Ilmastointi tietäjät hoi!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tox-11, 4.9.2018.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    juu, syvästi tietoisena siitä mikä tuon ikäisellä nissanilla on lämpöraja ilmastoinnin käynnistymiselle. Ihan vaan niitä johtokatkoksia ym komponenttien vikoja mittaamalla aattelin tarkistella kun siinä nissanin tehtaan manuaalissa on oikein järjestys missä järjestyksessä mitäkin katsotaan kun vikaa haetaan. Ihan itteäni tossa silloin aattelin kun +4 astetta ja pohjoistuuli kova niin se tuuli menee luihin ja ytimiin alkaa tämmöselle vanhalle dinosaurukselle tulla pelko uudesta jääkaudesta.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaa, muitten juttujen ohessa tuli tänäpänä katottua sitä thermo control amplifieria aka jäätymissuojaa. Netissä oli ameriikois jonkun nissanin rinnakkaismallin ropaajan ohje jossa puhuttiin bypass eli ohittaa suoja. Yhteen johtosarjan liittimen napaan pitäs tulla ”täyvet tulet” eli 12V ja yhden kautta maadoitus sekä yhdessä vajaa jännite riippuen juurikin onko lämpötila semmonen että toimii vai eikö toimi. Ohjeissa puhuttiin siitäkin että irrotettu johtoliitin thermistorista voidaan testata laittamalla maadotettu virtakynä vajaa jännitteiseen napaan. Pitäisi silloin lyödä magneettikytkimen päälle. Ei muuten lyöny tai ainakaan kolaus ei kuulunut. Eli siinä ei ilmeisesti vikaa. Sitte jää vielä se ecu taikka johtokatkos mahdollisuus. Ecu on keskikonsolin alla ni täytyy testata sitä vielä pistokkeesta. Jos siinä on vika ni senhän voi ilmastoinnin saaha toimimaan ilman ecuakin. Helvettiäkö ne tommoseen kuitenkin melko yksinkertaiseen vehkeeseen vielä ecun on ohjaamaan lykänny?
     
  3. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kaikki tehdään liian monimutkaiseksi...
    Jos ohjaus on ecun kautta niin juu, voi ohittaa.
    Sillä on tarkoituksena ollut : kompuran Mg-kytkin ei vedä ennenkuin auto käy ja myös pois täyskaasulla sekä jos kone ylikuumiaa.
     
  4. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Juu,ja osaa nostaa kierroksia jottei sammu,kun napsahtaa kompura päälle..
     
    rane58 tykkää tästä.
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Hohhoijaa, välillä ei ehdi ja nyt kun vkonloppuna vähän ehti ni ei vaan tule valmista. Revitty kojetaulua jonninverran auki ja riivitty ecu pois paikoiltaan sekä jäätymisuojan liitin näkyville sekä säätimet sekä ac-nappula. Ac-nappula on mitattu ja testattu ehjäksi ja siltä yhteys jäätymissuojalle, jäätymissuoja myös mitattu ehjäksi sekä ohitettu netin ohjeiden mukaan. Jäätymisuojalle tulee niinku pitää akkujännite, maa ja alta 5 voltin jännite mikä ecun pitäisi olla alentama ymmärtääkseni. No niin, ecun pistokkeelle on yhteys ac-releen 2-navalta (ei tosin se ecun pin mihin kaavion mukaan vaan toiseen) eli mitä kautta releen herätysvirta ecun kautta maatetaan. Kaavion mukaan eculle tulee johto releeltä suoraan ilman antureita tai muita. Sitte jäätymissuojalle on yhteys ecun pistokkeelle, ( sekin eri mitä kaaviossa oli) tosin ihmettelen kun paineanturi pitäs kytkentäkaavion mukaan olla välissä ja vaikka liitin irti ja hyppyjohto pois välistä niin silti yhteys on. Se on jäätymisuojan keskimmäinen liittimen pinni joka on maa. Kaavion mukaan tällä koneella ja euroopan vientimallissa jäätymissuojalta menee paineanturin kautta eculle. Tässä alkaa ihmetyttämään nyt eniten että ecun pinnien numerointi ei täsmää mihinkään mitä olen lukenut netistä. Jos olis varmasti oikea pinout chart ni saattas saaha maaliin tän. Hidastettu pikauusinta: tosiaan releen koskettimet kiinni laittamalla meisselillä alkaa pyöriä kompura ja tehdä kylmää. Se ac-releen ns. herätinvirran maattopuoli joka ecun kautta maatetaan on hävinnyt. Olisko niin että ecussa on eräänlainen rele sisällä ja jäätymisuojan ja paineanturin kautta tuleva maa saa kykemään koskettimet että ac-rele saa maata? Alkaa kohta käymään hermojen päälle jos ei ala pinnien numeroinnit selvitä. Jos ne sais selville ni helpottais että onko se ecu sökö ja vois vaikka kytkee ulkopuolisen releen ohjaamaan ac-toimintoa. Silloin siinä olis edelleen jäätymisuoja ja paineanturi messissä niinku originaalissa. Nyt alkas tarteta neuvoja kautta apuja.......


