"aiva hyvät" patentit yms. viritelmät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja firebreather, 22.9.2004.

  1. hmr66

    hmr66 Gearhead

    Nissan Cherry todennäköisesti
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ammattikouluaikaan yksi tohelo veti C-Kadettinsa aitaan kun jarrut katosi. "Noku erkkarit petti", sanoi selitykseksi.
     
  3. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Ihan perus kauraa. Tehty monesti . Mut pitää kiinni laittaa
     
  4. styke

    styke 3rd gear

    Datsun b310...oman aikansa kirsikka...
     
  5. leemu

    leemu Gearhead

    Voi olla, että olen aiemminkin näistä maininnut mutta menköön uusintana:D
    Nämä ovat siis ihan itse suoritettuja loputtomalla nuoruuden innolla ja taitamattomuudella, höystettynä paikallaanolon inhottavuudella.

    Nuorena ja kuolemattomana "autoilin" seitkeet-luvun toyotalla. Siitä antautui takapyöränlaakeri oikein huolella, vetari tuli ulos ja rikkoi jarrusta "kaiken" samalla.

    No, rahaa ei markkaakaan, mutta radalle olis päästävä. Purkuautosta toinen vetari laakereineen tilalle, tällä saatiin liikuntakyky palautettua. Jarruille olisi jotain keksittävä. No, taka-akselin päältä t-kappaleesta putki auki ja huomataan rasvanipassa olevan samanlainen kierre:lol:

    Myöhemmin elintaso oli parantunut sen verran, että irti oli saatu miljoonan ajettu 190D mersu.
    Laturin hihna vinkui pahanlaisesti, kun automaattikiristimen keinusta oli laakerointi kulunut.
    Nuuka pisti prikkoja kiristinpyörän alle, niin se tuli suurinpiirtein oikeaan kohtaan ja kitinä lakkasi.

    Samaisesta mersusta hajosi syyläri. Perjantai-ilta ja menojalkaa vipattaa. Nurkalta TA40 Carinan syyläri nokalle rautalangalla roikkumaan. Alavesiletku oli eri puolella mutta siitähän selvittiin sahalla ja putkenpätkällä.
    Automaattilaatikon öljynlauhdutin oli jo pahempi pala. Hetken tuumailun jälkeen hakattiin alkuperäisen syylärin pääty kappaleiksi ja ripustettiin pelkkä lauhdutinelementti rautalangalla johonkin puskurin alle.
    Tämän patentin kanssa ajettiin viikkotolkulla, kunnes löytyi puoli-ilmaiseksi ehjä jäähdytin. Sekin oli tosin manuaalimallista, joten lauhdutin jäi edelleen sinne puskurin alle:poff:
     
  6. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Tarkennatko miten ne jarrut tuli sillä rasvanipan kierteellä "kuntoon"? :D
     
  7. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Rasvanipasta ei pääse mitään kuin sisäänpäin?
     
  8. leemu

    leemu Gearhead

    No eihän ne tietenkään "kuntoon" tulleet:D
    Sillä rasvanipalla tietysti korvattiin sille rikkinäiselle sylinterille menevä putki. Ja katso, meillä oli kolmessa pyörässä jonkinlaiset jarrut:lol:
    Päästäähän se toki jonkinverran väärään suuntaan ja järjestelmä ei kovin kauaa ilmattomana pysynyt, mutta kuten tiedettyä niin 18v jannu on pahimmillaan melko kuolematon:odeek:
     
    Norri ja Catrik tykkäävät tästä.
  9. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Nuorena sitä on intoa värkätä ja vähän rahaa, ja joskus piti värkätä ihan vain periaatteen vuoksi vaikka kunnollinenkaan ratkaisu ei olisi liikaa maksanut. Autossa ei ollut itsestään syttyviä/sammuvia valoja eikä muistutinta. Tarvikeliikkeestä ostin halvimman sellaisen, muistaakseni kymmenellä markalla. Se oli turhan hiljainen, ja vilkkaammassa paikassa jäi vain vikisemään ja tyhjentämään akkua päälle jääneiden valojen kaveriksi. Tehokkaampi summeri olisi maksanut varmasti peräti kaksi- tai kolmekymmentä markkaa, joten sellaisen ostamisen sijaan virittelin jostain miljoonalaatikosta löytyneestä nopeasti virtaa katkovasta releestä kytkennän joka radion kaiuttimeen kytkettynä pitäisi kuuluvaa särinää. Kokonainen vapaapäivä sitä oli aikaa viritellä eikä se lupaavien ensitestien jälkeen kuitenkaan jäänyt toimimaan, mutta radiosta ei vasen puoli sen jälkeen kuulunut.

