Totuus moottorien virittämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mikä auto?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikös ajoneuvolla ’metsästäminen’ ole kielletty?
     
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ritsapillut on vapaata riistaa
     
  4. jänis2

    jänis2 3rd gear


    Google löytää "aurinkotuolisurma" -haulla.
    Surullista.
     
  5. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    näin seinäjokisena kalpea mielikuva, että olisiko sittenkin ollut vaalea Trans Am tjsp? Noita yhdistelmiä ei tuohon aikaan liikaa näkynyt. Ei kyllä nykyäänkään...
     
  6. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Kyllä meillä toisinaan...
     
  7. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    1985 vuoden lehdessähän tuollainen Lincoln esiteltiin ja ihan näyttävä misukin oli kuvassa. Onko ne sun omat kuvat K-18 matskua ?! Hienoa tarinaa, jatka toki !! Moottorin virittämisestä panohommiin, niin lukijoiden mielenkiinto on taattu!

    Kaikkia tarinoita ei voi kertoa, mutta aihetta liipaten. Eräänä nuoruuden juhannuksena leiriimme eksyi pariskunta, jonka auto oli esitelty lehdessä. Tai oikeastaan auto taisi olla pariskunnan naispuolisen osapuolen. Koska ilolientä oli nautittu sangen runsaasti, niin pariskunnan miespuoleisella jäsenellä alkoi olla nukkumaanmenoaika. Herrasmiehinä toki autoimme hänet yöpuulle omaan leiriinsä. Pariskunnan naispuolisella osapuolella oli ilmeisesti patoutuneita tarpeita, koska hän halusi jatkaa illanviettoa seurassamme ilmeisin taka-ajatuksin. Seurueemme muut jäsenet taisivat olla sillä hetkellä parisuhteiden rajoittamia moiseen toimintaan, joten edesmenneen ystäväni kanssa päädyimme kimpparatkaisuun. Pitkää tikkua ei tarvittu, vaan hänellä teltanomistajana oli etuoikeus ensimmäiseen erään itseni jäädessä odottelemaan vuoroani esilämmitetyyn naaraaseen. Harmillisesti runsaasti nautittu alkoholi yhdistettynä kuusenjuureen nojaavaan Ford Escortin irtopenkkiin saivat nukkumatin viemään voiton ja heräsin seuraavana aamuna yhtä seksuaalistakokemusta köyhempänä...

    Kivasti vaan tulee mieleen kun vanhoja Veekaseja selaa...
     
    chevy 2, jussi79 ja artsiracing tykkäävät tästä.
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Panohommilla kehuskelu ei ole koskaan kuulunut suosikkeihini, mutta jos se liittyy mitenkään autoihin niin sehän on jo aivan eri juttu!

    En tiedä herättääkö tämä enemmän sääliä kuin ihailua, mutta kun tein sen ensimmäistä kertaa autossa, niin se tapahtui Angliassa... :p
     
    LPV tykkää tästä.
  9. leemu

    leemu Gearhead

    Sikäli kyllä ihailua, että vaatinee olympiatason voimistelijan notkeutta jotta kykenee köyrimään juustohöylässä:poff:
     
  10. Sen jälkeen Angliasta tuleekin coupe..o_O
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Silloin oltiin vielä nuoria ja notkeita. Ja varmaankin aika himokkaita!
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jumalauta, 100.000 lukukertaa tuli täyteen!

    Mahtavaa.

    Tai no, olkoot. Mitä väliä sillä on? Mennään uudella tarinalla.

    25. "Kiukuttelevat naiset"

    Joskus nuorempana ihmettelin miksi anglosaksisessa maailmassa vekottimet, kuten vaikkapa laivat tai autot, nimetään naissukupuolen mukaan.

    En ihmettele enää. Ne kun osaavat kiukutella.

    Alkuviikolla kaikki näytti loistavalta. Tarkoitus oli lähteä loppuviikosta jälleen kerran Suomen kiertueelle säätämään LS-moottoreita. Tampereen ollessa varsin keskeinen paikka Etelä-Suomessa, oli tarkoitus punkata siellä keskiviikosta maanantaihin, mutta eihän se niin mennyt.

    Naisen kanssa on lähes yhtä haastavaa kuin ilman naista. Naisen kanssa tulee riideltyä ja ilman naista luullaan homoksi. Nuoremmille lienee yksi lysti, mutta itse edustan aikakautta, jolloin nuo asiat eivät olleet yhdentekeviä, eivätkä ole vieläkään.

