1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Se neulaventtiili ei ole ongelma, vaan ongelma on ihan muualla. Teoria on ihan kivaa osata, mutta käytäntö ei mene aina sen kanssa yksyhteen...
     
    karhu01 ja falcon1 tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Miks se ottaisi kipeää? Eihän se ole kuin kumikartio messinkisessä vastakappaleessa.

    Bensapinnan korkeus kaasuttimessa on jonkinlainen funktio bensapaineesta, joskin suppealla alueella. Malpassin reguja myytiin 70- ja 80-luvulla bensansäästöön. TM koeajeli niitä muutamassa vehkeessä vaihtelevin tuloksin. Toiset kaasarit ovat herkempiä kuin jotkut muut.

    Neula vuotaa, jos painetta on tarpeeksi, mutta sitä ennen se painevaihtelu vain siirtää sulkeutumispisteen paikkaa.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Yksi suvi pitotputkiversioiden, revenneiden luistikalvojen, suuttimien, neulojen ja lopulta kaasuttimen rungon loppuun ruuvattujen kierteiden kanssa on saanut mut välttelemään kaasuttimia. Moottorisahassa on vielä, mut muut on ruiskutettu meillä!
     
  4. Näissähän ei ole kumikartiota. Weberin DGV:hen yms. sellasen sai blow thru -turbomuutos setin mukana ja se kesti paremmin sitä käyttöä.

    Minä en osaa sanoa, että kuinka kauan ne tavalliset neulaventtiilit sitä kestäisi. Siksipä joudun lainaamaan fiksumpia. Tässä on Free Technicsin kokemuksia:

    "Ylipaineella käytetty hyvän näköinenkään neula ei välttämättä pidä enää vaikka paineen korjaa oikeaksi. Omassa autossani uudet weberin neulat kesti 0.3 bar paineita noin puoli vuotta. Sitten tulvi yli, eikä korjaantunut paineen laskulla, vaan vasta virheettömän näköisten venttiilien vaihto uusiin sai asian kuntoon. Sen jälkeen 0.15 paineilla uudet neulat kestivätkin reilut 5 vuotta ja 100000km jotka sillä autolla ehdin keräämään ennen auton myyntiä. "
     
  5. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Nostanpa tuolta vanhan kaasareiden säätötopikin ylös, johon ei ole ratkaisua tullut ja toivonkin Miguelilta siihen ratkaisun kun sehän on että laittaa vaan kaasariin oikeat säädöt, HELPPO HOMMA. anteeksi että tulin häiritsemään paskoilla tiedoillani jotka kuitenkin perustuvat käytännön kokeiluihin ihan ite tekemällä.
     
  6. Make500

    Make500 Gearhead

    No niin, projekti taisi siirtyä määräämättömälle tauolle sillä Summitilta saamani laatikon korjaussarja on ensinnäkin väärä. Niiden sivuilla sanotaan että sopii 60-78 lootiin.
    Kytkinasetelmien mäntien huulikumit on heti ensialkuun täysin väärät.
    Ja tarkempi googlettelu setin valmistajan sivuille kertoo että tarkoitettu lootiin -72 ja eteenpäin.
    Reklaa laitettu, mutta katotaan ny saako mitään kompensaatiota.

    EDIT:
    Tom Handin kirjasta: "1972 The A-904 received short lip seals in the front clutch retainer. The A-727 rear clutch spacer ring changed from steel to nylon. A heavy-duty extension for ..."

    Tiedä sitten onko noissa muita eroja vielä lisäksi..
     
    Muokattu: 28.4.2020
  7. Voimia sinne..Tässä on sopiva video siihen:



    Mut joo, ehkä voit rakennella jotain toista kohtaa sillä aikaa, kun saat oikeat osat.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Auts. Minäkin tuota 'uutta informaatiota' olin tänne foorumille kantamassa. Hmm. Miten olisi kysäistä vinkit joltakin pitkän linjan vaihteistofirmalta kotomaasta? Husson firma Helsinki Automatic Center. Sieltä saa osiakin.
     
