Epämääräistä ajatuksenjuoksua kuutosista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 12.5.2020.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ihan vaan tässä pitkin kevättalvea olen pohdiskellut, mistä löytäisin beauvilleeni moottorin omaan lompakkoon sopivalla summalla. Varsinkin kun tuo kiinalainen tauti vei bändihommat ja ne pienetkin lisät mennessään.

    No alkujaan siis kasivehje mutta mietiskelin vaan, että voisihan se olla jotain muutakin. LS9 koodilla alkujaan ollut 350 truck kone tarjosi wikipedian mukaan 165hv/373Nm. No monessa suomimallissa on ollut alkujaan kuutonen, se 292cid, jolle wikipediassa kerrotaan suoritusarvoiksi 165hv/380Nm. Siis sama käytännössä kuin isommalle kasille.:eek:
    Miten lie.

    No sitten piti tutkailla, että mitäs muuta on ollut suorana kuutosena. Mutta pieniähän ne on olleet, GMC:llä olisi jo hyvän kokoisia bensakuutosia mutta ne on antiikkisia ja pienitehoisia kokoonsa nähden.

    No tuoreempi vaihtoehto trailblazer yms. keulilta vortec4200/atlas LL8, 4.2 litraa mutta tehoa ja vääntöä ihan kivasti. Moderni moottori saattaisi olla jopa taloudellinen? Mutta ei noitakaan ihan joka nurkalla taida lojua.

    Seuraava wikissä vastaan tullut olikin duramax lg4 eli isuzu 6H sukuinen diesel kuutonen. Olisi erilaista mutta...

    V-koneissa on tietysti 4.3 eri versioineen, lahoja astron raatoja sai ainakin joskus todella edullisesri. Sitten on LS/gen4 sukupolvi V6:sta mutta sekin on over budget.

    Porukka innolla vaihtelee kaseja kuutosten ja nyt vielä ls:iä perinnekasien tilalle mutta mihin kuoppaan ne vanhat aina kaivetaan?

    :rolleyes:

    Semmoista ajatuksen matelua tuli näin keskellä päivää.
    En tiedä, olisiko noissa jossain realistista budjettipotentiaalia...o_O
     
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Rivikutonenhan se on moottoreiden kuningas. Vähän itsekin tutkailin vaihtoehtoja omaan Ramiini möykkäävän ja haisevan Cumminsin tilalle, mutta päädyin kuitenkin rempaaman sen jatkona olevan laatikon ja jatkaa kaasuöljyllä. Lyhytiskuiset kierroskoneet eli veekasit ei nappaa.;) Mikään talousmoottori ei 292 liene, paitsi jos ilmaiseksi hyvän saa. Bensa maistuu kuulopuheiden mukaan siinä kuin kasillekin. Tuo Vortec-kutonen olisi mielenkiintoinen, mutta taitaa olla muuttuvine venttiilinajoituksineen aika haastava projekti sovittaa vanhempaan autoon. En tiedä onko jälkiasennusecuja tai -johtosarjoja saatavana. Ei ihan pienen budejetin ratkaisu taida olla sekään. Fordin 4.8 ruiskukutosen kannalle luultavasti olisin kallistunut, jos hanke olisi edennyt. Eri konsernien tekniikoiden sekoittaminen samaan autoon ei kyllä innosta, mutta Moparilla ei oikein kuorma-autoon sopivaa kutosta ole ollut ohjelmassa sivuventtiilikauden jälkeen.

    Edit: 4.9 lähinnä se on tuo Fordin 300 cid kutonen.
     
    Muokattu: 12.5.2020
    toyopet ja kerkko tykkäävät tästä.
  3. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Sellainen huomio 4.3 koneesta, että sellaisen käynti ei ole ainakaan mikään värinätön, viimeisimpiinhän noihin tuli sitten tasapainoakseli. Halpa ostaa ja rempatakin kyllä. Sellaisen ruiskun asentamisesta en tiedä millainen homma on vanhempaan koppaan. Tuo 4.2 suora kutonen olisi se mitä minä lähtisin tuossa tilanteessa selvittämään onko mahdollinen retrofit hommiin, tosin ihan nollabudjetilla tuskin hommasta tulee mitään.
     
  4. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Veekutonenhan on sellainen kmpromissimoottori jossa ei ole oikein mitään hyvää, varsinkin tuollainen kasista pätkäisty 90 asteinen.
     
    kerkko tykkää tästä.
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, se 4.3 on semmoinen pärinäkone mutta ainakin astrossa hyvinkin taloudellinen.

