-65 Valiant projektointia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja MJF, 5.4.2018.

  1. Hyvä siitä tulee. Laita kuvia siitä häkkyrästä.
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    [​IMG]

    Aika pitkälti samanmoinen mitä tuo aikasemmin linkitetty Volvonkin. Tuo alaosa on jousitettu, painuu tuosta jonkun 4cm kasaan, äkkiseltään näyttäisi aika hyvän korkuiselle. C5 korimallisesta A6 Audista 2,4 V6 koneella.
     
    foxkiller tykkää tästä.
  3. VAG:ista tuli mieleen, että tuosta on tyylikäs, halpa, ja yksinkertainen tapa tehdä bensalinjat tähän tyyliin (en tarkoita liittimiä..):

    [​IMG]
    Elikkä käyttää regulaattorilla olevaa bensansuodatinta. Toi on joku LS viritys, mutta niitä suodattimia löytyy VAG:in vehkeistä Kaveri joskus teurasti sellaisen:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vastaavia on muutamalla muullakkin valmistajalla, mutta tässä on se VAG-malli:

    1K0 201 051 C
    1K0 201 051 B
    1K0 201 051 K
     
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    Romiksella kun kävin penkasemassa pumppuja, niin siellä oli joku Pösön tms sitikan pumppuyksikkö missä oli paineensäädin itsessään. Ja yksi lähtö eteenpäin. Tiiä sitten minkälainen on paras, paluu suutintukilta, suodattimelta vaiko suoraan tuolla yksikön sisäisesti :confused:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.4.2020
  5. Varmaan paras on se perinteinen systeemi, mutta kyllä toi sulle riittää. Näyttää tuolla MANN Filterin sivulla olevan listattuna esim. Audi TT 360 heppasella moottorilla. Niihin tehoihin saa Slanttia virittää..;)
     
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Eihän siihen tarvi kuin vähän ahtopainetta :D Mutta siinä kohti menee monta muutakin paikkaa uusiksi. Tuolle sitikan pumpulle lupailevat 100 litraa tunnissa tuottoa, riittäähän tuokin jo johonkin asti. Kovastikin vapari 170:lle :D
     
  7. Juu eiköhän se sulle riitä sekin. Se olisi aika näppärä tapa rakentaa tuo bensapuoli.

    EDIT:

    Tässä on näppärä laskuri:

    https://www.raceworks.com.au/calculators/fuel-pump-calculator/

    Jos laittaa arvoiksi 200 hp (hiukan yläkanttiin) ja 45 psi, niin se 70 liraa tunnissa.



    Itse lähinnä ajattelin tuota sun Audin pumppumoduulia, kun sulla on jo se.
     
    Muokattu: 23.4.2020
  8. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tilasin tuommosen Volkkarin suodattimen paikalliseen. Katsoin vielä numeron mukaan että tulisi 4bar versio, Hengstinä tuli. No nyt kotona katoin sitten että eihän siinä ollut kuin pelkkä filtteri ilman paineenaäädintä, mikään ei mee kohtuudella :D
     
  9. Voi voi. Sen varmaan voi vaihtaa sopivaan, jos paketti on ehjä.
     
  10. Siis se paineensäädin on siellä filtterin sisässä. Ei sitä voi nähdä ilman filterin rälläköintiä.
     
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tuossa ainakin on säädin kiinni sokalla kiinni ulkoapäin. Huomiselle tulee toinen, numeron loppuosa oli jäänyt tilaajalta pois.
     
  12. No sitten se on vääränlainen. Hengstillä on kyllä tosiaan ihan samanlaisiakian.
     
  13. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tuo sinun linkittämäsi on 6,6bar säätimellä. Nyt tilattiin H155WK01. Mitoilleen sama kuin tuo linkittämäsi, mutta 3bar säätimellä. Ainakin pitäisi olla, huomena nähdään onko :D
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Elikkäs korkeapaine luodaan jo takana tankissa ja regulointi tapahtuu konehuoneessa filtteriin liittyvän painesäätimen avulla. Siirtolinjan virtausvastus ei vaikuta paineeseen eri kulutustilanteissa. Mutta jos tankissa käy loiske ja pumppu laittaa kuplat matkaan, niin ne tulee tuossa linjassa mukana ja osa kuplista menee jakotukkiin osan palatessa isompitilavuuksisina takaisin paluulinjassa. Koska jakotukissa ei ole paluulinjaa, joten ne kuplat on ruiskutettava suuttimien kautta imusarjaan. Tuntuu ihan samalta kuin 883/1200/turbolla kurvi oikealle siinä vaiheessa kun tankissa on vain pari, kolme litraa. Tämä järjestely taitaa enemmän kuin kaivata loiskelevyt tankin sisälle.
     
  15. Aivan..Näitäkin on siis montaa eri mallia..Tämä on siis näihin:

    VW Polo Hatchback 1.2 12V (2001 - 2012) 47kW
    VW Polo Hatchback 1.2 (2001 - 2012) 40kW
    VW Polo Hatchback 1.4 16V (2001 - 2012) 55kW
    Seat Ibiza Mk IV 1.2 (2002 - 2009) 47kW
    Skoda Fabia Hatchback 1.2 (1999 - 2008) 47kW
    Seat Ibiza Mk IV 1.4 16V (2002 - 2009) 55kW
    Skoda Fabia Hatchback 1.2 (1999 - 2008) 40kW
    Seat Ibiza Mk IV 1.4 16V (2002 - 2009) 74kW
    VW Polo Hatchback 1.4 16V (2001 - 2012) 74kW
    Audi A2 Hatchback 1.4 (2000 - 2005) 55kW


    Voit hyvinkin olla tuossa oikessa. Loiskelevyt ei yleensäkään ole huono idea.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juuei vaan ne vaativat hieman pohdintaa esimerkiksi a-kopan tankissa, joka on tasapohjainen ja kun MJF vetelee Valiantilla tulevana talvena jäärataa pitkän päivän ja bensa alkaa hämärän edellä olla vähissä huolimatta slantin kokonaistaloudellisuudesta, niin ei mikään passiivinen levy sitä viimeistä kymmentä litraa pidä paikoillaan pumpun alla. Pumpulla pitäisi olla oma potero syvemmällä tai loiskelevyissä venttiilin töitä tekeviä läppiä, jotta se pumpun alue pysyy polttoaineessa upoksissa. Tai joku sieni, mihin se polttoaine sitoutuu...
     
    isalmela ja MJF tykkäävät tästä.
  17. Noihin sopivilla liittimillä on jotenkin hassu englanninkielinen termi (ainakin, jos on katsonut Pulmusia..): Bundy Fuel Line Connector. Niitä erilaisia. Tässä muutama:

    [​IMG]
     
    MJF tykkää tästä.
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tässäpä on taas saanut monenlaista mietittävää :cool: Löytyi nimi noille liittimillekin, näkyy saavan Kiinasta ja Ämeriikästä muutaman euron kappalehintaan. Muoviahan nuo on, mutta kestäähän ne vakioautoissakin o_O Liittimet olis nailonputkellekin sopivia, sillähän linjat tulis helposti. Vai pitääkö ne olla rosteriputkea tämmösessä autossa :D
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on paluulinja polttoainekumiletkua. Siinähän ei painetta just ole. Miten olisi sinkitty teräsputki? Ei o ronkeli etanolille eikä bensiinille.
     

Kerro tästä muillekin!