kuka kiilasi Pertti Inkoossa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja tapsah, 6.6.2020.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jos kaikista näkemistään alkaisi kirjaa pitämään, niin siitä tulisi raamatun paksuinen, tylsä kirja, vastaavasti luvattoman pitkä elokuva, jos kaikki koelautakameran taltioimat ohitukset ja muut tapahtumat leikattaisiin elokuvaksi...niin aika monissa isoissakin autoissa on kamerat taltioimassa joko liikennettä tai tietä nykyään :odwink:

    Tien antamisen ja ohitusvilkun näyttämisen olen lopettanut ajat sitten, vain ammattikuskeille ja niille jotka pyytävät tietä sen uskaltaa tehdä, yleensä nämä tietävät "säännöt", muuten lopputulos on yleensä juuri tuollainen kun videossa...olisikohan lähtenyt siitä tuokin ?

    Siitä isosta rumasta rekasta on aina päästävä ohi, vaikka käännyttäisiin heti seuraavasta risteyksestä...jonka takia joutuu sitten molemmat jarruttamaan.
    Typeriä ohituksia tekee kaikki, niin pienet kun isotkin, en väitä että kyseisessä tapauksessa olisi siitä.
    Hyvin ikävä tapa on että vauhtia kiristetään ohituskaistan kohdalla tai kun saadaan toinen rinnalle, niin ei päästetä ohi...ilmeisesti jotkut saavat tästä jotain ihme kiksejä ?
    Valitettavasti samaa esiintyy myös raskaalla puolen, jopa selkeästi samojen kuljettajien toimesta, kun ajetaan samoilla aikatauluilla, niin kohdataan usein samoilla paikoilla...tiettyjä autoja ei kannata edes yrittää lähteä ohittamaan, kun tietää miten siinä käy, eikä siinä kauheasti edes voita aikaa.
    Monta kertaa on parempi vetää vaikka bussipysäkille ja käydä "heittämässä vettä", niin saa ajaa taas omassa rauhassa, perässä pitkään roikkuminen on rasittavaa molemmille.

    Jostain syystä "PITKÄ" kilpi tuntuu aivan erityisesti kiihottavan kaikenlaisia piripäitä ohittamaan ylämessä tuplakeltaisilla...jokin alemmuskompleksiko, kun ei ymmärretä mitä se tarkoittaa ? :odeek:
     
    duel ja Inlinee tykkäävät tästä.
  2. xp

    xp Gearhead

    Se on kyllä totta että tuo kaiken filmaaminen ja levittäminen on syvältä. Kamerat ostetaan sinä toivossa että jotain makeaa / rajua tms. saisi Seiskalle tai IS:lle toimitettua.
     
    Lowry tykkää tästä.
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    No ei ole. Kyllä itsellä ihan sitä varten, että voi näyttää mitä tapahtu. Oliko ne valot oikeasti itselle vihreät yms. Tarvetta ei ole vielä ollut, mutta muutamat läheltä piti tilanteet on jääny koneelle.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Voi olla, ettei voi. Voi olla, että ne poliisin tekemät muikkarit sun muut kuitenkin vaikuttaa jonnekin. Syksyllä mulle sattui huolimattomuusvirhe. Läksin rajoituksen muuttuessa aika vilkkaasti enkä huomannut että taaempana jonossa oli viralliset valvojat. Saattoi olla, että oli ylinopeutta. Tai sitten ei ollut. Eivät saaneet lukemaa. Ihailivat vain mun maisemaan katoamista. Myöhemmin ojensivat tiensivussa. Ei tullut sakkoa. Mutta alkaa jo kyllästyttää, kun poliisi aika taajaan liimaantuu mun perään ja odottaa, että tekisin "saman uudestaan". Eli kyllä niillä kerätyillä merkinnöillä tuntuu olevan merkitystä.
     
  5. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Erikoisia mielipiteitä aiheesta. Vaikuttaa että joidenkin mielestä videon kuvaaja on syypää käkkyläkuskin tohelointiin..

