Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Joskus ysärillä oli muotia laittaa perätuupparin kakstahteja Minien keulalle, siinä sai parisataa pollea suht kompaktissa ja painon suhteen optimoidussa paketissa.
     
  2. Ja nykyään voi laittaa Evinruden V8:n Amazoniin..

     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tai Corvette:
     
  4. fmila

    fmila Gearhead

    Suomalaiset laittoi ratasivariin joskus 70-luvulla rataveneen kilpakoneen, Königin 4 sylinterisen 2-tahtisen 120 heppaisen, 500 cc, kiinni. Laite oli suorilla varsin nopea, mutta jäähdytyksen kannalta osoittautui ongelmalliseksi. Se kun oli suunniteltu "raakavesi" jäähdytykselle, jossa kylmän veden saanti ei ollut ongelma, toisin kuin rataolosuhteissa, esim. lähdön odottelussa. Kilpakumppanit kuulemma huomasi varsin pian laitteen "haavoittuvuuden" ja käyttivät sitä hyödykseen. Sorry off topic, kuvat jääköön siksi myös pois, kun siitä puuttuu se neljäs pyöräkin ;-)

    t. AM
     
  5. Tuli vastaan Wikipedian kuva:

    [​IMG]
    Part of car steering mechanism: tie rod, steering arm, king pin axis (using ball joints)

    Alkoi heti mietityttää, että mistähän toi on. Pienellä googlettulla löytyi autokin:

    Saab Quantum

    SAAB Quantum was a series of five privately designed and built automobiles using various Saab components. The earliest used Saab 93 two-stroke engines, transmissions and suspension. The later used Saab 96 drivetrains and suspension parts. All were built in the United States.


    ja tässä oli tarkka malli:

    Quantum IV (1963) - Single seater formula car sold as a kit car. Intended for Sports Car Club of America's (SCCA) "Formula S" series.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. always bb

    always bb Gearhead

     
    hmr66, esmi ja malvasto tykkäävät tästä.
  7. always bb

    always bb Gearhead



    Meikäläinen just syntynyt kun pelit on upeita ja kokeellisia monilta osin
     
    MIAMIDRAGRACING, esmi ja malvasto tykkäävät tästä.
  8. TM/VM esittelee Walter Röhrlin Akropolis-rallissa ajaman Audi 200 Quattro ryhmä A vm. 1987. Jutun kuvia:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    malvasto tykkää tästä.
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Noitten audien koneen sijoitus on mielenvikainen.
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei ole ihan mielenvikainen, oli lähes yhtänopea, kuin Peugeot 205 turbo, johtuen lähinnä aerodynamiikasta
     
  11. Muistaakseni jotkut Quatrot oli niin keulapainoisia, että oli hyvin äkkivääriä ajettavia.

    Toisaalta noi keskimoottoriset B-ryhmäläisetkään ollut kovin tasapainosia ajettavia. Hypyissä ne tuli alas vähän miten sattuu.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Koko moottori etuakselin etupuolella on vain jotain ihan älytöntä. Suorituskykyhän noissa on ollut aikanaan hyvä, välillä jopa paras, mutta jostain syystä moinen koneen paikka ei ole ihan valtavirtaa enää.

    Mutta parhaat äänet mitä suora moottori voi tarjota, mielestäni. Heti kasikoneen jälkeen seuraavana äänissä tommonen rallivitonen. Ja legendaarisen hienoja kamppeita noi ralliaudit. Mut silti se kone vois olla 99cm taaempana..! :)
     
  13. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    On kyllä hienoo settii!
     
  14. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Kun vaihteisto, keskiperä ja etuperä on samassa yksikössä, niin onhan se kompakti rakenne. Haittapuolena tietysti juuri tuo että koko kone retkottaa etuakselin etupuolella, kun etuvetarit lähtee siitä laatikosta. Vitoskoneet oli vielä rautalohkolla. Kustannusoptimointiahan tuo on, halvempi rakenne kuin jos toiminnallisuudet olisi erillään.
     
  15. hmr66

    hmr66 Gearhead

    kerkko ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Ainakin iso massa (momentti) etäällä painopisteestä? Mitenkähän painojakauma on akselien kesken?
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Luulen, että Audin rallitallilla oli muuta mietittävää kuin raha :dTaisi idea olla se, että tekniikka pystytään hyödyntämään tuotantoversioissa, mikä on toiminutkin,vs. Peuget tai Lancia ;)
     
    kerkko tykkää tästä.
  18. Audilla oli omat keskimoottorisuunnitelmat vuonna 1986 uuteen luokkaan S. Mutta kun B-ryhmä lopetettiin, niin suunitelmat jäi suunitelmiksi ja prototyypit prototyypeiksi. Tässä sellainen:

     
    Muokattu: 18.5.2020
    Mija ja hantta tykkäävät tästä.
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ford myös hiukan myöhästyi, taisi projektiralliautot mennä Norskeille crossiin ;)
     

Kerro tästä muillekin!