  9. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Jn trading myy oikeat osat.
     
    jariha tykkää tästä.
  10. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Toi on vähän problemaattinen.
    Sitten vaikka sattuisi oikea remppa kitti, nekin on enempi geneerisiä. Sisältää erilaisia tiivisterenkaita. Ei kannata riipasta suorilta vanhoja tiivisteitä roskiin, vaan katsoa tarkasti että menee oikeat paikalleen.
     
  11. Make500

    Make500 Gearhead

    No, tässä mihinkään joutanut soittelemaan. Tilasin vaihteistokaupasta pelkän tiivistesarjan, vuosimalliin 60-70. Jos tosta performance kitistä sais käytettyä kytkimet ja pannan ainakin.
    Katsotaan sitten ensi viikolla kuinka metsään meni:D
     
    Inlinee ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    Laatikon osia odotellessa aloin miettimään lisämittareiden sijoitusta.
    Tulin siihen tulokseen että en halua hirveesti rikkoa jo tehtaalla hyvin suunnitellun kojelaudan ulkonäköä, siispä jemmasin mittarit piiloon:rotfl::rotfl::rotfl::rotfl:

     
    Gary Grand, rekkamies, maxvo2 ja 18 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Tuon hienommin noita mittareita ei voi toteuttaa..:cool:
     
  14. Menikö pusikon puolelle?

    Selailin ihmeellisen Kiinan tarjontaa. Siellä oli erilaisia ilmanottotötteröitä ilmanpuhdistajalle. Pyöreitä ja tämmösiä kantikkaita:

    [​IMG]
     
  15. Make500

    Make500 Gearhead

    Ei mennyt. Laatikko on kasassa taas. Tuli oikeat tiivisteet Forssasta. Tosin kummassakaan setissä mitä mulla nyt on, ei ollut järkeenkäypiä servojen tiivisteitä. Joten käytin vanhat valurautarenkaat niissä.
    Transgon TF2 on asennettu jne...
    Kerran täytyy vielä venttiilikoneisto irrottaa, jotta saan kickdown-paineet säädettyä. Piti jonkin verran kuuklettaa ja täytyy rakentaa siihen hommaan työkalu. Ei muuten, mutta purin venakoneiston kokonaan atomeiksi, mukaan lukien ko. säätöruuvin.
    Ja Transgon kitissä oli mukavasti oikea ohje, kuinka voi hyvin käyttää uudempaa filtteriä tuplapumppulaatikkoon, simppelisti tekemällä toisen imureiän siihen.
    Sitten tarvitsen vielä sen jatkokappaleen filtteriin. Ehkä värkkään sen itse. Pat Blaisilta sitä ainakin saa eBaystä, joskus... Mutta on niin helppo osa kyseessä että eiköhän tuo onnistu jollain tapaa.

    [​IMG]
    Extraneuvon lisäksi Trangon kitissä oli oikea tiiviste tuplapumpulle.

    [​IMG]
    Todiste edistymisestä..

    Ehkä tämä vielä tämän vuoden puolella saadaan käymään:odconfused:
     
    Gary Grand, maxvo2, isalmela ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    On kyllä hienosti laitettu mittarit. Orkkis kojetaulu on upeaa muotoilua jo alkujaan niin ei ole pilattu uusilla mittareilla jotka roikkuu ja killuu siellä täällä ja tuolla. Hemmetin hieno toteutus.
     
    Gary Grand, isalmela ja Make500 tykkäävät tästä.
  17. Make500

    Make500 Gearhead

    Puuhasin filtterille jatkokappaleen 16 millisestä lattaraudasta:
    [​IMG]

    Ja kirosin, ähkin ja punkesin lootan takaisin paikoilleen:
    [​IMG]

    Sitä saa siis pian alkaa suunnittelemaan pakoputkea.
     
    esmi, sleepercooler, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Sehän valmistuu silmissä..

    Tuliko tuohon palikan ja venttiilikoneiston väliin joku tiiviste?
     
  19. Make500

    Make500 Gearhead

    Jep!
     
  20. Lähinnä mietin, että kun niissä valmiissa oli O-rengas, mutta se lienee vaikea toteuttaa. Eli paperitiiviste?

    Mut joo, tuli pakoputkesta ja lamda-anturista mieleen, että katselin vasta asennusohjetta. Kyllä mäkin tiesin, että ylöspäin lamdan pitäisi olla, mutta tämä olikin tarkempaa..

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!