Käkkylään vaihtovirtalaturia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja teippi-mikko, 18.5.2020.

  1. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jos vanha laturi antoi sen 25-35A ja se riitti kuormaan sekä akun lataukseen niin se 70A nykylaturi tekee saman työn eli lykkää AKKUUN ja kulutukseen sitä tarvittavaa virtaa sen max 35A ei enempää. Lataussäädin hoitaa homman kuten ennen hoiti homman latausrele.
    Kulutus on ja pysyy autossa samana vaikka lykkäis 1000A laturin niin sekin lykkää ohjauselektroniikan säätämänä sen max 35A ellei AKKU ole oikosulussa tai muuten tyhjä. Akulta eteenpäin kuorma sama ja auton omat sulakkeet suojana. Lataus amppeerimittari on se suurin palovaara muut kestää.
    Toi sulake laturin ja akun välissä on vähän niinku hifistelyä. Se roppu pitäis olla maksimi latauksen kestävä eli 70A laturis 70A tai karvan yli o_O.
     
    1purehell ja juko7 tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No niin, joskus se akku on totaalisen tyhjä ja laite laitetaan käyntiin kaapeleilla, niin se latausvirta on aluksi suunnilleen sen laturin sisäinen asia. Vaihtovirtalatureissa ihan suurimpia lukuunottamatta ei ole mitään rajoitinta, vaan niillä voi jopa hitsata. Aditasta haettu "Valmetin laturi" pystyi sulattamaan -66 Dartin laturin kaapelin, joka oli sitä alkuperäistä pari neliömillistä piuhaa, joka riitti oikein hyvin alkuperäisen 26A alternaattorin ja auton kulutuksen tarpeisiin.

    Sulake. Akusta saa niinku ihan hemmetisti oikosulkuvirtaa, jonka vuoksi autoissa on ollut heikkoja lenkkejä, "fusible link". Semmosen linkin voi korvata 80-100A maxisulakkeella.

    ... semmoset 40 vuotta on tullut tuotekehiteltyä laitteita, joissa on sähköä seassa.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    motohomessa kun hupiakuissa oli kulutus suurempaa niin kyllä välillä latasi hetken jopa 90A sitten jonkun aikaa siellä 50A paikkeilla,ja siitä alkoi ajaessa hiljalleen laskea.ampeeri mitari oli digi ja shuntilla eikä mikään moparin palomalli 50 luvulta.
     
  4. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Nyt on laitettu tavallinen vaihtovirtalaturi kiinni. Vähän oli sepittämistä kiinnikkeissä kun tässä on alakiinnitys pakosarjassa kiinni. Hihnalinja tuli aika hyvin kohalleen vaikka alakiinnike vääntyili hitsatessa.
    Latausjohdon tekasin 10mm2 piuhasta , riittää varmaan tuolle virtamäärälle. 40amppeeria oli kulutus valot ja puhallin täysillä.
    Poppivehkeet ei ollu päällä mutta tuskin yksi viisikanavainen vahvari ihan älyttömästi kuluta.
    Latausjännite oli tyhjäkäynniltä reippaille kierroksille tasan 14.7v eli just sopiva agm akulle (optima red top).
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Kuulostaa siltä , ettei tartte moparilla antaa virtaa tienpäällä, niinko joskus on tehty.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jos sä annat virtaa omasta autosta, niin ei sun auton sähköjen pitäis siinä sulaa, se sun oma akku jossa on virtaa toimii kuitenkin siinä välissää… ööö … akkuna! Vai oliks toi kommentti siitä kun tossa rivien välissä ehkä hieman väheksyttiin moparin pallomallin laturia?
     
  7. persetti

    persetti 1st gear

    Hyvin piisaa 10 neliön johto , omaan 390 laitoin jonkun iskran tekemän laturin ja 6mm2 johdon ja toiminut toistakymmentä vuotta ilman ropleemia
     

Kerro tästä muillekin!