    Kyllähän tuollainen ohittelu on yleistä jossain maissa ja liikennekulttuureissa, mutta ne maat on yleensä kommunistisia tai kehitysmaita. Ite näin melkein vastaavan ohituksen jokin aika sitten ja varmasti olisin julkaissut videon jos olisi kamera kuvaamassa. Vastaan tuleva kiinteistövälittäjä näytti säikähtävän aika lailla ja taas pientareet pölisivät.

    Eräällä työmaalla yksi tyyppi kertoi kun olivat työreissulla pikkubussilla ja istuivat matkustamossa vastakkain. Itse hän istui selkä menosuuntaan. Kesken ajon hän yhtäkkiä ihmetteli miksi vastapuolella istuvalla kaverilla tulee veri nenästä. Pian syy selvisi. Heidän pikkubussin keulaan oli osunut toinen auto. Joku oli kuollutkin kolarissa, mutta en muista kummasta autosta. Tämä tyyppi kertoi myös että vastapäätä istunut oli nähnyt jälkeenpäin painajaisia, koska oli nähnyt aitiopaikalta mitä tapahtui.
     
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ei tietenkään ole. Näitä kyllä tapahtuu liikenteessä jatkuvasti. Ihmisillä tuntuu olevan niin hirveä kiire koko ajan johonkin. Kojelautakamerat niin yleisiä nykyään, että varmasti on tallentunut kameroihin. Ja aina on näitä Perttejä, jotka lähetelee niitä iltapäivälehtiin. Nyt vaan uutiskynnys ylittyi, kun syypäänä oli kyseisen kaltainen auto.

    En yritä puolustella ohittajan tekemää virhettä, vaan kritisoin sitä, että tämmöinen ylitti uutiskynnyksen vasta, kun oli lehden mielestä sopiva "kohde".

    Olen itse myös ajanut vuosien varrella useamman kerran sivumpaan, kun huomannut, että vastaantulijalla menee ohitus pitkäksi.
     
    Muokattu: 7.6.2020
  7. jänis2

    jänis2 3rd gear

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c7e18beb-99bb-4bae-a084-8a096115b0fd

    Kyllä se uutiskynnys ylittyy muillakin autoilla
     
  8. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Vertaatko sä jotain ehkä itsemurhakandidaattia? pitkäksi menneeseen ohitukseen?

    Kuitenkin vähän eri asia.

    Tuossa sun linkissä videon kuvannut henkilö sanoo: – Ei minua siinä pelottanut. Olen ajanut työkseni jo vuosikymmenien ajan ja nähnyt kaikenlaista. Onhan sitä ollut ennenkin läheltä piti -tilanteita, mutta nyt tuli ensimmäistä kertaa kamera mukaan, hän naurahtaa.

    Mua olisi ainakin pelottanut pirusti enemmän, jos tyhjällä tiellä tulee auto mun kaistalla, kun se että selvästi näkee, että ohitus ei onnistu, ja tulee mun kaistalla.
     
    Muokattu: 8.6.2020
  9. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tuohan oli ihan pirusti vaarallisempi tilanne, kun ei tiedä, mitä vastaantulija aikoo!

    Tuossa ohitusvideossa sen tietää, että yrittää rekasta ohi. Eikä esimerkiksi tähdätä sun keulaan.:eek:

    Ja eikös tästä ohitusvideosta (vanhaCadillac) isompi haloo noussut, kun suoralla tyhjällä tiellä (Toyota) päin ajavasta? Eikä puhuttu Toyota-kuskista. Se oli vaan auto. Toisessa puhuttiin Cadillac-kuskista.:rolleyes:

    Ja aikaväliä näillä tapahtumilla on reilu 2 viikkoa. (lehden uutisen päivämäärä)


    Kai se on loppukaneettina todettava, että Cadillac myy aina.:)
     
    Muokattu: 8.6.2020
  10. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Olisko toi Caddy kuski vähän kokematon ja sitten uraisella tiellä, kaltevuuden muuttuessa, löysä ohjaus heittänyt auton liian kaus ohitettavasta? Ei sitten saakkaan pienellä ohjausliikkeellä palaamaan autoa lähemmäksi rekkaa. Huono auto ajo-ominaisuuksiltaan ja taitamaton kuljettaja.