    Mutta mutta...
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mites joku pienempi hlöautokutonen ja sen kylkeen turbo? Siis hlöautorivikutonen kokoluokkaa 170 cid.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ebayssa löytyy niitä DOCH GM kutosia. Melkein 300 hp.
     
  8. Ja sekin kallellaan?

    Kustannustehokas kutonen on Volvon tinakutonen. Jos siihen lyö mutkan kylkeen, niin kyllä sillä vanikin liikahtaa.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kannattaako sitä mennä seka-avioliittoihin? No, jos tykkää. On letukallakin niitä pikkukutosia ja euroopasta lisää. Ooppelin rivimoottoreista löytyy se 2,8 litrainenkin vissiin?
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ihan hajulla ei ainakaan tuo mun 4.9EFI mene. On tosin lavakorissa ja C6:lla ilman lukkoturbiinia. Jos oikein sukkasillaan maantiellä 80 vauhtia pitää, niin 12 on mahdollista. Mutku tossa vedettiin mökkireissua muun liikenteen tahtiin, niin mielummin viistoista. Keskikulutus on 17,x ja kaupungissa saa ajella 20 litralla sata kilsaa. Siinä se kaasarikoneen kyllä taitaa voittaa? Ja on ilmeisesti pitkäikäistä sukua. 1988 mallin auton kone on jäljistä päätellen paikoillaan ensiasennuksesta. Viime vuoden alussa tilkittiin kaiken sotkevat öljyvuodot ja nyt 10tkm jälkeen öljynpinta on edelleen ylärajassa.
     
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Jos tuolle linjalle lähdetään, niin Opelilla on myös kolmelitrainen 24 venttiilinen.
     
  12. Roc

    Roc Gearhead

    Facebookissa oli justiinsa joku myymässä 5 sukupolven Camarosta 3.6 kutosta ja 6 lovista manuaalia, olisiko pyynti ollut kohtuullinen 2200€? Siinä on jo muistaakseni 305hv.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No tuo on jo kohtuullista, kun viime kesänä g20 vanilla 305:lla edelin ja viimein toimivan lukkoturbiinin kanssa oikein pihistellen pääsin maantiellä 17l/100. Ensimmäisiä ajoja kun sillä tein, niin oli kulutus 28l/100km. Ja katsastettu niillä säädöillä.

    Huomasin tuon, ihan näpsäkkä voisi olla mutta manuaali ja vani...
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No niin, onhan tuolla nurkalla toyotan 4M...
    Se ei kyllä viritysaihiona ole toyota-mittapuulla mitenkään luotettavimmasta päästä. Sekin tietysti suhteellista.
    Eräällä toisella palstalla oli kohtuuhintaan myös pari land cruiserin 4.2l kuutosta, ei nekään kyllä raketteja tai taloudellisia ole. Ne saattaisi olla fyysisesti likellä alkuperäistä ainakin legendan mukaan, kun pohjaa chevyn koneeseen. Tiedä sitten.
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    4,3l on venekäytössä 4 kurkkuisella 205 hp, ja jos tuon värinät haittaa, niin suora kasi on aika värinätön.
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    :D
    Värinätkin on suhteellista. Jos on vaikkapa vanhalla diesel-transitilla ajanut, niin tuommoinen V6 käy silkkisesti, vaikka olisi puolet pytyistä pimeänä.
     
    hantta tykkää tästä.
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Minulla on parivuotta ollut Caprise 4,3 koneella, eikä sen värinät häirinnyt ainakaan, korkeintaan ääni, jos se ei ole ylivoimainen este ;)
     
  18. Roc

    Roc Gearhead

    Jos olisi oma vani ja moottorinvaihtoa miettisin oikeasti, niin 4.8/5.3/6.0 LS-kone olisi mulla ainoa vaihtoehto. Siihen 4L60e kaveriksi, niin olisi pieniruokainen ja tehokas.
     
  19. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Tuolta löytynee LL8
    https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Chevrolet/CHEVROLET-TRAILBLAZER/All/Motor/Motor-Bensin/Alla/
     
    toyopet tykkää tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Meneekö tommoseen LL8:iin joku 3-4 vaihteinen perinnetakavetolaatikko helpolla kiinni? Tommonenhan mahtuu uusilla kilowattisäännöillä helposti perinneautoihin, niihin pienempiinkin. Alumoottori ei välttämäti ole edes paino-ongelmainen.
     

Kerro tästä muillekin!