    Nyt tuli ajatuspieru, tajusin äsken muuta touhutessani että jäätymissuojan pistokkeen keskipinni on maa ja jos tökkiessä ecun pinnejä piippaa ni se oli vaan joku random maa. Itseasiassa sinne pitäs tulla ymmärtääkseni painekytkimen kautta se alle viiden voltin jännite eli katon jos painekytkimelle tulee se 4,77V ja siitä kytkimeltä eculle kans yhteys ja sama jännite ni aletaan olla lähempänä lopullista ratkaisua, ehkä. Se sitte oliskin kai herätinvirta sille ecun kytkemiselle. Se pin kartta ecun pistokkeelle olis edelleen jees ku tietäs mistä sais. Netistä on etitty tuntikausia eri päivinä.
     
    Muokattu: 4.5.2020
  6. guru

    guru Gearhead

    ilmastoinnista mitään tiiä mut jos sulla on digidigi mittari millä mittaat voltteja niin muista varmistaa kuorman kanssa ne voltit
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, kuorman kaa on voltteja mittailtu.

    tänäpänä sitte tässä ennen töihin menoa kävin vähän vielä mittaamassa. Paineanturille tulee se vajaa 5 voltin jännite. Vaan ecun pistokkeelle ei tule siltä paineanturilta mihinkään pinniin minkään valtakunnan yhteyttä, ei edes kolmannen valtakunnan. Oliskos se sitten vika siinä vihdoin? Sitte vielä katoin että ac-releeltä tulee vaan yhteen ecun pistokkeen pinniin yhteys eli tulee pinnien numeroinneista viis. Otin kyllä äsken sen ecun numeron ylös jos sillä löytys pinnikartta, sikäli tarttee vielä. Se että missä se johtokatkos on, se on sitte toinen juttu. Kerran kyllä dodge monacon yhtä johtoa seurasin johtonipussa niin pitkään että vika löytyi. Ehkä se johdon seuraaminen onnistuu nytkin.....


    Paitti että erään netistä löytyneen kytkiksen mukaan sen jännitteen suunta on niin että tulee eculta paineanturille. Eli käydessä syöttää sille anturille sen vajaa 5 volttia. Kun se suunta muuttu ni pitää alkaa seurata sen mukaan.
     
    Muokattu: 5.5.2020
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, vaikka mitä tekis ja ihmettelis taikka arvuuttelis ni aina tuntuu olevan johtopäätöksenä että syypäänä on viallinen ecm=ecu. No käytetty ei vissiin paljon maksa, saattaa tosin että tulee kylkiäisenä koko kiesi mukaan. Sitte pitäs vielä käyvä marmoritiskillä että parittasivat sen ehjän boksin tähän meillä olevaan autoon. Tuumin kuten aiemmin mainittiin että eikös tuo releelläkin onnistu tehdä toimivaksi. Mitä luin maailmalta harrastajien sivuilta ni luotettavampi on ilman elektronista systeemiä muutenkin. Mistään ei vaan ei löytynyt miten kytketään ni ite tuumittava. Oikeestaan helppo muuten mutta ohjaussignaali ja kytkimen lampun syöttöjännite tulee eri johdoilla kytkimeen ja siitä yhteinen maadoitus ecm:n kautta. Siksi se ilmastointi toimi jo eilen napista mutta jäi ne paineanturi ja jäätymissuoja pois pelistä. Sitte piti laittaa mietintämyssy päähän ja miettiä miten se kokonaisuus kytketään toimivaksi kahdella releellä. Yhdellä mietin mutten keksiny miten. No töissä tänään äsken piirtelin kahvitauolla kytkiksen muistivihkoon millä luulisin varmasti pelaavan ja toinen rele pitäs käyvä ostamassa.
     