    Ei minusta kolme rinnakkain niin kauhean paha ole leveällä tiellä. Varsinkin jos ne kaikki kolme ovat rattimiehiä. Mua ainakaan hämää, vedän vain vähän enemmän pientareen suuntaan.

    Mut tsiisös sitä verotusta mitä ne tekee kameroilla. Virkamiehet ja päättäjät saapuvat ratikalla/metrolla/mersun takapenkillä päättämään asiasta josta on hyvin vähän omakohtaista kokemusta. Laittais edes ne sakkorahat takaisin tiestön ylläpitoon ja kehitykseen, nyt menee ihan muuhun. Ja ei pelkästään se verotus mitä ne sillä tekevät. Tykkään ajaa autolla josta leijonan osa on pakollista työajoa. Mutta eihän se ole enää ole rentouttavaa tai hauskaa.
     
    Imusihti ja Inlinee tykkäävät tästä.
  11. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Itse en osaa sanoa postaamastani videosta yrittikö toyotakuski itsaria vai nukahtiko rattiin vai räpläskö puhelinta. Luulis että suoralla tiellä osuu vastaantulijaan jos sitä oikeasti haluaa, vaan enpä tiedä sitäkään varmaksi. Ehkä toyota-foorumilla tiedetään että ei ollut kuskin vika vaan oli sivutuuli ja olihan siinä tilaa väistää. Aivan turhaan tuokin video postattu nettiin kun videon kuvannut kuski ei edes pelännyt..
     
  12. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tuttu paikka, tuttu tie. Tuota tullut linjurillakin tahkottua ja yllättävän yleistä on, että noilla leveillä paikoilla jotkut antaa tietä takaa tuleville kiireisille, silloin kun siellä ei ole maatalouskoneita liikenteessä.
     
  13. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    enpä itse antaisi tietä ajamalla sulkuviivan väärällä puolen, parempi noudattaa liikennesääntöjä, jos jotain sattuu niin on ainakin itsellä puhtaat jauhot pussissa.

    Osa henkilöautoilijoista kyllä oikeen odottaa sitä, että 80kmh kulkeva yhdistelmä ajaa jossain polkupyörille ja kävelijöille tarkoitetulla alueella... ja jos ei ajate, ohitetaan oikealta jos tilaa on.

    Sohaistaan muurahaispesää ja laitetaan oma videoni vuosien takaa. Ei, en lähettänyt iltalehtiin...mutta juutupeen laitoin.
    Mersu ohittaa vielä suht nätisti, Audi lähtee ohi vaikka vastaan tulee auto, bemari ohittaa oikealta.


    Mutta tottakai joku on tuossakin sitä mieltä, että yhdistelmän kuuluis ajaa sulkuviivan väärällä puolen kun tilaa on ja antaa kiireisempien ajaa omalla kaistallaan ohi.

    Joskus oli hieman samantyylinen tilanne alastaron varalaskupaikalla.
    Ajoin yhdistelmällä, vastaan tuli autoja ja joku taksi kurkki ohituspaikkaa. Lähti väkisin ohi vaikka autoja tuli vastaan, ikäänkuin kai yritti pakottaa että olisin ajanut pientareelle.

    Muuten hyvä, mutta siinä pientareella meni just joku rullasuksihiihtäjä sauvat viuhien, tätähän taksisuhari ei nähnyt kun roikkui metrin kärryni takapuskurista..Olisin tappanut sen rullasuksiukon ajamalla pientareella.
    Taksi lähti ohi ja vastaantulijat väisti pientareelle, tarjoten taksikuskille valoshowta.
    (tää oli aikaa ennen kameroita)
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  14. T5

    T5 Gearhead

    Sä et nyt vaan ymmärrä!
    - kaikki oli rattimiehiä ja tiesivät mitä oli tekemässä
    - oli leveä tie joten kaikki on turvallista
    - autojen ominaisuudet saattoi yllättää kuskin
    - tien uraisuus yllätti kuskin ja pitikin vetästä oikealta
    - jne jne jne

    Näillä selityksillähän tuota alkuperäisen videon perseilyä ODn rattimiehet perustelee. Jos nuo ohitukset olis tehny joku jenkki, niin vika olisi taatusti ollut:
    - rekan kuskissa
    - auringonpilkuissa
    - vuoroveden väärässä asennossa
    - videon kuvakulmassa joka vääristää asioita
    - lisää oma selitys tähän

    Ja tietenkin mitään vaaraa ei kellekään aiheudu, koska RATTIMIEHIÄ tie täynnä.