    Kävi sitten niin, että sain etäältä tarkkailla tamperelaista naisystävääni; ihana vihreä teepaita ja valkoiset shortsithan sillä oli kun se saapui pässinsarvisella wintage-pyörällä kotiinsa. Siinä vaiheessa en vielä tiennyt, että sinne Tampereen majapaikkaan ei nyt ole asiaa koronapelossa. Mutta tekstiviestillä se sit tuli selväksi. No go.

    Ookoo, no, minä lähden sitten...ööö...jonnekin.

    Corvetessa on helkkarin vittumaista nukkua, joten eikun hotskun etsintään. Jossain Hämeenlinnan perämettässä näytti googlen mukaan olevan viisi vapaata huonetta, joten eikun sinnepäin. Vaan kuinka kävikään...

    [​IMG]

    Eihän siellä sit ollut ainuttakaan vapaata huonetta. Joten eikun kännykkä käteen ja googlaamaan josko jostain muualta saisi huoneen. No, onneksi tärppäsi ja sain Janakkalasta huoneen yöksi.

    Seuraavan aamun potilas oli suhteellisen helppo. No toki normaalit vianetsinnät ja korjauskehoitukset, ennen varsinaista säätöä. Päivän mittaan kaikki tuli valmiiksi ja eikun kyselemään seuraavalta asiakkaalta osoitetta minne ajella Vetellä.

    Asiakkaiden luo ajamisessa on aina jotenkin jännä fiilis. Kun ei yhtään tiedä mitä odottaa. Onko kyseessä puhelias vai hiljaisempi asiakas. Millainen auto, millaiset tilat, ja niin edelleen. Tarjotaanko heti kaffia ja pullaa; pitääkö juoruta ensin emännän kanssa vai miten pitää oikein käyttäytyä. Itte olen toki pohojalainen eli menen yleensä heti asiaan, ellei sitten ole ihan pakko jutustella. Toki ehtiihän siinä sitten jutellakin, mutta näissä hommissa kuitenkin aika vilahtaa nopsemmin kuin kuvittelisi, koska mikään ei yleensä mene kuten etukäteen suunnitteli.

    Ei se mennyt tälläkään kertaa.

    No, eka ongelma oli tietenkin se missä yöpyisin seuraavan yön. En kehdannut samantien kysyä asiakkaalta missä mahtaisi olla lähin halpa hotelli, joten aloitin säätöhommilla, kuten tavallista. Vasta tuntia myöhemmin tiedustelin asiasta ja onneksi talo tarjosi yöpymismahdollisuuden olohuoneen soffalla.

    Aivan mahtava Camaro oli rakennettu jenkkilässä. Ilman tarkempaa tietoa nokka-akselista piti alkaa autoa säätämään. Muuten asiat sujuivat varsin loogisesti, mutta aivan keskeinen asia säätämisen kannalta oli pielessä. Olisi pitänyt viheltää peli poikki jo ennen dynosessiota koska asiakaskin toi asian esiin, eli bensanpaine ei pysynyt tasaisena suuremmalla kuormituksella.

    No, tapanani on tehdä ensin normiajon säädöt ja silloin ei täyskaasun lähellä käydäkään. Osakaasualue oli tässä tapauksessa varsin haastava, joten vähän unohtuikin koko bensanpaineongelma. Pääsin kuitenkin jokseenkin tyydyttävään tulokseen normiajossa, joten ei muuta kuin kohti dynoa...:



    Kuulostaa ihan vakionokalta, eikö vaan? :)

    Tuollaisen normiajoon säätäminen ei ollut onnistunut ämericanjoelta kovin hyvin. Eikä mielestäni muiltakaan osin täysin. Mutta mitäpä minä tiedän siitä, mitä alkuperäinen omistaja oli autosta ajatellut.

    Säätötyö keskeytyi sitten bensanpaineen vaihteluun. Auton FSCM eli polttoaineen kontrollimoduli (tai sitten lisäbensapumpun ohjausmoduli) nosti täyskaasulla bensanpaineeen ensin vakiosta neljästä baarista kuuteen baariin (!), sitten kesken vedon tipautti sen 2.6 baariin (!) ja sen jälkeen nosti sen neljään baariin, jossa se on normiajossakin.

    Säädäppä siinä sitten seokset kohdalleen. Mut aivan ihana pimu tuollainen valkoinen kiukkuinen Camaro kyllä on. Sinäkin sitä mielelläsi kutittelisit, myönnä pois!

