Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mitens noi mallisarja vertailut nyt menee? Esim käykö muut C-bodyt Newportille vertailuna esim Sport Fury GT 6bbl vai käykö vain Newport tai 300/New Yorker.
    Ja mikä on max tehot kun tehokkain kone Newportissa on 375hp ja paino n. 1900kg.
     
  2. Holley

    Holley Gearhead

    NYT - siis näillä nykysäännöillä - verrokit ovat Chryslereitä. Plymouthit ovat eri autoja - TRAFIN tulkinnoilla. Järkeä? Ei, ei ole. Selvitin tätä GM:n B-bodyn kanssa aikanaan v.2013-2014. Mutta... eikö 300 Chryslerin tehot ja kuutiot nyt äkkiseltään luulisi jo jonkinlaiseksi verrokiksi riittävän?!
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mitens tulevat säännöt? Oishan se mukavempi käyttää 390hp vertailuna kuin 375hp.
     
  4. muulivaunu

    muulivaunu 1st gear

    Oisko kukaan kuullut mitään uutisia tän muutoksen tilanteesta ja mahdollisista muutoksista esitykseen? Ekan viestin linkin takaakaan ei enää löydy mitään.
     
    styke tykkää tästä.
  5. Klappe

    Klappe 1st gear

    Onko tietoa koska kannattaa mennä leimaamaan jenkeistä nyt tullut 1949 chevrolet pickup joka on 8 koneella. Nyt vai kesäkuussa?
    ja vinkkejä myös mitä vaaditaan että ne antaa leiman.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Noh mitenkäs tämä:

    Autossa mallisarjan tehokkain kone papereissa ja otteessaa tyyliin 425hp tjsp. Tehopainosuhde menee nyt jo alle 5 melkeenpä.
    Ton jos ahtaa, siihen tulis se +30% mikä ei onnistuis millään?
    Mutta jos siihen lyö aftermarket kannet ni sillon se on custom moottori ja sillon mennään puhtaasti dynolapun mukaan taas ja katsastus onnistui?

    ping @cutlass cruiser taisin tästä jo kysellä miitissä ehkä sillon ja mielestäni pitäis onnistua?
     
    Muokattu: 22.3.2020
  7. xp

    xp Gearhead

    Edelliseen voi vaikuttaa se että jos autossa on 425 hevosvoimaa, niin se on joko 60-luvun peli tai sitten 2010-luvulta.
    - 60-luvun 425 sae brutto hevosta vastaa 298 din heppaa, jolloin laskelmat menevät eri pohjalta.
    - uuteen autoon taas on käytännössä turha haaveilla kansien vaihdoista tms. muutoksista ainakaan niin että ne olisivat virallisesti papereissa.
    Ja ainakaan jokainen katsastaja ei hyväksy moottorille tehon alennusta kansien vaihdon myötä.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    -66 Impala kyseessä.

    Eihän se pitäs olla katsurista kiinni onnistuuko moinen vai ei, vaikka taitaa välillä ollakin.
     
  9. xp

    xp Gearhead

    No silloin laskennassa käytetään tehona arvoa 219 kW ((425 x 0.7) / 1.36 ). Ei nyt ole määräykset esillä niin en tehopainosuhteita ala laskea.
    Osa katsastajista rikkoo sääntöjä tieten, osa tietämättään, joskus asiakkaan eduksi ja joskus haitaksikin.
     
    Muokattu: 22.3.2020
  10. IsoDee2

    IsoDee2 3rd gear

    Onko näihin uusiin asetuksiin tullut vielä mitään valoa? Ahtimen muutoskatsastus olisi kiinnostuksen kohteena -86 een Vetteen.
     
  11. Keme

    Keme Gearhead

    Huhujen mukaan 1.9. ois tulossa voimaan.
    Tommonen -86 auton ahtaminen on ollut maailman helpoimpia juttuja ainakin tällä vuosituhannella. Ei siihen tarvi mitää lakimuutoksia.
     
    Kylmit tykkää tästä.
  12. plagu

    plagu Gearhead

    virossa ois lepposaa olla autoharrastaja tullut voimaan jo viime vuoden puolella:

    https://www.tehnoulevaatus.ee/uudised-tehnonouete-maarus-kommentaarid/

    olennainen kohta:
    "
    Mootori vahetamine

    Tunnistatakse kehtetuks punkt, millega kehtestati piirangud asendusmootori massile, töömahule ja võimsusele. Asendusmootori töömaht ei mõjuta sõiduki liiklusohutuse taset. Töömahu muutus mootori puhul mõjutab kõige rohkem mootori võimsust ja massi. Seetõttu töömahu alusel mootorivahetuse piiramine ei ole otstarbekas. Samuti puudub otsene seos mootori võimsuse ja liiklusohutuse vahel, mistõttu asendusmootori võimsusele enam piiranguid ei seata. Sõidukile asendusmootori paigaldamisel on oluline jälgida, et uue asendusmootori massi tõttu ei ületataks lubatud teljekoormuseid.