    sibe70 tykkää tästä.
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No nii, ehkä ei voi kuitenkaan topicin kutsuun vastata niin? Mutta nyt se saatanan ilmastointi kumminkin toimii ilman ecua. Taas tuli edellisestä suunnitelman muutos ja se on nyt siinä yhdellä releellä. Sehän siis toimi jo viime viikonloppuna mutta painekytkin ja jäätymissuoja ei ollu mukana piirissä. Ehkä suurinta pähkäilyä sitten ja ongelmaa jäätymissuojan toiminta. Siihen menee kolme johtoa joista yksi menee painekytkimelle. Yksi ac-nappulalle ja yhdelle tulee jännite sulakkeelta. Toteutin sen nyt niin että eculle menevän ac- releen maadoitusjohdon kolvasin eculta painekytkimelle menevään johtoon. Sitte katkaisin sen painekytkimeltä jäätymissuojalle tulevan siitä liki suojaa ja liittimellä releelle. Nyt se ei kytke hapetinta päälle jos painekytkin ei sitä salli. Sen jäätymissuojan pitäs antaa signaali painekytkimen kautta mutta sitähän se ei nyt sitten muutoksen takia tee. Tosin kaikissa vanhemmissa ei ilmeisesti ole koko termistoria enkä muista että olis missään koskaan jäätyny ku ei ne niin kylmää ole minulla koskaan tehny. Ehkä jollain korvikeaineilla sais niin kylmää tuleen. Eikä ole tullu päälle laitettua muutenkaan kovin kylmillä ilmoilla joten ehkä tolla jäätymissuojan puuttumisella pärjää maalaisjärjen avulla. En muista että olis ikinä ollu noin paljon mietittävää ja hermoiltavaa aiemmin missään hommassa. Keitän nyt kahvit ja olen hetken tyytyväinen. Jos jollain vastaavaa ongelmaa ainakin vanhemmissa nissanissa niin voin yrittää neuvoa ettei joka asiaa tartte uudestaan keksiä ku vaikea oli löytää ylipäätään mitään tietoa millään kielellä.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  10. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Lämpöset tulee ja Town car ei enää näköjään puhalla kylmää. Tänäänkin tuntui että puhaltaa kylmimmällä asetuksella lämpimämpää kun ulkoilma. Ilmastointiongelmaahan tossa oli jo viime kesänä kun kompura klikkaili 5s välein on-off vaikka oli ollut täytössäkin ja putket oli kylmiä. Siltikin tuntui ettei puhalla tarpeeksi kylmää kabiiniin. Nyt tulee sitten jo lämmintä/lähes kuumaa eikä kompura enää klikkaile edes päälle. Mikähän s***ana tossa taas on? Muutenkin pikkasen heikon tuntunen hönkä ollu tossa aina. Sisäilman kierrätysluukkua yrittää aukoa ja puhaltaa kovaa kun kylmälle säätää eli ”ulkoa” tuleva ilma on hänelle väärän lämpöistä. Talvella pitää säätää aina pari astetta liian kuumalle että tulee sopivaa ja viime kesänä sai vääntää max kylmälle että oli ok viileetä. Ilmastoinnin kun painaa päälle nyt niin pöhinä van kovenee mutta lämmössä ei muutosta. Olisko se se ”blend door actuator” sitten kakkana? Senkö takia se viime kesänäkin tuntui että kylmästöinti ei kylmästöi tarpeeksi kun vuodatti aina lämmintä sekaan? Mitenhän sellasen toteaa? Purkamalla kojelauta pois !?
     
    Muokattu: 22.5.2020
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tavara hävinnyt hiljakseen systeemistä
     
  12. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Voiko tässä tapauksessa myös puhaltaa kuumempaa kun ulkoilma, vaikka kabiinista säädetty kylmimmälle (16). Koska se varmaan sai sinne sellasen 25 astetta perstuntumalla, ihan sama oliko ac päällä vai pois. Hvac self test ei anna mikään koodeja.

    No jaa tänään sitten kylmiltään puhalsi ”ulkoilmaa” ja kuitenkin kuumaa jos lisäsi lämpötilaa. Täytyypä vaan viedä usa-autopajalle niin saavat laittaa kuntoon ja diagnosoida mistä vuotaa freonit jos/kun vuotaa
     
    Muokattu: 23.5.2020
  13. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Lincolnissa taitaa olla niin, että puhaltaa lämmintä ja ilmastointi jäähdyttää sen sopivan asteiseksi.
    Sillon jos ilmastointi ei toimi niin puhaltaa kuumaa...
    Tai sitten lämmönsäätö ei toimi tai vesihana ei toimi.
    Kylmäainejärjestelmässä vuoto ja siks ei tee kylmää.
    Lauhdutinkenno vikoja ollut ja springlock pikaliitoksissa.
    Kannattaa vaihtaa orifice tule samalla...
     