    Entäs sitten, kun siinä vastaan tulevassa autossa ei enää olekaan se jumalainen rattimies kuskina. Jos sieltä löytyykin se juuri kortin saanut Pirkko 18v tai se puolisokea Kalevi 78v?

    Se on jännä, miten joidenkin on vain pakko selittää tuota liikenteessä tapahtuvaa perseilyä aina parhain päin. Ilmeisesti samalla mekanismilla nuo rattiraivosta kärsivät RATTIMIEHET selittävät itselleen oikeutuksen toimilleen ratin takana?

    Tämmöisellä samalla logiikalla mä voisin hankkia itelleni pistoolin ja lähteä jonnekki kaupunkiin harrastamaan ihmisten hivottelua sillä. Sit vaan sanoisin et kyl tää on hallinnassa ja tiedän mitä teen. Ei tässä hätää ja jatka menoa ihan rauhassa.
     
    arska54 tykkää tästä.
  15. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Jokainenhan tekee ne omat päätöksensä, enpä itsekään anna tietä noilla paikoilla, mut taas, mun työkalu kulkee sen satkun, eli pääsee rajoitusten mukaan muualla kuin motarilla. Ne jotka haluaa ohi, menee sit ohi. Tosin, toivois et uskallettais painaa sitä kaasua, eikä hipsutella kun ajellaan ohi.

    Ja tosiaan, tuollakin monella on sellainen asenne että isomman pitäis väistää. Muutaman kerran on tuollakin meinannut joku olla kyljessä, kun ne kesken ohituksen alkavat jo siirtyä samalle kaistalle.
     
  16. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ohitus meni perseelleen ilman muuta, mutta mikä tahansa noista esittämistäsi skenaarioista on ainakin mun mielestä vaarallisempi yhtälö, kun tuo ohitus. Vai mitä mieltä sinä olet?
     
  17. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kyllä tien päällä ollessa kannattaa olla skarppina koko ajan. Kerran ohitseni vilahti vanha Volvon rämä kaasu pohjassa, oikein ihmettelin mitenkä noin kovaa kulkee tuollainen -70 luvun Volvo. Sitten melkein heti meni poliisiauto yhtä lennokkaasti ohi, selkisi että takaa ajohan siinä oli menossa.
    Kumpaakaan en ohitusten jälkeen enää nähnyt.
    Kaikenlaista tien käyttäjää on nykyään liikkeellä, toiset selvin päin ja toiset aineissa.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    ...mistä tulikin mieleeni keväällä Puistolassa liikenteen jakajan "minun puoleltani" joutuisaan vastaan tullut tunnuksellinen poliisi-Skoda. Siitä olisi mielelläni videota käynyt asemalla katsomassa lajitoveriensa kanssa youtubepätkää. Ei ollut heillä vilkkuja, ei sireeniä. Ainoastaan kiire ajaa kovaa vastaantulijain kaistalla jakajan väärältä puolelta vauhtia hakien. Olivat vissiin salapoliisitakaa-ajossa. Edellä menneet vastaantulijat olivat havaintojeni mukaan ajaneet suht normaalisti ja omalla puolellaan.
     
  19. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tämä on muuten totta. Jos itse ajat vaikka nyt sitä kehä1:stä vasenta kaistaa 83 km/h, mennään ns. heittämällä ohi oikeasta kaistasta. Perässä kuitenkin kolmen metrin päässä roikkuu yleensä Audi, ja kun tullaan telkänpöntön kohdalle niin turvaväli yllättäen onkin kasvanut pari sataa metriä...

    Ja itsellä koko ajan se 83 km/h. :D
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    83km/h tuloksella saa torukirjeen kotiin postissa. Siksi vähemmän, mulla.
     

Kerro tästä muillekin!