Mopar 318 Edelbrock imusarjan sopivuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja RockfordF, 24.5.2020.

  1. RockfordF

    RockfordF 3rd gear

    Motti huollossa ennen asennusta ja piti aloittaa seuraavaksi imusarjantiivisteen vaihto.
    Tuohon on joskus laitettu Edelbrockin imusarja ja huomasin, että näyttää nyt vähän oudolle.
    Kuvassa punaisella ympyröidyt kohdat eivät peity imusarjalla, ilmeisesti pitäisi? Onko tuo imusarja väärä vai saako tuohon jotain peitepaloja?

    Toinen huomio, että peltipakosarjat eivät olleet peittänyt alimmaisia reikiä ja näistä on vuotanut pihalle ties kuinka kauan. Mikä virka näillä on?

    Onko nuo kannet jotkut erilaiset mitä yleensä?

    Edit. Googlella kun hieman tutki lisää, niin ilmeisesti kuuluukin olla noin.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 24.5.2020
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mopar:n koneista käytännössä mitään tietämättä kommentoin...

    Kone lienee jokin saasteaikakauden 318 ja tuo imusarja taas on kohtuu harvinainen varhainen Edelbrock:n LD340 imusarja SBM 340cid koneeseen, joten yhteen sopivuus ongelma ilmeinen.
    Googlen mukaan ilmeisen hyvä imusarja 340-360 koneisiin, myöhemmin sen on korvannut vasta Edelin Air-Gap RPM sarja.

    Mietityttää vain kun sanot että tuo imusarja on joskus vaihdettu koneeseen, siis onko se tosiaan toiminut siinä ?

    Pakokaasuthan tuolta lämpö/EGR-kanavasta tulevat väkisinkin ulos, ellei imusarja peitä aukkoja.
    Kansien pakoaukkojen alla olevat alemmat pikku reiät vissiin myös jotkin saasteaikakuteen liittyvät ja jossakin sanottiin että helppo tukkia tulppaamalla.

    Mopar miehet jatkakoot, kun tietävät oikeasti.
     
  3. RockfordF

    RockfordF 3rd gear

    Kiitos infosta. On ollut minulla ajossa tuollaisena ja ei ole puhaltanut pakokaasua tms. tuolta. Nappasin imusarjan äsken pois ja tutkin tarkemmin noita kanavia, niin vaikuttaisivat äkkiseltään olevan umpinaiset. Tiedä sitten mikä virka noilla on?

    Tämä moottori on tehty hieman eri osista esim. kannet on muusta vehkeestä. Ei ole vaan tullut ikinä kiinnitettyä aiemmin tuohon imusarjan istuvuuteen huomiota.

    Tuo pakosarjan vuotaminen tai oikeastaan noiden pultinreikien puhaltaminen olisi kyllä pitänyt huomata :rolleyes: Laitoin vuotavan pakosarjantiivisteen piikkiin, mutta tuolta se on puhaltanut laipan alta ohi. Täytyy katkaista sinne jotkut sopivat pultit tahnan kanssa.

    [​IMG]
     
  4. Herje

    Herje Double Gearhead

    Imusarja istuu kuten kuuluukin.
    Tosta kansien keksimmäisestä reiästä kulkee pakokaasu imusarjan esilämmitykseen.
    Ja kansien pakokanavan alla olevat on egr varten.
    Ne voi ja pitää tukkia.
     
    JR35 tykkää tästä.
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jaa se on tuollainen kaksiosainen tuo lämpö/EGR-kanava kansissa, pakokaasu kulkee keskellä ja ulkopuolella onkin ilmeisesti vain tyhjä tila...eipä kai sillä väliä sitten ole ?

    Kierrä tulpat tai katkaise pultit niihin alempiin reikiin, niin tuolla joku kertoikin tukkineensa ne.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Toi u tai hevosenkenkä on vain tyhjätila kanavan ympärillä. Jos et aja talvella, tuki myös ne varsinaiset kanavat, vaikka pelti/rosteri yms lätkillä tai jollakin. Turhaan kuumentaa kaasaria.
    Pakokanavien alapuolella olevat reiät ovat ilmapumppua varten, joka painaa ilmaa sinne pakokanaviin. Auttaa johonkin päästöihin yms. Kiertää sopivat pultit sinne ja katkasee ne sisään. Noin tein omalle 360 kansille.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    U-ura on selkeä lämpökatko, jottei venttiilikopan tiiviste paistu hiileksi pakokanavan päällä.

    Liekö tuosta yhdyskanavasta kovin paljon virtaamaa jää, jos on jo peltisarjat? Sehän alunperin toimii sillä bi-metalliohjatulla läpällä hantin puoleisesta pakosarjasta.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllä sinne aina kuumaa pakokaasua menee. Ja nykybensalla joutaa kaikki turha lämpöpois imusarjasta.
     
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Lämpökanava imusarjan alla kannattaa tukkia. Mä olen hitsauttanut paikallisella kaverilla, jolta alumiinin hitsaus onnistuu Paksut alumiinipalat tukkeeksi molempiin päihin imusarjaa. Ei pala eikä kaasari lämpene niin pahasti.
     
  10. RockfordF

    RockfordF 3rd gear

    Kiitos infosta, selkis. Enään loput ja pata keulalle.
     

Kerro tästä muillekin!