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...
     
    Muokattu: 6.6.2020
    JouniK, LPV, Faihess61 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Loukku

    Loukku 3rd gear

    En ole perehtynyt tarkemmin vielä digiaikakauden servolet tuotoksiin kiitos Chrysler-konsernin.
    Mutta mitä ehkäpä ymmärsin (väärin) niin 4 bar on max mitä auton oma järjestelmä tuottaa ja tähän aux pumppu työntää ahtojen noustessa tiettyyn raja-arvoon omansa päälle.
    Tuo vakio FSCM on "säädetty" pudottamaan painetta tms kun polttoaineen määrä havaitaan kasvavan ja tähän tarvitaa muutosta?
    Mutta käyttäytyykö kaikki juuri näin tässä tapauksessa, niin täytyy jäädä kuulolle.
    https://dsxtuning.com/blogs/dsx-tech/gm-fuel-pump-control-strategy
     
    Muokattu: 6.6.2020
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Palataanpa aiheeseen eli kokemuksiin virittämisestä. Ei suoraan liity Camaroon, mutta välillisesti kyllä.

    Moottorien virittämisessä on aivan olennaista, että keskeiset komponentit toimivat oikein. Sitten kun ne menevät rikki - useimmathan menevät - niin olisi hyvä, ettei koko moottori mene samalla paskaksi.

    GM:n LS-moottoreissa esimerkiksi ilmamassamittari eli MAF on aivan olennainen komponentti seosta määriteltäessä. Kun MAF menee rikki, matka ei kuitenkaan keskeydy siihen. Tietsikassa on varalla VE-taulu, ja hyvä niin. Se on siellä muistakin syistä.

    Entäpä sitten jälkiasennettavat komponentit? Edellämainitun Camaron lisäpolttoainepumppu? Pitääkö sen aina toimia ja mitä jos se menee rikki? Sitä ei huomaa normaaliajossa, mutta ehkä sitten kun ajetaan tosissaan radalla.

    Metanoliruiskut ovat sellaisia, joita en enää laita enkä oikein suostu säätämäänkään. Toki jos se vaan on siinä ohessa, niin menkööt. Mutta kun tiedän kaksin käsin laskettuna rikkoontuneita pumppuja Suomessakin, ei se paljoa naurata.

    Jos metskupumppu on vaan jumissa, niin sitten se ei vaan syötä mitään. No voi voi, jos seos riippuu siitä. Kone kilahtaa jossain vaiheessa.

    Entäpä jos metskuruutta jää päälle täyskaasuvedon jälkeen? Sitä ei huomaa mistään muusta kuin siitä, että jossain vaiheessa moottori sammuu kun sinne on ruiskutettu osakaasulla viisi litraa vesimetanoliseosta.

    Tältä se sitten näyttää ja kuulostaa:

    [​IMG]



    ***

    Sitten aiemmin mainitun Camaron säätöihin. En tiedä päteekö linkin juttu kaikkiin GM:n FSCM:iin, mutta sama se:

    "The most important table that is almost always neglected by the less informed is [FSCM] 6994 - Maximum Desired Pressure. For a few vehicles (namely fifth gen Camaros and the SS Sedans), this table is crippling when trying to use an aux pump if it is not addressed. No matter what you do, the FSCM is going to fight to drop fuel pressure even if you're asking for 500kPa... unless you raise this table. When the FSCM gets a request for the ECM, the first thing it does is check against this table, and if this table has a lower value, it will trump the ECM request. As a followup to this table, [FSCM] 6995 - Regulation Pressure should be raised as well for good measure. Once you fix these, you'll notice that suddenly you can actually reach the pressure you're asking for. As a rule of thumb, DSX Tuning does not recommend raising these tables beyond 600kPa (and we don't recommend requesting more than 500kPa of pressure"

    Jenkkisäädössä tuo oli asetettu arvoon 650 kpa. ZL1:n säädöissä jota kokeiltiin käytettiin 450 kpa. Ei vaikutusta. ZL1:n pumppusäädöt on toiminut toki aiemmin mainiosti eräässä turboCamarossa.

    No sitten lisää:

    "There's a lesser known table that can also impact how the fuel pressure responds to an aux pump kicking on. A lot of people will notice a huge over correction as the FSCM tries to bring fuel pressure down to where it should be. It will undershoot, then come back up. You can compensate for this with [FSCM] 6999 - Minimum Fuel Pump DC. This table takes some playing with, and we don't have a set recommendation for where to end up. Sometimes you need to do the heavy lifting yourself."