    Maanteeameti praktikas, ei pea vahetusmootor vastama heitmeklassilt ja müramääralt sõidukile algselt paigaldatud mootorile või esmaregistreerimise hetkel kehtinud piirmäärale."

    Karkeasti suomennettuna, saat laittaa minkä koneen mihin vaan kunhan akselimassat pysyy tolkullisina.
     
    mukko, Gary Grand ja sbc350 tykkäävät tästä.
  13. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei se aivan noin helppoa ole, päästönormit pitää täyttää. Ja sitten moni asia on taas paljon vaikeampaa, virolainen työkaveri on ainakin sitä mieltä että mitään mun autoista ei saisi virossa katsastettua. tuo moottorin vaihdon helpotus on ilmeisesti sielä ainoa parempi juttu esim jarruja ei saa vaihtaa parempiin, ellei saa merkkiliikkeestä todistuksia.
     
  14. plagu

    plagu Gearhead

    lainaamani kohdan viimeinen kappale suomennettuna:

    "
    Korvaavan moottorin ei tarvitse noudattaa alun perin ajoneuvoon asennetun moottorin päästöluokkaa, melutasoa eikä ensirekisteröinnin yhteydessä voimassa olevaa rajaa."

    Virossa asuva tuttuni tuon uutisen minulle pisti että homma muuttuu melkoisesti. Aiemminhan virossa kaikki muutokset olivat todella hankalia mm rattia et saanut vaihtaa tarvikkeeseen. (edes 80 luvun autoon)
     
  15. T5

    T5 Gearhead

    Mites tämä homma nyt menee? Elikkäs milloin nämä säädökset tulevat nyt voimaan? Oon nyt täältä (ymmärtääkseni) lukenut kolme eri päivää. 20.5 , 1.6 , ja 1.9.

    Alunperin rakentelin sillä silmällä autoa, että 1.6 tulisi uudet säädökset voimaan. Sitten @artsiracing toisessa ketjussa pelotteli, että päivämäärä olisi jo 20.5.

    Asia kiinnostaa sen takia, koska mallisarjan suurin/tehokkain kone pitäisi ahtaa ja nyt peräsuoli pitkällään oon autoa niputtanut, kun päivämäärä aikaistu tuohon 20.5 ajankohtaan. Muutoin kaikki olisi jo suunnilleen kunnossa, mutta tänään vesipumppu alkoi vuotamaan ja Fordin 460-koneeseen vesipumput meinaa olla vähän hakusessa tähän tilanteeseen.
     
  16. plagu

    plagu Gearhead

    Tuleeko sulla tehopaino raja eteen vai mikä tuossa ahdistaa että pitää kiireellä tehdä?
     
  17. T5

    T5 Gearhead

    Eikös näissä uusissa pykälissä ole se kohta, että ahtaminen nostaa automaagisesti tehoa vähintään 30%? Ja koska mallisarjan tehokkain kone on jo nyt kohteena, niin pitäisi poikkeusluvan kautta tehdä tuo homma. Nykyisillä säännöillä riittää vielä ainoastaan teholappu.

    Taidan olla niin rohkea jannu, että marssin tänään konttorille ja kysyn asiaa ihan elävältä katsastusinsinööriltä. Saapahan kerralla varmuuden tähän.
     
  18. plagu

    plagu Gearhead

    se 20% raja korvautui sillä kw/kg hässäkällä.
    Eli jos 30% tehonnousu ei ylitä sitä ei tarvetta millekkään poikkeuslupa hässäköille.
     
    xarper tykkää tästä.
  19. T5

    T5 Gearhead

    Kävin kysäsemässä konttorilla asiasta. Trafin piti tiedottaa tästä huhtikuun aikana, mutta mitään ei ole kuulunut. Alunperin piti tulla voimaan kesäkuun alussa, mutta nyt ei tunnu kukaan tietävän mitään. Eli kaikki on siis vielä auki.

    Ja mitä vähän omasta tilanteesta kyselin, niin helpompi on leimata vanhojen säädösten aikana.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei ne olleet trafilta tiedottaneet myöskään siitä +40v autojen joka toinen vuosi leimaamisesta mitään. Konttorilla olivat netistä lukemansa tiedon varassa kun kävin varailemassa katastus aikoja.
     

Kerro tästä muillekin!