    maverick999 tykkää tästä.
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sepä ei ollu taputeltu viälä tää homma. Nissanin ilmastointi kyllä puhaltaa ns. vitun kylmää mutta putki jäätää. No en vissiin oikein ymmärtäny sitä thermo control amplifierin toimintaa ku se on kolmella johdolla. Jotenkin mietin mihin ihmeeseen se sitä kolmatta piuhaa tarttee. Kahdella se olis vaan lenkki höyrystimen välissä ja se yhdistää ja pätkii piiriä lämpötilan mukaan. Eilen ehtoolla sitte löyty selkeellä ameriikan enklannilla selitys. Se pätkii lämpötilan mukaan sitä virtapiiriä ja antaa maadoituksen kolmannen johdon kautta pressure switchin kautta eculle. No minähän sen kolmannen johdoin katkoin ja laitoin siihen relepiiriin. Ans olla, purin kojetaulun tänään taas osittain että saa näkyville ja pistin ac päälle. Eikös tämä puhalla jääkylmää aikansa ja sitte katkaise sen. Kohta käyntiin ja taas katkaisee. Eli se jäätymissuoja toimii sittenkin ja ilman sitä kolmatta johtoa. Ainut vaan että se toimii epäloogisesti eli ne syklit on epätasaiset. Välillä käynnistyy melko äkkiä ja välillä pitää pitemmän tauon. Sitähän se sibe70 sanoi heti alkuun että suojassa on usein oliko 70% mahdollisuus olla vikaa. Mittasin sitä jäätymissuojaa yleismittarilla auton käydessä ja ac päällä ihan oikeiden ohjeiden mukaan ja se oli minusta kyllä ehjä. no rockautossa on kuluineen 26,75€ uusi tarvike osa. Tarttee kai tilata, pääasia että selvis. Jännä että ei eilen jäätymissuoja toiminu vaan putki oli ihan umpijäässä. Tänään sitte toimi.
     
  15. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Pikku hiljaa etenee homma. Aineet oli tosiaan poistuneet ja senpä takia kompura ei enää lähtenyt tulille. Nyt on osittain täytetty ja vuodonilmaisuainetta seassa. Palataan asiaan viikon sisään niin pitäis selvitä vuotopaikka ja jatkotoimenpiteet. Nyt siis kompura käy taas perinteisillä 5-10s sykleillä. Orifice tuben tukkoisuutta epäiltiin yhdeksi syyksi.
     
  16. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tiedä häntä liittyykö ilmastointiin, mutta monte carlossa on moottoritilassa ilmastointipömpelin kyljessä joku ihme pallo jonka tarkoitus ei ole avautunut. Siitä menee alipaineletku imusarjaan eikä mitään muuta, on jo osittain haljennut.

    Mikähän ihme pallo se on, voiko vaan ruuvata irti ja tulpata letkun ilman seurauksia?

    http://images.app.goo.gl/UYpwnuEhyYqWNCRa8

    Tuolla kuvassa näkyy ilmanputsarin vieressä
     
  17. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Kenno vuotaa. Uusi tilaukseen ja huolto.
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuulin juuri väitteen että ilmastointilaitteissa käytettyjen kylmäaineiden hinnat ovat laskeneet, pitääkö moinen väite paikkansa ? :odeek:

    Vastahen ne hilattiin pilviin viime kesänä EU-viherpiipertäjien vaatimuksesta...tuliko niille kuuma hypriiti-sähkö-vempeleissään ?
     
  19. rotax

    rotax 2nd gear

    Kyllä ne on laskenut ”normaaliin”
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tuota tuota, taas sutii päässä tyhjää. Siinä nissanissa välillä se höyrystimelle menevä putki jäätyy. Välillä taas kompuran käynti katkeaa ja on piitkä väli ennen kuin käynnistyy uudelleen. Joku siis pätkii käyntiä. Tällöin putki ei tiäteskää jäädy. Nyt kun siis sen laitoin releellä toimimaan ettei ecu ohjaa kun siinä oli vikaa niin jäätymisuoja ei ole enää pelissä. Sibe70 on tällä sivustolla puhunut simppelistä gm tyyppisestä kytkennästä jossa sitä jäätymissuojaa ei tarvitakaan. Painekytkin olisi ilmeisesti releen maattopuolella ainoana suojana. Näin olin lukevinani siis tuosta jutustakin ja olin näin laittanut ennen lukemista kun tuntui loogiselta. Mikä minulla siis pätkii kompuran käyntiä ja miksi jäätyy välillä ja välillä sammuttaa ja pitää liian pitkän välin ennenkuin uudestaan käynnistyy. Painekytkinkö sen tekee? Tuossahan ei ole enää kuin dualpressureswitch painekytkimenä ja kompuran lämpörele enää järjestelmän suojakytkiminä. Äsken kun se oli par minuuttia hönkiny ni tulee muuten oikeesti alaskan viimaa suuttimista.
     

Kerro tästä muillekin!