    Tässäkin jenkkisäädöt olivat eri kuin ZL1-säädöissä ja vaikka ne muutti, niin tilanne ei muuttunut.

    Olennaista, tai ehkä hälyyttävintä on se, että Dsteck ei osaa kertoa, mitkä arvot pitäisivät olla:

    "...we don't have a set recommendation for where to end up."

    Eli myydään bensapumppujärjestelmää, josta ei osata sanoa, miten se pitäisi säätää, vaikka valmistaja Dsteck on yksi jenkkilän arvostetuimpia säätäjiä.

    Edelleen aivan keskeistä säätämiselle on se, että polttoaineen paine pysyy joko tasaisena tai nousee ahtopaineen mukaan. Jos se ei sitä tee, on seurauksena moottoririkko jossain vaiheessa. Tuurilla toki voi päästä pitkällekin.

    Sitten lopuksi; naapuridynon omistajalla on varsin härskillä nokalla oleva LS1 kohtuullisen suurella turbolla. Muistaakseni noin 850 heppaa ja 1300 nyyttonia vääntöä. E85 ja yksi Hellcatin pattiarallaa 180 euroa maksava bensapumppu. 3 baarin peruspaine. Jos pumppu menee joskus rikki, ei riko moottoria.
     
    Muokattu: 6.6.2020
    Herje tykkää tästä.
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Oli jokseenkin ikimuistoista kun pysähdyit murisevalla isolohko-Plymouthillasi digiajan Camaron vierelle parkkipaikalla kun säädin letukan tyhjäkäyntiä ja lähdit siitä viereltä sitten noin 100 metrin burniksella...

    Muistan tämän vielä haudassakin. :)
     
    chevy 2, Dataviilaaja, LPV ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    26. "Suurriistaa metsästämässä"

    Suom. huom: tällä kertaa tarina ei kerro naisista.

    Kaima jota en ole koskaan tavannut, mutta joka on tarinoitani lukenut, otti yhteyttä äskettäin. Siltä oli kissapeto hukassa. Oli ollut jo ilmeisesti pitkään. Avulias kun olen, lupasin auttaa.

    Olen jo aika vanha ja nyt puhutaan tapahtumista, jotka ovat tapahtuneet ennen syntymääni. Siis varhaisella 1960-luvulla. Mietin hetken kenelle soittaa. En keksinyt ketään ja epäilin etteivät vanhempanikaan mitään aiheesta muistaisi. Mutta sitten mieleeni juolahti eräs autokauppias, joka myi autoja ja erikoisempiakin sellaisia (mm. Ford Torino 429 Cobra Jet) jo 1970-luvun alussa. Soitin siis Ristolle.

    No, käytettyjen autojen kauppias tietenkin tunsi jo nuorena varsin paljon ihmisiä. Ristolta sain vinkkejä miten edetä asiassani. Juteltiin varmaan se melkein tunti; eläkeläisillähän ei ole kuin aikaa ja toisaalta wanhoja muistoja on kiva kuunnella. Riston vinkistä soitin Pentille.

    Pentti, eläkeläinen hänkin, oli nuorena tutkimassa mm. Kyllikki Saaren murhaa. Tällä kertaa en kysellyt tuosta tutkinnasta, vaan kissapedosta. Ensin mainitsin eräästä joka on ollut vuosikymmeniä tallissa melkein naapurissani ja sanoin ettei nyt ole kyse tästä autosta. Vaan vielä vanhemmasta. Nimittäin XK120:stä.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_XK120

    Pentiltä tuli juttua kuin, no, tiedättehän eläkeläiset. Kun ei ole kuin aikaa. Olin tipahtaa perseelleni, kun Pentti sanoi, että kyllä hän muistaa sellaisen XK:n ja että silloinen omistaja on edelleen elossa. Tai että oli ollut ainakin vielä vuosi sitten, kun oli hänet nähnyt kauppareissulla. "Se on se Esson silloinen huoltomies, soita sille." Kiitin Penttiä kovasti ja aloin vapisevin käsin plaraamaan Fonectaa...

    Oli aivan tavallinen työpäivä korjaamolla, mutta kyllähän työntekijät huomasivat, että nyt pomo on aivan muissa maailmoissa. Kuten olinkin. Laitoin toimiston oven kiinni ja soitin numeroon joka oli - ei niin kovin yllättäen - kiinteän liittymän numero. Kesti aika pitkään ja meinasin jo katkaista puhelun, kun hento naisääni vastasi puheluun.

