startti- ja latauskaapelit riittävät, mutta kun mahdollisuus on tehdä ne paremmin niin mielellään se tekee. Ainakin oman subjektiivisen havainnon mukaan monissa vanhoissa autoissa keskitytään kaikkeen muuhun ja sen sähkön annetaan vaan olla vaikka se on näissä helppo paikka parantaa ja turvata auton toimintaa.
    Ostetaan kallis optiman akku, uusi suuritehoinen puola, HEI-jakaja, tehokkaamat ajovalot jne ja sitten kytketään ne alkuperäisiin johtoihin ja ihmetellään miksi ihmeessä ei toimi...
     
    Visa ja isalmela tykkäävät tästä.
  13. jariha

    jariha Double Gearhead

    etralta löytyy melkohyvin tiivistettä metrikamana... ei oo tosin alkuperäsennäköstä mutta luumun ja sarkkerin vuodot niiltä osin loppu;)
     
  14. Isamu tykkää tästä.
  15. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    US-Partsilta löytyy GM-pohjaisiin takaluukun tiivisteitä ainakin seuraavasti.

    https://www.uspartsperformance.fi/viritysosat/korinosat/korintiivisteet?us_merkki2=3688&us_osa2=7109

    Jotenkin tuntuu, että saattaisivat olla hyvinkin samanlaisia kuin aikakauden muissa laitteissa.
    Entisen tiivisteen profiilin vertailua ja saattaapa sopia hyvinkin.
    Jos on muutaman millin korkeampi niin vielä parempi tiivistys.

    Vanha auto on voinut saada vaikka millaista kohtelua ja takaluukun reunatiivisteen tiivistepinta voi olla pois linjasta. Tehty uusi reunus hitsaamalla, vääntynyt jossain vaiheessa jne.

    Myös saranoiden toiminta ja ehjyys kannattaa tarkastaa, jos luukku ei meinaa istua aukossaan, jää vuotamaan tai ei mene kunnolla kiinni.

    IS

    PS: Hieno kampe, tykkään korimallista ;)
     
  16. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Puhdas auto on parempi ajaa.

    Pieni postaus auton pesusta sekä vahauksesta. Oli tarkoitus käyttää del monte ihan oikeassa kiillotuksessa jossa olisi saanut pesujäljet yms naarmut pois pinnasta ja hieman paremman näköiseksi, mutta koska maailmanloppu ja lomautuslaput kädessä niin säästän nekin sataset ja pidän vaan hyvässä vahassa :) Ellei naarmuista ja jäljistä pääse eroon niin sitten ne piilotetaan.

    [​IMG]

    Aloitukseen painepullosta motoxin tehopesua pintaan ja huuhtelua. Sen perään tuhti liuos tehopesua sankoon ja nuudelikintaalla pesemään, huuhtelua aina paneelien välein jotta aineet ei pääse jämähtämään pintaan.
    Tämä käsittely jotta pinnasta irtoaa varmasti kaikki lika ja vahajämät jota siinä voi olla jotta uudella tuotteella on hyvä pinta tarttua.

    [​IMG]

    Kuivausta! Käytössä iso kungsin kuivauspyyhe jota saa ihan prismoista jne ja erittäin hyvä hinta-laatusuhde. Oven väleihin, rakoihin, takakontin väliin käytössä jotain halpis mikrokuitupyyhkeitä joilla ei niin väliä vaikka likaantuvat.
    Perään pyyhkäisin pinnat IPAlla jotta lähtisi aivan varmasti kaikki veks.

    [​IMG]

    Kuskin puolen etulokarin alareunassa jotain ihme täpliä jotka ei lähteny liuottimella tai IPAlla pyyhkimällä joten clay bar esiin!
    Kevyttä fairyvettä liukastamaan ja pyyhintää pienellä paineella, suuri osa jämästä irtosi, mutta myös aika paljon sitä jäi. Todella jumissa maalissa, tarvii varmasti koneellisen työstön irrotakseen.

    [​IMG]

    Hyvää perusevästä vinyylikatolle ja ovipahveille, jättää miellyttävän pinnan ja nopea sekä helppo käyttää. Annostusta muuttamalla voi hallita pinnan kiiltoa.

    [​IMG]

    Penkeille meguiarsin nahkaeväs. Tämä on 2 in 1 tuote elip uhdistaa ja hoitaa samalla kertaa, valikoitunut nyt tässä käyttöön helpon saatavuuden ja käytön helppouden ansiosta.
    Penkkien nahka on erittäin hyvässä kunnossa ja puhdasta niin ei tarvi mitään isoa sijoitusta tai ihmeaineita elvytykseen, ylläpito riittää.

    [​IMG]

    Time for the main event!!
    Collinite 915 on puhdas carnaubavaha ja käyttänyt sitä kesäautoissa jo kahdeksan vuotta. Erittäin riittoisa, helppo levittää ja kiillottaa sekä kiillon taso on mahtava.
    On myös erittäin täyttävä ja maskeeraa sitä kautta pikkunaarmuja ja jälkiä todella hyvin
    Huono puoli tässä on kestävyys. Liuotinpesu murjoo tämän irti pinnasta alta ohmin, mutta oikein ylläpidettynä ja pestynä kestävä vaha sekä pelkästään kesäkäytössä niin ei joudu kestämään raakoja olosuhteita liikenteessä.

    Vanteisiin vetäisin gyeon Q-rim pinnoitteen ennen renkaiden asennusta joten niitä ei tarvi sen enempää vahata tai suojata.

    [​IMG]

    Tässä myöhempään ylläpitopesuun käytettäviä tuotteita. Vaahdottimen läpi snow foam pintaan, kinnastelua meguiarsin NXTllä ja päälle meguiarsin ultimate quik detailer buustaamaan vahapintaa ja antamaan vielä lisäkiiltoa.
    Monia meguiarsin kemikaaleja olen päätynyt suosimaan koska helppo saatavuus puuilosta ja oikein mainioita tuotteita auton puhdistuksessa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Muutama kännyräpsy ei oikein välitä muutosta auton olemuksessa kun sen saa kunnolla vahattua ja kiiltämään sekä siitä saatua tyydytystä. Tämä on itselle yksi miellyttävimpiä aktiviteetteja autojen väsäämisessä ja tässä meni aikaa lauantain iltapäivä.
    Pidempäänkin olisin saanut menemään, mutta kun tekee muiden nurkissa näitä hommia niin täytyy joku aikataulu ja suhteellisuuden taju pitää mukana :)
     
    Muokattu: 26.4.2020
    rekkamies, malvasto, Visa ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    No johan on siistiä jälkeä.
    Tuollainen puuhailu on kyllä varsin tyydyttävää tosiaan, jopa näin virtuaalisesti seurattuna.
    Vinkki: lomautettuna on delmonte-miehen posti selkeästi oman palstan pito:cool:
    Semmoset juutuupityypithän tienaa ihan roistoina!

    Mitä muuten on mainitsemasi "IPA"?
     
  18. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Isopropanoli
     
    Isamu ja Joe Hunt tykkäävät tästä.
  19. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Prkle ammattitermit.
    Mun tölkissä luki eilen saunassa IPA:eek::p
     
    malvasto, isalmela ja Seevu tykkäävät tästä.
  20. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Käytetään myös raskaan kaluston ilmajarrujen jäänestona :D Pulloon 60-40 liuos josta 40% isopropanolia ja 60% vettä, tätä ruiskulla auton pintaan ja pyyhintä.

    En sentään oluella pyyhkinyt autoni pintaa, olen enemmän lonkeron ja siiderin ystävä
     
    Joe Hunt tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!