    Vuotava tuulilasi, tehoton lämmitys ja lyhyehköt ajomatkat toivat talvisin huolia näkyvyyden ja lämmityksen suhteen. Viluisempi kaveri viritti 5 cm paksuista vaahtomuovisoiroista ja paalinaruista lämpöistuimen, minä taas liimasin tuulilasiin roskalavalta (joita oli siihen aikaan joka kaupunginosassa, se oli meille opiskelijan Motonet tai mitä AD-liikkeitä silloin oli) löytyneen 70-luvun saksalaisen imukuppikiinnitteisen lämmitysvastuksen. Tupakansytytinliitin siitä puuttui ja olisi maksanut taas aivan liikaa, kun kerran ihan hyvän saattoi tehdä ajamalla kuumaliimapistoolin läpi muutaman liimapatruunan josta saatuun pötkylään upotettiin lämmittimen johdon päihin juotetut pellinpalat. Melko hyvin toimi polttamatta sulaketta kovinkaan usein!
     
  10. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Jaa niin JARRUputki. Minä ihmettelin että minkä hemmetin takia akseliputki pitää aukaista jarrujen takia :D


    Olihan mulla muuten tuo omakin "aivan hyvä" patentti. Kun tein panssarivaunun tykin hylsystä äänenvaimentimet joissa irroitettava sisäputki. Ei sattunut olemaan mitään villaa laittaa sinne niin kietaisin vanhasta pyyhkeestä soirot ja rautalangalla kiinni. Ihan kohtuullisesti ne vaimensi ja oli monta kuukautta ajossa.

    Mutta sit tossa viikonloppuna ns. poltin karstoja kaasu pohjassa ja ihmettelin kun alkoi äänet yhtäkkiä kovenemaan.. vilkaisu taustapeiliin ja jumalauta mikä kipinäsuihku tuli putkista! näky oli jotakuinkin tämän näköinen, hieman maltillisempana vain.


    Siinä sitten auto tien sivuun ja nykäisin vaimentimien sisäputket irti, siellä ollut kun pieni riepu liekeissä olevaa pyyhettä jäljellä :D
     
  11. leemu

    leemu Gearhead

    Se pieni ero:D
    Noi sun värkkäämät putket on muuten älykomeat:odsmile:
     
    Catrik tykkää tästä.
  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

  13. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Millä nimellä löydän Motonetista tai Biltemasta polttoainetankkiin sellaisen ruuvattavan letkun paikan? 6 millin letku pitäis saada.. siis sellainen että saan vaikka kanisterista tehtyä polttoainetankin
     
    Muokattu: 4.6.2020
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    https://www.motonet.fi/fi/haku?q=letkuliitin
     
  15. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Ei löydy sitä mitä haen.
    Sellainen nippa missä on ensin 5 tai 6mm nippaosa sitten kierre ja sitten o-rengas ja sitten vasta mutteri/stoppari. Asennetaan kanisterin sisäkautta.
     
  16. Kalu

    Kalu Double Gearhead

  17. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Kuinkas virallinen patentti pitää olla? Jarruputkeenhan saisi tehtyä nipan jos keksii vaan millä sen putken saa pysymään kanisterissa kiinni. Tai sitten vaan letkut sellaisenaan kanisterista läpi ja vähän tiivisteliimaa perään.

    EDIT: joku kerkeskin paremmalla idealla ensin :D
     
  18. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Webaston putkia tehty mehtäkoneissa yms. Käytetyistä rasvarin putkista nipoista. Pitäs löytyä hydrauliikka liikkeestä. Hinnasta en tosin tiedä kun en ole ostanut
     
  19. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Niinkin virallinen että sais pihamopoon ja yhteen lykättävään ruohonleikkuriin polttoainetankin. Joskus junnuna tuli kaiken maailman läpivientikumien ja massojen kanssa leikittyä eikä ne kestänyt kuin korkeintaan muutaman päivän. Muistan nähneeni noissa kiinalaisissa tee-se-itse naftalämmitin seteissä tällaisia nippoja joita haen.
     
  20. Temppis

    Temppis 2nd gear

Kerro tästä muillekin!