    Esittelin itseni ja kysyin varovasti, olisikohan miehellänne ollut joskus 1960-luvulla sellainen englantilainen urheiluauto, Jaguar nimeltään. Rouva vastasi heti, että joo, kyllähän Erkillä sellainen oli hetken aikaa. Ja että odottakaapa hetki, niin mieheni tulee puhelimeen...

    Oli muuten aika jännät paikat.

    Erkki tuli lopulta puhelimeen ja sitten sitä juttua tuli. Tiedättehän eläkeläiset, kun ei ole muutakuin aikaa. No eikös helkkari sentään kesken kaiken korjaamon toimistoon änkeä joku asiakas, joten jouduin lopettamaan puhelun vähän kuin kesken. Asia jäi heti vaivaamaan ja päätin, että soitan vielä Erkille jossain vaiheessa takaisin.

    No, asiakas lähti ja pääsin taas keskittymään Jaguaariin. Kyseessä oli tosiaan XK120, Erkin mukaan sellainen haalean valkoinen. Ei siis puhtaan valkoinen. Erkki ei enää muistanut auton vuosimallia, mutta että se oli silloin jo varsin vanha. Ei kuulemma nuorella klopilla olisi ollut edes varaa uudempaan. No kenelläpä nuorella olisi nykypäivänäkään.. Erkki kertoi, että kyllä päät kääntyivät, kun autolla ajeli. Ei sellaisia erikoisautoja juuri näkynyt pohjanmaan lakeuksilla. Auto oli ilmeisesti varsin epäkäytännöllinen; no miksei, sentään kaksiovinen coupe, joten Erkki myi sitten auton eteenpäin varsin nopsasti. Totesi lisäksi, että "perkele kun siitä on niin pitkä aika niin ei vaan muista enää kenelle". Vastasin että en itse ollut edes syntynyt niihin aikoihin..

    Keskityin taas korjaamon arkisiin puuhiin ja tuntia myöhemmin tuttu asiakas, lempinimeltään "esimerkki-Erkki" toi naisystävänsä auton öljynvaihtoon. Erkki istahti toimistoon odottamaan ja kuten yleensä juttelimme niitä näitä. Erkki oli hiljattain jäänyt eläkkeelle, joten sitä juttua vaan tuli. Tiedättehän eläkeläiset, kun ei ole kuin aikaa. No, Erkki on ollut ikänsä katsastushommissa, joten kerroin että nyt on kissapeto hukassa. Erkki totesi heti, että Vaasan läänin kantakortithan on Vaasan automuseossa. Soita sinne ja kysy.

    Heti kun Erkki oli lähtenyt, soitin Vaasan automuseoon. Sieltä vastattiin että löytyyhän niitä kortteja ja eikun tervetuloa tänne. Lupasin tulla samantien. Kerroin korjaamon pojille, että olen pari tuntia asioilla. Asioilla, hah...

    Oli helkkarin kaunis kesäpäivä kun ajelin Vetellä kohti Vaasaa. Autossa ilmastoinnin aineet olivat päässeet vuotamaan ulos, joten ajelin koko matkan ikkunat auki, jottei tulisi liian kuuma. Mukavaa hommaa ja samalla kännykän pirinä ei häiritse, kun ei sitä kuule.

    [​IMG]

    Päästyäni museolle kerroin asiani. Tarvittiin vielä pari puhelua kaimalle, kun tarkistettiin runkonumeroita ja muita detaljeja.

    Lopulta selvisi, että Erkin XK120 oli vaihtanut omistajaa vuonna 1965. Se oli silloin myyty Vähäänkyröön, jossa se on tavallaan vieläkin. Eli siis on saman suvun omistuksessa. Mutta se mikä oli jättiyllätys minulle oli tietenkin se, että kyseinen XK120 oli siellä samassa helkkarin museossa näytillä!

    Voe jumankauta. Siis perkele sentään. Siinähän se oli parinkymmenen metrin päässä. Ja todellakin, väri ei ollut puhtaan valkoinen. Sama auto. Sama Jagge joka oli viimeksi vuonna 1965 Kauhavalla Erkin omistuksessa.

    Ajellessani takaisin työpaikalleni Vetellä päätin, että vien kuvan Jaggesta mainostoimistoon ja pyydän, että tulostavat sen ja laminoivat samalla. Ja että vien kuvan Jaggesta Erkille tulevana viikonloppuna, muistona 1960-luvusta. Kun se puhelukin jäi vähän kesken. Samalla saisi jutella eläkeläispariskunnan kanssa ja ehkä sieltä jostain perhealbumista löytyisi wanha kuva Jaggesta.

    Tänä aamuna käydessäni kaupassa polkupyörästäni puhkesi rengas. Joten reissu Erkin luo siirtyy nyt vähän.

    [​IMG]

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...
     
    Muokattu: 13.6.2020
    hiacekuski, LPV, teippi-mikko ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    27. "High thirteens"

    Nykyään videot ovat muodissa.

    Aikanaan kun hain oman Vetteni valmiiksi ahdettuna Andy Greenin pajalta Venturasta, Californiasta, ei vielä ollut Youtubea.

    No, ei se mitään.

    Saman kadunpätkän alussa, jossa Andyn pajan toimesta oli isot taulut joissa kehoitettiin ajamaan varovasti, kävi myös eräs mr. "Flow Wizard", eli AFR-kansipajan tekniikkaguru.

    Niin, sama jannu joka on suunnitellut monenlaisiin jenkkiveekaseihin alumiiniset sylinterinkannet.

    Siis just se heppu.

    Ja se testasi vapari-Corvetteaan aikanaan just samalla kadunpätkällä jossa itsekin ajoin, kun ahdetun Z06:n kävin noutamassa...:


    "High thirteens" toteaa Andy, ja aina se jaksaa naurattaa. Ehkä just ja just...

    Sitten toinen hauska video lasikuitupulkasta. Ihan vaan ohitus moottoritiellä. Z06 vapari ilmeisesti. Jessus sentään...



    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...
     
    Muokattu: 19.6.2020
    Herje ja 1purehell tykkäävät tästä.
  18. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Ei taida olla sattumaa että jälkimmäisessä videossa kuljettaja kuvaa videoa juuri silloin kun corvette vilahtaa ohi..
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    28. ”Liikaa vääntöä”

    Tuttu dynottaja rakensi eurooppalaiseen luisupulkkaansa moottorin. Tai rakenti ja rakenti, ”peräti” nokanhan se siihen vaihtoi ärtsymmäksi. Ei mikään katunokka enää, tai no, mitä kukakin pitää katunokkana. Mutta siis aika railakas nokka kuitenkin.

    Moottori oli LS1 ja peräisin 2000-luvun alkupuoliskon Pontiac GTO:sta. Siihen oli lisäksi väsätty omatekoinen single turbo –satsi. Polttoaineena E85, Hellcatin pumppu, isot suuttimet ja jokin simppeli aftermarket-moottorinohjain. Muuten ihan vakiokamaa; imusarjakin vakio muovinen, joka noissa on sama kuin LS6-imusarja. GM:n vakio alakerta, männänrengasvälykset vakiot, kannet vakiot, jne jne. Venttiilinjouset toki jytymmät virinokan takia, mutta tönäritkin taisivat olla vakiokamaa. No sama se.

    Kun kuulin ekat teho- ja vääntölukemat, totesin heti, että taitaa kytkin luistaa. No, tuolloin oli ollut moottorinohjaimen perusasetuksissa väärä parametri valittuna ja kun dynottaja oli sen muuttanut, alkoi teho- ja vääntölukematkin kuulostamaan loogisilta. Ja eikun testaamaan mutkaradalle.

    No eihän se kestänyt.

    En muista enää järjestystä, mutta ekana taisi manuaalivaihteistosta rikkoutua jokin vaihde. Ja aika nopsasti seuraavakin vaihde. Sitten alkoi kytkin luistamaan ja lopuksi meni vielä perä.

    Eikä se nyt mikään ihme ole. Sentään 1200 heppaa ja 1500 nyyttonia vääntöä. Onhan se aika paljon, vaikka sytkäennakkokin oli maltillinen 17 astetta suurimman tehon kohdalla.

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...

    Ai niin se pakollinen kuva. Tässa alla eräs asiakkaan lähettämä kuva. Tuossa Postin rakennusten takana on nimittäin korjaamomme.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 14.8.2020
    Gary Grand, Herje, sbc350 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Holdenerilla on hyviä videoita, missä pitää rajoittaa ala/keskikierrosten vääntöä, ettei ole paikat solmussa.
     
    sbc350 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!